لوح خبر

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2018.65854

تعطیلات زمستان در راه است

یکی از پسوندهای جدانشدنی تعطیلات، واژه‌ی «تابستانی»ست. تعطیلات تابستانی، از اساسی‌ترین ایام تعطیل سال برای دانش‌آموزان و معلمان بوده و از قدیم‌الایام تا به امروز، سه ماه داغ هر سال، زمان استراحت و فراغت دانش‌آموزان است؛ اما به‌تازگی حرف از یک ماه تعطیلات زمستانی‌ست؛ تعطیلاتی که قرار است آثار مثبتی به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد تعطیلات زمستانه که از دیرباز در محافل کارشناسی طرح و در خروجی‌های رسانه‌ای تحلیل می‌شود، نه‌تنها مزاحمتی با فرآیند جاری آموزش ندارد، بلکه به تجدید انرژی و تنفس در خلال دو نیم‌سال تحصیلی انجامیده و آمادگی‌ها را در معلمان و دانش‌آموزان تقویت می‌کند. این اقدام ضمن تجدید انرژی در نیمه‌ی سال تحصیلی، از تعطیلی کسالت‌آور و خسته‌کننده‌ی تابستان و به‌تبع آن فراغت زیان‌بار و آسیب‌زای آن خواهد کاست. وزیر آموزش و پرورش کشور در این باره گفت: «به‌دلیل عوامل اثرگذار و برخی پیچیدگی‌های طرح تعطیلات زمستانه‌ی مدارس، فعلاً این موضوع به آینده موکول شده؛ اما هر تصمیمی در این باره در دولت گرفته شود، حتماً نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد بود. تعطیلات میان‌فصلی، صرفاً برای آلودگی هوا نیست؛ بنابر‌این آنچه به تصویب برسد، برای تمام کشور لحاظ خواهد شد و اجرای آن برای کل مناطق است.»

باید از سال آینده، منتظر تعطیلات زمستانی باشیم و ثمرات آن را به چشم ببینیم؛ البته به امید این‌که تعطیلات زمستانی سال 97 برفی باشد!

 

قهرمانی، مادری، همسری و معلولیت

او 34 سال قبل در خانواده‌ای که به ورزش علاقه‌ی زیادی داشتند، به دنیا آمد. فرزند اول خانواده بود و به‌دلیل قدبلندی که داشت، به ورزش بسکتبال علاقه‌مند شد. قبل از آن حادثه‌ی تلخ، سال‌ها در تیم ملی بسکتبال بانوان بازی می‌کرد. با قد یک‌متر و هشتادسانتی‌متر، در ترکیب تیم ملی در تورنمنت‌های بین‌المللی سوئد، آلمان و مسابقات آسیایی حضور داشت و کسب نائب قهرمانی در آسیا، شیرین‌ترین خاطره‌ای‌ست که از آن روزها دارد. بعد از ازدواج کنار مادری و خانه‌داری، سعی می‌کرد از ورزش دور نباشد. شهریور سال 89 مسیر زندگی‌اش تغییر کرد. «فریبا عسکری»، هیچ‌گاه صدا و چهره‌ی پرستاری را که خبر ناگوار فوت عزیرانش را به او داد فراموش نمی‌کند.

ـ پرستار گفت که پسر هفت‌ساله‌ات، با برادر هجدساله‌ و برادر همسرت در این سانحه کشته شدند و خودت نیز قطع نخاع شده‌ای؛ از شنیدن این خبرها شوکه شدم!

اما فریبا توانست با کمک همسرش و با توکل و تلاش، خود را به قله‌های موفقیت برساند. او امروز با عضویت در تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولان، برای رقابت‌های جهانی اندونزی آماده می‌شود. فریبا علاوه بر حضور در تیم ملی و تحصیل در دانشگاه، چند ماهی‌ست در زمینه‌ی مدلینگ پوشاک معلولان نیز فعالیت می‌کند. تمرینات او با کودک هشت‌ماهه‌اش، این روزها جلوه‌ی خاصی به اردوی تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولان داده است.

 

جشنواره‌ی مد و لباس فجر

هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی مد و لباس فجر، به همت کارگروه سامان‌دهی مد و لباس کشور، از ششم تا سیزدهم اسفند 96، هم‌زمان در تهران و چندین استان کشور برگزار شد. زمینه‌سازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهش‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای به عرصه‌ی مد و لباس و فراهم‌کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان، مدسازی، به‌کارگیری و اشاعه‌ی نمادها، نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت اسلامی ـ ایرانی در عرصه‌ی مد و لباس و سبک زندگی و کاربردی‌کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک، به سوی تولید داخلی و تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار، ارج‌نهادن به چهره‌های ماندگار هنر، مد و صنعت لباس و نساجی و تشویق طراحان مستعد و تجلیل از دست‌اندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک داخلی، از جمله اهداف هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی مد و لباس فجر بود. دومین کتاب ملی مد و لباس ایران نیز که  با روی‌کردی جدید وکاربردی‌ تدوین شده، در حاشیه‌ی هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی مد و لباس فجر رونمایی شد. معرفی توانمندی‌های صنعت پوشاک در سه بخش اصلی طراحان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و صنایع مرتبط با مد و لباس و با هدف حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی، تشویق مردم به استفاده از محصولات و تولیدات داخلی، از جمله اهداف تألیف و تدوین دومین کتاب ملی مد و لباس ایران بود.

