نوع مقاله : مشاوره

10.22081/mow.2017.64294

راه نمای خریدلوازم تابستانه

تابستان ایرانی

بانوان ایرانی محصولات برتر وطنی را معرفی می‌کنند

تابستان که از راه می‌رسد، اگر زیاد مقید به حجاب نباشیم، لباس‌هایمان روزبه‌روز آب می‌رود و برخلاف روزها، کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود؛ اما اگر بخواهیم با پوششی کامل و چادر در اجتماع حاضر شویم، شاید کمی سخت به نظر بیاید! از طرفی علاوه بر پوشش در روزهای آفتابی و گرم، بازار کرم‌های ضدآفتاب و نرم‌کننده، اسپری‌های بدن و لباس، دئودورانت‌ها و... هم داغ است. کار کمی سخت می‌شود، وقتی بخواهیم برای خرید این اقلام مصرفی بانوان در تابستان معیارهای مانند زیبایی، کیفیت بالا و قیمت مناسب را در نظر بگیریم؛ اما امروز می‌خواهیم از تجربۀ بانوانی بشنویم که با چاشنی «چادر» و نمک «حیا» در اجتماع ظاهر می‌شوند و لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره‌شان علاوه بر معیارهای بالا، دارای برند «ساخت ایران» هم هست.

ضدآفتاب و نرم‌کننده‌ها

باور نمی‌کردم ایرانی باشد

مدت‌ها بود که از قرارگرفتن زیر آفتاب رنج می‌بردم. کرم‌های مختلفی استفاده کرده بودم؛ اما تأثیری نداشت. پزشک کِرِمی برایم تجویز کرد و من تهیه‌اش کردم، بدون اطلاع از نام و کشور سازنده‌اش. بهتر از تصور من بود. بعدها که فهمیدم «ساخت ایران» است، باورم نمی‌شد. ضدآفتاب «دکتر ژیلا» با تعریق از بین نمی‌رفت، دو نوع رنگی و بی‌رنگ داشت، نرم‌کننده بود و با چربی کنترل‌شده، کامل روی پوست می‌نشست و ردش روی صورتم چین نمی‌انداخت؛ برای همین، طبیعی و عادی به نظر می‌رسیدم. قیمتش هم مناسب‌تر از محصولات خارجی بود.

* «شرکت ایران آوندفر»، با نام تجاری «دکتر ژیلا»، یکی از ده شرکت برتر تولیدکنندۀ محصولات آرایشی و بهداشتی کشور است که سال 1358 تأسیس شد و فعالیت خود را سال 1365 با تولید دو نوع محصول آغاز کرد. این شرکت، از اولین شرکت‌های ایرانی‌ست که توانسته گواهی سیستم مدیریت کیفیت الگوی ایزو 9000 در صنایع بهداشتی ـ آرایشی را دریافت کند.

بهتر از همۀ خارجی‌ها

تصمیم گرفته بودم که ضدآفتابی ایرانی بخرم؛ اما هرچه تلاش می‌کردم، کیفیت محصولات ایرانی مرا راضی نمی‌کرد که مدت‌ها محصول خارجی استفاده کرده بودم. با معرفی یکی از دوستانم، با ضدآفتاب «پریم» آشنا شدم. به جرأت می‌توان گفت که بهتر از ضدآفتاب‌های خارجی بود؛ با پوشانندگی بالا و بسیار سبک و لطیف بود و سه طیف رنگ زیبا داشت و عطری دل‌نشین. شاید پیداکردن یک محصول باکیفیت زمان‌بر بود؛ اما ارزشش را داشت!

‌* «کارخانۀ دکتر اخوی»، تولیدکنندۀ انواع محصولات آرایشی و بهداشتی با برندهای سی‌گل، پریم و... است. سال 69، دکتر «نصرالله اخوی» که متخصص بین‌المللی در زمینۀ آرایش و دارو بود و با شرکت‌های بین‌المللی همکاری داشت، به احداث این شرکت تصمیم گرفت. او برای تولید محصولات خود، از شرکت‌های ممتاز اروپایی مشورت می‌گیرد تا محصولاتی باکیفیت و بی‌نظیر، اما ساخت ایران تولید کند.

