اسفند پرنشاط

نوع مقاله : تقویم ماه

10.22081/mow.2018.65853

اسفند پرنشاط

ماه‌های سال 96 مثل برق و باد گذشت و به ماه اسفند رسیدیم؛ اسفند پرنشاط که در آن همه‌ی آدم‌ها پرجنب‌وجوش می‌شوند، کارهای عقب‌افتاده را سر و سامان می‌دهند و مهیای سال نو می‌شوند. این ماه مناسب و برنامه‌های ویژه خودش را دارد و حواس‌تان باشد که مشغولیت‌های دم عید، شما را از این برنامه‌ها غافل نکند. برای مروز روزهای اسفند و مناسبت‌های آن همراه ما باشید.

 

 

هفتم اسفند: درگذشت علامه «علی ‏اکبر دهخدا»، نویسنده‌ی لغت‌نامه‌ی بزرگ دهخدا (1334ش)

علی‌اکبر دهخدا، پنجم اسفند 1258 شمسی در تهران متولد شد. علوم ابتدایی و سطوح عالی را در ایران سپری کرد؛ سپس برای تکمیل علوم جدید به اروپا سفر نمود و مدت پنج سال به تحقیق و تفحّص پرداخت. بازگشت دهخدا به ایران، مصادف با نخستین طلیعه‌ی افکار آزادی‌خواهانه و شروع مبارزات جنبش مشروطیت در ایران بود. دهخدا پس از استقرار مشروطیت، به ایران بازگشت و در روزنامه‌های مختلف نویسندگی کرد. او در ایام جنگ جهانی اول و مهاجرت آزادی‌خواهان، در یکی از ایلات بختیاری منزوی گردید و در آن‌جا مقدمات تدوین لغت‌نامه‌ی بزرگ خود را پی‌ریزی نمود. این اثر مهم علمی و ادبی دهخدا، چنان گسترده، دقیق و غنی‌ست که می‌توان آن را یکی از شاه‌کارهای بزرگ زبان فارسی در قرن اخیر دانست. دهخدا همچنین با گردآوری کتاب امثال و حکم که مجموعه‌ای از 24هزار ضرب‌المثل فارسی‌ست، نخستین فرهنگ‌نامه‌ی عرفی و عامیانه را در زبان فارسی تدوین کرد. وی سرانجام، هفتم اسفند 1334 در 76سالگی در تهران درگذشت و در قبرستان ابن‌بابویه ری مدفون شد.

 

هشتم اسفند: درگذشت «فرج‌الله سلحشور» کارگردان توانای سینما و تلویزیون ( 1394 ش)

فرج‌الله سلحشور که متولد سال 1331 در شهر قزوین بود، کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی ـ مذهبی چون «ایوب پیامبر»، «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» را در کارنامه دارد. این آثار، به‌ویژه سریال یوسف پیامبر، در سراسر دنیا مخاطبان فراوان و میلیاردی پیدا کردند؛ به‌گونه‌ای که در بسیاری از کشورهای منطقه و اسلامی، نام این سریال‌ها پرآوازه است.  وی مدتی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه، در بیمارستان بستری بود و سرانجام، صبح هشتم اسفند 94 دار فانی را وداع گفت.

 

دوازدهم اسفند: انتفاضه‌ی شعبانیه‌ی عراق(۱۳۶۹ش) 

این قیام پس از شکست ارتش عراق در جنگ اول خلیج فارس رخ داد و چهارده استان از هجده استان عراق به دست معترضان افتاد. ارتش عراق به سرکوب روی آورد و هزاران نفر کشته و حدود دو میلیون آواره شدند. حرم امام علی(ع) و حرم امام حسین (ع) آسیب دید و برخی از روحانیان از جمله آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی دستگیر و بسیاری از مدارس دینی در نجف اشرف تخریب شدند.

 

شانزدهم اسفند: درگذشت «احمد عزیزی»، از پیشگامان شعر آیینی پس از انقلاب (1395 ش)

وی متولد چهارم دی‌ماه 1337 در سرپل‌ذهاب کرمانشاه است. در کودکی با عشایر سیاه چادرنشین حشر و نشر فراوان داشت. قبل از پیروزی انقلاب، به دعوت شمس آل احمد به تهران رفت و دیداری نیز با مرتضی مطهری داشت. وی آثار شعر و نثر ادبی متعددی دارد و شاعری با سبک منحصربه‌فرد است که این سبک به‌صورت مثنوی در «کفش‌های مکاشفه» جلوه کرده‌ است.

