خبرهای کوتاه

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2017.65106

ازدواج در سن کم، آسیب یا فرصت

ازدواج کودکان، پدیدۀ جدیدی نیست؛ اما به‌تازگی کمپینهای زیادی برای توقف این کار شکل گرفته و تلاش‌هایی برای جلوگیری از این ازدواج‌ها صورت میگیرد. قانون، سن ازدواج دختران را 13 سال میداند؛ این در حالی‌ست که بسیاری از کارشناسان، سعی دارند سن قانونی ازدواج را به 15 سال افزایش دهند. رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در این باره میگوید: «طبق آمار، شمار دختران مجردی که سن آنان حدود 40 سال است، بالاتر از آمار دخترانی‌ست که زیر 13 سال ازدواج می‌کنند. به عقیدۀ بنده، این مسئله از اولویت بیشتری برخوردار است. از طرفی براساس آمارها، شمار طلاق در ازدواج‌های زیر 18 سال، از ازدواج‌های بالای 18 سال کمتر بوده و آمار طلاق در ازدواج‌های بالای 18 سال، چندبرابر است.» به نظر منع ازدواج دختران در سنین پایین، کار عاقلانهای نیست و تصمیم‌گیری برای ازدواج باید به والدین، عرف و شرایط زندگی دختر سپرده شود؛ پس به‌جای تصویب قانونی کلی، باید برای ازدواج درست و معقول در سن مناسب فرهنگ‌سازی کنیم. بهتر است ما نیز به‌جای جوزدگی در مقابل موج‌های اجتماعی با توجه به دین، عرف و اندیشۀ خود، در جهت‌گرفتن تصمیمی درست گام برداریم.

 

نگین پیش‌کسوتان

سال 2010 میلادی، زمانی که نامش را برای مقام اول اعلام کردند، سر از پا نمی شناخت. باور نمیکرد که بتواند در آستانۀ هشتادسالگی، عنوان نخست مسابقات بین‌المللی را نصیب خود کند. او سال 2011 نیز، بار دیگر در رقابت‌های مالزی قهرمان شد. پس از آن در رقابت‌های مختلف کشوری و انتخابی شرکت می‌کرد تا این‌که برای نمایندگی ایران به مسابقات بین‌المللی چین اعزام شد. روز مسابقه متوجه شد که تمام شرکت‌کننده‌ها، ده تا بیست سال جوان‌تر از او هستند. رقابت‌های بین‌المللی چین، آخرین آوردگاهی بود که «فاطمه حشمتی» در آن حضور پیدا کرد. او با کسب یک مدال برنز و یک مدال طلا، بهترین نتیجه را کسب کرد. بانو حشمی می‌گوید: «در رقابت‌های دوومیدانی پنج‌کیلومتر، از آنجا که در ردۀ سنی هشتاد سال کسی جز من توانایی مسابقه‌دادن نداشت، تنها شرکت‌کننده بودم و میان تشویق همه، به‌ویژه داوران از خط پایان عبور کردم. فاطمه، رکورددار آسیا در ردۀ سنی پیش‌کسوتان است. در مسابقات چین با وجود بارندگی شدید و در حالی که همه نگران سلامتی او بودند، با تمام وجودش دوید و مسابقه را به پایان رساند. او ورزش و تغذیۀ مناسب را عامل سلامتی خود می‌داند و می‌گوید: «هیچ‌گاه غذای چرب یا نمک زیاد نخوردم.»

 

یک نانوایی زنانه

نام نانوایی را که می‌شنویم، توی ذهن‌مان یک شاطر مرد که پای تنور ایستاده و عرق می‌ریزد نقش میبندد. تا به امروز فکر کردهاید که خانمها هم می‌توانند نانوا باشند؟ غم نان‌آوری، زن و مرد نمیشناسد. باید هر روز صبح آستین همت را بالا بزنی و برای کسب لقمهای حلال تلاش کنی. نانوایی «نونکده»، پر است از نان‌آوران زن؛ شاطرهایی که با همۀ ظرافت‌های زنانه، پای تنور میایستند و برکت سفره را به دست مردم می‌دهند. بنیان‌گذار این نانوایی می‌گوید: «کارمندان نانوایی ما، بی‌وضو خمیر نمی‌کنند. شرایط این نانوایی با دیگر نانوایی‌ها کمی فرق دارد؛ چون همه خانم هستند و ساعت کارشان متفاوت تعریف ‌شده است.» در این نانوایی، بهداشت حرف اول را می‌زند. خانم‌ها نان را با ظرافت خاصی از تنور مکانیزه بیرون می‌آورند، خرده‌های نان چسبیده به تنور را با جارودستی جارو می‌کنند که جایش کنار همان تنور است، دستکش‌هایش را عوض می‌کنند و دوباره خمیر را ورز می‌دهند و داخل تنور می‌گذارند. «اشرف‌السادات لقمانی»، کارآفرین و مدیر واحد تولیدی «نونکدۀ بانوان» که همۀ کارکنان «مامان» صدایش می‌کنند، عقیده دارد این نانوایی محیط امن و آرامی برای بانوان سرپرست خانوار است. دست‌های کارکنان این نانوایی، سرشار از عشق به خانواده، عشق به فرزند و ایستادگی و صبوری‌ست؛ دستهای زنانهای که مردانه پای زندگی‌شان ایستاده‌اند.

