لوح خبر

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.64434

خبر دو صفحه‌ی اول

فاطمه دولتی

ایستاده در نیمروز

جشنواره‌ی فجر که تمام می‌شود، همه مشتاق نمایش فیلم‌های محبوشان هستند؛ اما دیدن فیلمی که سیمرغ  بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرده، خالی از لطف نیست. در خلاصه‌ی ماجرای نیمروز آمده است: «در محله‌های پرآشوب تهران، در پیچاپیچ خیابان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها سرگردان و حیران. آیا این جست‌وجو را فرجامی هست؟»

این فیلم یک تریلر پلیسی است که در بستر قصه به حوادث و وقایع سال 1360 می‌پردازد. نکته‌ای که بسیاری را مشتاق تماشای ماجرای نیمروز می‌کند، این است که «محمدحسین مهدیان» کارگردانش بوده است. جوان خوش‌ذوقی که سال گذشته اولین ساخته‌اش، یعنی «ایستاده در غبار»، جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد و اثری ماندگار در سینمای ایران شناخته شد. ماجرای نیمروز، شرح تلاش‌ها و مبارزات یک گروه اطلاعاتی متشکل از چند جوان منطقی، احساساتی، متعهد یا دوآتشه است که هرکدام به سبک خود، همه‌ی زورشان را می‌زنند تا کشور را در کوران جنگ تحمیلی و جنگ داخلی با منافقان، سرپانگه‌دارند. فیلم ماجرای نیمروز، نوروز 96 اکران خواهد شد و طبق روال همیشگی، تا چند هفته روی پرده خواهد بود؛ پس در هوای خوب بهاری، دیدن این فیلم را از دست ندهید.

 

ازدواج کودکان، فرصت یا آسیب؟

نامش زیباست و چهره‌اش با نامش هم‌خوانی دارد. تازه چهارده‌سالگی‌اش شروع شده؛ اما خبری از طراوت چهارده‌ساله‌ها توی چشمانش نیست. می‌گوید: «پدرم مردی را که بیست‌وچند سال از من بزرگ‌تر بود، برای همسری‌ام انتخاب کرده بود و حق هیچ مخالفتی را هم نمی‌داد. قدرت مخالفت هم نداشتم. حالا با پا گذاشتن به «خانه‌ی علم» می‌تواند مانند هم‌سن‌وسالانش به مدرسه‌ای عادی برود. خانه‌ی علم پناهگاهی است که در آن، صدای کودکان و نوجوانان رنگ‌پریده‌ی پایتخت، بهتر از هر جای دیگری شنیده می‌شود. براساس گزارش جدید منتشرشده از سوی «بنیاد جهانی نجات کودکان»، هر هفت ثانیه یک دختر زیر پانزده سال، در یک نقطه از کره‌ی خاکی ازدواج می‌کند. در این گزارش اعلام شده که آمار مذکور، به همه‌ی نقاط جهان مربوط می‌شود.

 «فاطمه ذوالقدر»، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت اصلاح قانون در این باره، می‌گوید: «این ازدواج‌ها اغلب در خانواده‌های معتاد و فقیر که معمولاً در حاشیه‌ی شهرها و حاشیه‌ی کشور زندگی می‌کنند، روی می‌دهد و اغلب به شکست می‌انجامد.» او عقیده دارد: «موضوع اصلاح قانون ازدواج کودکان، باید جزء اولویت‌ها قرار گیرد. این کار نباید با سروصدا و جنجال باشد؛ بلکه باید مسئله بررسی شود. یکی از آن‌ها حکمی است که شرع درباره‌ی ازدواج دارد.» او می‌گوید: «سعی می‌کنم در آینده‌ی نزدیک، این موضوع را در فراکسیون زنان مطرح کنم.»

ازدواج کودکان یک موضوع چندوجهی است که به همین نسبت مدل‌های مختلفی را شامل می‌شود و در قومیت‌های مختلف، تفاوت‌های زیادی به خود می‌گیرد که هر کدام آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌دیدگان خاص خود را دارند.

