خانه، آرامش و آسایش

نوع مقاله : خانه بهشت

10.22081/mow.2017.64298

آشنایی باچهارسبک رایج درچیدمان اتاق نشیمن

خانه، آرامش و آسایش

زینت‌سادات جعفری

هنر چیدمان منزل، هنری جذاب و درعین‌حال آرامش‌بخش است. کافی‌ست بعضی نکات ریز و البته لازم و اصولی در چیدمان را بیاموزیم تا بتوانیم به بهترین نحو و با کمترین هزینه، با تمام آنچه داریم بهترین گزینش را برای منزلمان داشته باشیم.

امروزه در طراحی داخلی منازل تعداد بی‌شماری ایده، سبک و شیوه‌های متفاوت برای دکوراسیون نشیمن وجود دارد و پیشنهاد می‌شود که هر کدام، ویژگی‌های منحصربه‌خود و تأثیرات ویژۀ خود را دارند. گام اول در انتخاب سبک دلخواه و متناسب خواسته‌های شما، شناخت آن چیزی‌ست که با روحیات و شخصیت شما و اعضای خانواده‌تان هم‌خوانی و هماهنگی بیشتری دارد. این هدف بیش از هزینۀ مالی نیاز به زمان، حوصله و شناخت دارد.

ما در این راه کنار شماییم. کافی‌ست قدم به قدم با ما همراه باشید تا به خانۀ ایدئال و رؤیایی خود نزدیک شوید؛ با دانستن راهکارهای آسان، ارزن و زیبا.

نشیمن

چه در خانۀ ویلایی بزرگی زندگی کنید و چه در آپارتمانی کوچک، این خودتان هستید که باید به آرامش خویش و خانواده اهمیت بدهید. مهربان‌ترین قسمت هر خانه و مرکز توجه تمام اهالی، بی‌شک نشیمن آن است. با وسایل بسیار ساده و زیبا، می‌توانید این مکان را به محیطی دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش بدل کنید. در این‌جا به چهار سبک رایج در چیدمان نشیمن اشاره می‌کنیم:

  1. سبک سنتی

این سبک یکی از پرطرف‌دارترین چینش‌های نشیمن در تمام جهان است. از محاسن سبک، این است که گذر زمان آن را تکراری و خسته‌کننده نمی‌کند. چینش‌های مربوط به این سبک، می‌تواند در طول زمان ظاهر زیبا و رسمی خود را حفظ کند. عناصری مانند اشیا و وسایل قدیمی، عتیقه و وسایل سنتی، می‌توانند نشان‌دهندۀ این سبک باشند. رنگ آمیزی در این سبک، بیشتر براساس رنگ‌های سنگین و خنثی است؛ برای مثال زرشکی و طلایی، از مهم‌ترین و پرکاربردترین ترکیب‌های رنگی در این سبک است. البته زمانی این سبک بیشتر به چشم می‌آید که تمامی وسایل و چیدمان نشیمن، متناسب با این سبک باشد و مورد متضادی به‌کار نرود.

  1. سبک مدرن

در این سبک، از رنگ‌های روشن و خطوط صاف استفاده می‌شود. در این شیوه شما، هم می‌توانید چیدمانی رسمی داشته باشید و هم چیدمانی غیررسمی و کاملاً اسپرت. این موضوع، کاملاً به نوع و مدل وسایل، پارچه‌ها و چیدمان بستگی دارد. در یک چینش مدرن و رسمی، تعداد رنگ‌های به‌کاررفته کمتر به چشم می‌خورد و خطوط منظم و واضح‌تر، بیشتر استفاده می‌شود. در این چیدمان، تعداد رنگ‌های به‌کاررفته بیشتر و وسایل و لوازم به‌کاررفته بسیار ساده‌اند.

سبک روستایی

در این شیوه از چیدمان، مهم‌ترین مشخصه سادگی‌ست و بیشتر از پارچه‌هایی مانند شانل و پنبه استفاده می‌شود. این سبک باید برای افراد، به‌ویژه در نگاه اول تداعی‌کنندۀ زیبایی‌های روستا و طبیعت بکر باشد؛ به همین دلیل باید بیشتر، از رنگ‌هایی که در طبیعت دیده می‌شود، مانند سبز و قهوه‌ای و عناصر طبیعی، مانند سنگ و چوب استفاده کرد. این سبک، احساس تسکین زیادی در فضا ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر دنبال محیطی آرام هستید، پیشنهاد می‌کنم حتماً به‌صورت جدی به این سبک فکر کنید.

