نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.64706

شاغلان بی‌مزد

بعضی‌ها مشکل مالی دارند و بعضی‌های دیگر را عشق به کار کشانده به این مغازه‌ها، شرکت‌ها و... همان‌جایی که کارفرما تا متوجه می‌شود متقاضی شغل خانم است، کمترین حقوق ممکن را برایش در نظر می‌گیرد؛ حقوقی کمتر از قانون کار که بیمه، عیدی و مزایای دیگر هم ندارد. «نیکوپور»، معاون پژوهشی مؤسسۀ عالی پژوهش تأمین ‌اجتماعی می‌گوید: «هشتاددرصد شاغلان بدون بیمه در ایران، زنان هستند.» در کشور علاوه بر کارمندان که حقوق مشخص دارند، افرادی غیرمزد و حقوق‌بگیر نیز هستند؛ مانند کارکنان مشاغل خانگی و افراد کارفرما یا خویش‌فرما. این افراد که 45 درصد بازار کار را تشکیل می‌دهند، مشمول قانون کار نیستند. احتمال بیمه‌شدن آن‌ها کم است، حداقل قانون دست‌مزد دربارۀ آنان رعایت نمی‌شود، سطح آموزش آن‌ها کمتر است و احتمال بیکاری آن‌ها بیشتر است. آمار نشان می‌دهد که حدود شش‌ونیم میلیون‌ نفر از کارکنان، بیمه نیستند و حداقل هشتاد‌درصد این افراد، زنان هستند. البته کارگران می‌توانند به ادارۀ کار شکایت کنند. برای این کار باید در مدتی که با دست‌مزد کمتر از حداقل تعریف‌شده کار کرده‌اند، مدارکی دال بر اشتغال‌شان جمع‌آوری کنند؛ مدارکی مانند پرینت حساب واریز مبلغ از طرف کارفرما.

 

انارستان یک فضای امن اینترنتی

فضای مجازی، امروزه خانواده‌ها را با نگرانی‌های مدرن درگیر کرده است؛ نگرانی‌هایی مانند «فرزندم در چه سایتی چرخ می‌زند؟ با چه کسی چت می‌کند و غیره»؛ چون در مقابله با فضای مجازی، نمی‌توان از روش حذف استفاده کرد و باید به فکر روش‌های هوشمندانه و تخصصی باشیم. «انارستان»، یکی از پروژه‌هایی‌ست که برای ورود دانش‌آموزان به محیط امن اینترنتی و دست‌یابی آسان‌تر به محصولات آموزشی و حتی سرگرمی متناسب با فضای فرهنگی کشور قدمی برداشته است. یکی از سازندگان انارستان می‌گوید: «بیش از هفت‌هزار سایت مرتبط با دانش‌آموزان، در مجموعۀ انارستان معرفی کرده‌ایم و آن را پیش‌فرض اینترنت قرار داده‌ایم تا دانش‌آموز در سرچ مطلب مورد نظر خود، ابتدا در آن سایت‌ها جست‌وجو کند و سپس به سمت فضاهای دیگر برود. همچنین یکی از خدماتی که ما در انارستان ارائه می‌دهیم، برند «روکارو» است  که در حوزۀ رباتیک به دانش‌آموزان سرویس‌دهی می‌کند یا محصول دیگر ما «نارکت» است که اپلیکیشنی با تمامی آپ‌ها و برنامه‌های آموزشی و سرگرمی دانش‌آموزی‌ست. برای تهیۀ سیم‌کارت انارستان، والدین می‌توانند عدد «220» را به سرشمارۀ «30006860» پیامک کنند.

