خانه، آرامش و آسایش

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2017.64459

خانه، آرامش و آسایش

مجموعه‌ای از نکات کاربردی در آماده‌سازی فضاهای داخلی خانه

زینت‌سادات جعفری

پیش‌گفتار

خانه، رکن اساسی و محل آرامش اعضای خانواده است. این مکان جدا از ویژگی‌های جغرافیایی، باید محل انتقال آرامش و صمیمیت و محبت بین اعضای خانواده باشد. این مهم علاوه بر نوع روابط و انجام مسئولیت‌های هرکدام از اعضای خانواده، بسیار به عوامل فیزیکی محل سکونت بستگی دارد. انتخاب صحیح اسباب زندگی فارغ از قیمت و ارزش مادی، بستگی دارد به عواملی چون روان‌شناسی رنگ هریک از فضاها، نوع چیدمان و انتخاب آنچه متناسب با فرهنگ و... خانواده است. اقدام صحیح و هوشمندانه در این باره، می‌تواند زمینه‌ساز یک زندگی آرام و محیطی مطبوع و دوست‌داشتنی باشد که مأمن اعضای خانواده پس از خستگی روزانه است.

در این سلسله‌مطالب، سعی می‌شود گام به گام به اصولی کلی و گاه جزئیاتی از چینش و انتخاب اسباب مورد نیاز هریک از فضاهای خانه و تزئین و زیبایی‌شناسی خانه از دید فرهنگ ایرانی بپردازیم؛ به‌علاوه سعی می‌شود آنچه پیشنهاد می‌گردد، از لحاظ مادی متناسب با قشر غالب جامعه باشد و فراهم‌کردن آن برای بیش‌تر خانواده‌های ایرانی ممکن باشد.

نشیمن

نشیمن، به‌طور قطع مهم‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین فضای خانه است که می‌تواند محیطی گرم و مهربان برای جمع‌کردن اعضای خانواده دور هم باشد.

در ساختن چنین فضایی، مهم نیست متراژ یا هندسه‌ی فضای شما به چه صورتی است؛ با کمی سلیقه و رعایت چند نکته، می‌توان نشیمنی زیبا و دوست‌داشتنی طراحی کرد.

 

سبک‌های متفاوتی در چیدمان فضایی خانه، به‌ویژه اتاق نشیمن ارائه می‌شود؛ اما آنچه مهم است، انتخاب نوعی چینش و آرایش محیطی است که متناسب با روحیه و خلقیات افراد خانواده باشد و پس از گذشت مدتی کوتاه، در آنان ایجاد کسالت و یک‌نواختی نکند. تمام آنچه این‌جا بیان می‌شود، نکاتی کلی و پیشنهادی است. هر کدام از شما با علم به این نکات و داشتن شناخت کافی از روحیات خود و اعضای خانواده، می‌توانید بهترین انتخاب و چینش را در فضای خانه داشته باشید و خود، معمار فضای زندگیتان باشید.

مبلمان

یکی از اصول اولیه برای داشتن نشیمنی خوب، چینش مبلمان است. بدین منظور لازم است، مبلمان به‌صورتی چیده شود که فضایی بدون مانع، برای رسیدن به دیگر قسمت‌های خانه در دسترس باشد. این مسیر حرکتی، بهتر است بین هفتاد تا نود سانتی‌متر عرض داشته باشد.

اصل دیگر، ساختن فضای مناسبی برای گفت‌وگوست. بهتر است چیدمان مبلمان، طوری باشد که وقتی با اعضای خانواده یا مهمانان دور هم هستید، به‌راحتی صدای یک‌دیگر را بشنوید و هم‌دیگر را ببینید.

کاناپه

اگر اتاق نشیمنتان کوچک است، می‌توانید از کاناپه‌های تکی استفاده کنید. این کاناپه‌ها، هم راحت‌اند و هم هندسه‌ی اتاق نشیمنتان را منظم می‌کنند. بهتر است از کاناپه‌هایی استفاده کنید که در عین راحتی، کیفیت خوبی هم داشته باشند تا بتوانید هرازگاهی، روی آن‌ها لم داده و نگران تغییر شکل و خراب‌شدن آن نباشید.