 

زنان با بیست سال سابقه‌ی کار، بازنشسته می‌شوند

خانم‌های شاغل، همیشه با مشکل کار زیاد و کمبود وقت مواجه هستند. زنان غالباً کنار شغل خود، نقش‌های مادری و همسری را برعهده دارند و همین، موجب می‌شود که در بازه‌ی سی سال خدمت به جامعه، دچار زدگی و خستگی شوند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به تازگی در مصوبه‌ای به زنان شاغل بالای بیست سال سابقه‌ی کار، بدون محدودیت سنی مجوز بازنشستگی پیش از موعد را داده‌اند؛ طرحی که از نگاه برخی، هدیه‌ای به زنان شاغل است و برخی، آن را تحمیل بار مالی برای بیمه‌ها و افزایش بیکاری زنان می‌دانند. دبیر بنیاد فرهنگی و اجتماعی زنان، در این باره می‌گوید: «با توجه به جنگ نرمی که درصدد متزلزل‌کردن خانواده است، بیش از هر زمانی ضرورت دارد زنان نقش مؤثری در تربیت فرزندان ایفا کنند و بازنشستگی پیش از موعد زنان، گامی برای تحکیم بنیان خانواده است.» مصوبه‌ی بازنشستگی زنان شاغل با بیست سال پیشینه‌ی خدمت، پس از اعلام همانند دیگر موارد مصوب، با مخالفان و موافقان بسیاری روبه‌روست. موافقان، آن را زمینه‌ساز ایجاد شغل و آرامش خاطر زنان شاغل می‌دانند و مخالفان به بار مالی این مصوبه بر دوش دولت و افزایش بیکاری زنان تأکید دارند. سخن‌گوی کمیسیون تلفیق لایحه‌ی برنامه‌ی ششم می‌گوید: «مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه‌ی مجلس درباره‌ی بازنشستگی زنان با بیست سال سابقه‌ی خدمت را، مغایر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره‌وری در نیروی انسانی عنوان کرده است؛ اما تمامی نهادهای دولتی و خصوصی، باید با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل بیست سال سابقه‌ی خدمت هستند، بدون محدودیت سنی موافقت کنند. میزان محاسبه‌ی حقوق آن‌ها، براساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه خواهد بود.»

 

صدکلمه‌ای

سند آموزش 2030

سند آموزش 2030، برنامه‌ای است که در یونسکو برای جهان تدوین و در سطح منطقه‌ای مورد تقسیم کار قرار گرفته و در سطح ملی، بومی‌سازی و اجرا می‌شود. کارشناسان می‌گویند: «این سند که قرار است مبنای تعلیم و تربیت تمام دوران تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان کشور قرار گیرد، قطعاً اهداف نفوذی دارد و آسیب جدی متوجه نظام تعلیم و تربیت می‌کند.» طبق این توافق، باید سیاست‌ها و برنامه‌های ملی را ـ حتی اگر از متن اسلام و قرآن است ـ با سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی تطبیق دهیم و اگر هم‌سو نبود، حذف کنیم. این سند به تازگی در کشور رونمایی شده است.

 

دارویی همه‌فن‌حریف

خون‌ِ بندِ ناف، می‌تواند خانواده را از بیماری‌های زیادی نجات دهد. متخصصان زنان و مامایی، زمان به‌دنیاآمدن نوزاد، بند ناف وی را بریده و خون بند ناف را قطع کرده، جفت را برداشته و ذخیره می‌کنند. تاکنون با این خون، بیست مورد از بیماری‌های سرطان خون، کبد، ناباروری، دیابت، تالاسمی، لوپوس، عصبی و ضایعات نخاعی درمان شده است. عارضه‌هایی مانند اختلالات سلول‌های بنیادی و سیستم ایمنی مادرزادی و آلزایمر، با خون بند ناف قابل بهبود است. در هر فردی در طول دوران زندگی و تولد، فقط یک‌بار می‌توان خون بند ناف را ذخیره‌سازی کرد و این امر، فقط هنگام تولد اتفاق می‌افتد.