 

سال 1400 و نرخ باروری صفر

با وجود هشدارها و تأکیدهای فراوان بر فرزندآوری و افزایش جمعیت، معاون مرکز آمار ایران می‌گوید: «اگر با شرایط موجود در کشور پیش برویم، تا سال 1400 رشد باروری به صفر خواهد رسید.» آمار نشان می‌دهد که نرخ باروری مادران بی‌سواد کشورمان حدود سه است؛ در حالی که نرخ باروری مادران باسواد، پایین‌تر از یک‌وهشت ـ ‌دهم است. از طرفی نرخ باروری در تهران، البرز، مازندران و گیلان، حدود یک‌وسه تا یک‌وچهار ـ دهم است؛ در حالی که نرخ باروری در استان سیستان و بلوچستان سه‌ونیم می‌باشد. سال‌ها پیش سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» میان مردم نهادینه شد و با تلاش‌های فراوان، هنوز از بین نرفته است؛ با این‌که مشکلات اقتصادی در عدم باروری زوجین تأثیر دارد؛ جالب است بدانید نرخ باروری در میان خانواده‌هایی که وضع مالی بهتری دارند، کمتر است و خانوارهایی که کم درآمدتر هستند، نرخ باروری بالاتری دارند. معاون مرکز آمار می‌گوید: «اگر با نرخ باروری یک‌وهشت ـ دهم پیش می‌رفتیم، می‌بایست تا سال 1400، شاهد صفرشدن این نرخ بودیم؛ اما رشد این رقم در سال‌های اخیر، ما را کمی امیدوار کرده و باز هم تا سال 1420، احتمال رسیدن نرخ باروری به رقم نیم، ما را نگران می‌کند.»

 

صدکلمه‌ای‌ها:

بیوه‌های کوچک

معضل ازدواج زودهنگام، در تمام جهان مطرح است. بنا بر آمار حدود یک ـ سوم دختران در کشورهای در حال توسعه، قبل از هجده‌سالگی ازدواج و در هر دو ثانیه، یک دختر کمتر از هجده سال ازدواج می‌کند. کشور نیجر از بالاترین نرخ ازدواج کودکان برخوردار است که رقم آن، 76 درصد اعلام شده است. در هند نیز بیش از 26میلیون دختر، پیش از هجده‌سالگی ازدواج کرده‌اند؛ اما مشکل اصلی علاوه بر بیماری‌های روحی و جسمی که برای دخترکان اتفاق می‌افتد، بیوه‌شدن آن‌هاست. تعداد طلاق این ازدواج‌ها، رو به افزایش است!

دوچرخه‌سوای بله یا نه؟

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، در گزارشی به واکنش مردان و زنان ایرانی، به طرح دوچرخه‌سواری برای کمک به محیط زیست پرداخته است. در این گزارش آمده که زنان ایرانی از دوچرخه استقبال کرده و مردان ایرانی با آن مخالف‌اند. این در حالی‌ست که ایستگاه‌های کرایۀ دوچرخه، در شهرهای مختلف ایران راه‌اندازی شده و در شهرهای اصفهان، بناب، مشهد و یزد، استقبال خوبی از آن وجود دارد. مدیرکل مشارکت مردمی محیط زیست ایران می‌گوید: «قصد داریم با طرح دوچرخه‌سواری اول ترافیک، دوم آلودگی هوا و سوم آلودگی صوتی را کاهش بدهیم.»

حوزۀ علمیۀ خواهران در اجلاس جهانی

اجلاس جامعۀ جهانی اطلاعاتی، در سال جاری با شعار «جوامع اطلاعاتی و دانش‌بنیان در جهت اهداف توسعۀ پایدار» در محل اتحادیۀ جهانی فن‌آوری اطلاعات، وابسته به سازمان ملل برگزار شد. حوزه‌های علمیۀ خواهران، مانند دوره‌های گذشته در جلسۀ علم‌ الکترونیک و جلسۀ مربوط به ایران، امور مربوط به فن‌آوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیۀ خواهران را ارائه کرد. مقالۀ‌ ارائه‌شده، با موضوع «افزایش بهره‌وری آموزشی با تکیه بر شبکه‌های اجتماعی» بود که مورد بحث و تحلیل قرار گرفت.

