در جست‌وجویِ نسیم تابستان!

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2017.64732

پوشش مناسب خانم‌های محجبه در فصل گرما

در جست‌وجویِ نسیم تابستان!

 

اگر بخواهیم لیستی از سختی‌های محجبه‌بودن نام ببریم، تابستان احتمالاً حائز بیشترین رأی و توجه در میان این لیست پرماجراست؛ فصلی که یک چالش جدی و اساسی پیش روی پوشش خانم‌ها قرار می‌دهد که در آن، نه می‌شود از خیر رفت و آمد و فعالیت‌ها گذشت و نه می‌توان آن را ساده پنداشت یا از کنار بعضی نکات مهم در پوشش گذشت. اگر پوشش و راحتی هم‌زمان برای شما مهم است، تابستان یک فصل پرچالش برای شماست. از یک پوشش خوب در تابستان، دست‌کم انتظار می‌رود که دست یاری به گرمای هوا ندهد و خلق انسان را تنگ نکند! شاید نشود جلوی تغییرات آب و هوایی را گرفت؛ اما می‌توان با یک مجموعه از انتخاب‌های هوشمندانه، تابستان خنک‌تری را رقم زد!

 

چه رنگی بپوشیم؟

با فکرکردن به موضوع پوشش در فصل گرما، اولین پوشه‌ای که در ذهنمان سراغش می‌رویم، مربوط به رنگ‌هاست و اگر هم از کسی در این باره بپرسیم، احتمالاً با منوی عریض و طویلی از رنگ‌های شاد مواجه می‌شویم. ما هم توضیح و یادآوری مختصری در این باره برای مقدمه می‌گوییم و بعد می‌رویم سراغ اصل مطلب.

در تابستان، مگر به مناسبت خاصی یا بنا به ضرورت، سراغ مجموعۀ رنگ‌های تیره نروید. این رنگ‌ها در طول تابستان، بیشترین گرمای ممکن را جذب می‌کنند و شما را، اگر بدون ماشین و در مناطق گرم باشید، بعد از چند دقیقه به حالت ذوب نزدیک می‌کنند! پس تا می‌توانید از طیف رنگ‌های خاکستری پررنگ، سرمه‌ای، قهوه‌ای تیره یاسبزتیره دوری کنید و مشکی را در آخرین اولویت‌تان قرار بدهید. البته برای خانم‌های چادری که از پوشیدن این رنگ گریزی ندارند، چند پیشنهاد به ذهنمان می‌رسد که کمی جلوتر به آن می‌رسیم.

رنگ‌های روشن پیشنهاد خوبی برای تابستان هستند و البته تنها پیشنهادهای معقول! این فصل به‌دلیل لیست پیشنهادی رنگ‌هایش، فصل سرحالی‌ست. روی میز پیشنهاد رنگ تابستانی، یک گزینه سروصدایش بیشتر است: رنگ سفید. در بعضی از شهرهای کویری کشورمان، به‌دلیل گرمای طاق‌فرسای هوا، هنوز چادر سفید بدون طرح، ویژگی اصلی زنان است؛ به این دلیل که این رنگ، بیشترین سازگاری را با گرمای هوا و تعریق ناشی از آن دارد؛ اما احتمالاً تیپ یک‌دست سفید، خصوصاً در محیط شهرهای بزرگ نه معقول باشد و نه جالب توجه! بعد از آن رنگ‌های روشنِ کم‌رنگ در اولویت‌اند؛ رنگ‌هایی که به‌اصطلاح رنگ‌های بهاری نامیده می‌شوند و گویا ترکیب سفید با یک یا دو قطره رنگِ خالص‌اند؛ سبزِ کم‌رنگ، زردِ کم‌رنگ، صورتیِ کم‌رنگ و... . در این لیست آخرین انتخاب‌تان را رنگ‌های روشنی بگذارید که به رنگ‌های خالص معروف‌اند؛ سبز، آبی، نارنجی، صورتی، زرد و...  . در آخرین طیف پیشنهادی هم، اولویت با رنگ‌های خنک است.