صدکلمه‌ای

جریمه‌ی زن ثرومند جهان

گاهی بعضی غرب‌زده‌‌ها، گمان می‌کنند که غرب مساوی‌ست با آزادی بی‌قید وشرط و در اروپا و آمریکا، می‌توان هرکاری انجام داد؛ این در حالی‌ست که «کاترینا آندرسن» که با ثروت 1.23 میلیارد دلار،  ثروتمندترین زن نروژ است، از سوی پلیس این کشور به دلیل رانندگی حین مستی، با جریمه‌ی 23هزار پوندی مواجه شد. دادگاه همچنین او را به مدت سیزده ماه از رانندگی منع کرد. خوب است بدانیم که این زن از نظر اجتماعی و مالی، در رده‌ی بالایی قرار دارد و دومین زن ثروتمند جهان نامیده می‌شود.

 

غربال‌گری شنوایی

به‌تازگی طرح غربال‌گری شنوایی کودکان سه تا پنج‌ساله، در مهدکودک‌های بهزیستی برگزار می‌شود. با اشاره به این‌که اختلال شنوایی نوزادان معمولاً ژنتیکی‌ست، حدود پنج‌ تا هفت‌هزار نوزاد، با اختلال شنوایی هر سال در کشور متولد می‌شوند. تا به امروز حدود  ششصد واحد غربال‌گری شنوایی غیردولتی، مستقر در بخش دولتی و غیردولتی در کشور وجود دارد. شیوع اختلالات شنوایی در سه تا پنج‌سالگی، سه تا پنج درصد است؛ یعنی اختلالات این دوره، ده‌برابر شایع‌تر از دوره‌ی نوزادی‌ست. مهم‌تر از غربال‌گری شنوایی نوزادان، پی‌گیری و رسیدن نوزاد به سمعک و انجام عمل کاشت حلزون است

قدرانی از مادر شهدا

اسفند امسال قرار است از سی‌هزار مادر شهید به نیابت از فرزندان‌شان، روز ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر تبریک گفته و از آن‌ها قدردانی شود. برگزاری طرح بین‌المللی مادران آسمانی، به‌صورت کاملاً مردمی انجام می‌شود. سال گذشته از پانزده‌هزار مادر شهید قدردانی شده و در این کار بزرگ، 160 مجموعه و تشکل مردمی شرکت داشته‌اند. برخی از مادران شهدا، در کشورهای عراق و لبنان حضور داشتند. هدف از این طرح، ایجاد فرهنگ تکریم و رسیدگی به خانواده‌ی شهداست.

ده‌درصد کاهش طلاق

 

دویست مرکز مشاوره‌ی ازدواج، طی سال‌های گذشته فعال‌ شده‌اند و براساس آمار، باعث کاهش ده‌درصدی طلاق بوده‌اند. مشاوره‌ی قبل، حین و بعد از ازدواج در این مراکز انجام می‌شود و تقریباً در تمام استان‌ها، مراکز فعالی وجود دارد. از لحاظ قانونی، اجبار این مسئله توجیهی ندارد؛ هرچند در برخی استان‌ها، با توافق برخی نهادها با حوزه‌ی ثبت ازدواج، مشاوره‌ی پیش از ازدواج اجباری شده است.

 

کوتاه و گویا

 

حدود ۳۴درصد از خانواده‌های ایرانی، تک‌فرزند و ۱۴درصد بدون فرزند هستند.

 

 مصرف الکل میان مردم آمریکا، بیش از 61درصد افزایش یافته و زنان این کشور، بیش از مردان آن الکل استفاده می‌کنند.

 

براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان‌های رسمی انگلیس، سالانه پنجاه‌هزار زن در این کشور، مبتلا به سرطان سینه می‌شوند.

 

سازمان بسیج، تاکنون کتاب «الگوی سوم» را با هدف تبیین الگوی سوم برای زن، با توجه به پیام رهبر انقلاب منتشر کرده است.

 

امروزه در برخی کشورها، سن کودکی را تا 25 سال گسترش داده‌اند.

 

کمپانی نایک، شروع به تولید لباس‌های حرفه‌ای برای زنان مسلمان باحجاب کرده است. این کمپانی، قصد دارد بیش از پیش از زنان ورزشکار مسلمان حمایت کند.

 

وام ازدواج در بودجه‌ی 97، پانزده‌میلیون تومان تعیین شد و بانک‌ها، مکلف شدند که اعطای وام ازدواج را در اولویت اول اعطای تسهیلات قرار دهند.

 

رصد مرکز ملی فضای مجازی از فعالیت کاربران ایرانی در شبکه‌ی اجتماعی تلگرام، نشان می‌دهد که بالغ بر ۶۷۸هزار کانال فارسی در این شبکه ثبت شده و کاربران، روزانه دومیلیارد بازدید از این کانال‌ها دارند.

 

براساس آخرین آمار اورژانس اجتماعی، 430 دختر در کشور، طی شش‌ماهه‌ی نخست سال از خانه فرار کرده‌اند.

 

دولت عربستان سعودی اعلام کرد که زنان خارجی بالای 25 سال، می‌توانند به‌تنهایی و بدون همراهی «محرم»، برای گردشگری به این کشور سفر کنند.

 

مطالعه‌ی انجام‌شده در ژاپن، نشان می‌دهد که از هر چهار مرد، یک نفر و از هر هفت زن، یک نفر در این کشور در پنجاه‌سالگی ازدواج نکرده‌اند.

 

فاطمه دولتی