 

سکته‌کردن ممنوع

فواید شیردادن به نوزاد، آن‌قدر زیاد است که گمان می‌کنم استفادۀ بی‌دلیل از شیرخشک دیوانگی‌ست. تحقیقات نشان داده که بین حدود ۲۹0هزار زن در چین، آن‌هایی که به نوزادشان شیر داده بودند، ده‌درصد کمتر دچار حملۀ قلبی یا سکته در سنین بالاتر زندگی شده بودند. سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آکسفورد انگلستان، در این باره می‌گوید: «یک نظریه دربارۀ دلیل تأثیر شیردهی به نوزاد و کاهش ریسک حملۀ قلبی، این است که شیردادن به تنظیم مجدد متابولیسم زنان بعد از بارداری کمک می‌کند.»

 

 

چند دقیقه‌ای با کلام رهبری

 

 دانشگاه مهم است. دانشگاه اگر در خدمت انقلاب باشد، خیلی مهم است. از خیلی قشرهای دیگر، تأثیرش بیشتر است. اوّلاً همه جوان‌اند، کم­‌تعلّق‌اند، آماده­‌به­‌کارند، ذهن فعّالی دارند و فهیم‌اند؛ این‌ها خیلی نکات مهمّی‌ست. بعد هم بر محیط جامعه تأثیر دارند؛ یعنی دانشجوی انقلابی، می‌تواند بر محیط پیرامونی خودش اثر بگذارد؛ اوّلش خانواده است؛ بعد مرتبطین‌اند؛ بعد دوستان و در محیط اجتماعی اثر می‌گذارد.

یک توصیۀ دیگر، سفارش به دانشجویان خواهر است. من سفارش می‌کنم یکی از نکاتی که دانشجویان خواهر در تشکّل‌ها دنبال کنند، مسئلۀ زن در غرب باشد. ما کمتر به این مسئله می‌پردازیم. البتّه در یکی از جلسات سال‌های قبل، یکی از خواهران ـ یادم نیست که استاد بود یا دانشجو ـ این‌جا صحبت مفصّل خیلی خوبی در این زمینه انجام دادند؛ امّا معتقدم باید کار کرد و میدان کار در این زمینه وجود دارد.

کسانی هستند که می‌خواهند کشور را در فرهنگ غربی غرق کنند و گرایش به فرهنگی غربی را روز‌به‌روز توسعه بدهند؛ این واقعیّتی‌ست که وجود دارد. بعضی‌ها به‌دلیل اعتقاد و ایمان به فرهنگ غربی، بعضی هم از روی ضعف نفس و سست‌عنصری و عدم توجّه و مانند این‌ها، کشور را به سمت فرهنگ غربی می‌کشانند؛ امّا این‌که اینان بتوانند انقلاب را از خطّ خود منحرف کنند و کشور را در فرهنگ غربی غرق کنند، بدانید که قطعاً چنین چیزی اتّفاق نخواهد افتاد. این نسلی که بحمدالله امروز تربیت شده و گسترده هم هست و علاقه‌مند به انقلاب و اسلام و پای کارند، نخواهد گذاشت چنین چیزی اتّفاق بیفتد. 

 


خانم «طیبه عباسی»، شعرخوانی‌اش را با جملۀ صمیمی «مهربان‌ترین سلام به مهربان‌ترین پدر» شروع کرد و مهربان‌ترین جواب سلام ‌دنیا را از رهبر شنید؛ بعد از تمام‌شدن شعر خانم «زهرا شعبانی»، رهبر با حضور ذهن همیشگی‌شان اشاره کردند که بیت ششم، دوباره خوانده شود. خانم «آرزو قهفرخی» هم که شعرش را خواند، آقا از او خواستند که بیت چهارم را بازخوانی کند؛ اما جالب‌ترین مکالمه، بعد از شعر خانم «هدیه طباطبایی» صورت گرفت که شعری با ردیف فرزندم خواندند. رهبری در انتهای شعر پرسیدند: «برای فرزند اوّلتون سروده بودید، این شعر رو دیگه؟» و خانم طباطبایی بعد از لختی درنگ، گفتند: «ان‌شاءالله» و با این جواب، خنده به لب‌های رهبر نشست. رهبر برای ایشان دعا کردند که خداوند چندین فرزند صالح نصیبشان کند.

از دیدار با دانشجویان و شاعران

فاطمه دولتی