دانابانوی

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2018.65842

نزدیک عید که می‌شود، خانم‌های باسلیقه به فکر خرید یا دوختن لباس‌های نو می‌افتند. یکی از البسه‌های نمایان برای خانم‌های محجبه چادر است. ما در این‌جا دوخت یک چادر معمولی را آموزش می‌دهیم تا عزیزانی که تمایل به پوشش چادر دارند، بتوانند به‌راحتی یک چادر زیبای رنگی یا مشکی برای خود بدوزند.

 

طرز دوخت چادر معمولی

برای قدزدن، چادر را روی سر قرار دهید؛ طوری که از یک طرف، لبه‌ی پارچه روی زمین و از بالا در وسط سر قرار گیرد. اگر خانمی دارای سینه یا شکم بزرگ است، قسمت ترکی چادر را در جلو از روی سینه و شکم رد می کنیم و سمت دیگر را هم به موازات لبه‌ی پارچه در سمت مقابل روی زمین قرار داده و با سنجاقی علامت می‌زنیم. چادر را از سر برمی‌داریم و از قسمت علامت زده می‌بریم.

حالا دو تکه پارچه در ابعاد بزرگ و کوچک داریم. هر دو تکه پارچه را تا می‌زنیم؛ طوری که لبه‌های ترکی روی هم قرار گیرد. وسط آن‌ها را با سوزن مشخص می‌کنیم. حالا وسط به وسط و روبه‌روی پارچه را با هم قرار می‌دهیم و می‌دوزیم (مانند شکل 1).

 

 

بعد دوباره ترکی جلوی چادر را روی هم قرار می‌دهیم و آن را تامی‌زنیم (مانند شکل 2).

 

 

 

لبه‌ی ترکی را حدود چهار انگشت باز، یا دوازده‌سانتی‌متر تامی‌زنیم (مانند شکل 3).

 

 

 

 

حالا قسمت دولای بسته‌ی چادر را روی ترکی می‌آوریم و مانند کله‌قند تامی‌زنیم. دو تا سه‌بار دیگر، این کار را تکرار می‌کنیم و تامی‌زنیم. مراقب  باشید که قسمت‌های زیر چادر جمع نشود و بیشتر تاخوردگی باید از بالای سر تنظیم باشد (مانند شکل 4).

 

 

 

در این مرحله باز از قسمت ترکی پارچه، در جلوی چادر قسمت علامت‌زده را صاف می‌بریم (مانند شکل 5).

 چادر را باز کرده و قسمت‌های خالی را با تکه‌های اضافی پارچه‌ای که داریم، پر می‌کنیم؛ طوری که ترکی‌ها به موازات هم قرار بگیرد. ابتدا تمام درزهای عمودی را دوخته، سپس ترکی‌ها را به هم می‌دوزیم (مانند شکل 6).

دوباره چادر را با روش ذکرشده تامی‌زنیم و از قسمت جلو که قد چادر مشخص است، پارچه‌های اضافی را می‌چینیم تا پایین چادر یک‌دست شود (مانند شکل 7).

 در آخر، پایین چادر را تمیز و مرتب تو گذاشته و کوک می‌زنیم و بنا بر سلیقه‌ی چرخ یا زیکزاک و یا پس‌دوز کرده، اتو می‌کنیم.

 

نکته

برای تمیزی دوخت، بهتر است هر درزی را که می‌دوزیم، سردوزی کرده و اتو کنیم و بعد به قسمت بعدی متصل کنیم.

 

  

اسفندماه، فصل خانه‌تکانی است و خودکشی خانم‌ها برای تمیزکردن منزل!

تمام بانوان ایرانی به تکاپو می‌افتند تا خانه‌ای پاکیزه داشته باشند.

در این‌جا چند نکته‌ی مهم را به عزیزان یادآوری می‌کنیم تا کارهای‌شان زودتر انجام شود و خانم‌ها کمتر خسته شوند.

بهتر است برنامه‌ریزی دقیق و کاملی داشته باشید و موارد ذکرشده را مورد توجه قرار دهید:

1ـ برای شروع هر کاری وسایل مورد نیاز آن را مهیا کنید تا در حین کارکردن، ناچار به ترک موقعیت خود نباشید و به این طریق از سرعت عمل بالاتری برخوردار شوید. نیز با برنامه‌ریزی، یک‌ جا را تمیز کنید و بعد سراغ مکان‌های دیگر منزل بروید.

2ـ اگر برای انجام کاری به کمک اعضای خانه نیاز دارید، آن را به روزهای تعطیل موکول کنید تا با همکاری آن‌ها، از صدمه‌زدن به بدن خود جلوگیری کنید.

3ـ قبلاً برای روزهای پرکارتان غذاهای سبک و ساندویچی آماده کنید یا از صبح آبگوشت را روی اجاق قرار دهید که مجبور نشوید برای پختن غذا زمان زیادی صرف کنید.

4ـ برای تمیزکردن اتاق‌ها، بهتر است ابتدا تمام وسایل تزئینی و زاید، تابلوها، فرش و مبل‌ها را از اتاق مورد نظر خارج کنید؛ سپس پنجره‌ها را باز کرده با برس دسته‌بلند، سقف‌ها و دیوارها را گردگیری کنید.

5ـ در صورت امکان با آب ولرم، صابون، کمی مایع سفیدکننده و یک اسفنج دیوارها را تمیز کنید و با دستمال سریع پاک کنید.

6ـ اگر دیوارهای شما رنگ روغن است، آن‌ها را با محلول آب و سرکه و تکه‌ای تور تمیز کنید و بلافاصله با پارچه‌ی نم‌دار پاک کنید.

7ـ درها را با اسفنج و مایع ظرفشویی پاک کنید و با دستمال خشک کنید.

8ـ شیشه‌ها را با شیشه‌پاک‌کن و روزنامه یا محلول آب و سرکه تمیز کنید. نکته‌ی مهم در پاک‌کردن شیشه‌ها این است که آن‌ها را هنگام غروب و زمانی که آفتاب نیست تمیز کنید؛ همچنین بهتر است شیشه‌های داخل ساختمان را به‌صورت افقی و شیشه‌های بیرونی را عمودی پاک کنید.

9ـ مبلمان را گردگیری کنید، درزهای آن را جارو برقی بکشید و اگر نیاز به شست‌وشو دارد، با شامپوی فرش و یک‌تکه اسفنج آغشته به شامپوی فرش آن‌ها را تمیز کنید.

10ـ اگر فرش شما نیاز به شست‌وشوی کامل ندارد و می‌خواهید فقط قسمت‌های خاصی از آن را  تمیز کنید، بهتر است پودر ماشین را در آب گرم حل کنید و با تکه‌ای تور، قسمت‌های کثیف فرش را تمیز کنید و با پارچه‌ای نخی که آب به خودش بگیرد، آن را خشک کنید.