مهد تمدن یا مهد ظلم؟

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.64388

مهد تمدن یا مهد ظلم؟

رسانه‌های بیگانه، سال‌هاست تلاش می‌کنند که حس نابرابری زنان و مردان را به جامعۀ ایران القا کنند. آن‌ها به زنان می‌گویند که شما آزاد هستید و آزادی شما کف و سقفی ندارد. همۀ آنچه فراغت و راحتی شما را فراهم کند، بخشی از حقوق شماست و باید آن را مطالبه کنید. غرب چنان فریاد آزادی‌طلبی برای زنان سر می‌دهد که گاهی باور می‌کنیم در غرب، هیچ‌گونه ظلم و نابرابری وجود نداشته و نخواهد داشت؛ اما تاریخ گواهی می‌دهد که نخستین اقدامات خشونت‌آمیز علیه زنان، در مهد تمدن مدرن، یعنی غرب سازماندهی شده است. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی دفتر آمار دادگاه جنایات ملی آمریکا، در سال 1990 بیش از 70 هزار مورد تجاوز جنسی در آمریکا گزارش شده و این تنها، یک‌پنجم تعداد تجاوزات انجام شده است؛ یعنی در سال 1990، نزدیک به 350 هزار تجاوز جنسی در آمریکا به وقوع پیوسته است. سازمان عفو بین‌الملل هم اذعان داشته است که خشونت در خانواده، بیش از ابتلا به سرطان و تصادفات جاده‌ای عامل مرگ یا معلولیت جسمانی زنان اروپایی، در سنین 16 تا 44سالگی است. براساس آمار جهانی، 90 درصد قربانیان خشونت خانگی زنان هستند. براساس این گزارش، آمار خودکشی در زنان دوبرابر مردان است؛ در حالی که بسیاری از زنان غربی، تمایلشان را دربارۀ حجاب حداقلی ابراز می‌کنند، دنیای مدرن نوک پیکان حملات خود را بر موضوع پوشش زنان شرقی متمرکز کرده و برهنگی را ارزش می‌داند. شاید آزادی و برابری که غرب از آن دم می‌زند، این باشد که در رستوران‌های گران‌قیمت، افراد متمول سوشی(نوعی غذا) را روی بدن زنان سرو می‌کنند!

از ماست که بر ماست!

جوی‌های آب، دانه به دانه خشک می‌شوند و طبیعت سرسبز ایران، هر سال پژمرده و زردتر. زمانی درختان خشکیده را می‌بینیم و همه دنبال مقصر می‌گردیم؛ در حالی که متهم اصلی و مسبب واقعی نابودی طبیعتف خودمان هستیم؛ ما که هنوز خطرهای زباله را حس نکردیم و خشک و تر را در یک پاکت ریخته و گاهی رأس ساعت نه و گاهی هر ساعت که یادمان بیاید، از منزل بیرون می‌بریم. منتظریم دیگران فکری برای زباله‌ها کنند؛ در حالی که در دنیا، تفکیک از مبدأ بسیاری از مشکلات را حل کرده است. میان مناطق مختلف ایران، شمال کشور لطمات جبران‌ناپذیری دیده است؛ طوری که تالاب‌ها و جنگل‌های بسیاری، به‌دلیل شیرابه‌های سمی زباله‌ها از بین رفته است. روزانه حدود ۷هزار تن زباله، در سه استان شمالی کشور در جنگل دفن می‌شود که ۷۵۳هزار لیتر شیرآبۀ مضر برای درختان تولید می‌کند و این یعنی نابودی درختان برای همیشه؛ همان‌طور که هم‌اکنون 25درصد از گونه‌های گیاهی کشور در خطر انقراض هستند. ما ایرانی‌ها سالانه، ۲0میلیون تن زباله تولید می‌کنیم که نوعی رکورد در جهان است. زمانی که آلمان ۲۰درصد برق خود را از سوزاندن زباله‌ها به دست می‌آورد، ایران تنها ۵درصد زباله‌هایش را تفکیک می‌کند. ما سالانه ۱۷۷هزار تن پلاستیک تولید می‌کنیم و مصرف پلاستیک کشورمان سه‌برابر متوسط جهانی است. این میراث آیندگان است که چنین وضعی را برایش رقم زده‌ایم! 