 

چه جنسی بپوشیم؟

جنس لباس، هم‌دوش رنگ آن از مؤثرترین عوامل راحتی یا سختی در فصل گرماست. دقت در انتخاب نوع پارچه و تلاش برای شناخت و تشخیص آن‌ها از هم‌دیگر ـ اگرچه کمی زمان‌بر است ـ به‌راحتی آن در نتیجۀ کار می‌ارزد. فرقی هم نمی‌کند که خودتان دستی بر آتش خیاطی داشته باشید یا لباس را آماده بخرید. سعی کنید که در این فصل، تا می‌توانید سراغ پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و ریون نروید. حریر ژرژت، حریر و کرپ هم انتخاب‌های مناسبی نیستند؛ این پارچه‌ها اگرچه در ظاهر لطیف به نظر می‌رسند و شاید تنوع طرح هم داشته باشند، به‌دلیل جذب گرما باعث تعرق زیاد می‌شوند.

چند پیشنهاد مهم

  • پارچۀ چیت

این نوع پارچه را خواهر کوچک‌تر شلوار جین‌تان فرض کنید و در انتخاب مانتو یا پوشاک دیگر از آن استفاده کنید. به‌راحتی نفس می‌کشد و اگر کمی خوش‌سلیقه باشید و رنگ مناسبی برای آن انتخاب کنید، در ظاهرتان هم مؤثر است.

  • پارچۀ نخی

این جنس بسیار مناسب برای مقنعه یا شال و یا روسری شماست؛ به‌راحتی عرق را جذب می‌کند و یکی از بهترین پیشنهادها برای نفس‌کشیدن پوست شماست. از دیگر ویژگی‌های این جنس، می‌توان به این اشاره کرد که چروک‌ها به‌راحتی از روی آن محو می‌شوند و این برای خانم‌های حساس و منظم، مزیت جالبی‌ست.

  • پارچۀ کتان

شست‌وشو و نگه‌داری از آن بسیار آسان است. برای استفاده از صبح تا شب، مناسب‌ترین گزینه است و بهترین جنس میان همۀ انواع پارچه‌ها برای تابستان.

  • پارچۀ حریر

یکی از سبک‌ترین و احتمالاً گران‌ترین پارچه‌هاست؛ اما گزینۀ خوبی برای تابستان است. حریر را به‌تنهایی استفاده نکنید. یک تی‌شرت سبک سفید، همراه خوبی برای بلوزهای بلند حریر است.

 

چه ترکیبی بپوشیم؟

  • مانتو

سعی کنید مانتوهایی را انتخاب کنید که از پارچه‌های نازک دوخته شده‌اند و بدون چین و لایه هستند. جنس مانتو هم، همان‌طور که در بند قبل گفتیم، از عوامل اصلی‌ست. مانتوهای نخی هم خنک‌اند و از میان تار و پودشان هوا رد و بدل می‌شود و هم سبک‌اند و خودشان باعث گرمای بیشتر نمی‌شوند. چند سالی می‌شود که بعضی تولیدکننده‌های ایرانی، به فکر تولید لباس بانوان با «الیاف طبیعی» افتاده‌اند که در بعضی شهرهای بزرگ قابل دسترسی‌اند؛ معمولاً آن‌ها هم پیشنهادهای زیبا و مناسبی دارند. سعی کنید آن‌ها را گشاد و پوشیده انتخاب کنید. مانتوهای تنگ در این فصل، به دلیل تماس زیاد با پوست و مجاورت با گرمای هوا، ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی بشوند. اگر در خرید مانتو با مشکل جلوبازبودن مواجه شدید، یک خیاط حرفه‌ای می‌تواند برای دوخت قزن یا دکمه به شما کمک کند.

