مراقبت از پوست در خانه

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2017.64457

مراقبت از پوست در خانه

برای داشتن پوست سالم، به مراقبت هر روزه احتیاج است؛ مراقبتی که باید به آهستگی و پیوستگی و در خانه انجام شود

مثل برگ گل

لیلا سیف

یک شایعه‌ی قدیمی می‌گوید که همه‌ی پزشکان در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف، به دکترهای پوست حسودیشان می‌شود؛ دلیلش هم این است که بیمارهای دکترهای پوست و مو، نه خوب می‌شوند و نه دور از جانشان می‌میرند! به همین دلیل همیشه مطب‌های این دکترها، پر از مریض‌هایی است که هنوز درمانشان ادامه دارد و همچنان ادامه خواهد داشت. این شایعه‌ی قدیمی نکته‌دار، می‌خواهد بگوید هیچ‌کسی با ویزیت حتی بهترین متخصص‌های پوست هم، نمی‌تواند یک شبه و یک‌باره دارای پوستی به لطافت برگ گل و شفافیت آینه شود؛ اما واقعیت این است که برای داشتن پوستی مطلوب در حد وسع ژنتیکی هر فرد، می‌شود در همین خانه کارهایی کرد که به مرور زمان، حتی از درمان‌های آن‌چنانی هم نتیجه‌بخش‌تر باشند. مراقبت دائمی از پوست، همراه بایدها و نبایدهایی که اتفاقاً هیچ پیچیدگی ندارند و برای هر کسی در هر شرایطی قابل انجام هستند. اگر شما هم می‌خواهید پوستتان در بهترین شرایط باشد و از طرفی، آن‌قدر منطقی هستید که قبول کنید زمان در رفع مشکلات پوستی نقش مهمی دارد، این مطلب را بخوانید و از همین حالا دست به کار شوید، تا دوره‌ی جدی مراقبت حرفه‌ای از پوست را در خانه شروع کنید.

 

چه پوستی دارید؟

صورتتان را با آب ولرم و صابونی همیشگی خود بشویید؛ بعد با دستمال آن را خشک کنید. بعد از گذشت سه ساعت، بروید جلوی آینه و بدون رودربایستی پوستتان را وارسی کنید. حالا اگر احساس کردید روی بینی و اطراف لب‌هایتان کمی کشیده می‌شود، پوست شما خشک است. اگر احساس کردید در ناحیه‌یt.zon ، یعنی مثلث پیشانی، بینی و چانه کمی چربی وجود دارد، پوستتان چرب است. اگر هم کنار خشکی پوست کمی جوش داشتید، پوستتان دهیدراته است و نمی‌تواند رطوبت مورد نیاز خود را تأمین کند. غیر از این سه دسته‌ی اصلی، پوست‌های نرمال و حساس هم وجود دارند که هیچ‌کدام نیازی به شناسایی ندارند و صاحبانشان می‌دانند در چه شرایطی هستند؛ آن‌ها یا خیلی خوشحال‌اند که پوست نرمال و بدون مشکل دارند و یا خیلی درگیر پوست‌های حساسی هستند که نگه‌داریشان باید تحت نظر متخصص باشد.

چه باید کرد؟

  • پوستتان خشک است؟

خوشحال باشید از این‌که تقریباً ظریف‌ترین پوست موجود را دارید. منفذهای پوست‌های خشک، ریز است و معمولاً مشکلات پوست از بیرون دیده نمی‌شود؛ اما در عوض مشکل پوسته‌پوسته‌شدن دارید و این‌که چروک‌های ریز، خیلی زود روی این پوست‌ها ایجاد می‌شود؛ پس حواستان باشد که باید هر روز، پوستتان را با شیرپاک‌کن پاک کنید و از مرطوب‌کننده هم غافل نشوید. معمولاً توصیه می‌شود که بگذارید پوستتان شب‌ها نفس بکشد؛ اما برای پوست‌های خشک، شب‌ها هم مصرف مرطوب‌کننده توصیه می‌گردد. هر وقت هم خواستید کار فوق برنامه انجام دهید، بروید سراغ کِرِم‌های ضدچروک و از آن‌ها استفاده کنید تا از چروک‌های ریز و درشت پیش‌گیری کرده باشید.

