دانابانو /همه‌چیز دربارۀ دادن پول توجیبی به کودکان

نوع مقاله : جمجمک

10.22081/mow.2017.64764

دانابانو

مریم بهروزی‌راد

برآنیم از این پس در بخش دانابانو، نکات کاربردی امور خانه‌داری را برای بانوان عزیز آموزش دهیم تا خانم‌های کدبانو، راحت‌تر از عهدۀ انجام کارهای منزل برآیند.

نکات کلیدی برای تمیزکردن جرم‌های سماور و کتری

ـ برای ازبین‌بردن رسوبات داخل کتری، سماور، یا چای‌ساز، می‌توانید به میزان مساوی

از مخلوط سرکه و آب در آن ریخته و نیم‌ساعت بجوشانید و بعد شست‌وشو دهید.

ـ راه دیگری که پیشنهاد می‌شود، این است که سرکۀ سفید را داخل سماور یا کتری ریخته و بگذارید از شب تا صبح بماند؛ سپس آن را تخلیه کرده و شست‌وشو دهید.

ـ همچنین می‌توانید این ظروف را بدون آب روی حرارت گذاشته، سپس با آب سرد

داخل آن‌ها را پر کنید تا جرم‌ها از سطح آن پاک شود؛ بعد داخل‌شان را بشویید.

ـ نیز می‌توانید دو تا سه عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و مدت نیم‌ساعت با آب درون

کتری یا سماور بجوشانید؛ بعد یک تکه زاج سفید را کوبیده، به آن اضافه کرده، نیم‌ساعت دیگر هم بجوشانید تا رسوبات ظروف پاک شود.

ـ راه‌حل دیگر این است که مقداری جوش‌شیرین را به آب درون کتری یا سماور ریخته و روی حرارت بگذارید؛ بعد از چندبار جوش‌زدن آن را تخلیه کرده و بشویید.

ـ اما اگر رسوبات کتری زیاد نبود، می‌توانید آن را تا نیمه آب کنید و نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید؛ بعد از یخچال درآورید. خواهید دید که همراه خارج‌شدن یخ، رسوبات هم از کتری پاک می‌شوند.

برای تمیزکردن سطوح دیگر ظروف استیل

ـ برای تمیزکردن ظروف استیلی که چرب شده، می‌توانید دستمالی را آغشته به الکل کرده و روی ظروف بمالید؛ بعد آن‌ها را با آب گرم شسته و خشک کنید.

ـ اگر می‌خواهید ظروف استیل یا سطح بیرونی سماور یا کتری شما درخشندگی داشته باشند، می‌توانید از شیشه‌پاک‌کن استفاده کنید.

ـ همچنین برای ازبین‌بردن جای انگشت که روی گاز، مایکروفر، یخچال، سماور یا کتری استیل به جا مانده، می‌توانید از اسپری‌های شیشه‌شوی استفاده کنید و این آثار را به‌راحتی پاک کنید.

ـ یکی دیگر از پاک‌کننده‌های مناسب سطوح استیل، سرکه یا آبلیموست. کافی‌ست مقداری سرکۀ سفید یا آب لیموترش را به‌صورت اسپری روی وسیلۀ مورد نظر پاشیده و با پارچۀ نرم، پاک کنید.

 

تبدیل چادر معمولی به چادر آستین‌دار

 

چادر را دولا کرده و از وسط تا می‌زنیم. حالا به‌اندازۀ بلندی فرق سر تا مچ دست، به‌اضافۀ ده‌سانتی‌متر را روی خط چهارلای بسته از تای بالای چادر پایین می‌آییم. از پایین چادر هم، سی تا چهل‌ سانتی‌متر داخل شده، این دو نقطه را به هم وصل می‌کنیم.

 

حالا از بالای خطی که علامت زده‌ایم، هجده تا بیست سانتی‌متر برای مچ دست علامت می‌زنیم. بعد خطی را که طراحی کرده‌ایم، برش می‌زنیم و یک تای چادر را باز می‌کنیم.

حالا در دو سمت چادر، یک مثلث خالی داریم.

 

 

 

از پارچۀ برش‌خورده که دورریز ماست، دو مستطیل به طول هجده تا بیست سانتی‌متر و

عرض هشت تا ده سانتی‌متر برش می‌زنیم.

 

مستطیل‌ها را از عرض تا زده، سپس وسط طول آن را مشخص کرده، سنجاق زده و به دو طرف آستین می‌دوزیم.

 

سپس خط زیر مچ و آستین را می‌دوزیم و ناصافی‌های پایین چادر را صاف کرده و باز می‌دوزیم.

 

به این روش ما یک چادر آستین‌دار داریم.

 

****

همه‌چیز دربارۀ دادن پول توجیبی به کودکان

نجمه‌سادات چاووشی

چشم بر هم بزنید، بزرگ می‌شود و مسئولیت ادارۀ زندگی برعهده‌اش قرار می‌گیرد. کنترل دخل و خرج خانه کار آسانی نیست. دوران کودکی، فرصت خوبی برای شروع آموزش مدیریت مالی‌ست و آغاز راه، مشخص‌کردن مبلغی برای پول توجیبی‌. پول توجیبی، موجب تقویت استقلال و اعتمادبه‌نفس کودک می‌شود و به او می‌آموزد که چگونه پول‌هایش را خرج کند، چگونه پس‌انداز نماید و حتی چگونه بذل و بخشش کند. از همه مهم‌تر این‌که کودک یاد می‌گیرد، گاهی برای رسیدن به خواسته‌های بزرگ‌تر، از خواسته‌های کوچک‌ترش چشم بپوشد.

 

ـ به نظر می‌رسد که بهترین سن برای آغاز پول توجیبی‌دادن به بچه‌ها، همان سنین مدرسه باشد؛ زیرا آن‌قدر بزرگ شده‌اند که مفهوم و ارزش پول را بفهمند و بتوانند مسئولیت پول‌هایشان را قبول کنند.

ـ اشتباه بزرگی که برخی از والدین مرتکب می‌شوند، این است که گمان می‌کنند پول توجیبی، جایزه یا دستمزد کودک است. اگر تکالیفش را به‌موقع انجام دهد، بیشتر به او پول می‌دهند و اگر کوتاهی کند، نمی‌دهند؛ در حالی که پول توجیبی نه تشویق است، نه تنبیه و نه اهرم فشار؛ بلکه فقط راهکاری‌ست برای آموزش مدیریت دخل و خرج.

ـ شارژ زود هنگام جیب کودک هم اشتباه است و تمام کارکرد آموزشی پول توجیبی را از بین می‌برد.

ـ حتی اگر دست‌تان به دهان‌تان می‌رسد، نباید مقدار پول توجیبی فرزندتان زیاد باشد؛ زیرا هدف از پول توجیبی، آموزش مدیریت دخل و خرج است و پول زیاد نیاز به مدیریت ندارد.

ـ دربارۀ نحوۀ خرج‌کردن پول توجیبی، کودک را راهنمایی کنید؛ اما مداخله و اجبار کار خوبی نیست. البته فرزند شما باید بداند که آنچه با پولش می‌خرد، در محدودۀ ارزش‌ها و قوانین خانه باشد؛ بنابراین خطوط قرمز را برای او مشخص کنید و محدودۀ آزادی‌اش را توضیح دهید.

ـ حوصله کنید. کمی زمان می‌برد تا فرزند شما چگونه خرج‌کردن را یاد بگیرد. هفتۀ اول ممکن است تمام پول توجیبی‌اش را یک‌جا بستنی بخرد و بعد، از کارش پشیمان شود؛ همین پشیمانی آغاز یک درس بزرگ است.