پوشیده‌های خنک

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2017.64396

پوشیده‌های خنک

توصیه‌هایی دربارۀ پارچه و نوع لباس تابستانی

سعیده پیرزاده

دغدغۀ انتخاب لباس مناسب برای کودک، از دیگر دغدغه‌های مربوط به جدا نیست و فقط نوع آن در هر فصل متفاوت است. هر مادری باید نکات متفاوتی را در این‌باره در نظر داشته باشد تا بتواند احساس بهتری را برای کودکش به وجود بیاورد. شرایط لباس تابستانی، از جهاتی متفاوت با شرایط پوشش در زمستان است. مهم‌ترین تفاوت این است که با بیشتر پوشیدن می‌توان بر سرما غالب شد؛ اما کمتر پوشیدن، لزوماً مناسب شرایط تابستان یا مطلوب نظر والدین نیست. انتخاب درست لباس از این نظر مهم است که کودک، معمولاً در شرایط گرما کم‌حوصله‌تر است و در صورت تجربۀ ناخوشایند در این باره، در مواجهه با هم‌سالان یا به انتخاب خودش، ممکن است به خرید لباس‌های نامناسب پافشاری کند؛ اگرچه همین نکته کار را کمی پیچیده می‌کند، با کمی شناخت با مایۀ توجه و دقت، می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا کودک و مادر، هر دو از چیزی که کودک پوشیده راضی باشند. نکتۀ بسیار مهم دربارۀ پوشش کودکان، راحتی خود آن‌ها در لباس است. باید این را در نظر داشت که کودک، در حال رشد سریع است و ممکن است لباسی که امروز برای او می‌خریم، به‌زودی برای او قابل استفاده نباشد. بهتر است برای انتخاب لباس مناسب، زیاد سخت نگیریم و راحتی و پوشیدگی کودک را بر ویژگی‌های دیگر اولویت دهیم تا با بزرگ‌ترشدن او، در نوع و اندازۀ پوشیدگی‌اش دچار دردسر نشویم.

 

چند توصیه دربارۀ جنس‌های مناسب کودک

چه جنسی بپوشانیم؟

  • پارچۀ پنبه‌ای: این نوع پارچه که در کشور ما به پارچه‌های نخی معروف‌ شده، بهترین انتخاب برای لباس تابستانی کودک است. این پارچه‌ها خنک‌اند؛ به این دلیل که حرارت بدن را به بیرون منتقل می‌کنند، خاصیت جذب تعرق را دارند و حساسیت‌زا نیستند. بعضی از مادران، تصورشان این است هر لباس نرم و لطیفی، از جنس پنبه (نخی) است؛ در صورتی که نرم و لطیف‌بودن پارچه، بستگی زیادی به نوع بافتش دارد و نه لزوماً جنس آن. ممکن است پارچۀ به‌ظاهر لطیفی، دارای درصد قابل توجهی از پلی‌استر و مواد مصنوعی دیگر باشد که باعث ایجاد حساسیت در کودک می‌شود. از مهم‌ترین نقاط ضعف این پارچه‌ها، می‌توان به آب‌رفتن و پرزدادن اشاره کرد که این نکته تا حدی با دقت در مرغوبیت پارچه و انتخاب سایز لباس، کمی بزرگ‌تر از سایز حقیقی کودک قابل جبران است.
  • پارچۀ کتان: این نوع پارچه که به‌نام لینن نیز شناخته می‌شود، معمولاً از الیاف طبیعی ساقۀ کتان ساخته شده و به دلیل گستردگی کاربرد آن، پادشاه پارچه‌ها نام دارد. پارچۀ کتان به دلیل طبیعی و راحت‌بودن، برای لباس‌های رسمی کودک در فصل تابستان مناسب است. مرغوب‌تربن نوع این پارچه از هفتاد درصد پنبه، ده درصد پلی‌استر و بیست درصد ویسکوز تهیه شده و بدترین نوع آن، از پنجاه درصد پنبه و پنجاه درصد پلی‌استر، بدون ویسکوز است.
  • پارچۀ لاکرا: از انواع پارچه‌های مصنوعی است که به تریکو معروف‌اند. این پارچه‌ها از قابلیت کشسانی فوق‌العاده‌ای برخوردارند تا حدی که در لباس‌های ورزشی نیز کاربرد دارند. این نوع پارچه، به دلیل نوع بافتی که دارند (بافت حلقوی، شبیه پارچۀ پنبه‌ای)، باعث جلوگیری از حساسیت پوستی در کودک می‌شوند. پارچه‌هایی که درصد خوبی لاکرا دارند، اگرچه کمی گران‌قیمت‌اند، مناسب بچه‌های پرجنب‌وجوشی هستند که مادرانی حساس دارند. این پارچه‌ها به دلیل خاصیت کشسانی عرضی، به‌اصطلاح زانو نمی‌اندازند و ظاهرشان را تا مدت زمان خوبی حفظ می‌کنند.
  • بعد از این سه نوع، پارچه‌های لی، پوپلین و... نیز مناسب لباس کودک هستند.