  • پوستتان دهیدراته است؟

پوستتان را با پوست خشک اشتباه نگیرید. پوست‌های خشک چربی کم دارند و پوست‌های دهیدراته آب. دقت کنید شما باید هرطور شده، به پوستتان آب برسانید. برای این کار اول آب بدنتان را به حد نرمال برسانید. یک دوره آب‌درمانی کنید و روزی شانزده لیوان(چهار لیتر) آب بنوشید و بعد از این دوره هم، روزی هشت لیوان فراموش نشود. کنار این، باید به پوستتان مستقیم هم آّب برسانید؛ برای همین بعد از شیرپاک‌کن‌زدن، از سرم‌های آب‌رسان استفاده کنید و مرطوب‌کننده را هم به شیرپاک‌کنتان اضافه کنید.

  • پوستتان چرب است؟

خبر خوب برای شما این است که پوست چرب دیر پیر می‌شود. خبر بد هم این‌که همیشه منافذ بازی دارد که پوست را نازیبا می‌کند و نیز، مستعد جوش‌های سرسیاه و سرقرمز است. پوست برای زنده‌ماندن به چربی احتیاج دارد؛ اما در پوست‌های چرب، غدد چربی ترشح بیش از حد دارند. اگر پوستتان چرب است، پاک‌کردن آن را به روزی دوبار برسانید. چربی کم‌تر بخورید و روی فست‌فودخوردنتان دقت کنید. مواظب باشید هر کرم یا ضدآفتابی که برای خودتان می‌خرید، فاقد چربی باشد و نکته‌ی دیگر هم این‌که چون پوست چرب دارید، از مصرف مرطوب‌کننده خودداری نکنید. مرطوب‌کننده قرار است به پوست کمک کند تا خودش را سالم نگه‌دارد، پس هرگز آن را از پوست چربتان دریغ نکنید تا در طولانی‌مدت دچار مشکلات دیگر نشوید.

باکس

پاک‌سازی در منزل

پاک‌سازی در سالن‌های زیبایی و مطب‌ها، خیلی هم خوب است؛ اما می‌شود آن را به‌راحتی و با پاکیزگی در خانه هم انجام داد. اگر می‌خواهید در خانه پاک‌سازی پوست انجام دهید، دقت کنید اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید، سه‌بار پشت سر هم به فاصله‌ی پانزده روز پاک‌سازی پوست را انجام دهید و بعد، حتماً پاک‌سازی را فقط ماهی یک‌بار انجام دهید. روش کار هم خیلی ساده و به این روال است:

  1. پاک‌سازی باید بعد از حمام انجام شود که پوست مستعد است؛ پس بعد از این‌که از حمام بیرون آمدید و آماده‌ی پاک‌سازی شدید، کرم «کلیندامایسین» را به‌مدت یک دقیقه روی پوست بمالید و بعد با آب سرد بشویید.
  2. در مرحله‌ی دوم، شروع کنید به ماساژدادن پوست. با این کار جریان خون را در پوستتان سریع‌تر می‌کنید. ماساژ را با دو انگشت و خیلی آهسته انجام دهید. شما پوستتان را ماساژ می‌دهید نه ماهیچه‌هایتان را؛ پس انگشت‌هایتان را به نرمی و به‌صورت دورانی روی پوست بکشید.
  3. حالا وقت بخوردادن است. توی یک ظرف، دو لیوان آب جوش بریزید با یک قاشق بابونه. البته اگر پوست جوش‌دار یا آکنه‌ای دارید، بهتر است به‌جای بابونه از شاه‌تره استفاده کنید. حالا بیست دقیقه صورتتان را بگیرید بالای ظرف و روی سرتان حوله بیندازید تا بخورگرفتن کامل شود.
  4. حالا پوستتان آماده‌ی پاک‌سازی واقعی شده است. می‌توانید برای جوش‌های سرسیاه روی بینی‌تان، از چسب‌های بینی استفاده کنید که تعداد زیادی از جوش‌های سرسیاه را بیرون می‌آورد. برای بقیه پوستتان هم حسابی وقت بگذارید و جوش ها را با فشارهای کم بیرون بیاورید. اگر دلش را ندارید باز هم می توانید دستگاه فلزی کوچک پاک سازی را برای این مرحله از داروخانه تهیه کنید.
  5. بعد از درآوردن جوش ها فقط روی پوستتان نرم کننده بزنید و بگذارید استراحت کند و یک ساعت بعد نتیجه کارتان را ببینید.

