مغز آدم‌موفق‌ها چطور کار می‌کند؟

نوع مقاله : موفقیت

10.22081/mow.2018.65833

طرز تفکر مشترکی که در ذهن همه‌ی افراد موفق دنیا می‌گذرد

مغز آدم‌موفق‌ها چطور کار می‌کند؟

مصطفی شهسواری

ابهت، اثرگذاری و درآمد کافی، از سرفصل‌هایی‌ست که بیش از هفتاددرصد آدم‌ها، برای تعریف افراد بسیار موفق از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما رسیدن به یک وضعیت عالی، شهرت و منابع فراوان، نیازمند الگوی ذهنی و طرز فکر خاصی‌ست. همه‌ی ما در رابطه با این‌که این افراد چگونه موفق به جمع‌آوری ثروت یا کسب شهرت زیاد می‌شوند، چیزهای دیده یا شنیده‌ایم؛ اما سؤال این‌جاست که واقعاً در ذهن افراد موفق چه بوده است؟

جاه‌طلبی‌ها را خرج خیال‌پردازی نمی‌کنند

اگر شما فردی رؤیاپرداز و خلاق هستید یا در زمینه‌ای خاص مهارت دارید، در این باره ‌که با استعدادهای خود چه‌ کارهایی می‌توانید انجام دهید، در رابطه با این‌که چگونه می‌توانید از این استعدادها در راستای دغدغه‌های خود استفاده کنید و در مورد کارهایی که می‌توانید برای ارتقای جامعه به‌طورکلی انجام دهید، فکر کنید و مطمئن باشید که تلاش‌های شما نادیده انگاشته نخواهد شد. بدون گام برداشتن در چنین مسیری، شما به‌جای فکرکردن درباره‌ی عملی‌کردن جاه‌طلبی‌های‌تان، تنها به خیال‌پردازی خواهید پرداخت. این تنها برای داشتن چشم‌انداز کافی نیست! شما همچنین باید راهی برای به‌اشتراک‌گذاشتن آن پیدا کنید. هرگز اجازه ندهید که اشتیاق حاکم بر شما کهنه شود و برای این کار، مهارت‌های خود را تقویت کنید. از دیگران مهارت‌های‌شان را یاد بگیرید و ایده‌های جدید خود را با آنان به اشتراک بگذارید. این مسیری‌ست که شما را به موفقیت در مراتب بالا می‌رساند.

شکست‌ها را مقدمه‌ی پیروزی می‌دانند

لحظات لطمات و غم‌های بزرگ، مرکز ثقل خاطرات ما را تشکیل می‌دهند. این‌که چگونه ما با این شرایط مواجه می‌شویم، می‌تواند شخصیت واقعی‌مان را به ما نشان دهد. برای «الیزابت هولمز»، خاطره‌ی اصلی وی، مرگ عمویش بود که او را به سمت بلندپروازی برای کمک به بشریت سوق داد. وی دستگاهی را اختراع کرد که قادر است وضعیت سلامت افراد را نظارت کند و بیماری آن‌ها را قبل از گسترده‌شدن، تشخیص دهد. هم‌اکنون وی یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای جهان به‌حساب می‌آید و اختراعش، جان افراد بسیاری را نجات می‌دهد. این طرز فکر نه‌تنها برای موفقیت مهم است، بلکه به‌طور کلی برای زندگی نیز مهم است. واقعیت این است که زندگی پر از مشکلات است و اگر ما نتوانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم، شکست خواهیم خورد. در برخی شرایط به‌شدت سست، بی‌روح و افسرده می‌شویم؛ در صورتی ‌که باید کنترل خود را دوباره در این شرایط به دست بگیرید؛ هرچند از این بابت آسیب‌دیده‌اید، قوی‌تر خواهید شد. اگر تاکنون در شرایطی بوده‌اید که احساس ناامیدی بر شما غالب شده است، در این حالت نمانید و تنها روی کاری تمرکز کنید که می‌تواند در شما احساس بهتری ایجاد کند.

بی‌بدیل هستند

اگر به دنبال موفقیت در کارآفرینی هستید، بهتر است بدانید که برای جلب رضایت مخاطبان، باید به بازخوردهای آنان گوش دهید تا از این طریق خدمات یا عمل‌کرد خود را ارتقا بخشید؛ در غیر این صورت، شخص دیگری نقاط ضعف شما را پیدا خواهد کرد و مشتریان‌تان را خواهد گرفت؛ چراکه شما به‌خوبی از اصول خدمت‌رسانی به مشتری پیروی نکرده‌اید. به ‌عبارت ‌دیگر، اگر در حال انجام کاری منحصربه‌فرد و پیچیده نیستند، پس فردی بی‌بدیل نیستید. باید روی ایجاد رابطه‌ای قوی با مخاطبان‌تان کار کنید تا به کارآفرینی بی‌بدیل بدل شوید.