«کفش‌های مکاشفه»، «شرجی آواز»، «خواب‌نامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه‌ی رؤیا»، «ناودان الماس»، «ترانه‌های ایلیایی»، «ملکوت تکلم»، «سیل گل سرخ» و «روستای فطرت» از آثار این شاعر هستند. وی که نُه سال در بستر بیماری به سر می‌بُرد، سرانجام شانزدهم اسفند 95 در 58 سالگی چشم از جهان فروبست.

 

هجدهم اسفند: درگذشت «سیمین دانشور»، نویسنده و مترجم ایرانی (1390ش)

دانشور در سال ۱۳۰۰ شمسی در شیراز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را مدرسه‌ی انگلیسی مهرآیین انجام داد و سپس برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی ادبیات فارسی، به دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران رفت. دانشور در ۱۳۲۷ مجموعه، داستان کوتاه «آتش خاموش» را منتشر کرد. این اولین مجموعه‌ی داستانی‌ست که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌ است. در همین سال با جلال آل‌احمد ـ که بعداً همسر وی شد ـ آشنا شد. اندکی پیش از مرگ آل‌احمد در ۱۳۴۸، رمان «سَووشون» را منتشر کرد که از پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر است. او سال ۱۳۵۸ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. سیمین دانشور را همواره خالق یک جریان پیشرو و آثار کم‌نظیر در ادبیات داستانی ایران نام می‌برند. سیمین دانشور، هجدهم اسفند سال ۱۳۹۰ در خانه‌اش در تهران درگذشت.

 

بیست‌وپنجم اسفند: روز بزرگ‌داشت «پروین اعتصامی»، شاعره‌ی نامدار معاصر ایران

پروین اعتصامی، متولد ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشیدی در تبریز است. پدرش «یوسف اعتصامی آشتیانی(اعتصام‌الملک)» از سکنه‌ی گیلان و اصالتاً آشتیانی و مادرش «اختر فتوحی» از اهالی آذربایجان بود. پروین، ادبیات را زیر نظر استادانی چون دهخدا و ملک‌الشعرای بهار آموخت. او در راه رسیدن به اوج بلوغ شاعری خود و در ۳۵سالگی در تهران درگذشت و در حرم حضرت فاطمه‌ی معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.

.........................................................................................................................................................

حوالی آسمان

سیزدهمین روز ماه جمادی‌الثانی، مصادف با رحلت حضرت ام‌البنین (س)، همسر امیرالمؤمنین(ع) و مادر حضرت ابوالفضل (ع) است. به همین مناسبت این روز به نام تکریم مادران شهدا نام‌گذاری شده است. مناسبت مذهبی دیگری که در این ماه واقع شده، ولادت باسعادت بانوی دو جهان، سرور زنان عالم، فاطمه‌ی زهرا(س) در بیستم جمادی‌الثانی‌ست. این روز نیز در کشور ما روز زن و مادر تعیین شده و شایسته است هر یک از این مناسبت‌ها را در جای خود بزرگ بداریم.

کدبانوی کی بودی؟

خب نزدیک عید است و سر شما حسابی شلوغ! از تمامی کارهایی که باید انجام بدهید، لیست تهیه کنید تا چیزی از قلم نیفتد. تلاش کنید کارهای‌تان دو ـ سه روز مانده به شروع سال تمام شود که روز عید خسته نباشید. وسایل و لباس‌هایی را که زمان زیادی‌ست استفاده نمی‌کنید، جدا کنید و به انباری برنگردانید؛ اگر نیازمندی می‌شناسید، به آن‌ها بدهید و اگر قابل استفاده نیست، دور بریزید. اگر می‌خواهید خرید مقرون به‌صرفه داشته باشید، می‌توانید به حراجی‌های پالتو و پوتین سربزنید و برای پاییز سال بعد خانواده خرید کنید. با حضور در خانه‌ی پدر و مادر یا اماکن مذهبی و گلزار شهدا، سال خوب و پربرکتی را کنار خانواده آغاز کنید.

خانومی که شما باشی!

برنامه‌ی سالی که گذشت را جمع‌بندی و تحلیل کنید. نقاط ضعف و قوت آن را به دست بیاورید که برای سال بعد، برنامه‌ای مناسب‌تر بچینید. همچنین در آستانه‌ی سال نو و بهار طبیعیت، دو مناسبت اجتماعی و محیط‌ زیستی داریم. از چهاردهم اسفند، هفته‌ی احسان و نیکوکاری آغاز می‌شود.  برگزاری این هفته، برای جذب کمک‌ها و هدایای مردم به خانواده‌های محروم و نیازمند است که جمع‌آوری و توزیع آن، از سوی کمیته‌ی امداد صورت می‌گیرد. از پانزدهم اسفند، هفته‌ی درختکاری هم آغاز می‌شود که هم‌زمان با شروع رشد دوباره‌ی گیاهان، با کاشت درخت به افزایش فضای سبز در کشورمان کمک کنیم.