                                     

به امید سال 2030

ازدواج در سن مناسب و فرزندآوری بدون استرس، مورد پسند بیشتر خانم‌هاست. سال‌ها روان‌شناسان بر سر سن مناسب ازدواج بحث کرده و هربار این موضوع را به تشخیص خود فرد واگذار کرده‌اند؛ اما با بررسی آمار و نمودارهای رفتاری زوجین، بهترین سن ازدواج ۱۸ تا ۳5سالگی  شناخته شده است. خوشبختانه سن ازدواج در کشور، پایین آمده و میل به ازدواج بین جوانان افزایش پیدا کرده است! البته این فراگیری ازدواج بین جوانان، در همۀ جای دنیا یک‌سان نیست؛ مثلا در دانمارک برای بازشدن بخت، بر سر دختران 25ساله‌ای که هنوز ازدواج نکرده‌اند، در روز تولدشان دارچین می‌پاشند.

 بهترین سن برای فرزندآوری هم، در بازۀ بین ۱۸ تا ۳۵سالگی از نظر سلامت عنوان شده است. البته بیان این مطلب، به‌معنای این نیست که به افراد ۳۵ سال به بالا، خدمت‌های پزشکی و مراقبتی ارائه نمی‌شود؛ بلکه وزارت بهداشت خود را  مؤظف به ارائۀ خدمات به همۀ افراد می‌داند و مراقبت از ۳۵‌ساله‌ها برای تولد فرزند سالم، به‌صورت ویژه است. آمار نشان داده که سال ۶۱، مرگ کودکان و نوزادان در کشور ۱۴۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده بوده؛ اما در حال حاضر این میزان، به ۹.۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده رسیده است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بناست تا سال ۲۰۳۰، در ایران هیچ مرگ نوزادی وجود نداشته باشد.

اخبار فضای مجازی

 

استفاده از اینترنت، آن‌قدر در زندگی ضروری شده که گاهی از یاد می‌بریم، همین چندی پیش بدون اینترنت روزمان سر می‌شد. 37میلیون ایرانی در سال 95، از اینترنت استفاده کرده‌اند و حداکثر تا ۳ سال آینده، استفاده از کامپیوترهای کوانتومی در ایران رایج خواهد شد.

 

جایگزینی نرم‌افزار پیام‌رسان داخلی که هم‌سطح با تلگرام باشد، مورد توجه افراد بسیاری‌ست؛ اما در حال حاضر وزیر ارتباطات، شایعۀ فیلتر تلگرام را در ایام انتخابات تکذیب کرد و گفت: «تلاش ما همواره بر این بوده که مطالب و کانال‌های ضداخلاقی و ضددین در تلگرام کاهش یابد.»

 

آغاز سال نو با حرکتی زیبا از سوی حامیان محیط زیست و دوست‌داران طبیعت هم‌زمان شد. رسانه‌ها در صف اول این حرکت ایستاده‌اند. کمپین «نه به زباله»، با آمدن بهار موجی ایجاد کرد تا دوست‌داران طبیعت و دیگر مردم، طبیعتِ منحصر به فرد ایران بزرگ را، از کرانۀ خزر تا ساحل رؤیایی خلیج فارس، از تهدیدی بنام هجوم زباله حفظ کنند.

 

اشتراک مطلب در شبکه‌های اجتماعی، امری عادی و طبیعی‌ست و در سراسر جهان، مردم خبرها و نوشته‌های مورد علاقه‌شان را منتشر می‌کنند. آمارهای بررسی شده، به تازگی نشان داد که روزانه ۳میلیارد مطلب در فضای مجازی کشور تولید می‌شود.

 

کمپین «ارمغان» در آستانۀ میلاد باسعادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و سال نو و بهار طبیعت، رسماً آغاز به کار کرد. این متن پیامی‌ست که «شهین‌دخت مولاوردی» در کانال تلگرام خود به اشتراک گذاشت. این کمک‌ها به آزادی زنان زندانی که بار اول مرتکب جرائم غیرعمد شده‌اند، تعلق خواهد گرفت. با شماره‌گیری «#101*780*» شما هم به این کمپین بپیوندید.

 

داعش گروهگ تروریستی است که از فضای مجازی برای ایجاد رعب و وحشت استفاده زیادی می‌کند. شبکۀ تبلیغاتی داعش در فضای مجازی، ادامۀ فعالیت‌های خود را تا رسیدن به پیروزی خوانده و با انتشار پیام‌های تصویری، سعی می‌کند تا موج تازه وحشت راه‌بیندازد.

