چطور دل همسرمان را ببریم؟

نوع مقاله : مشاوره

10.22081/mow.2018.65847

چطور دل همسرمان را ببریم؟

رقیه رضاپور

 

نقش‌های گوناگون زن در اجتماع و خانواده و همچنین ساختار فیزیولوژیکی خاص او باعث می‌شود که همواره در آرزوی رسیدن به کمال و آراستگی صفاتش باشد. یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که او را در کانون توجه قرار می‌دهد و کارکردی همچون منبع انرژی دارد، نقش همسری‌ست. بسیاری از خانم‌ها، نقش آموزش در رسیدن به همسری ایدئال را نادیده می‌گیرند و متوجه این نکته نیستند که نقش خطیری برعهده‌ دارند و حفظ کانون خانواده، به چگونگی مواجهه‌ی آن‌ها با همسر و مسائل پیرامون زندگی زناشویی بستگی دارد. پیوند ازدواج نیز همچون دانه‌ای که به امید بهره‌برداری کاشته می‌شود، نیاز به رسیدگی و توجه دارد و در این میان، مهم‌ترین نقش را زن ایفا می‌کند که عنصری خالق و خلاق است. در این مقاله به روش‌هایی برای چگونگی رسیدن به الگوی زنی کامل در عصر پردغدغه‌ی معاصر می‌پردازیم.

آموزش ببینید

شما در جایگاه زنی که در عصر اطلاعات نفس می‌کشد، حتماً باید زمانی را برای آموزش خود صرف کنید. اگر نمی‌خواهید بعد از سپری‌شدن دوران نامزدی‌تان گَرد روزمرگی و بی‌تفاوتی بر زندگی زناشویی‌تان بنشیند، حتماً برای آموزش اصول همسرداری سرمایه‌گذاری کنید. متأسفانه بسیاری از خانم‌ها، صِرف جاری‌شدن صیغه‌ی عقد را ازدواج تلقی می‌کنند و نیازی برای پروردن و تازه نگه‌داشتن رابطه‌ی جدید‌شان نمی‌بینند؛ در حالی که رابطه‌ با همسر نیز، همچون هر امر دیگری نیاز به مراقبت و پرورش دارد. در صورت عدم آموزش ارتباط صحیح با همسر، ازدواج به امری دست‌وپاگیر بدل خواهد شد که  باعث ایجاد تنش بین زوجین می‌شود. با استفاده از کتاب‌های مرتبط با اصول همسرداری، شما می‌توانید عشق خاموش خود را دوباره شعله‌ور کنید و از نو با همسرتان ارتباط روحی برقرار کنید. زن این قدرت را دارد که با آموزش صحیح، ظرف چند هفته محبت شوهرش را به خود جلب کند؛ بنابراین دست به کار شوید و سری به کتاب‌‌فروشی بزنید.

