این شهریور دلبر...

نوع مقاله : تقویم ماه

10.22081/mow.2017.64737

 

این شهریور دلبر...

 

پنج ماه از سال و روزهای گرم گذشتند تا وارد آخرین برج تابستان شدیم. شاید ماه ذی‌حجه و شهریور، با هم شروع شدند که تابستان امسال را با جشن و شادی به پایان ببریم. در این شماره کنار مرور روزهای مهم ماه، پیشنهادهایی برای استفادۀ مفید از آخرین فرصت تعطیلات داریم؛ پس به ایده‌پردازی برای جمع‌بندی تابستان خوش آمدید.

 

یکم شهریور: ازدواج حضرت امیرالمؤمنین، علی(علیه‌السلام) و حضرت فاطمه‏ (سلام الله علیها)

بسیاری از شخصیت‏های بزرگ صدر اسلام، حضرت زهرا(سلام الله علیها) را از پیامبر(صلی  الله علیه و آله) خواستگاری کردند؛ اما ایشان به هیچ‌یک از آن‏ها پاسخ مثبت ندادند؛ تا این‌که سال دوم هجرت، امام علی(علیه‌السلام) به محضر پیامبر آمد و از دخترشان خواستگاری کرد. پیامبر فرمود: «یا علی! پیش از تو کسانی از فاطمه خواستگاری کرده‏اند و او دربارۀ همه اظهار کراهت کرده است.» سپس رسول خدا به اتاق حضرت زهرا(سلام الله علیها) رفت و فرمود: «فاطمه‌جان! علی بن ابی‏طالب کسی‌ست که قرابت، فضل و اسلام او را شناخته‏ای. حال از تو خواستگاری می‏کند. نظرت چیست؟» فاطمه ساکت شد؛ ولی روی برنگردانید. پیامبر در چهرۀ دخترش نارضایتی احساس نکرد. آن‌گاه به پاخاست و فرمود: «الله اکبر! سکوت فاطمه، حاکی از رضایت اوست.» در این هنگام جبرئیل نازل شد و گفت: «یا رسول الله! خدا، فاطمه را برای علی و علی را برای فاطمه پسندیده است.» آن‌گاه آن حضرت، فاطمه را به علی تزویج کرد. بدین ترتیب نور به نور رسید تا از آن وصلت مبارک، دو سید جوانان اهل بهشت و زینَبین و پس از آن‌ها، ائمۀ اطهار(علیهم‌السلام) قدم به دنیا گذاشته و ظلمت جهان را منور فرمایند.

 

دهم شهریور: عید سعید قربان

حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) در خواب، ذبح فرزندش را می‏بیند و پس از سه‌بار، این موضوع را با حضرت اسماعیل مطرح می‏کند. اسماعیل این دستور الهی را با آغوش باز می‏پذیرد و خود را برای اجرای آن آماده می‏سازد. پس از مهیاشدن ابراهیم و اسماعیل برای انجام امر خداوند، از جانب پروردگار قوچی جهت قربانی فرستاده می‏شود و این پدر و پسر، از این آزمایش الهی سربلند بیرون می‏آیند. از آن پس روز دهم ذی‌حجه، عید قربان نامیده شده است.

 

چهاردهم شهریور: درگذشت «مادر تِرِزا» بانوی خدمت‏گزار بشریت (1997م)

«آگنِس گوک بژازین»، معروف به مادر تِرزا، سال 1910میلادی در یوگسلاوی به دنیا آمد. در کودکی به صومعه پیوست و در هجده‌سالگی، با گروهی مذهبی به هند اعزام شد. ترزا پس از نوزده سال تبلیغ مذهبی در نقاط مختلف هند، تصمیم گرفت به مجروحان خدمت دائمی کند. در آغاز دهۀ 1970، مادر ترزا فعالیت خود را در پهنۀ جهان گسترش داد و در هر مصیبت بزرگی، برای اولین نفر حاضر بود. سال 1979، کمیتۀ انتخاب شایسته‏ترین نامزدها برای دریافت جایزۀ صلح نوبل، مادر ترزا را شایسته‏ترین فرد تشخیص داد. او نیز تا پایان عمر بر این نکته تأکید داشت که هیچ خصوصیت برجسته‏ای بر ساده‏ترین مردم جهان ندارد. پس از عمری خدمت به مردم دنیا، او در پنجم سپتامبر 1997، در 87سالگی درگذشت و با شرکت هزاران نفر از نقاط مختلف جهان، در کلکته به خاک سپرده شد.

 

هفدهم شهریور: وقوع جمعۀ سیاه و کشتار بی‏رحمانۀ مردم در میدان شهدای تهران (1357 ش)

واقعۀ ۱۷ شهریور، معروف به جمعۀ سیاه، در جریان ناآرامی‌هایی بود که سرانجام به وقوع انقلاب انجامید. در این روز تظاهرات مخالفان و انقلابیون در خیابان ژاله (۱۷ شهریور) و میدان ژاله (شهدا) تهران، به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی انجامید. گفته می‌شود که تعداد شهدای این روز، بیش از چهارهزار نفر بوده است. این کشتار بی‌رحمانه، همواره آغاز پایان کار رژیم شاهنشاهی ایران در نظر گرفته می‌شود که هرگونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد.