پنج سال همراهی رضایت‌بخش

ضدآفتاب‌های ایرانی و خارجی را که استفاده می‌کردم، صورتم پر از جوش‌های ریز می‌شد؛ از طرفی به‌علت حساسیت بالای پوستم، دائم نیاز به ضدآفتاب و نرم‌کننده داشتم. «کِرِم دلبان»، توصیۀ یک پزشک بود؛ کرمی که تا امروز، برای پنجمین سال متوالی از آن استفاده می‌کنم.

* «لابراتوار آرایشی ـ بهداشتی دلبان»، به مدیریت آقای دکتر «پژمان پورمحمدی»، دانش‌آموختۀ رشتۀ گیاه‌درمانی از دانشگاه انگلستان تأسیس شد. این شرکت، اولین تولیدکنندۀ کرم‌های گیاهی‌ست و از سال ۱۳۷۱ مشغول فعالیت در این عرصه شده است. دیدگاه شرکت مذکور، ورود به بازار محصولات تخصصی گیاهی با استفاده از گیاهان موجود در اقلیم بومی ایران است. کرم‌های نرم‌کننده و ضدآفتاب شیرین‌بیان دلبان، بسیار خوشبو و با ماندگاری بلندمدت، سال‌هاست که مورد توجه بانوان ایرانی قرار گرفته است.

 

خوشبوکننده‌ها و ضدعرق‌ها

 

از شر بوی نامطبوع خلاص شدم

از وقتی که یادم می‌آید، همیشه زیاد عرق می‌کردم و این، یعنی همراه‌داشتن همیشگی بود نامطبوع. مدت‌ها مارک‌های معروف دنیا را استفاده کردم و یک‌بار کاملاً اتفاقی و از روی عجله، یک «مام سینره» و یک اسپری بدن «آنیکا» خریدم. این‌ها خوشبو و کارآمدتر از همۀ محصولات مصرفی من بود؛ با ماندگاری طولانی و قیمت مناسب.

*‌ برند لوازم «آرایشی و بهداشتی آنیکا»، در کشور ایران فعالیت دارد و هدف آن، ارائۀ بهترین محصولات و با کیفیت بالاست. این برند انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، از قبیل اسپری بدن آنیکا را تولید می‌کند. اگر دنبال یک اسپری بادوام و خوشبو هستید، اسپری بدن آنیکا با ظاهری زیبا، رایحه‌ای خوش و ماندگاری خوب، پیشنهاد تیم تحقیقاتی «ایران سنتر» است.

* شرکت «طبیعت زنده»، محصولات خود را تحت نام تجاری «سینره» به بازار عرضه می‌کند و با جذب نیروهای متخصص و تلاش‌های مستمر، سال ۱۳۸۸ موفق به کسب عنوان برند برتر شد. در حال حاضر، سینره به پشتوانۀ کیفیت و کارایی برتر محصولات خود، مورد تأیید پزشکان متخصص و نشست‌های علمی معتبر در سطح داخلی و بین‌المللی، همچون آکادمی بیماری‌های پوست و مو در لندن قرار گرفته است.

* برند «بهامین»، «عطرآگین» و «اکسیس» هم، جزو بهترین‌های ایرانی هستند.

 

لباس‌های نخی و پنبه‌ای

ایرانی از خارجی گران‌تر بود

برای خرید لباس تابستان که هم خنک باشد و هم خوش‌جنس، وارد مغازه‌ای شدم و دو طرح را پسندیدم؛ یکی چینی بود و خوش‌رنگ و یکی ایرانی و با طرحی زیبا. با آن‌که هر دو شبیه هم بودند، چینی 20هزار تومان بود و ایرانی 45هزار تومان قیمت داشت. تفاوت لباس‌ها، بعدها برایم روشن شد؛ زمانی که لباس چینی بعد از دوبار شست‌وشو وارفت، چروک شد و پرز داد؛ اما جنس ایرانی تا دو سال مانند روز اول بود. من از آن روز، محصولات «پوپو» را به هر برندی ترجیح می‌دهم.