باکس

ماسک در منزل

همه‌ی ما می‌دانیم که داخل خانه، می‌شود یک‌عالمه ماسک مفید برای پوست تهیه کرد؛ اما این کار را نمی‌کنیم. چرا؟ احتمالاً به‌خاطر این‌که بعضی ماسک‌ها، مواد لازمشان کمی عجیب و غریب است و هر وقت هوس ماسک‌گذاشتن به سرتان بزند، دم دست نیست. این‌طوری است که از خیر ماسک‌گذاشتن می‌گذرید؛ اما می‌شود بدون مشکل و صرف زمان و هزینه‌ی زیاد، حداقل روزی یک‌بار ماسک صورت گذاشت و برای تهیه‌اش، یک دقیقه وقت صرف کرد؛ وقتی از ماسک‌های زیر استفاده کنید:

  • ماسک چای سبز: به بهترین شکل به پوستتان ویتامین C  رسانده‌اید، اگر روزی یک‌بار ماسک چای سبز بگذارید؛ این‌طوری که هر وقت چای سبز خوردید، باقی‌مانده‌ی چای را با پنبه بمالید به صورتتان و بعد از ده دقیقه، با آّب سرد بشویید.
  • ماسک برنج: در هفته چندبار پیش می‌آید که برنج آبکش کنید؟ خب کافی است به همان تعداد، روی صورتتان ماسک برنج بگذارید؛ این‌طوری که چند قاشق از آب برنج در حال جوشیدن را بردارید، کمی آرد برنج تویش بریزید که سفت‌تر شود و بعد، با پنبه بگذارید روی صورتتان و بعد از ده دقیقه آبکشی کنید.
  • ماسک چای سیاه: هر روز یک‌بار، ته‌مانده‌ی چای داخل قوری را صاف کنید و با پنبه بمالید به صورتتان. چای سیاه، بهترین منبع ویتامین E  برای پوست است و آسان‌ترین ماسکی است که روزانه می‌توان از آن استفاده کرد.
  • ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ: جداکردن سفیده و زرده‌ی تخم‌مرغ را بلد هستید؟ پس هفته‌ای یک‌بار، وقتی ده دقیقه منتظر کاری بودید، وقت را تلف نکنید و یک سفیده‌ی تخم‌مرغ را بمالید روی پوستتان. سفیده‌ی تخم‌مرغ، محرک سلول‌های پوستی است و این هفته‌ای یک‌بار باعث می‌شود که سلول‌های پوستتان، به‌موقع به خودشان بیایند برای ترمیم، جوان‌سازی و...
  • ماست خیار و گلاب: هر وقت سالاد درست کردید، یک نصفه خیار هم برای پوستتان رنده کنید. یک قاشق گلاب هم به آن اضافه کنید و بعد صافش کنید. حالا محلول خوش‌بوی خیار و گلاب را ده دقیقه بگذارید روی پوستتان تا صورتتان بی‌دردسر لیفت شود.