اردیبهشت بهاری، خوش‌بو از صفای شعبانیه

نوع مقاله : تقویم ماه

10.22081/mow.2017.64387

اردیبهشت بهاری، خوش‌بو از صفای شعبانیه

سینا فارسی نسب

نمی‌دانم چرا اردیبهشت این‌قدر زود می‌گذرد؟ بهار در این ماه آرام می‌گیرد و درختان، بیشتر از دیگر روزها نفس می‌کشند. بهترین شمیم‌ها را می‌توانید در این ماه پیدا کنید. البته آن‌قدر زیاده‌روی نکنیم که امتحانات آخر سال بچه‌ها از کنترل‌مان خارج شود. به هر حال باید از اردیبهشت بهاری استفاده کنیم. خدا کند مردم خوزستان هم اردیبهشت امسال، روزهای بهاری بسیاری داشته باشند!

امام شهیدان، این‌بار کنار همسر و فرزند

10 اردیبهشت، سوم شعبان: میلاد امام حسین ـ علیه‌السلام ـ

جنبۀ آزادگی و عشق به لقای خدای بزرگ را در سید شهیدان، همه بارها و بارها شنیده‌ایم؛ اما گاهی فراموش می‌کنیم که آنان فقط در گذشتن از دنیا بزرگ نبودند؛ بلکه در علاقه به خانواده و دوستان الهی نیز بزرگ و قوی بودند. ایثار آنان نیز با بزرگ‌تربودن علاقه‌هایشان به فرزندان و خانواده، بزرگ‌تر می‌شود و ارزش بیشتری پیدا می‌کند. رباب، همسری است که نقل‌های معتبرتری برای حضورش در کربلا و کنار امام وجود دارد. جملۀ مشهور امام دربارۀ زندگی با رباب خاتون را به یاد داشته باشیم تا نمونه‌ای از مهر اهل ایمان به خانواده را بچشیم: «اِنّى لَاُحِبُّ داراً تَکُونُ بِهَا السَّکینَةُ وَ الرُّبابُ؛ من خانه‌ای را که در آن سکینه و رباب هستند، بسیار دوست دارم.» از طرف مقابل، رباب نیز که علاقۀ بسیاری به حضرت داشت، بعد از شهادت ایشان، اشعار جان‌سوزی درباره‌اش می‌سرود. از او چنین نقل شده است: «چه کسى پناه یتیمان و نیازمندان خواهد بود که با او بى‌نیاز شوند و نیازمندان به چه کسی پناه برند؟ به خدا قسم پس از تو، همسر دیگرى را نخواهم تا این‌که بین خاک و ماسه پنهان شوم!» سال‌ها پس از شهادت امام، از رباب خواستگاری کردند و او گفت که بعد از شهید کربلا، با کسی دیگر ازدواج نخواهم کرد. ما چه می‌کنیم؟

زنی که هم‌ردیف چرچیل بود

13 اردیبهشت، 3 مه: نخست‌وزیری مارگارت تاچر

در سال 1979، خانم «مارگارت تاچر» با پیروزی در انتخابات انگلستان، اولین نخست‌وزیر زن انگلیس شد. او را زن‌ آهنین نامیده‌اند؛ اما این عنوان را فقط برای تعریف از او نگفته‌اند؛ بلکه وی را در صلابت و یکّه‌تازی، با چرچیل مقایسه کرده‌اند. با پیروزی انقلاب اسلامی، دولت وقت انگلستان به نخست‌وزیری «جیمز کالاهان» که از عمق تحول در ایران مطلع بود، دولت موقت (با نخست‌وزیری مهندس بازرگان) را به رسمیت شناخت. با فاصلۀ اندکی، مارگارت تاچر روی کار آمد؛ اما اگر کسی فکر کرده تاچر مادرانه سیاست صلح‌طلبی در پیش گرفت، اشتباه کرده است. وی بلافاصله روال را تغییر داده و اقدامات تنش‌زا علیه ایران را آغاز کرد. همراهی با آمریکا در اقدام نظامی (طبس) علیه ایران، کمک‌های چشم‌گیر به صدام علیه ایران و حمایت از سلمان‌رشدی به‌دلیل انتشار «آیات شیطانی»، همگی در زمان دولت وی دنبال شد و روابط ایران و انگلستان برای مدت‌ها تیره و تار ماند.