* «گروه پوپو»، یک تولیدی کاملاً ایرانی است با محصولاتی متنوع که با داشتن جنس‌های فوق‌العاده باکیفیت، از تنوع رنگ و طرح هم برخوردار است. پوپو محصولاتی مانند لباس ورزشی، لباس خانگی، دامن، تیشرت، تونیک، تاپ، شلوار، بلوز، مانتو، تاپ و شلوارک، سارافون، سویی‌شرت، لباس راحتی و... تولید می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این برند ایرانی، آن است که فقط پوشاک زنانه تولید می‌کند و با سلایق بانوان ایرانی آشناست.

لباسی مشترک برای سه نسل

دوران بارداری، دنبال لباس پنبه‌ای سبکی بودم که در فصل تابستان گرما را به خود جذب نکند. بیشتر طرح‌ها دل‌چسب نبودند یا برندهای خارجی بودند. بعد از جست‌وجوی فراوان، لباس مورد نظرم را که تولید «نیکوتن‌پوش» بود پیدا کردم؛ لباسی که در دوبار بارداری خودم، بارداری خواهرم و باداری دختربرادرم مورد استفاده قرار گرفت و هنوز هم زیبایی خود را از دست نداده است.

* شرکت «نیکوتن‌پوش (سهامی خاص)» سال 1376، فعالیت تولیدی خود را در زمینۀ تولید لباس زیر آغاز کرد. این شرکت در مدت کوتاهی، با توسعۀ کیفی و کمی محصولات خود و ارتقای آن به انواع لباس زیر، لباس‌های راحتی و جوراب و از سوی دیگر جلب رضایت و اطمینان مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی، توانست خود را پیشرو و رهبر بازار در این صنعت مطرح نموده و بازار داخل کشور را از محصولات هم‌تای خارجی بی‌نیاز کند. محصولات تولیدی نیکوتن‌پوش در سه بخش اصلی لباس زیر، لباس راحتی و جوراب برای تمام رده‌های سنّی مردانه، زنانه و بچگانه و همچنین تی‌شرت‌های تبلیغاتی تقسیم‌بندی می‌شود. این شرکت با اضافه‌کردن طراحان جوان و باتجربه به واحد طراحی خود، نیاز نسل جوان به مدل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌ها را نیز به بهترین نحو برآورده ساخته است.

* برندهای «سارک»، «البسکو»، «نوین»، «پارادایس»، «هالیدی»، «جامه‌بافت» و... هم، از برندهای خوش‌نام و باکیفیت ایرانی هستند. تولیدی‌های معرفی‌شده، لباس‌های مخصوص بانوان و خانواده تولید می‌کنند و در استان‌های مختلف نمایندگی دارند.

 

 

تحت لیسانس بخریم یا نه؟

شاید شما هم این روزها هنگام خرید، با محصولاتی با عنوان «تحت لیسانس» برخورد کرده باشید! بعضی‌ها گمان می‌کنند کالایی را که تحت لیسانس ایران‌ است نباید مصرف کرد؛ اما این اقدام در برهۀ کنونی درست نیست؛ برند کالاهای تحت لیسانس، ایرانی نیستند؛ اما همین که در کشورمان تولید می‌شوند، برای ما اشتغال ایجاد کرده‌اند و در حال حاضر، اشتغال برای ما اولویت بسیار مهمی است. اگر بخواهیم برای مصرف کالاها اولویت قائل شویم، به این فهرست می‌رسیم:

1. کالایی که برند ایرانی دارد و در داخل تولید می‌شود؛

2. کالایی که تحت لیسانس هستند و در ایران تولید می‌شوند؛

3. کالای خارجی وارداتی که مشابه داخلی ندارند.

 فاطمه دولتی