 

خبرهای صدکلمه‌ای

کودکان و نوجوانان همواره دنبال الگو هستند؛ این‌که بتوانند با یک قهرمان هم‌ذات‌پنداری کنند. در حالی که قهرمان‌های پوشالی غربی، کودکان و نوجوانان ما را احاطه کرده‌اند، انتشار کتاب‌های چندجلدی با موضوع شهدای نوجوان، می‌تواند اتفاق مبارکی باشد. به‌تازگی به مناسبت روز بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان، ده جلد دوم مجموعه صدجلدی «لاله‌های نوجوان»، در قالب مجموعۀ «کتاب‌های پروانه» منتشر و روانۀ بازار شد. هر جلد از این کتاب‌ها، با قیمت چهل‌هزار ریال در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. شما می‌توانید برای خرید کتاب به نشانی اینترنتی: Behnashr.com مراجعه کنید.

 

زیستن در کشوری که حجاب در آن یک ارزش است، موهبتی الهی‌ست؛ این در حالی‌ست که در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی، خبری از احترام به حجاب نیست و زنان محجبه مظلوم واقع می‌شوند؛ از همین رو «سیتی تورابین هاتامان»، با نزدیک‌شدن به روز جهانی حجاب، خواستار تصویب نهایی لایحۀ روز ملی حجاب از سوی مجلس فیلیپین شد. روز جهانی حجاب در سال ۲۰۱۳، از سوی یک فعال مسلمان آمریکایی در اعتراض به تبعیض علیه زنان مسلمان محجبه و تأکید بر آزادی دینی اعلام شده و هدف آن مقابله با تصورات نادرستی است که حجاب را با سرکوب، نداشتن آزادی و تروریسم مرتبط می‌کند.

 

 

حضور دانش‌آموزان در مناطق جنگی، در اردوهای راهیان نور مطمئناً تأثیر چشم‌گیری در ایجاد روحیۀ انقلابی کودکان دارد. با این وجود مسئولان اعلام کرده‌اند که هیچ اجباری برای هیچ دانش‌آموز دختر و پسر برای اعزام به راهیان نور وجود ندارد و اعزام به‌صورت کاملاً اختیاری‌ست. امسال ۲۴هزار نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر بسیجی، به اردوهای راهیان نور اعزام خواهند شد که تأمین امنیت آنان، یکی از دغدغه‌هاست که در دستور کار جدی قرار دارد.

 

ازدواج یکی از تصمیم‌های مهم و ارزشمند در زندگی‌ست که موجب آرامش روح و روان زن و مرد می‌شود؛ اما وجود مسائل و مشکلات فراوانی مانند فقر، بیکاری، نبودن امکانات و حمایت کافی و... مانع ازدواج جوانان است. مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیتۀ امداد، به‌تازگی از وجود ۳۷۰هزار «دختر بازمانده از ازدواج» در روستاهای کشور خبر داده است؛ دخترانی که دچار مشکلات روحی و روانی شدهاند و دیگر مردی برای ازدواج با آنان وجود ندارد. این در حالی‌ست که آمار طلاق در کشور روزبه‌روز بیشتر می‌شود و ارائۀ گواهی مرکز مشاورۀ خانواده، برای ضمیمۀ دادخواست طلاق توافقی، به قانون بدل شده است.

 

 

کوتاه و گویا

گوگل برای بچه‌ها، یک موتور جست‌وجوی مخصوص به اسم «کیدرکس» طراحی کرده، تا دسترسی بچه‌ها به محتوای نامناسب را کاهش دهد.

 

دو دختر جوان اصفهانی، با واردشدن به بازی آنلاین و ممنوع «نهنگ آبی» دست به خودکشی زدند.

عکاسی از نوزاد سه‌ماهه، به‌علت خاموش نبودن فلش دوربین، موجب نابیناشدن این نوزاد شد. این نابینایی دائمی است.

 

گردان «الخنساء» متشکل از زنان عضو داعش، فوریه سال ۲۰۱۴ در شهر رقۀ عراق ایجاد شد. اعضای این گروه، حقوق ماهانه دریافت می‌کنند.

 

در کشور و حتی خارج از ایران، سرطان سینه شایع‌ترین سرطان میان بانوان است.

خشونت میان پسران در مقطع دوم متوسطه، بیش از دختران و بیش از مقاطع دیگر تحصیلی‌ست.

فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس، بیشترین سهم را از جمعیت بیکار کشور و شاغلان دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نیز، بیشترین جمعیت شاغل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

دلیل بیماری اوتیسم، هنوز کشف نشده است. در انجمن اوتیسم ایران، ۱۵۰۰ پرونده از کودکان مبتلا به این بیماری وجود دارد.

در اکثر کشورهای دنیا، خودکشی در افراد مسن و میان مردان به وقوع می‌پیوندد؛ ولی در جامعۀ ما، زنان جوان بیشترین آمار قربانیان خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند.

نویسندۀ مجموعه کتاب‌های «کارآفرینی»، در اقدامی به مناسبت روز فرهنگ عمومی، تمامی کتاب‌های خود را به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار داد.

«اشلی»، عروس 32ساله و «جیمز»، داماد 35ساله، تصمیم گرفتند که مراسم ازدواج‌شان را بالای قلۀ اورست برگزار کنند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، هشت روز کوه‌پیمایی کردند.

گوشت تیلاپیا، گوشت ماهی بی‌کیفیتی‌ست که گاه مضر هم هست. اقشار آسیب‌پذیر و خانم‌های باردار، تا جای امکان از این ماهی استفاده نکنند.

فاطمه دولتی