مهر امسال را با لوازم‌التحریر #ساخت_ایران شروع کنیم

نوع مقاله : جمجمک

10.22081/mow.2017.64767

مهر امسال را با لوازم‌التحریر #ساخت_ایران شروع کنیم

نیلوفر زیران پور

معرفی نشان‌های خوب و باکیفیت ایرانی

شهریور که به میانه می‌رسد، یک نفس عمیق کافی‌ست تا بوی مهر و مدرسه و کتاب‌های تازه را حس کنید. خانواده‌ها با شروع سال تحصیلی جدید، دنبال خرید لوازم‌التحریر نو هستند. بعضی‌ها خریدهای آن‌چنانی می‌کنند و برخی با تهیۀ وسایل مختصری، به مهر لبخند می‌زنند. هرچه باشد، خرید جزء لاینفک برنامۀ مادر و پدرها در شهریور ماه است. بارها در پیام زن، در تلویزیون و دیگر رسانه‌ها، از اهمیت خرید کالای ایرانی شنیده‌ایم؛ این‌که می‌توان با خرید مداد، دفتر و کیف ایرانی، چرخ کارخانه‌ها را چرخاند و خانواده‌های زیادی را صاحب شغل کرد؛ اما برای یک خرید کاملاً ایرانی، باید نشان‌های باکیفیت را بشناسیم و همان‌ها را از فروشنده طلب کنیم. نشان‌های معرفی‌شده در این گزارش، از سوی والدین و دانش‌آموزان زیادی استفاده شده و مورد تأییدشان بوده است؛ پس با خرید این نشان‌ها، سال تحصیلی جدید را خاطرجمع شروع کنید!

 

کیان: این خودکار علاوه بر چهار رنگ اصلی، در رنگ‌های مختلف بنفش، قهوه‌ای، صورتی، نارنجی و... تولید می‌شود. ادعای سازندگان کیان این است که  تمام اجزا خودکار، غیر از ساچمۀ نوک آن تولید ایران است. بارها این خودکار را به افراد مختلف هدیه داده‌ام و هر بار، همه از روان‌بودن، خوش‌دست‌بودن، پررنگ‌بودن و... آن تعریف کرده‌اند. قیمت مناسب کیان در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار جالب است. خانواده‌ها می‌توانند با هزینۀ 500 الی 700 تومان، خودکارهای رنگارنگ و ایرانی کیان را با خاطری آسوده برای فرزندشان تهیه کنند. کیان در ابتدای کار چند اِشکال طراحی داشت که این روزها با بازخوردگرفتن از مشتری‌ها برطرف شده است.

کَنکو: این نشان خودکار، پاک‌کن و خمیربازی تولید می‌کند. تا حدود دو سال پیش، محصولات کنکو وارداتی بود و از کشور کانادا تأمین می‌شد؛ اما بعد از خرید لایسنس، خط تولید کنکو کامل داخلی شده و ریالی از خرید شما به کانادا تعلق نمی‌گیرد. کارخانۀ کنکو در یزد، بالغ بر سیصد کارگر دارد؛ اما هنوز هم به‌دلیل استقبال مردم از کالای خارجی، روی محصولاتشان می‌نویسند: «Made in IRI UL Canco Canada.»

کنکو در سه قطر مختلف خودکار تولید می‌کند؛ اما خودکارهای یک‌میل پرکاربردترند. یک مدل خودکار نشکن هم دارند که بدنه و طراحی خاصی دارد و با ضربۀ چکش هم نمی‌شکند.

تا دو سال پیش تولید پاک‌کن در ایران، به‌‎معنای واردکردن قالب بزرگی از پاک‌کن بود که در کشور برش و چاپ می‌خورد و بسته‌بندی می‌شد؛ اما مسئولان کنکو می‌گویند: «با خرید دستگاهای پیشرفته، مواد اولیه وارد و خود پاک‌کن را تولید می‌کنند.»

اما خمیربازی کنکو فوق‌العاده است. خمیربازی‌های سبک کنکو، کاملاً بهداشتی‌ست و درصورت به دهان بردن، اتفاق و مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند. حساسیت‌های پوستی ندارد و سبک‌بودنش، باورنکردنی‌ست. با خمیرهای سبک کنکو، می‌توانید اشکال مختلف را ساخته و اجازه دهید خشک شود. اجسام ساخته‌شده بعد از خشک‌شدن طولانی‌مدت، دیگر قابلیت شکل‌پذیری ندارد.

آزاده: دفترهای آزاده بسیار دل‌نشین و جذاب هستند. آزاده سعی کرده تا با استفاده از طرح‌های دخترانه و پسرانۀ اسلامی، توجه کودکان ایرانی را جلب کند و بسیار موفق بوده است. علاوه بر زیبایی، قیمت و کیفیت دفترهای آزاده نیز بسیار مناسب است. آزاده علاوه بر دفتر، مداد مشکی و رنگی هم تولید می‌کند؛ اما هنوز به کیفیت بالا نرسیده است.