روزی که همه‌چیز جای خودش برمی‌گردد

22 اردیبهشت، 15 شعبان: میلاد امام عصر ـ عجل الله فرجه ـ

دربارۀ آخرالزمان روایات زیادی، نشان‌دهندۀ وارونگی برخی چیزها در جهانی است که در آستان ظهور قرار دارد. انسان‌ها، روابط خود و محیط زندگی‌شان را فاسد می‌کنند. یکی از این فسادهای آستانۀ ظهور، به‌هم‌ریختگی جایگاه زن و مرد است. فهمیده می‌شود که در این دوران، سلامت جنسی جامعه در خطر می‌افتد. زمینه‌سازان ظهور، کسانی هستند که برای به‌هم‌ریختگی‌های جامعه نگران‌اند. آنان هرچه از دستشان برمی‌آید، برای اصلاح انجام می‌دهند و بالأخره روزی در رکاب امام عصر ـ عجل الله فرجه ـ قلب تپندۀ آزادگی و ایمان، اهداف الهی خود را به‌طور کامل محقق می‌کنند. ما امروز هم به یاری آن حضرت نیازمندیم.

پیشنهاد فرهنگی

این روز به نام مستضعفین نامیده شده است؛ چراکه وعدۀ ظهور حضرت، منّتی بر مستضعفان جهان است (البته استضعاف جنبه‌های مختلفی دارد). پیشنهاد ما این است که خانواده‌ای فقیر را که در نقطه‌ای دورتر از شما زندگی می‌کنند، شناسایی و نیازهایشان را لیست نمایید. در شب یا روز نیمۀ شعبان، همراه خانواده، سری به آنان بزنید و اقلامی که توان تهیه‌اش را داشته‌اید، برای هدیه تقدیم‌ کنید.

روزی برای تعدادمان

30 اردیبهشت، روز ملی جمعیت

سازمان ثبت احوال کشور، پیشنهادی را بیان کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب خود، آن را وارد تقویم شمسی نمود. سی‌ام اردیبهشت، مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ـ مد ظله ـ روز ملی جمعیت شد. بچه‌های امروز از میان عمه، خاله، دایی و عمو، گاهی فقط یکی‌دوتا را خواهند داشت. گرمی هم‌نشینی‌ها و شب‌نشینی‌های خانوادگی، با کاهش جمعیت کم می‌شود و آیندۀ جامعه ما، به‌سوی کشوری کم‌جوان پیش خواهد رفت؛ البته اگر دست به کار نشویم و متوجه خطر نگردیم. امروز توجه به مسئلۀ جمعیت، یک ضرورت و وظیفه است. نخبگان جامعۀ ما، باید توجه مناسب‌تری به فرزندآوری داشته باشند؛ اما می‌بینیم که متأسفانه گاهی موفقیت‌های اجتماعی را بهانه‌ای برای فرار بیشتر از مسئولیت تربیت فرزندان خوب قرار می‌دهند!

پیشنهاد فرهنگی

فکر کنید و یک جملۀ تکان‌دهنده دربارۀ اهمیت هم‌بازی برای یک کودک (از نگاه و به زبان خود او) تولید نمایید. جملۀ خود را همراه نامتان روی کاغذی بنویسید، کنارش با برش کاغذهای رنگی، صحنه‌ای را ایجاد کنید و عکس بگیرید. صحنه‌ای که گفتیم، می‌تواند مثلاً بازی بچه‌ها (آدمک‌های ساخته‌شده با کاغذ) باشد یا آدمک بچه‌ای تنها که توپ او به گوشه‌ای افتاده و خودش در فکر فرورفته است. عکسی را که از کار خودتان گرفته‌اید، می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی عکس‌محور منتشر کنید.

 

پیشنهاد تفریح

آب و هوایی برای درس‌خواندن

در این ماه، آب و هوا خیلی خوب است و حیف است استفاده نکنید. از طرفی بچه‌مدرسه‌ای‌ها و پدر و مادرهای درس‌خوان، به پایان‌ ترم تحصیلی نزدیک می‌شوند و باید به جمع‌بندی برسند. خودتان باید حدس زده باشید که می‌خواهم چه پیشنهادی را طرح کنم. از هوای خوب پارک‌های محلی، برای خوردن ناهار و عصرانه‌ استفاده کنید و دقایقی را هم برای مطالعۀ جمعی اختصاص دهید. بازی یادتان نرود.

