آسمان طبیعت با بهار گشوده می‌شود و آسمان معنویت با رجب

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.64433

آسمان طبیعت با بهار گشوده می‌شود و آسمان معنویت با رجب

سینا فارسی‌نسب

خلیفه، از ظلم خودش کُشته شد

10 فروردین، اول رجب: روز شهادت امام هادی ـ علیه‌السلام ـ

یکی از سخت‌گیری‌های متوکل در آزار امام هادی ـ علیه‌السلام ـ این بود که گاه‌وبی‌گاه به مأموران خود دستور می‌داد تا بدون اطلاع قبلی، به خانه‌ی ایشان هجوم برده و آن‌جا را بازرسی کنند؛ به امید آن‌که سلاح یا مدرکی دال بر فعالیت حضرت علیه حکومت به دست آورند. در این حمله‌های شبانه، جز کتاب‌های علمی و مقدس چیزی پیدا نمی‌شد. گاهی متوکل فرمان می‌داد که حضرت را در هر حالتی هست، به دربار آورند. در یکی از این احضارها، امام در حالی بر متوکل وارد شد که او مست، کنار جام‌های شراب افتاده بود. امام، بی‌توجه به موقعیت خطیر و خطرهای احتمالی، به‌شدت او را سرزنش و ملامت کردند و وی را به یاد قیامت انداختند. متوکل بر آشفت و دستور داد ایشان را زندانی کنند. حضرت روانه زندان شد؛ اما شخصی از ایشان شنید که می‌فرمودند: «من نزد خداوند از ناقه‌ی صالح، کریم‌تر هستم» و سپس این آیه را خواندند: «تمتعوا فی دارکم ثلاثة ایام ذلک وعد غیرمکذوب؛ سه روز در خانه‌ی خود بهره‌مند باشید که این وعده‌ تکذیب نخواهد شد.» سه روز نگذشت که متوکل به دست فرزندش منتصر به هلاکت رسید.

بالأخره در زمان معتز، امام هادی ـ علیه‌السلام ـ نیز مانند امامان پیشین به شهادت رسیدند.

روز طبیعت

13 فروردین: روز طبیعت

کوتاه بگوییم: «طبیعت، زیباست؛ طبیعت آفریده‌ی خداست؛ پس خداوند زیباست.» یکی از اشکالات دین‌داری ما، این است که از طبیعت برای رشد روحی و معرفتی خود بهره نمی‌بریم. انگار در دل طبیعت جای غفلت است و فقط باید جوجه‌ای به سیخ بکشیم و چایی بخوریم و برگردیم که به هوای تاریک برخورد نکنیم! یکی از مهم‌ترین عوامل رشد یک انسان دین‌دار، توجه به نشانه‌های الهی در طبیعت و جهان است. احترام به این نعمت الهی، من و تو را بزرگ می‌کند و دستان دلمان را به سوی باران ملکوت بالا می‌برد.

پیشنهاد فرهنگی

در روز طبیعت، همه با هم کاری جدید برای فرهنگ‌سازی برخورد با محیط زیست انجام دهیم؛ برای نمونه هر کدام از ما، پلاستیکی اضافه با خود ببریم که وقتی به طبیعت می‌رسیم، حتی اگر شده جلوی چشم دیگران، علاوه بر جمع‌کردن زباله‌های خود، کمی از زباله‌های به‌جا مانده از دیگران را هم جمع کنیم. راستی این هم قشنگ نیست که زباله‌ها را جمع و کیسه‌اش را گوشه‌ی جاده رها کنیم! صندوق عقب خودرو، می‌تواند ساعتی، جایی برای کیسه‌ی زباله باز کند.