برای دفتر علاوه بر آزاده، کیمیا، صبا، فطرس و کتیبه هم تولید انواع دفترهای چرمی، ساده و سیمی را شروع کرده‌اند. اگر شما قصد خرید دفترهای ایرانی را داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید پیدای‌شان کنید. سال پیش که برای خرید لوازم‌التحریر رفته بودیم، فروشنده می‌گفت: «دفترهای خارجی محکم‌اند و برگ‌برگ نمی‌شوند؛ اما ایرانی‌ها زود خراب می‌شوند.» ما علی‌رغم تبلیغات سوء آقای فروشنده، دفترهای ایرانی خریدیم که نصف قیمت خارجی بود و در طول سال تحصیلی، خبری از برگ‌برگ‌شدن و پارگی جلدها نبود.

 

آریا: خمیربازی‌های آریا معروف، بسیار مناسب و مورد استقبال بوده است؛ اما این شرکت علاوه بر خمیربازی، محصولات دیگر مانند مدادرنگی، مدادشمعی، پاستل، گواش، مداد مشکی و قرمز، خط‌کش، ظرف غذا و دفتر هم تولید می‌کند. مهم‌ترین ویژگی آریا ـ علاوه بر کیفیت بسیار خوب ـ طراحی‌های منحصربه‌فرد آن است. آریا از تصویرهای خارجی و انیمیشن‌ها استفاده نمی‌کند و خود دست به شخصیت‌پردازی و تصویرسازی زده است.

 

فابل (FABL): این نشان خط‌کش تولید می‌کند؛ در دو جنس سخت و ژله‌ای و مهندسی. کیفیت ظاهری خط‌کش‌های فابل، بسیار عالی‌ست و قیمت مناسبی هم دارد. فابل یکی از بهترین خط‌کش‌سازهای ایرانی‌ست؛ چون بیشتر نشان‌های دیگر، با ایرادهای ظاهری چشم‌گیر تولید می‌شوند؛ مثلاً حجم پلاستیک استفاده‌شده در خط‌کش‌ها یک‌سان نیست یا چاپ‌های ماندگار ندارند و یا در علامت‌گذاری سانتی‌متر و میلی‌متر دقیق نیستند؛ اما تخصصی کارکردن در حوزۀ تولید خط‌کش، فابل را بی‌رقیب کرده است. مشکل اصلی فابل، استفاده از شخصیت‌های خارجی مانند باب‌اسفنجی روی خط‌کش‌هاست. مسئولان فابل می‌گویند: «برای فروش بیشتر این کار را می‌کنیم؛ چون مردم این طراحی‌ها را بیشتر می‌پسندند.»

 

آوای تحریر: نشان «آوای تحریر» علاوه بر دفتر، جامدادی‌های خوب، جادار و محکمی تولید می‌کند؛ اما مهم‌ترین ویژگی آن، تنوع بسیار بالای طرح‌هاست که موجب جلب انواع سلیقه‌ها می‌شود؛ طرح‌هایی که هم جدید هستند و هم همه‌پسند.

 

بچه‌های آسمان: این نشان دفتر، جامدادی و کیف تولید می‌کند. حسن این نشان، شخصیت‌سازی برای طرح محصولات است. بیشتر طرح‌های بچه‌های آسمان مذهبی‌ست؛ اما این مذهبی‌بودن، حالت شعاری و خشک نداشته و توجه افراد مختلف را به خود جلب می‌کند. کیف‌های بچه‌های آسمان، کیفیت و استحکام بسیار خوبی دارد. پشت و دسته‌های کیف برای راحتی بشتر، حالت ارگونومی داشته و علاوه بر کیف‌های ساده، مدل‌های برجسته، چراغ‌دار و چرخ‌دار هم تولید می‌کند تا بتواند در بازار با محصولات مشابه چینی رقابت کند. بچه‌های آسمان، امسال بستۀ ویژه‌ای برای دانش‌آموزان تولید کرده و همۀ وسایل موردنیاز یک دانش‌آموز را در آن قرار داده که تمامی اقلام درون بسته، برندهای خوب ایرانی هستند.

 

نکته‌های پایانی:

  • هیچ نوع مدادنوکی ایرانی نداریم؛ چراکه تنکنولوژی ساخت مغزی مدادنوکی را به دست نیاورده‌ایم.
  • پاک‌کن تمام ایرانی هم نداریم؛ در بهترین حالت، پودر پاک‌کن وارد شده و در ایران ساخته می‌شود.
  • بیشتر کاغذ دفترها خارجی‌ست؛ پس دفترهای ایرانی، تفاوت آن‌چنانی از نظر کیفیت با خارجی‌ها ندارند.
  •  تراش هم در ایران مونتاژ می‌شود؛ یعنی تیغه‌اش وارد و بدنه‌اش در داخل تولید می‌گردد.
  • می‌توانید لیست کوچکی از این نشان‌ها تهیه و همراه خود به نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های لوازم‌التحریر ببرید.

 

فاطمه دولتی