مقصد مسافرت در این ماه

اگر در این ماه فرصتی برای سفر پیدا کردید، به سمت گُل‌ها بروید. منظورم را خواهم گفت. اردیبهشت، ماه گُل‌هاست و زمان خوبی برای زندگی با عمر کوتاه گل. برخی مناطق که به رویش گل‌ها معروف هستند، مقصدهای خوبی برای سفر خواهند بود؛ برای نمونه، شهرستان محلات، بهشت گل‌های ایران است و می‌توانید هم از نمایشگاه‌های گیاه بازدید نمایید و هم این‌که هرچه دوست داشتید، گل و گیاه خریداری کنید. غار شاه‌بلبل، غار سوراخ گاو و دیگر اماکن این شهر را، می‌توانید کنار بازدید از گیاهان ببینید. مقصدهای گل‌پرور دیگری هم، مثل دشت لاله‌های واژگون در حوالی خوانسار، می‌تواند گزینه‌ای برای مقصد گل‌باران شما باشد (البته این آخری، نیاز به تهیۀ بلیت دارد).

پیشنهاد عشقولانه

سربازی هم با هم برویم

در زندگی، تجربه کرده‌اید که هروقت کاری را با هم جدی و هم‌دل انجام می‌دهیم، حس عشق و پیوستگی بیشتر می‌شود. با هم سفری ترتیب می‌دهیم، قلعه‌ای بر ماسه‌های ساحل می‌سازیم، کدورتی را از کسی برطرف می‌کنیم و... با همۀ این کارهای مشترک، به هم نزدیک‌تر می‌شویم. چه کاری بلندتر و باشکوه‌تر از با هم قرارگرفتن در صف یاوران امام عصر ـ عجل الله فرجه ـ است؟ برای روز میلاد امام، نامه‌ای بنویسید و نامش را بگذارید: «نامه‌ای به هم‌سنگرم». از زبان یک همراه و هم‌رزم لشکر آن حضرت، با او سخن بگویید؛ از خوبی‌های او که موجب نزدیک‌ترشدنش به امام می‌شود، تعریف کنید و دربارۀ کارهایی بنویسید که می‌توانید خودتان برای نزدیک‌ترشدن به هدف مشترک انجام دهید؛ برای مثال: همسر عزیزم! مسئولیت‌پذیری تو در زندگی، صفتی است که یاران امام باید داشته باشند... دوست دارم بیشتر مراقب اول وقت خواندن نمازهایم باشم تا امام عزیزمان بیشتر از من راضی باشد و توقع دارم که تو هم به من در این راه کمک کنی.

 

 

پیشنهاد عبادی

ماه عبادت‌های بسیار

 از روزۀ این ماه، با تعبیر «کفارۀ گناهان بزرگ» یاد شده است. هر روز هفتادمرتبه «استغفرالله و أسئله التوبه» سفارش شده و صدقه‌دادن را مهم‌تر و ارزشمندتر از ماه‌های قبل دانسته‌اند. بسیار صلوات فرستادن و نیز خواندن روزانۀ مناجات شعبانیه، راهی بسیار ارزشمند برای طی مسیر معنوی در این ماه است.

مناجات عرفان و عشق

حیف است حس عاشقانه و پر از معانی عرفانی مناجات شعبانیه را از دست دهیم. هنوز بزرگان اخلاق و معنویت، از لطافت‌های آن حیران هستند و دوستان خدا، مشتاق لحظات زمزمه‌کردن شعبانیه.

شبی متفاوت

برای شب نیمۀ شعبان، اعمال بسیاری نقل شده است. آن شب درهای رحمت حق، خشنودی خدا، آمرزش گناهان، فضل و احسان، توبه، نعمت، جود و بخشش باز است و خداوند ـ تبارک و تعالی ـ از بندگان در این شب به عدد موها و کرک‌های چارپایان می‌آمرزد. این شب یکی از چهار شبی است که روایات زیادی دربارة احیای آن وارد شده است. غسل، شب‌زنده‌داری، قرائت دعای کمیل، نماز، تلاوت قرآن کریم، سجده، استغفار و زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ همگی جزو کارهایی است که برکت این شب را بیشتر خواهد کرد.

روز متفاوت

هرچه دربارۀ روز نیمۀ شعبان بگوییم، حق آن بجا نخواهد آمد. دربارۀ برکات آن، روایاتی در دست است و بر همۀ ما اهمیت میلاد مولود آن، نگفته یادآوری می‌شود. روزه‌گرفتن، خواندن دعای کمیل، زیارت حضرت سیدالشهدا ـ علیه‌السلام و دعا برای فرج امام عصر ـ عجل الله فرجه ـ را در این روز فراموش نکنیم.