از مانتوهایتان، بدون تی‌شرت استفاده نکنید؛ چون ممکن است بر اثر تعریق، به بدنتان بچسبد و به‌دلیل تولید بو و تصویر نامطبوع معذب‌تان کند. همچنین از مانتوهای خیلی نرم استفاده نکنید؛ چون در گرما خود را می‌اندازد و به بدن می‌چسبد.

 

  • شال و روسری

بسته به نوع پوشش شما، شال و روسری می‌تواند خنک و در عین حال عریض باشد یا کوچک و سبک. از خرید روسری‌های حریر ژرژت، روسری‌های بسیار لیز و بسیار کلفت در این زمان اجتناب کنید؛ زیرا علاوه بر جذب گرما، در فصل تابستان باعث ریزش مو نیز می‌شود. روسری‌های نخی یا ابریشمی گزینه‌های خوبی هستند. کنترل روسری‌های ابریشمی البته، کمی برای خانم‌های چادری سخت است؛ زیرا سنگینی چادر باعث می‌شود ترکیب آن به هم بخورد و مدام به عقب کشیده شود. انتخاب یک روش مناسب برای بستن روسری، به شما کمک می‌کند که با این دردسرها روبه‌رو نشوید. از معجزۀ سوزن و گیره غافل نشوید. خانم‌های محجبۀ دیگر کشورها، معمولاً با زدن گیره و سوزن در نقاط مختلف روسری، آن را صاف و مرتبط نگه‌می‌دارند.

تا حد امکان سعی کنید از «هد» استفاده کنید و روسری‌تان را بدون پوشیدن آن کنترل کنید؛ مگر این‌که از جنس طبیعی آن مطمئن باشید. هدهای پلاستیکی، به‌مرور باعث ریزش موهای جلویی شما خواهند شد.

روش بستن مو زیر روسری هم به شما در کنترل گرما کمک می‌کند. در حالت عادی، بهتر است موهایتان را برای تابستان کوتاه کنید و اگر این کار را نمی‌کنید، آن را بالا ببندید یا ببافید. به این دلیل که پشت گردن از نقاط تعدیل دمای بند است. اصطکاک مو با پشت گردن، احساس گرمای بیشتری به شما می‌دهد.

  • جوراب

فصل گرما بهانۀ خوبی برای نپوشیدن جوراب نیست. جوراب در فصل تابستان نقش تی‌شرت سبک زیر مانتو را ایفا می‌کند و باعث جذب عرق پا و معذب‌نشدن آن در کفش است. در حالت عادی جوراب‌های نخی سفید را برای پوشیدن انتخب کنید. اگر دامن می‌پوشید، جوراب ساق‌بلند را به‌جای جوراب‌شلواری انتخاب کنید. کمر کشی جوراب‌های شلواری، خودشان باعث تولید گرما و ناراحتی بیشترند.

  • ساق دست

قبل از این‌که به فکر خرید ساق دست بیفتید، ابتدا مانتوهایی را انتخاب کنید که نیازمند پوشیدن ساق برای کنترل پوشش نیستند. مانتوها یا شومیزهایی که دکمه دارند و مچ‌شان به قاعده دوخته شده، معمولاً شما را از فکر خرید ساق رها می‌کنند؛ اما اگر مجبور به خرید ساق شدید، جنس نخی آن در اولویت است. به این نکته توجه کنید که مچ دست، مانند گردن، نقطۀ مهمی برای تعدیل دمای بدن هستند و به احساس گرمای بیشتر یا کمتر شما کمک خواهند کرد. خرید ساق‌دست‌هایی را در اولویت قرار دهید که ابتدا یا انتهای آن‌ها کشی نباشند. این کش‌ها هم باعث عرق‌سوزشدن می‌شوند و هم روی دست جا می‌اندازند و باعث تولید گرما هستند.