 

میز

میزهای پذیرایی، عموماً نقطه‌ی کانونی نشیمن هستند؛ بنابراین بهتر است هندسه و زیبایی میز را متناسب با اتاق انتخاب کنید. اگر نشیمن کوچک است، توصیه می‌شود از میزهای دایره یا بیضی استفاده کنید. سیال‌بودن هندسه‌ی این میزها، به زیبایی و شکل کلی فضای نشیمن کمک می‌کند.

 

اگر فضای بزرگ‌تری در اختیار دارید، از میزهای مستطیل یا مربع استفاده کنید.

 

میزها را نباید با فاصله‌ی زیادی از کاناپه و صندلی‌ها بگذارید. فاصله‌ی آن‌ها، باید طوری باشد که راحت به پذیرایی قرارداده‌شده روی میزها دسترسی داشته باشید؛ حدود چهل تا پنجاه سانتی‌متر.

صندلی

اگر علاوه بر کاناپه و مبلمان راحتی، به فضای بیش‌تری برای نشستن نیاز دارید، می‌توانید از صندلی‌های تکی یا نیمکت استفاده کنید. انتخاب صندلی‌ها، باید متناسب با مبلمان باشد؛ مثلاً می‌توانید رنگ آن‌ها را با کوسن‌هایتان یکی انتخاب کرده یا از رنگ‌های مکمل مبلمان استفاده کنید.

سرانجام این‌که در قراردادن آن‌ها، باید جایی را انتخاب کنید که قوس مبلمان از بین نرفته و اگر کسی روی این صندلی‌ها نشست، به‌راحتی از او پذیرایی کرده و با او گفت‌وگو کنید.

 

تزئینات

اگر نشیمنتان کوچک است، می‌توانید از تابلوهای چندتکه که رنگ و لعابی متناسب با مبلمان دارند، استفاده کنید؛ به‌علاوه می‌توانید چند عکس از اعضای خانواده را، با چینشی متناسب با هندسه‌ی فضای در دسترس، کنار هم قرار دهید.

 

در فضاهای بزرگ‌تر، می‌توانید از تابلوهای بزرگ‌تر، گلدان‌های طبیعی (که علاوه بر جنبه‌ی تزئینی، نشاط را هم همراه دارند) و تزئینات و یادگاری‌های کوچک روی میزها استفاده کنید؛ همچنین در فضاهایی که پرتی دارند، مانند میان مبل‌ها و دیوارها، می‌توانید از آباژور استفاده کنید. آباژور علاوه بر تزئین فضا، با تنظیم نور اتاق، فضای مطلوب‌تری را ایجاد می‌کند.

 

تلویزیون

بسیاری از اعضای خانواده‌ها، علاقه دارند شب‌ها و هنگامی که از خستگی روزانه، به قصد استراحت روی مبل‌ها لم می‌دهند، تلویزیون تماشا کنند.

در انتخاب تلویزیون اتاق نشیمن، به چند نکته باید دقت کرد:

ابعاد تلویزیون باید متناسب با اتاق نشیمن باشد. با توجه به این‌که این روزها، تلویزیون‌های 42اینچ به بالا مرسوم هستند، باید دقت کرد که مبلمان در فاصله‌ی سه‌متری تلویزیون قرار گیرد.

نکته‌ی مهم دیگر، ارتفاع تلویزیون است. ارتفاع میز تلویزیون، باید بین سی تا پنجاه سانتی‌متر باشد و اگر آن را روی دیوار نصب می‌کنید، باید بین 120 تا 150 سانتی‌متر از زمین ارتفاع داشته باشد.

 

 

در مطالب بعدی، سعی می‌شود درباره‌ی رنگ مورد نظر، تزئینات ساده و کاربردی و دیگر نکات لازم برای چینش و استفاده از المان‌های ایرانی در نشیمن و دیگر فضاهای خانه صحبت کنیم.