مناسبت‌های مرداد ماه

نوع مقاله : تقویم ماه

10.22081/mow.2017.64705

مناسبت‌های مرداد ماه

سهیلا ملکی

مرداد برای اغلب ما، یادآور گرما و کسلی‌ست. فعالیت‌هایمان کمتر می‌شود و لحظه‌شماری می‌کنیم که تمام شود؛ اما امسال، مرداد شما می‌تواند متفاوت باشد؛ آن‌قدر که دوست داشته باشید کش بیاید تا به همۀ برنامه‌های قشنگ‌تان برسید. در این شماره علاوه بر پیشنهادهای مناسبتی، پیشنهاد مردادی خوش‌رنگ‌ولعاب داریم. اصلاً دهۀ کرامت توی این ماه باشد و خوشحال نباشیم؟

سوم مرداد: ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر

ایشان فرزند امام موسی کاظم(علیه‌السلام) در شهر مدینه، از بانو نجمه متولد شد. وی در فضل و علم شهره بود. ایشان به برادرش امام رضا(علیه‌السلام) محبت زیادی داشت و پس از اعلام ولایت‌عهدی آن حضرت، به قصد زیارت برادر در مرو، به ایران وارد شد. او دارای چنان درجه‌ای از کمال و کیاست بود که سرپرستی کاروان برعهده‌اش بود. چون به ساوه رسیدند، ایشان بیمار شد و از مسافتِ بین ساوه و قم پرسید. گفتند ده فرسخ است. دستور داد او را به قم ببرند. ایشان بعد از هفده روز اقامت در قم وفات یافت. حضرت فاطمۀ معصومه(سلام الله علیها) پس از حضرت زینب کبرا(سلام الله علیها)، فاضل‏ترین زن در میان خاندان معصومان است.

پیشنهاد: به دختران خود هدیه دهید. حضرت معصومه(سلام الله علیها) و امام رضا(علیه‌السلام)، به کرامت معروف هستند و برخی از معانی این واژه: امانت‌داری، وفای به عهد، بخشش و گذشت است. برگه‌ای تهیه کنید و نام اعضای خانواده را بنویسید. هربار کسی با کرامت رفتار کرد، در این برگه قید کنید. روز ولادت امام رضا(علیه‌السلام) را برای اختتامیه در نظر بگیرید و به کسی که بیشترین رفتار باکرامت داشته، هدیه بدهید. هدف این‌ کار، انس کودکان با اهل بیت(علیهم‌السلام) است. در هر صورت به آن‌ها جایزه بدهید.

نهم مرداد: اعلام طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران

پس از حدود یک سال از شکل‏گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، مشخصات ظاهری پرچم رسمی کشور اعلام شد. رنگ سبز نشانۀ مذهب شیعه، رنگ سفید نشانۀ صلح‌دوستی ملت ایران و رنگ قرمز نشانۀ آمادگی ملت برای دفاع از استقلال و آزادی، به قیمت ریخته‌شدن خون فرزندان وطن است.

پیشنهاد: با استفاده از اینترنت، همراه فرزندانتان دربارۀ پرچم‌های قبلی مطالعه کنید. می‌توانید برای تقویت حس میهن‌پرستی، با هم یک پرچم کاردستی یا آماده تهیه و روی دیوار خانه نصب کنید.

 

یازدهم مرداد: روز جهانی شیر مادر

استفادۀ گسترده از شیر خشک، پس از جنگ جهانی دوم باعث نگرانی جوامع شد. در اول اوت ۱۹۹۰ میلادی، سازمان بهداشت جهانی برای آگاهی مردم از خواص منحصر‌به‌فرد شیر مادر، بیانیه‌ای در ترویج و حمایت از تغذیه با آن به امضا رساند. اسلام نیز ضمن درنظرگرفتن پاداش و ارزش بالا برای شیردهی، تأکید زیادی بر تغذیۀ نوزاد با شیر مادر دارد.

پیشنهاد: با مادر خود تماس بگیرید و تشکر کنید برای این‌که با شیر خود شما را تغذیه کرده است.

 

سیزدهم مرداد: ولادت امام رضا(علیه‌السلام)

آن حضرت در مدینه،‏ از بانو نجمه به دنیا آمد. وی در اواخر عمر به درخواست مأمون عباسی، به مرو رفت و به اصرار خلیفه، ولایت‌عهدی را پذیرفت. مأمون قصد داشت، هم امام را تحت نظرِ خود داشته باشد و هم خود را دوست‌دار اهل بیت عنوان کرده و از محبوبیت برخوردار گردد؛ اما سرانجام خود مأمون امام را به شهادت رساند.

پیشنهاد: جشن ولادت بگیرید، با کاغذ و تکه‌پارچه‌های رنگی ریسه درست کنید، کیک بپزید و به بچه‌ها جایزه بدهید.

 

سیزدهم مرداد: شهادت مریم فرهانیان

شهیده «مریم فرهانیان»، متولد سال 1343 در آبادان است. او در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، برای امداد در بیمارستانی نزدیک اروندرود و سپس در بنیاد شهید اهواز فعال بود. وی سیزدهم مرداد سال 1363 در بمباران هوایی به شهادت رسید که نماد رشادت و عظمت زن ایرانی است.