 

کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای»، پیش از ایام نوروز شروع به فعالیت کرد و تاکنون نیز، با همکاری خودجوش مردم ادامه پیدا کرده است. تفاوت این کمپین با دیگر کمپین‌ها، این است که افراد سرشناسی به آن پیوسته‌اند؛ از جمله معاون اول رئیس‌جمهور.

 

«اسنپ»، سرویسی است که به شما کمک می‌کند تا با نصب یک برنامه روی موبایل‌تان،‌ موقعیت خود را مشخص و تاکسی‌های اطراف خود را برای رسیدن به مقصد فراخوانی کنید. بررسی‌ها نشان داده است که این نرم‌افزار، تمام اطلاعات کاربرانش را کپی و آن را به آمریکا ارسال می‌کند.

اخبار سه‌ضرب

امتحانات زودرس

در حالی که سال‌های گذشته، دانش‌آموزان از اواسط خرداد درگیر امتحان می‌شدند، امسال برنامۀ آموزش و پرورش به‌علت شروع ماه رمضان تغییر کرده است. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: «مطابق برنامه، دانش‌آموزان تا پایان اردیبهشت در مدارس حضور خواهند داشت و امتحانات از ابتدای خرداد، برگزار می‌شود.»

 

کمک‌خرج‌های داعش

ترکیه یکی از کشورهای حامی گروهک تروریستی داعش است. به‌تازگی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، برقراری پروازهای چارتری به مقصد ترکیه را تأیید کرد و به همین دلیل، نوروز امسال بالغ بر 30هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند. پروازهای چارتر(نصف قیمت مصوبه) به ترکیه تا سوم آوریل از تهران، تبریز،‌ اصفهان، مشهد و اهواز ادامه خواهند داشت.

نه به کمبود پسر

تاکنون آمار نشان می‌داد که تعداد دختران در سن ازدواج از پسران بیشتر است؛ اما در سال 95، آمار تولد پسران از دختران پیشی گرفت. رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: «در قبال هر 100 ولادت دختران، حدود 105.6 مورد تولد پسران ثبت شده است.» این یعنی در سال‌های آینده، با معضل کمبود پسر برای ازدواج مواجه نخواهیم بود.

معتادان مدرن

به‌تازگی اعتیادی جدید جایگزین اعتیاد به مواد مخدر شده است. وزارت بهداشت انگلیس عنوان کرد: «جذابیت گوشی‌های هوشمند برای نوجوانان، میزان مصرف موادمخدر میان آنان را بیش از ۵۰درصد کاهش داده است.» کودکانی که در قرن 21 متولد شده‌اند، حدود یک‌چهارم عمر خود را در حال نگاه‌کردن به صفحات وسایل دیجیتال خواهند گذراند.

هواپیمای زنانه

نشستن و پرواز با هواپیمایی که همۀ عوامل آن زنان باشند، جالب به نظر می‌رسد. هواپیمایی ملی هند در یک اقدام شگفت‌انگیز، تمام عوامل پرواز از خدمه تا خلبان را از میان بانوان انتخاب کرد. هند تصمیم داشت این رکورد را در 8 مارس که روز زن در تاریخ این کشور نام گرفته، در کتاب گینس ثبت کند.

زنان در صدر

زنان، امروز مشتاقان تراز اول تحصیل و اشتغال هستند. آمار به دست آمده نشان داد که زنان، حدود 70درصد از 615 شغلی را که در سال 1395 ایجاد شد، (ناقص است.) آن‌ها حاضرند با دستمزد کمتر هم، فرصت‌های شغلی را پذیرا باشند. از طرفی حدود 70درصد متقاضیان تحصیل در دانشگاهای ایران را زنان به خود اختصاص می‌دهند.

 

قرص آهن بخورید

در دوران بارداری، به‌صورت چشم‌گیر نیاز به مصرف آهن افزایش پیدا می‌کند. تعداد کمی از مادران در این دوران، ذخیرۀ کافی آهن از قبل دارند. درنتیجه مصرف حداقل 27میلی‌گرم آهن در روز، به زنان حامله توصیه شده است. کم‌خونی مادر، احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث وزن کم زمان تولد نوزاد شود.

 

فاطمه دولتی