همین روزهاچهل سال پیش

نوع مقاله : شهربانو

10.22081/mow.2017.64436

همین روزهاچهل سال پیش

اخبارزن وخانواده درروزنامه های دهه ی پنچاه

نمی دانم عدم اعتماد اروپایی هاوآمریکایی هابه زنان سیاستمدارونمایندگان پارلمان ازکجاناشی میشود.

 

فروردین 54

زیر مشت و لگد

چهار روز مانده به سیزده بدر سال 1354 کام مردم با شنیدن خبر کشته شدن دختری زیردست و پای دایی خود تلخ شد. عین الله احمدیان دایی متعصب فریده یادگاری به جرم اینکه خواهرزاده اش با چند جوان خوش و بش کرده بود او را زیر مشت و لگد گرفت و آنقدر او را زد تا خواهرزاده اش به قتل زد. فریده ساکن خیابان شاه تبریز را موقع شب هنگامی که از شدت مصدومیت توان هیچ حرکتی نداشت به بیمارستان پهلوی تبریز بردند. اما قبل از ظهر 9 فروردین این دختر 14 ساله جان سپرد. جالب اینکه مادر فریده به ماموران کلانتری گفته بود که شب فریده به حیات رفت و چون تاخیر کرد به دنبالش رفتم و دیدم فریده پشت در حیات افتاده و آرام ناله می کند. سراسیمه او را بغل کردم و صدایش را شنیدم که می گفت فیروز پسردایی و رحیم پسرخاله اش او را به باد مشت و لگد گرفته و بعد فرار کرده اند. بلافاصله بعد از بازداشت شدن فیروز و رحیم مشخص شد مریم احمدیان مادر فریده برای گرفتار نشدن برادرش دروغ می گوید و قاتل دایی 40 ساله فریده است که پس از دستگیری به قتل خواهرزاده اش اعتراف کرد. او در پاسخ به چرایی قتل گفت: از دور دیدم دارد با پسردایی و پسرخاله اش خوش و بش می کند و تصور کردم حتما با پسرهای دیگر محل هم این بگوبخند را دارد از این رو حسابی عصبانی شدم و او را به باد کتک گرفتم.

 

فروردین 55

گوی و میدان

روزنامه اطلاعات در فروردین 1355 گزارشی را منتشر کرد درباره رضایت یا عدم رضایت از حضور زنان در سیاست از نهادی تحت عنوان بنیاد مطالعاتی کمیته اجرایی بازار مشترک. در این گزارش آمده درحالیکه در ممالک پیشرفته ای مانند آلمان، بلژیک و امریکا با همه پیشرفت هایی که نصیب زنان شده هنوز نیمی از آنها به مردان سیاستمدار اعتماد بیشتری نشان می دهند این مساله در ایران به صورت گسترده تری مورد بحث قرار گرفته است چرا که بی تردید زنان سیاستمداری در عصر ما بوده اند که لیاقت و کاردانی خود را در زمینه سیاست به اثبات رسانده اند. دکتر مهرانگیز دولتشاهی می گوید: نمی دانم عدم اعتماد اروپایی ها و امریکایی ها به زنان سیاستمدار و نمایندگان پارلمان از کجا ناشی می شود. این موضوع در ایران فرق می کند. زنان ایرانی دیرزمانی نیست ک به مشاغل سیاسی و اداری راه پیدا کرده اند و بنابراین با دقت و وسواس بیشتری وظایف خود را انجام می دهند و تاکنون به آنها کمتر خرده گرفته شده است. کار سیاست هم اصولا بسیار ظریف است و دقت عمل و تجربه زیاد لازم دارد. به همین دلیل زنان باید در کسب هنر سیاست آموزش ببینند و تجربه و آمادگی پیدا کنند. جمیله احمدی خانه دار هم گفته در حال حاضر مردان سیاسی افتضاحات سیاسی بزرگی نظیر واترگیت به وجود آورده اند. این از امتیازها کاسته است.

 

 

فروردین 56

فرار از میهمان نوروزی

زن اهوازی وقتی در نوروز 55 با 67 میهمان در خانه اش روبرو شد از شوهرش خواست که برای نوروز 56 حتما به تهران بروند. زن آبادانی هم وقتی همه پس انداز سالیانه اش که 25 هزار تومان شده بود را خرج میهمانان ناخوانده نوروزی کرد از همسر خواست عید را در پایتخت بگذرانند. عید امسال مملو از شهرستانی هایی بود که به تلافی ناخوانده آمدن تهرانی ها به شهرشان، این بار سرزده به تهران آمدند تا چند روزی را در این شهر سر کنند. امسال بیش از سالهای گذشته، خیابان های تهران خودروهایی با پلاک شهرستان در خود می دیدند. آنها آمده اند تا قیافه تهران را عوض کنند گرچه اکثریت آنها معتقد به این بودند که واقعا این شهر جای زندگی نیست و شهر خودشان به مراتب از تهران بهتر است. امسال فقط 20 هزار نفر از تبریز راهی تهران شده بودند و در خانه قوم و خویش یا در هتل ها و پارک ها شب را به صبح رساندند. وقتی خبرنگاری جلوی یک خودروی پلاک شیراز را گرفت و پرسید برای چی به تهران آمدی؟ جواب داده بود «این به اون در. مگر شما می آیید شیراز ما از شما می پرسیم که برای چه به شیراز آمدید.» سه هزار اتومبیل پلاک اصفهان هم به علاوه هزاران مسافر که با اتوبوس و هواپیما به تهران آمده بودند حسابی چهره تهران را شهرستانی کرده بودند. مخصوصا اصفهانی ها که متمول و متوسط شان از نرخ هتل های تهران شاکی بودند و شب را در خیابان ها خوابیدند.