وقت طلاست

هر زنی این موقعیت را تجربه کرده که بعد از این‌که همسر و فرزندان را روانه‌ی کار و مدرسه می‌کند و مشغول کارهای خانه می‌شود، هر گوشه‌ی منزل فریاد می‌زند: «اول مرا تمیز کن!» خانم خانه‌دار، حتماً گیج می‌شود و از خود می‌پرسد: «کدام کار در اولویت است؟ اول ظرف‌ها را بشویم؟ لباس‌ها را بشویم و اتو کنم؟ یا به سوپرمارکت بروم؟» حال تصور کنید زنگ تلفن به صدا درمی‌آید و او را از این وضعیت درهم و آشفته نجات می‌دهد؛ غافل از این‌که حتی مکالمه با دوستی که حال روحی خوبی ندارد، ممکن است اوضاع روحی خانم خانه را نیز متأثر کند و برای ادامه‌ی روز، انرژی لازم را نداشته باشد. حال تصور کنید پشت خط، دوستی‌ست که با شوهرش مشکل دارد و مردها را موجوداتی ظالم می‌داند. بعد از یک ساعت مکالمه، متوجه می‌شود نه‌تنها نیمی از زمانش را از دست داده، بلکه حس بدی نیز سراغش آمده که به‌راحتی نمی‌تواند از آن رهایی یابد. حال دو راه بیشتر ندارد، می‌تواند تمام روز را غر بزند و انتقام دوستش را از شوهر و فرزندانش بگیرد یا این‌که طبق یک برنامه‌ریزی صحیح، قبل از آمدن شوهر و فرزندانش کارهای اساسی را انجام دهد و بقیه‌ی روز را کنار خانواده خوش بگذراند؛ بنابراین نباید از اهمیت برنامه‌ریزی غافل شوید. همین الآن یک برگ کاغذ بردارید و تمام کارهایی را که فردا باید انجام دهید، روی آن بنویسید. اگر این کار را به فردا موکول کنید، دست‌پاچه می‌شوید و تمام روز وقت‌تان را می‌گیرد. اگر کاری را فراموش کرده‌اید که بنویسید و لیست شما ناتمام به نظر می‌رسد، ناراحت نباشید؛ فردا وقت دارید که همه‌ی کارها را به یاد بیاورید و آن را کامل کنید. کارهای‌تان را به ترتیب اهمیت شماره‌گذاری کنید. کارهایی را که شوهرتان هر روز از شما می‌خواهد تا انجام دهید، حتما در لیست بنویسید و آن‌ها را در اولویت قرار دهید؛ زیرا او دوست دارد بدون یادآوری، آن کارها انجام شود. کارهای وقت‌گیر و خسته‌کننده را ابتدا و صبح زود که سرحال هستید، انجام دهید.

ابرقدرتی به نام زن

خودتان را دست کم نگیرید. کنترل روحیه‌ی همسر و فرزندان در دستان شماست و می‌توانید با اراده‌ی خود آن را قوی یا ضعیف کنید. اگر شاداب و سرحال باشید، آن‌ها نیز شاد و پرانرژی می‌شوند و اگر خشمگین و ناراحت باشید، انرژی منفی خود را به آن‌ها منتقل می‌کنید؛ زیرا آنان شما را الگوی زندگی خود می‌دانند. خانواده‌ی شما یک تیم و شما مربی آن هستید. برای پیروزی باید برنامه‌ریزی دقیق و درستی داشته باشید؛ اما برای موفقیت در هر کاری، ابتدا باید خودتان را بشناسید. کاغذی بردارید و نقاط قوت و ضعف و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را بنویسید. متأسفانه اگرهای زیادی باعث می‌شود که زن‌ها به ماهیت وجودی خود پی نبرند! بسیاری از زنان با خود می‌گویند: «اگر زیباترین بودم، اگر ثروت زیادی داشتم، اگر با مرد دیگری ازدواج کرده‌ بودم و اگر...» و این‌گونه زندگی را به کام خود تلخ می‌کنند. اگر روزی یکی از این اگرها محقق شود، آنان بی‌شک دنبال نقص‌های دیگری درون خود می‌گردند؛ بنابراین آن‌قدر به پروردن محاسن خود بپردازید که معایب، مجالی برای خودنمایی در زندگی زناشویی‌تان نداشته باشند.

شوهرتان را آن‌گونه که هست بپذیرید

هر کس عیب و نقصی دارد. از قدیم گفته‌اند: «انسان بی‌عیب، خداست!» اگر دل‌تان پر است و احتیاج دارید عصبانیت خود را بر سر کسی خالی کنید، لطفاً دور شوهر بیچاره‌تان را خط بکشید و فرد دیگری را برای این کار انتخاب کنید. تنها کاری که شوهر شما را راضی و خشنود نگه‌می‌دارد، این است که او را همین‌طور که هست، بپذیرید. پذیریش شوهر، نخستین گام برای رسیدن به کامیابی و آزادی عمل است. با این کار به او اجازه می‌دهید که خودش باشد و برای کامل‌ترشدن تلاش کند. نقاط ضعف و قوت و همچنین خوبی و بدی او را با هم بپذیرید. پس از این‌که یاد گرفتید غرولند را برای همیشه کنار بگذارید و شوهرتان را همان‌گونه که هست بپذیرید، نوبت یافتن جنبه‌های مثبت زندگی‌ست. از همین امروز شروع کنید و سرنوشت خود و خانواده‌تان را عوض کنید.