  • کفش و کیف

در تابستان سبک‌تر رفت‌وآمد کنید. یا وسایل کمتری را با خود جابجا کنید که در کیف‌های روی دوشی سبک و جمع‌وجور جا بشوند و یا از کیف‌های دستی بزرگ استفاده کنید. کوله به‌دلیل بندهای معمولاً پهن و سنگینی‌ای که دارد، خودش عامل تولید گرماست.

اولین انتخاب کفش برای خانم‌ها، معمولاً صندل تابستانی یا کفش جلوباز است. در انتخاب صندل دقت کنید که با قوس پای شما تناسب داشته باشد و حتما یک بند در قسمت مچ داشته باشد تا از جابجایی غیرمنتظرۀ پایتان در کفش جلوگیری کند و هم به‌خوبی زیر شلوار قابل پنهان‌سازی باشد. اگر صندل پاشنه‌دار انتخاب می‌کنید، از چهار سانتی‌متر بیشتر نباشد تا به کمر و عضلات‌تان آسیب نزند و شما را زود خسته نکند. اگر از این احتمال نگران هستید، صندل‌های لژدار جایگزین مناسبی برای پاشنه‌بلندها هستند. بعد از آن، نوبت به کفش‌های کتانی سبک می‌رسد که مناسب پیاده‌روی‌ست. کفش‌های کتانی سفید هم، انتخاب خوبی برای این موقع از سال است. فریب سبکی کفش‌های تخت را نخورید و حتماً کفش لژدار و بدون پاشنۀ بلند را در اولویت قرار دهید. هر دوی این مدل‌ها که بین خانم‌ها رایج است، به‌مرور باعث کمردرد و مشکلات ستون فقرات می‌شود. پا قلب دوم شماست و سلامتی آن سلامتی بدن شما؛ آن را با همراهی با مد تاخت نزنید.

  • شلوار یا دامن

شلوار تابستانی، تقریباً از قاعدۀ مانتوی این فصل پیروی می‌کند. بهتر است شلوارتان راسته، گشاد و پارچه‌ای باشد؛ آن‌هم با روشن‌ترین رنگ‌ها: سفید، خاکی، رنگ پوست و... . اگر اهل پوشیدن شلوار جین هستید، سعی کنید از نازک‌ترین جین‌ها انتخاب کنید. شلوار جین تنگ، مناسب فصل زمستان است؛ پس تا می‌توانید جین‌های گشاد را انتخاب کنید؛ آن‌هم با رنگ‌های آبی روشن.

دامن یکی از گزینه‌های جذاب روی میز تابستان است. به این شرط که با جوراب شلواری کلفت همراه نشود. دامن‌های بلند نخی انتخاب کنید و همراه آن، جوراب‌های نسبتاً بلند بپوشید.

  • چادر

اگرچه به نظر می‌رسد کنارآمدن با چادر در فصل گرما کار بسیار سختی باشد، پوشیدن آن همراه با کمی هوشمندی، به شما کمک می‌کند که از تصور یک کار طاقت‌فرسا بیرون بیایید. برای انتخاب این لباس، در حال حاضر در کشور ما برخلاف تمام قسمت‌های دیگر پوشش، نمی‌شود در انتخاب رنگ دست و دل‌بازی نشان داد؛ اما می‌شود در انتخاب مدل و جنس آن، از راهی رفت که رنگ را تا حد زیادی جبران کند. چادرهای سنگین و شرمن را کنار بگذارید و از چادرهای سبک مانند حریر یا کن‌کن استفاده کنید. به این نکته دقت کنید که اگر مدل انتخابی شما در چادر پوشیده‌ و جنس آن سبک‌ باشد، پوشیدن یک تی‌شرت ساده یا یک بلوز شومیز با آستین پوشیده و یک روسری بزرگ و خنک، ترکیب جذاب و خنکی را برای شما رقم می‎‌زند. سعی کنید نقاط اتصال لباس با بدنتان را کم کنید. تا حد امکان دامن را جایگزین شلوار کنید و پیراهن‌ها و روسری‌های گشاد و آزاد را برای زیر چادر انتخاب کنید.