 

اسلام در قلب انگلیس

افرادی که دغدغه‌ی گسترش اسلام دارند، همه‌ی جای جهان پیدا می‌شوند. این‌بار برای گسترش اسلام، در قلب لندن لباس‌های پوشیده‌ی اسلامی به نمایش گذاشته شده است. چهل طراح لباس در این نمایشگاه حاضرند و عقیده دارند، اهمیت برگزاری نمایشگاه از آن جهت است که اسلام‌هراسی و بی‌حرمتی به زنان محجبه در انگلیس، به‌شدت رو به افزایش است. لباس‌های پوشیده‌ی اسلامی علاوه بر زنان مسلمان، مورد استقبال دیگر اقلیت‌های دینی و فرهنگی هم قرار گرفته است و این، یعنی حجاب و عفاف در همه جای دنیا خواهان دارد؛ حتی در قلب انگلیس.

 

مردان، زودتر می‌میرند

شنیده بودیم که خانم‌ها به‌دلیل داشتن سلاحی مانند اشک، غر، دعوا، جیغ و غیبت در حد عالی، بیش‌تر از آقایان زنده می‌مانند. حالا آمار نشان داده که امید به زندگی در مردان ۷۲.۸ و در زنان ۷۴ سال است. حوادث ترافیکی در مردان پنج برابر زنان، اعتیاد در مردان ده برابر زنان و سقوط در مردان سه برابر زنان است؛ همچنین مردان بیش‌تر در معرض قتل، خشونت، بیماری‌های قلبی و ریوی، آسم، سوختگی، بیماری‌های اسکیزوفرنی، ایدز و HIV مثبت هستند. این عوامل موجب می‌شود که مردان ایرانی، چهارده ماه کم‌تر از زنان عمر کنند.

 

فضای مجازی

بسیج در فضای مجازی

نوبت به «سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی» رسیده تا زیر ذره‌بین بروند؛ به این دلیل که اگر در مواردی، «ارتکاب تخلف» از سوی این سایت‌ها و شبکه‌ها رؤیت شد، به «دادستانی کل کشور» گزارش داده شود. هجده‌هزار نفر نیروی داوطلب بر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظارت می‌کنند.

سگ فحش نیست

دنیای خاکستری کمپین‌ها، این روزها به‌خوبی در دنیای مجازی فعالیت می‌کنند. بعضی از این کمپین‌ها، آن‌قدر دُز خاکستریشان زیاد است که به سیاهی می‌زند؛ مثل کمپین «#سگ_فحش_نیست» که بسیاری از مسائل مهم اجتماعی را رها و به دفاع از سگ می‌پردازد تا کسی از این به بعد، یک انسان را در مواقع عصبانیت «سگ» خطاب نکند. مراقب این کمپین‌های به‌اصطلاح روشن‌فکرانه باشید.

 

 گرداب را دریابید

شاید روزانه با سایت‌ها، کانال‌ها و صفحاتی روبه‌رو شوید که محتوایش را ضداسلام، عرف و اخلاق می‌دانید! در این مواقع می‌توانید با گزارشی، نیروهای امنیتی را در جریان قرار دهید. سامانه‌ی تعاملی «گرداب»، امکان ارسال گزارش تخلفات (اینترنتی و غیراینترنتی) را فراهم کرده است. برای ارسال گزارش، به آدرس «my.gerdab.ir» مراجعه کنید.

 

بیست‌هزار پرونده‌ی تلگرامی

ایرانی‌ها، رکورد استفاده از شبکه‌های مجازی را شکستند. آمار جدید نشان داد که چهل‌میلیون کاربر فضای مجازی در ایران وجود دارد. سهم شبکه‌های اجتماعی بومی، در جذب مخاطبان ایرانی ناچیز است و ایرانیان، مشتاق استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی هستند؛ این در حالی‌ست که بیست‌هزار پرونده، درباره‌ی تلگرام در دادگاه‌ها باز است.