پیشنهاد: مطالعۀ کتاب «دختری کنار شط» زندگی‌نامه و خاطرات شهید فرهانیان، به قلم «عبدالرضا سالمی‌نژاد» و منتشرشده از سوی نشر فاتحان

بیست‌وسوم مرداد: روز استقلال بحرین از ایران

جزیرۀ بحرین، در اوایل قاجار تحت نظر ایران اداره می‏شد؛ ولی انگلیسی‏ها به بهانۀ این‌که ایران فاقد نیروی دریایی‌ست، طی قراردادی با قاجار حفظ امنیت خلیج فارس و بحرین را برعهده گرفتند. وقتی ایران در سال 1336 بحرین را استان چهاردهم خود اعلام کرد، مخالفت کشورهای عربی برانگیخته شد. چون شاه نمی‌خواست حمایت کشورهای عربی را از دست بدهد، در 23 مرداد 1350 استقلال این جزیرۀ استراتژیک و سرشار از منابع انرژی را پذیرفت. ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت.

پیشنهاد: با توجه به گسترش فضای مجازی و به‌تبع آن، افزایش شایعات و حرف‌های بی‌اساس باستانی، برای فرزندان توضیح دهید، چگونه شاه که کورش کورش می‌کرد، بخشی از کشور را تقدیم بیگانه کرد؛ اما امام خمینی(رحمه الله) با شعار «یاحسین»، در طول هشت سال جنگ تحمیلی نگذاشت ذره‌ای از ایران کم بشود.

بیست‌وهفتم مرداد: حماسۀ خونین پاوه (1358 ش)

عناصر حزب بعث عراق و گروهک‏های ضدانقلاب وابسته به بیگانه، به شهر پاوه در استان کرمانشاه هجوم آوردند، این شهر را تصرف کرده و دست به جنایت‏ زدند. در بیمارستان پاوه که به اشغال مزدوران درآمده بود، 25 نفر از برادران سپاهی مجروح را روی تخت‏ها و پشت‌بام، به طرز فجیعی به شهادت رساندند. این فاجعۀ خونین، با عکس‏العمل شدید حضرت امام(رحمه الله) مواجه شد و با فرمان ایشان در 27 مرداد 1358، نیروهای سپاهی، ارتشی و بسیجی به فرماندهی شهید دکتر چمران، به منطقه اعزام شدند. شهید چمران پس از یک نبرد سخت و درگیری خونین، همۀ شهرها، راه‏ها و مواضع استراتژیک منطقه را آزاد کرد و کردستان از این مرحله به سلامتی گذر نمود.

پیشنهاد: فیلم «چ» ساختۀ «ابراهیم حاتمی‌کیا» را تماشا کنید که به این واقعۀ تاریخی پرداخته است.


پیشنهادهای دوست‌داشتنی

حوالی آسمان

 مهم‌ترین مناسبت مذهبی این ماه دهۀ کرامت است. علاوه بر خواندن زیارت‌نامۀ امام رضا(علیه‌السلام) و حضرت معصومه(سلام الله علیها)، می‌توانیم یک حدیث اخلاقی از هر بزرگوار بخوانیم و تصمیم بگیریم تا دهۀ کرامت سال بعد به آن پای‌بند باشیم. روز 25 مرداد برابر با 23 ذی‌القعده که روز زیارت امام رضا(علیه‌السلام) است، همراه خانواده یک سلام دسته‌جمعی به سمت مشهد بدهیم.

«دحوالارض»، روز خاص و باارزش دیگری‌ست که اعمال آن در مفاتیح آمده. روزهای بلند مرداد، زمان مناسبی‌ست برای خواندن نمازهای قضا یا حفظ قرآن؛ مثلاً می‎شود رفت سراغ حفظ سوره‌های کوچک که سخت نباشد.

...............................................................................................................................

خانومی که شما باشی!

اگر گرمای هوا بی‌حوصله‌تان کرده، می‌توانید با ایجاد کمی تنوع حالتان را خوب کنید.

موهایتان را کمی کوتاه کنید یا مدلش را تغییر دهید. لباس‌های پلاستیکی و ریون را کنار بگذارید و از لباس‌های نخی استفاده کنید. با دوستی تماس تلفنی بگیرید که مدت‌هاست صحبت نکرده‌اید. از بلندبودن روزها استفاده کنید و کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید. سراغ یک کار هنری بروید؛ کارهایی که خیلی هزینه‌بر نیستند و این روزها طرف‌دار زیادی دارند؛ مثل: شماره‌دوزی، کار با نمد، قلاب‌بافی و...

..............................................................................................................................

کدبانوی کی بودی؟

تنوع میوه در این فصل بی‌نظیر است. برای کسب تجربۀ نو، به‌ویژه راضی‌کردن کودکانی که میوه‌گریز هستند، میوه‌ها را متفاوت از قبل سرو کنید؛ مثلاً هندوانه را با اسکوپ به شکل توپ‌های کوچک دربیاورید یا با آب‌میوه‌ها، بستنی یخی درست کنید. سراغ دسرهای جدید بروید. اسموتی‌های تازه بسازید. کلی کار داریم! نکند فضای مجازی شما را مشغول کند و از درست‌کردن مرباهای رنگی، شربت‌های خوشمزه، خشک‌کردن برگۀ آلو، هلو و آلبالو و  پهن‌کردن لواشک‌های ترش و شیرین غافل شوید.

..............................................................................................................................

ما چقدر خوشحالیم!

اصلاً تابستان تعطیل است که خوش بگذرانیم. عصرها به پارک برویم و شب‌ها روی پشت‌بام یا جایی متفاوت از محل همیشگی شام بخوریم. در جمع خانواده، اسم‌فامیل و دوزبازی کنیم. طی روز با استفاده از مواد دورریختنی، همراه بچه‌ها کاردستی بسازیم. عصرانۀ‌ رنگی و خنک آماده کنیم. جایی که به آسمان مشرف است، بخوابیم و ستاره‌‌ها را تماشا کنیم. در سینما یا خانه، کنار همسر فیلم مورد علاقه‌مان را ببینیم. رفتن به استخر را فراموش نکنیم!