روز شورش برای نان

13 فروردین، دوم آوریل: سال‌گرد شورش زنان ریچموند ویرجینیا به‌دلیل وضعیت نان در سال 1863

کمبود غذا، موجب شورش صدها نفر از زنان عصبانی ویرجینیا شد. اولین جرقه‌های اعتراض، از سوی زنان درباره‌ی قیمت بسیار گران نان زده شد. عده‌ای با احتکار گندم، موجب افزایش نابه‌جای قیمت نان شده بودند و زندگی را بر مردم سخت می‌کردند. اعتراض‌کنندگان معتقد بودند که دولت در این موضوع به مسئولیت خود عمل نکرده است. این اعتراضات کم‌کم به خشونت کشیده شد. مردان نیز در این شورش سهیم بودند؛ اما به‌دلیل غلبه‌ی حضور زنان، به‌نام آنان شناخته شده است. تقاضای زنان، انجام حمایت‌های اضطراری از سوی دولت بود. این شورش بیش از یک ماه طول کشید. گزارش شده است که عده‌ی زیادی از مردان و زنان با حمله به مغازه‌ها، به غارت اجناس آن‌ها پرداختند. این اعتراضات خشونت‌آمیز، از منطقه‌ی ریچموند به برخی دیگر از بخش‌های جنوب سرایت کرد؛ اما به‌زودی با دخالت نیروهای امنیتی سرکوب شد. شورش نان، نافرمانی مدنی در برابر دولت محسوب شده است. تعداد اقدام‌کنندگان به اعتراض، حدود پنج‌هزار نفر برآورد شده که بیش‌تر آنان زنان بودند. اجناس به سرقت برده شده تا رسیدن نیروهای امنیتی، شامل غذا، لباس، کفش و جواهرات بوده است. تعدادی در این واقعه زخمی شدند و اموال بسیاری غارت شد.

عجیب‌ترین تولد ثبت شده در تاریخ

22 فروردین، 13 رجب: میلاد امیر مؤمنان ـ علیه‌السلام ـ و روز پدر

جمعه بود و سیزدهم ماه رجب از سال دهم قبل از بعثت. تاریخ، هنوز 10 سال مانده بود به زمان شکستن ایوان کسری و دلهره افتادن در جان طاغوتیان. خداوند در تدارک مقدمات این رشد تاریخی انسان بود. مقدمه ای از جنس یک انسان برگزیده که قرار است برادر و وصی و وارث پیامبر خاتم (ص) شود. طنین فریاد مردان و زنان بزرگ است که ذهن‌ها را تکان می‌دهد و آنها را به جنب و جوش و حرکت می‌اندازد. روح‌های مرده، زنده می‌شوند و در پرتو این زندگی، پرده‌ها را برمی‌درند و چشم‌اندازهای نو در برابر خود مشاهده می‌کنند. جهان به سوی سرنوشت خود به پیش می‌رفت. سرنوشتی که قلم قضای الهی تحولی درخشان بر آن ترسیم کرده بود. مردی قرار بود او را یاری کند. مردی که این صلاحیت و شایستگی را داشته باشد که بگوید: «من وارث ابراهیم (ع) هستم.»

پیشنهاد فرهنگی

برای هدیه‌ی این روز، پیشنهاد می‌کنیم به همسرتان رادیوی کوچکی بدهید که امکان اتصال باتری و برق مستقیم داشته باشد؛ البته روحیات او را در نظر بگیرید. اگر این هدیه برای او خوش‌آیند باشد، می‌تواند زمان‌هایی که مشغول کاری است (در محل کار، منزل و...) گوش کند و از برنامه‌های مفید آن استفاده کند. با این کار مدت زیادی با رادیو مأنوس و زمان زیادی را هم به این بهانه به یاد شما خواهد بود. رادیوی گوشی، مصرف باتری بالایی دارد و به‌دلیل کاربردهای دیگر گوشی، نمی‌توان به‌طور مستمر از آن استفاده کرد.

کهف بندگی خدا

22 فروردین، 13 رجب: آغاز ایام اعتکاف

چهل سال پیش، در مسجد امام حسن عسکری ـ علیه‌السلام ـ قم، چند طلبه برای «اعتکاف» جمع شده بودند. خیلی از مردم اصلاً حسی درباره‌ی این موضوع نداشتند و شاید هم اطلاع چندانی نبود! چه کسی فکر می‌کرد سال‌ها بعد، اعتکاف به سلوک عاشقانه‌ی بخشی از جوانان به‌ظاهر معمولی ایران بدل شود؟ چه کسی فکرش را می‌کرد که وقتی نوجوان و جوان ما طعم بندگی را می‌چشند، سال بعد با اشک و التماس تقاضای حضور در اعتکاف کنند؟ چه کسی فکر می‌کرد خیلی آدم‌های به‌ظاهر معمولی، برای سه روز استقرار در خانه‌ی خدا روزشماری کنند؟

اعتکاف در این سال‌ها یک واقعه است؛ حتی شاید باید نامش را پدیده گذاشت! کسی که در آن شرکت می‌کند، ساعت‌های آخر دلش برای اعتکاف تنگ می‌شود. شاید با اطمینان بتوانیم بگوییم که اگر بستر انقلاب اسلامی نبود، راه‌یابی این سنت زیبا در کشورمان به دل‌های عموم مردم، اتفاق نمی‌افتاد!