شوهرتان را تحسین کنید

روان‌پزشکان می‌گویند: «روابط جنسی، پذیرش و تحسین، نیازهای اولیه‌ی مردهاست.» به شوهرتان بگویید: «من تمام کارها و رفتار تو را تحسین می‌کنم» و ببینید چه واکنشی نشان می‌دهد. او از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد؛ طوری که هرچند این شادی را پنهان کند، باز هم آشکار می‌شود. مردان از لحاظ عاطفی، همچون جامی خالی هستند که باید لبریز از احساسات و عواطف شود و بتواند آن را بروز دهد. به شوهرتان عشق و آزادی بدهید و پرکردن جام تهی درون او را با تحسین، آغاز کنید. نیازهای روحی او را برآورده کنید تا بتواند احساساتش را ابراز کند. هنگامی که جام وجودش لبریز شد، احساساتش را به کسی که درون او را سرشار از عواطف کرده، یعنی شما می‌بخشد.

قدرشناس باشید

کمی به کارهای‌تان فکر کنید! پولی را که همسرتان برای خرجی به شما می‌دهد، چگونه خرج می‌کنید؟ منظورم پولی‌ست که برای خرید مایحتاج خانه، آرایشگاه یا ویزیت دکتر می‌گیرید! آیا برای پولی که شوهرتان با هزار جان‌کندن به دست می‌آورد، ارزشی قائل می‌شوید؟ قدرشناسی را می‌توان هم در عمل و هم در سخن نمایان کرد. شوهر شما نیاز دارد که خود را تأمین‌کننده‌ی نیازهای شما احساس کند؛ بنابراین حتی اگر شاغل هستید، باز هم او نیاز به تشکر شما دارد؛ زیرا این‌گونه احساس مردانگی می‌کند. شوهر خود را همان‌طور که هست، بپذیرید. معایب و محاسن او را در دو کاغذ جداگانه بنویسید. لیست معایب او را دور بیندازید و فقط محاسن او را در نظر بگیرید و هرگاه خشمگین و افسرده شدید، به آن نگاه کنید.

بهبود روابط جنسی

غریزه‌ی جنسی، قوی‌ترین انگیزه‌ی بشر برای تولید مثل و پیوند زناشویی‌ست. این غریزه‌ی ذاتی، عامل بقای بشر است و نه‌تنها سرنوشت حیات بشر را می‌سازد، بلکه دارویی شفابخش برای زندگی زناشویی‌ست. شرط دوام زندگی مشترک، رضایت از رابطه‌ی جنسی‌ست. اولین قدم برای بهبود روابط جنسی، این است که نگاه درستی به این موضوع داشته باشید و خود را برهانید از دیدگاه‌هایی که غریزه‌ی جنسی را محور تمام فعالیت‌های بشر می‌دانند. غریزه‌ی جنسی نیز مانند غذاخوردن و خوابیدن باید ملاحظه شود تا رشد حداکثری انسان و بستر کمال انسانی را برای او فراهم کند. در رابطه‌ی زناشویی، خواسته‌های جنسی خود‌تان را با همسرتان در میان بگذارید و شما نیز در ارضای غریزه‌ی جنسی همسرتان تلاش کنید. همسرانی که هر روز به آراستگی و زیبایی و تناسب اندام خود توجه می‌کنند، از زندگی زناشویی‌شان رضایت بیشتری دارند. هر روز با همسرتان به‌گونه‌ای مواجه شوید که گویی در دوران ماه عسل هستید و نهایت لذت را از درکنارهم‌بودن ببرید.