آموزش بافتنی 2

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2017.64461

آموزش بافتنی 2

زهره شریعتی

اگر همراه با شماره‌ی قبل، دانه‌های زیر و روی زندگی­تان را خوب به هم بافته­اید و طرح زیبایی درست کرده­اید، حالا وقتش رسیده که فراز و نشیب­ها را به شکل کیف کوچکی دربیاورید؛ چرا همه­اش کلاه و شال‌گردن و جوراب؟ از این کیف ـ بسته به اندازه­اش ـ می­توانید استفاده کنید برای کیف پول، کیف لوازم آرایش، کیسه‌ی نگه‌داری لوازم خیاطی و بافتنی، کیفی برای دختربچه­ها، یا حتی بسته­بندی کادویی برای هدیه‌هایی که قصد دارید به عزیزان­ خود بدهید.

برای شروع، براساس همان روش مقیاس­بافی یا نمونه­بافی که در شماره‌ی قبل توضیح دادیم، می­توان به‌اندازه‌ی دلخواه دانه سرانداخت و با مدل­هایی که قبلاً ذکر شد یا مدل­های این شماره، کیف زیبایی بافت. بافت مدادی را همراه کشباف مدادی پیشنهاد می­کنم؛ زیبایی خاصی دارد!

برای بند کیف، از روبان­های ظریف استفاده کنید؛ البته می­شود هم آن را با بند کوتاه انگشتی بافت یا بند بلند. برای بند بلند، می­توانید از دو رنگ متفاوت کاموا استفاده کنید و مثل گیس‌باف، به میزان دلخواه سه نخ بلند از این دو رنگ را با دست به هم ببافید و دو سرش را به دو طرف کیف وصل کنید. می­توان بند را با زنجیره­های قلاب­بافی هم بافت؛ سپس این بندهای ظریف را از میان دانه­هایی که در رج آخر به کشباف می‌رسند، در فواصل دودانه دودانه رد کنید و سر کیف را مطابق شکل به‌صورت گرد ببندید.

 

 نکته­های مهم

  • در بافتنی با دست، معمولاً دانه‌ی اول را نبافته به میل راست می­گیرند. این کار باعث می‌شود تا کار نهایی، تمیزتر و شکیل­تر دربیاید.
  • برای تغییر حال و هوا، از کامواهای رنگارنگ استفاده کنید که هر کلافش حداقل دو رنگ را با هم دارد. بسته به مدلی که برای بافت انتخاب می­کنید، طرح نهایی از زمین تا آسمان با مدل­های دیگر فرق خواهد کرد!

 

مدل­های مختلف بافت

در شماره‌ی قبل، از مقیاس­بافی صحبت کردیم و پنج مدل بافت هم تمرین شد. حالا نوبت چند مدل دیگر است:

  1. بافت مدادی

رج یک: دو دانه را از زیر یکی کنید، دانه‌ی اول را از میل چپ درآورید و دانه‌ی دوم را از زیر ببافید؛ تا انتهای رج تکرار شود.

رج دو: همه از رو.

  1. کشباف مدادی

رج یک: دوتا رو، دوتا زیر؛ به‌صورتی که دانه‌ی اول را مثل بافت مدادی به میل چپ داده و دومی را از زیر ببافید؛ مجدد دوتا رو.

رج دو: دوتا رو، دوتا زیر.

  1. بافت برنجی یا دانه‌اناری

رج یک: یکی از زیر، یکی از رو تا انتهای رج تکرار شود.

رج دو: همه از رو.

رج سه: یکی زیر در اول رج. یکی از زیر، یکی از رو تکرار شود. انتهای رج و دانه‌ی آخر، از زیر.

رج چهار: همه از رو.

  1. کشباف قلمی

در این کشباف، بافت ما پفکی می‌شود و ترکیب آن با کشباف ساده، به‌صورت پنج‌ سانتی‌متر ساده و پنج سانتی‌متر مدادی، طرح مناسبی برای برای شال‌گردن­های دخترانه است.

رج یک: یکی زیر، یکی رو تا انتهای رج تکرار شود.

رج­های بعد: دانه‌ی زیر را از پایه می‌بافیم؛ یعنی از رج زیرین، یکی رو تا انتهای رج تکرار شود.

نکته: دانه‌ی اول که زیر است، پایه ندارد؛ بنابراین نبافته به میل راست می‌گیریم.

  1. بافت جودانه‌ی یک

رج یک: یکی زیر، یکی رو تا انتهای رج تکرار شود.

رج دو: یکی رو، یکی زیر تا انتهای رج تکرار شود.

  1. بافت جودانه‌ی دو

رج یک و دو: یکی زیر، یکی رو تا انتهای رج تکرار شود.

رج سه و چهار: یکی رو، یکی زیر تا انتهای رج تکرا شود.

  1. بافت جودانه‌ی سه

رج یک: یکی زیر، یکی رو تا انتهای رج تکرار شود.

رج دو: همه از زیر.

 

در شماره­های بعد، باز هم از بافتنی و البته قلاب­بافی خواهیم گفت.