 

پیشنهاد تفریح

دل به دریا بزن در این ماه

بهار را زمان زنده‌شدن دانسته‌اند. در معرض هوای بهار قرارگرفتن، روح را تازه می‌کند. به هر بهانه‌ای، بیرون بزنیم. صبحانه، ناهار یا شام خود را بی‌آن‌که بخواهید زحمتی اضافه برای خود فراهم کنید، در پارک و بوستان شهر خود میل بفرمایید.

مقصد مسافرت در این ماه

«تنگه‌ی واشی»، یکی از دل‌چسب‌ترین تفرجگاه‌های ایران است و در فاصله‌ی تقریبی هفده‌کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد (فیروزکوه در فاصله‌ی 125 کیلومتری تهران است). این منطقه در استان تهران، نزدیک مرز استان مازندران قرار گرفته است. برای رسیدن به این محل، پس از خروج از شهر فیروزکوه و طی مسافت دو کیلومتر به سمت تهران، تابلو تنگه‌ی واشی را پیدا کنید. پس از طی مسیر ده‌کیلومتر، به روستای «جلیزجند» خواهید رسید (در میانه‌ی راه با یک دوراهی مواجه می‌شوید که راه سمت راست را ادامه دهید؛ همچنین در ورودی روستا نیز با دوراهی دیگری مواجه می‌شوید که باز هم راه سمت راست را ادامه دهید).

پیشنهاد عشقولانه

هدیه‌ی روز مرد را عاشقانه‌تر کنید

اگر مصمم هستید برای هدیه‌ی روز مرد وقت بگذارید، با یک ایده به شما یاد می‌دهیم چه‌طور محتوای عاطفی آن را بیش‌تر کنید. یک جعبه‌ی کادو متوسط یا بزرگ تهیه کنید و چهارگوشه‌ی آن را که تاخوردگی عمودی دارد، برش دهید؛ طوری که وقتی درب جعبه را برمی‌دارید، دیواره‌ها باز شود. حالا داخل هر دیواره‌ی داخلی را با عکس یا جملاتی عاشقانه، تزئین کنید. اگر هدیه‌ی دیگری هم تهیه کرده‌اید، آن را داخل جعبه بگذارید و دربش را ببندید. حالا هدیه‌ی شما سرشار از عشق و احساس هم شده است.

 

 

پیشنهاد عبادی

روزه‌ی رجب، خرسندی قیامت

می‌دانید که رجب، شعبان و رمضان، از ماه‌های ویژه برای نزدیک‌شدن به خداوند است. روزه در دو ماه اول، بسیار سفارش شده و در ماه رمضان هم که واجب است. در روایات آمده که روزه‌ی این ماه، موجب رهایی از ناراحتی‌های قیامت است و رضایت خداوند را در پی دارد.

برخی مستحبات سفارش‌شده در ماه رجب

در روایات، سفارشات زیادی درباره‌ی این ماه شده است که فهرست برخی اعمال تأکیدشده برای این ایام را می‌آوریم:

زیارت امام رضا ـ علیه‌السلام ـ، دعای مخصوص ماه رجب که هر روز خوانده می‌شود، زیاد ذکر گفتن، هزاربار «لا اله الا الله» گفتن، صدبار ذکر «اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذی لا اِلهَ اِلّا هُوَ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَتُوبُ اِلَیْه»، هزاربار «اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ ذَاالْجَلالِ وَ الْإکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَ الآثامِ» و...

شب آرزوها

اوّلین شب جمعه‌ی این ماه، «لیلة الرغائب» نام دارد که فضیلت بسیاری دارد. بهتر است روز پنج‌شنبه را روزه بگیریم و بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بخوانیم؛ به‌صورت شش نماز دورکعتی، به ترتیبی که در مفاتیح آمده است.