به خلاقیت و مولد بودن فکر می‌کنند

گاهی منحصربه‌فرد و اصیل‌بودن، بدون قصد و نیت تغییر جهان، نمی‌تواند ثمربخش باشد. اگر شما در کاری خوب هستید، حداقل یک روز در هفته را برای پرورش خلاقیت خویش در آن صرف کنید. اگر دنبال این هستید که روزی فرد بسیار موفقی شوید، داشتن چنین ذهنیتی بسیار مهم است. این درست است که اغلب ممکن است ما برای کارهایی که در آن خوب هستیم زمان کافی نداشته باشیم، ولی احتمالاً می‌توان زمان‌هایی خالی در طول هفته برای این کار پیدا کرد. این کار به ما کمک می‌کند که احساس مولدبودن به ما دست دهد و انرژی مثبت، تمام وجودمان را فرابگیرد. بدون انجام چنین کاری، خطر این‌که شما در زندگی‌تان احساس نارضایتی کنید وجود دارد. درنهایت باید گفت که سرگرمی‌های ما، بخشی از وجودمان هستند و از فردیت‌مان نشأت می‌گیرند.

مشکلات را می‌پذیرند و سرسخت هستند

موفقیت بسیار، همواره به‌معنای ثروت بسیار نیست و اغلب به این معناست که بهترین فرد در انجام کاری باشید و در این مورد، هنرهای رزمی ملاک ماست. «بروس لی» در اجرای فن‌های رزمی بی‌رقیب بود و درباره‌ی این‌که دیگران چه نگاهی به فن‌های رزمی وی دارند، بی‌تفاوت بود. وی به جهانیان پتانسیل جسم انسان را نشان داد. یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقل‌قول‌های منتسب به وی این است: «برای یک زندگی راحت دعا نکنید، برای قدرتمند ماندن و تحمل سختی‌ها دعا کنید.» واقعیت این است که سخت کارکردن و عزم راسخ، شما را از میان اغلب لحظات سخت زندگی عبور خواهد داد. سختی‌ها به ما می‌آموزند که چگونه در شرایط سخت شرایط را مدیریت کنیم و راه برون‌رفت از آن را پیدا کنیم. اگر شما به بحرانی اقتصادی نزدیک می‌شوید، همواره راهی برای مدیریت امور مالی‌تان وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید کارهایی از قبیل خبرنگاری آزاد در فضای مجازی، انجام نظرسنجی‌های آنلاین، گرفتن کلاس‌های تدریس انگلیسی از طریق اسکایپ و... برای به‌دست‌آوردن کمی پول انجام دهید. این کارها راه‌حل‌های دائمی نیستند؛ ولی می‌توانند به مدیریت مشکل‌تان کمک کنند.

توانایی مواجهه‌ی مؤثر با مشکلات در زمان‌های سخت، یکی از الزامات وجودی برای انسان‌های بسیار موفق است. این توانایی به آن‌ها، راه‌های در دسترس برای حل مشکلات را نشان می‌دهد و برای طراحی برنامه‌های احتمالی و استراتژی‌های خروج از مشکلات کمک می‌کند. چنین طرز فکری، به اعتمادبه‌نفس و احساس امنیتی بیشتر می‌انجامد. بدون این‌گونه طرز فکر، شما همواره مغلوب ترسِ ازدست‌دادن دارایی‌های خود می‌شوید و نتیجه‌ی آن، چیزی جز اختلالات در سلامتی‌تان نخواهد بود.

 مثل همه، تسلیم افکار معمول ناامیدکننده نمی‌شوند

وقتی تصمیم می‌گیرید هنجارهای تثبیت‌شده در جامعه (ناامیدی، بیکاری و...) را به چالش بکشید و تلاش کنید به مقابله با انحرافات بروید، مطمئن شوید که برنامه‌ای متقن دارید. این‌که انسان تلاشی نکند و انتظار داشته باشد، به‌طور معجزه‌آسایی به شهرت دست یابد، باوری نادرست است. هر تصمیم بزرگی را باید با درست فکرکردن درباره‌ی آن عملی کرد و قبل از این‌که هر تصمیم بزرگی را عملی کنید، همه‌ی جوانب مثبت و منفی آن را بسنجید؛ چراکه بی‌دقت و سریع عمل‌کردن، فضیلت نیست. با این ‌حال این را نیز در نظر بگیرید که تعلل، ممکن است پشیمانی به بار آورد؛ پس تعادلی بین این دو ایجاد کنید.