چند توصیه دربارۀ جنس‌های نامناسب کودک

چه جنسی نپوشانیم؟

  • پارچۀ کرپ، حریر و حریر ژرژت، با وجود ظاهر نرم و لطیفشان برای کودک مناسب نیستند و ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست او شوند؛ علاوه بر آن به‌خاطر جذب‌نکردن عرق در  فعالیت زیاد کودک، باعث ایجاد احساس گرمای بیش از اندازه و آزاردهنده‌اند. ممکن است به‌خاطر تشخیص‌ندادن پارچه‌های مناسب، کودک یا مادر لباس‌هایی با آستین یا پاچۀ کوتاه‌تری را انتخاب کنند که خود باعث برخورد مستقیم آفتاب و آسیب پوست کودک می‌شود. در صورتی که برای بعضی لباس‌ها مانند شومیز و پیراهن از این پارچه‌ها استفاده شد، بهتر است حتماً زیر آن‌ها یک لایه لباس نخی نازک و سبک پوشانده شود.

باید‌ها و نبایدهای لباس کودک

چگونه بپوشانیم؟

  • برای دخترها می‌توان به‌جای استفاده از تیشرت، شومیز آستین‌بلند نخی را انتخاب کرد و کنار خنکی لباس، به این توجه داشت که برخورد مستقیم آفتاب با پوست دست کودک، معمولاً باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود.
  • برای محافظت از پوست سر، کلاه لبه‌دار برای کودکانی که از روسری استفاده نمی‌کنند و پسرها توصیه می‌شود.
  • برای دخترها پوشیدن شلوارهای راسته، دم‌پاگشاد، دامن‌های شلواری و... از جنس کتان و نخ در فصل گرما قابل توصیه است. در صورت پوشین دامن یا سارافن، بهتر است به‌جای پوشیدن جوراب شلواری و ساپورت، شلوارک‌های کوتاه زیر دامن استفاده شود و برای کامل‌شدن پوشش، از جوراب‌های ساق‌بلند استفاده گردد.
  • جوراب‌های شلواری به‌خاطر نوع پارچه، باعث افزایش تعریق و ممانعت از خروج رطوبت می‎‌شوند و همین باعث ایجاد مشکلاتی از جمله عرق‌سوزشدن و تولید قارچ می‌شود. از طرفی نوع دوخت این‌گونه جوراب‌ها، باعث ایجاد فشار زیادی روی پایین‌تنۀ کودک میشود و به همین دلیل بچه‌هایی که فعالیت زیادی دارند، با پوشیدن آن‌ها دچار خارش و سوزش پوست می‌شوند.
  • بهتر است یقه و مچ، غیرکشی و آزاد باشند تا کودک احساس راحتی بیشتری در آن‌ها داشته باشد.
  • برای شال و روسری دخترها، پارچۀ نخی لطیف، سیلک طبیعی و مقنعه‌های تریکو مناسب است. روسری‌های حریر، ساتن، ابریشم مصنوعی، کرپ و ژرژت مناسب نیستند؛ چون علاوه بر نداشتن ایستایی مناسب و نیاز به چک‌کردن مداوم برای مرتب‌بودن آن، باعث تعریق و ایجاد احساس ناخوشایند می‌شوند؛ به‌ویژه برای اولین تجربه‌های حجاب، استفاده از روسری‌های نامناسب باعث دلزدگی و آزردگی خاطر کودک می‌شود. پارچۀ وال، پارچۀ خنک و ایستایی برای روسری است که کمتر در بازار به‌صورت آماده قابل تهیه است. مادرانی که دستی بر آتش خیاطی دارند، می‌توانند به سلیقۀ کودکانشان، روسری‌های مناسبی برای آن‌ها از این جنس پارچه تهیه کنند.
  • پارچه‌های الیاف طبیعی، بهترین جنس برای شلوارهای تابستانی و بهاری هستند. شلوارهایی از جنس کرپ، مخمل و... باعث عرق‌سوزشدن و ایجاد ناراحتی برای کودک است. همچنین برای مسافرت‌ها یا موقعیت‌هایی که لباس مدت بیشتری تن کودک هست، بهتر است به راحتی او توجه بیشتری کنیم.