هجدهم شهریور: عید سعید غدیر خم و انتخاب ‏امیرالمؤمنین، ‏علی(علیه‌السلام) به ‏جانشینی پیامبر گرامی اسلام(10ق)

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند حضرت علی(علیه‌السلام) را برای جانشینی و وصایت خود به مسلمانان معرفی کرد. اهمیت انتخاب آن حضرت به جانشینی پیامبر اسلام، به حدی است که خداوند انجام این کار عظیم را، انجام کامل رسالتِ پیامبر عنوان کرده است. این مراسم در مکانی به نام غدیر خم، واقع در مسیر مکه به مدینه برگزار شد. مسلمانان حاضر در غدیر خم که شمار آنان به ده‏هاهزار نفر می‏رسید، پس از این انتخاب با شور و اشتیاق بسیار، با امام علی(علیه‌السلام) بیعت کردند. خداوند انتخاب آن حضرت را اکمال دین و اتمام نعمت‏ها یاد کرده است.

 

 

 

بیست‌وچهارم شهریور: روز مباهلۀ‏ پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران(10 ق)

پیامبر اسلام نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و خواست که آنان اسلام را بپذیرند. آن‌ها گروهی را به نمایندگی خود به مدینه فرستادند تا سخنان پیامبر را بررسی کنند. نمایندگان با پیامبر اسلام گفت‌وگو کردند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خویش، تصمیم گرفته شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد. در مباهله، طرفین هم‌دیگر را نفرین می‏کنند و درخواست عذاب می‏نمایند برای طرفی که راست‌گو نیست. روز مباهله سران هیأت نمایندگی مسیحیان نجران، پیامبر اسلام را همراه چهار نفر از اهلِ بیتش، شامل امام علی(علیه‌السلام) حضرت زهرا(سلام الله علیها) و امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) مشاهده کردند و دریافتند که پیامبر به استجابت دعای خود و همراهانش، اعتقاد راسخ دارد. اسقُف نجران از رسول اکرم تقاضای مصالحه و بخشش کرد و حقانیت اسلام و منزلت اهل‏بیت پیامبر آشکار شد. جریان مباهلۀ پیامبر نه‌تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت ایشان، بلکه بر فضیلت ویژۀ همراهانش در این ماجرا دلالت می‌کند. آیۀ 61 سورۀ آل‌عمران، به این مسئله اشاره کرده است.

.....................................................................................................................................

 

پیشنهادهای شهریوری

 

حوالی آسمان...

ماه ذی‌الحجه دارای فضیلت بسیاری است؛ چنان که در توصیف دهۀ اول آن، از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده: »عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد حق تعالی، محبوب‌تر از دهۀ اول ذی‌الحجه نیست!» در این ماه روزهای مهمی چون عید غدیر، عید قربان، روز عرفه و یوم ترویه وجود دارد که اعمال مخصوص آن‌ها، به‌تفصیل در مفتایح الجنان ذکر شده و پسندیده است که با استفاده از بهره‌های معنوی این روزهای بزرگ، آمادۀ ماه محرم شویم.

 

خانومی که شما باشی!

در این ماه، مروری بر برنامه‌های خودتان داشته باشید. آیا ابتدای سال برنامه‌ریزی کرده بودید؟ انجام‌شان دادید؟ اگر نیاز است، هدف‌های ماهانه و سالانه‌تان را اصلاح کنید. داریم به پایان نیمی از سال نزدیک می‌شویم و به چشم‌برهم‌زدنی، شش ماه بعد هم می‌گذرد. از برنامه‌ریزی برای آخرین ماه تعطیلات غافل نشوید. مهارتی کاربردی مثل کمک‌های اولیه را فرا بگیرید. فکر کنید تابستان تمام شده است؛ اگر به شهریور برمی‌گشتید، دوست داشتید چه کنید؟ همان کار را بکنید!

 

ما چقدر خوشحالیم...

شهریور امسال دو جشن بزرگ دارد. برای بزرگ‌داشت این روزها در اعیاد غدیر و قربان، به اعضای خانواده عیدی بدهید. غذای مخصوصی بپزید و مهمان دعوت کنید. به زیارت امام‌زاده‌ها بروید و با دادن چند شیرینی، به همسایه‌ها تبریک بگویید. این ماه هوا رو به خنکی می‌رود و می‌توانید خانوادگی برای ناهار بیرون از شهر یا برای شام به پارک نزدیک خانه بروید و پیک‌نیکی مختصر و شاد داشته باشید.

 

کدبانوی کی بودی؟

لواشک، ترشی و رب‌گوجه درست کردید؟ حالا نوبت تهیۀ باقالی، لوبیاسبز و آب‌لیموی خانگی‌ست. یادتان نرود که مصرف خوراکی‌های هر فصل، برای بدن بسیار مفید است. پس در آخرین ماه تابستان، روی این میوه‌ها و سبزیجات تابستانی حساب ویژه باز کنید و در سبد تغذیۀ خانواده جای‌شان دهید. با این کار خانوادۀ شما، ویتامین‌های مختلف را دریافت می‌کنند و برای هوای خنک پاییز، بدنی سالم خواهند داشت. پرانرژی و با حال خوب، به استقبال پاییز برویم.