 

فروردین 57

مرد میری، زن نمیری

در تهران روزانه به طور متوسط 73 نفر می میرند و بیشترین علت مرگ و میر هم ابتلا به بیماریهای دستگاه گردش خون است. در پایتخت در مقابل مرگ هر 130 مرد 100 زن فوت می شود که این نشان دهنده وجود این بیماری و بیماری های دیگر در وجود مردان نسبت به زنان است. البته تغییرات فصول در این شهر در نسبت جنسی مرگ و میر تاثیر چندانی ندارد جز اینکه واقعه مرگ و میر برای هر دو جنس در زمستان بیشتر و در تابستان کمتر است. بنا بر اعلام آمار سازمان بهشت زهرا، در سال 2536 (1356) در تهران بزرگ 27 هزار و 854 نفر فوت شدند که از این عده 15 هزار و 803 نفر مرد و 12 هزار و 51 نفر زن بوده اند. در این آمار آمده است که در سال گذشته 380 نفر در تهران به دلیل سوانح، خودکشی و مسمومیت فوت شده اند و کمترین مرگ و میر به افراد بین سنین 10 تا 14 مربوط است.

 

فروردین 58

از دختر رضا شاه

به پیشگاه زعیم و سیدعالیقدر و مرجع شیعیان آقای آیت الله العظمی روح الله خمینی. اینجانب صدیقه دختر رضاخان و زهرا سوادکوهی هستم که با انگیزه تلفن مورخه سه شنبه اول اسفند 1357 خانمی که خود را از کمیته به من معرفی کرد و گویا من بی نام و نشان را که از مردم طبقه سوم اجتماع نیز محروم ترم با شاهزاده خانم های معروق پهلوی اشتباه گرفتند و به کمیته احضارم کردند. لذا مصدع اوقات گرانبهای شما شدم درحالیکه می دانم اکنون مجال رسیدگی به این امور نیست. بهتر است بیست سال جریان مبارزه حق طلبانه از دستگاه بی عدالت دربار و طبقه حاکمه اش و نخست وزیر هویدا را به عرض برسانم. بنده پرونده دادخواهی در مورد اثبات نسبت و احقاق حق خود را که بنا به امر مرجع تقلید شیعیان آن زمان مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به جریان انداخته ام که در تمام مراجع صلاحیتدار کشور نظیر اداره معاضدت قضایی شعبه اول دادگاه های تهران و شعبه هفتم دیوان عالی کشور و نیز دفتر نخست وزیری، وزارت دربار، سازمان امنیت، اداره دوم و سوم شهربانی کل کشور و مجلس شورا و سنا سابقه طولانی دارد. آقای بروجردی به من گفتند سیدی شما را یاری خواهد کرد و من فکر کردم امام جمعه تهران را می گویند. تا اینکه زمان گذشت و فهمیدم آن سید شما هستید. در حال حاضر فاقد شناسنامه هستم چون گفتند شوهرت مصدقی است و اشرف هم گفته بود ما این خواهر بیسواد را که با لهجه صحبت می کند نمی خواهیم.

 

فروردین 59

وکلای زن

اولین انتخابات پارلمانی دوره جمهوری اسلامی در جمعه 24 اسفند 58 برگزار شد و نتایج آن در فروردین 59 به سمع و نظر مردم می رسید. آنچه قابل توجه برای همه مردم ایران بود و نیز برای اطلاع از آن پیگیری های زیادی می کردند نتایج رای دادن مردم تهران بود تا ببینند چه تفکرات سیاسی به نخستین دوره مجلس شورای ملی بعد از انقلاب –که بعدا مجلس شورای اسلامی نام گرفت- راه یافته اند. اما آنچه بیشتر در کانون توجه قرار داشت نام زنانی بود که در لیست انتخابی تهران حضور داشتند. مصطفی نهرانی فرماندار تهران وقتی از طریق رادیو نتایج شمارش آرا تا بامداد 6 فروردین را اعلام می کرد نام خانم ها اعظم طالقانی، گوهرالشریعه دستغیب و فرشته هاشمی به چشم می خورد که در رتبه های 17، 20 و 29 قرار داشتند. در فهرست منتخبان تهران تا آن روز که فخرالدین حجازی با 526 هزار رای در صدر قرار داشت اعظم طالقانی 337 هزار رای، خانم دستغیب 290 هزار رای و فرشته هاشمی 232 هزار رای کسب کرده بودند که رای خانم طالقانی از عزت الله سحابی بیشتر بود و آراء دستغیب به آراء یدالله سحابی، علی اکبر ولایتی، هاشم صباغیان، حبیب الله عسگراولادی و کاظم سامی می چربید.