سبک تلفیقی

در این شیوه، چند سبک مختلف با هم ادغام می‌شوند و سعی می‌شود، از زیباترین ویژگی‌ها و قسمت‌های هر سبکی در آن استفاده شود؛ به‌عبارتی این سبک، گلچینی از دو یا چند سبک مختلف با هم است؛ مثلاً می‌توان از مبلمانی مدرن، کنار کف‌پوش سنگی استفاده کرد و تعداد زیادی دیگر که می‌توان از تلفیق سبک‌های مختلف با هم به دست آورد. تنوع در این سبک بسیار زیاد است؛ چون می‌توانیم عناصر گونه‌گون سبک‌های مختلف را به شیوه‌های متنوع با هم تلفیق کنیم.

کوتاه اما کاربردی

گاهی در عکس یک نشیمن، محیط آن بسیار جذاب، باطراوت و هیجان‌انگیز به چشم می‌آید؛ درآمیختگی رنگ‌های زیبا، تزئینات چشم‌نواز و مبلمانی دوست‌داشتنی. داشتن چنین محیطی، سخت و البته هزینه‌بر نیست. کافی‌ست بدانیم که بهره‌گیری از عناصر کوچک رنگی در فضا، می‌تواند زیبایی و تنوع بصری بسیار چشم‌نوازی ایجاد کند؛ به عبارت دیگر برای داشتن نشیمنی با رنگ دلخواه، لازم نیست مبلمان، کف‌پوش یا دیوارها دارای آن رنگ باشند. استفاده از کوسن‌های متناسب با رنگ موردنظرتان و همچنین دیگر تزئینات کوچک و حتی دیوارکوب‌های هماهنگ با آن‌ها، می‌تواند فضایی ایدئال با خواستۀ ذهنی شما از رنگ مورد نظر برایتان ایجاد کند. درواقع این کوسن‌های خوش‌رنگ، نشیمن شما را طراحی می‌کنند؛ به همین سادگی! ورود به منزل و حضور شما و اعضای خانواده در چنین فضایی، می‌تواند گرد خستگی یک روز کاری را از تنتان بزداید.

صحبت از رنگ‌ها و انتخاب آن‌ها برای محل زندگی، بحث بسیار مفصلی‌ست که سعی می‌کنیم در شماره‌های بعد به تفصیل دربارۀ آن گفت‌وگو کنیم.

در این فرصت، کاغذ و قلم را بردارید و با توجه به آنچه در دسترس دارید، نشیمن دل‌خواه خود را طراحی کنید و از داشتن محیطی که خود معمار آن هستید، لذت ببرید.

دکوری‌ها

اگر نشیمن‌تان کوچک است، می‌توانید از تابلوهای چندتکه استفاده کنید. این تابلوها در اندازه‌ها و با طرح و رنگ‌های متنوع و قیمت مناسب، به آسانی قابل دسترسی‌ست. کافی‌ست طرح، اندازه و رنگ متناسب با نشیمن‌ و دیواری را انتخاب کنید که این تابلو روی آن قرار می‌گیرد. بهره‌گیری از رنگ‌های متناسب و مکمل دیگر وسایل و اسباب موجود در نشیمن، می‌تواند محیط دلپذیرتری برایتان ایجاد کند (در شماره‌های بعدی، مفصل دربارۀ رنگ‌های مکمل و نوع انتخاب رنگ صحبت خواهیم کرد).

اگر نشیمن‌تان بزرگ است و فضای آزاد بیشتری در اختیار دارید، بهتر است از تابلوهای نقاشی بزرگ و یک‌تکه استفاده کنید. آباژور، از جمله وسایل خوبی‌ست که هم در تأمین نور و البته نورپردازی بهتر و زیباتر نشیمن به کمکتان می‌آید و هم می‌تواند فضای خالی بین مبل‌ها و فاصله‌های موجود تا دیوار را به بهترین شکل برایتان پوشش دهد. کنار آباژور، می‌توانید از وسایل دکوری کوچک و زیبا، مانند گلدان‌های طبیعی و مصنوعی، دیگر وسایل یادگاری و... فضایی دوست‌داشتنی را برای خود و اعضای خانواده آماده کنید. این وسایل کوچک علاوه بر زیبایی، می‌توانند انتقال‌دهندۀ شادی و انرژی به اعضای خانواده باشند و منظره‌ای چشم‌نواز را در گوشه‌ای از نشیمن برایتان ایجاد کنند.