اردیبهشت صورتی

نوع مقاله : تقویم ماه

10.22081/mow.2018.65882

فروردین گذشت و وارد دومین ماه سال شدیم. اردیبهشت در فارسی افغانستان «ثوره» و در زبان کردی «گولان»، دومین ماه سال خورشیدی و دومین ماه فصل بهار است. این ماه در اسطوره‌های ایرانی، نگهبان زمین شناخته شده و برپاکننده‌ی نظم در آن و «هستی» نامیده می‌شود. عنصر این برج، خاک است و به همین دلیل، شکوفاترین ماه سال و ثمره‌ی جوانه‌های فروردین است. برای مرور تقویم این ماه و خواندن پیشنهادهای اردیبهشتی، با ما همراه باشید.

 

دوم اردیبهشت: سال‌روز اعلام انقلاب فرهنگی

در 28 فروردین 1359، تعدادی از دانشجویان مسلمان، کنترل دانشگاه تبریز را به دست گرفتند و فردای آن روز، منافقان و گروهک‌ها، دانشگاه تربیت معلم را تصرف کردند. به دنبال اولتیماتوم سه روزه از طرف شورای انقلاب به منافقان، مردم مسلمان، دوم اردیبهشت 1359 موفق به شکست آنان شدند و امام این حرکت را تأیید کرد. پس از آن، ضرورت ایجاب می‌کرد که دانشگاه‌ها برای مدتی تعطیل باشند تا تغییر و تحولی اساسی در تمام نظام آموزشی کشور انجام شود؛ از این رو دانشگاه‌ها تعطیل شدند تا با مطالعه، دقت و فرصت کافی، تحولی بنیادین در نظام دانشگاهی کشور پدید آید. این حرکت با هدف اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها و خارج‌ساختن عوامل طاغوتی بود که به انقلاب فرهنگی موصوف شد.

 

ده اردیبهشت: روز ملی خلیج فارس

خلیج فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن، سومین خلیج بزرگ جهان است. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی شناخته می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قراردادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران، روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه‌ی هرمز (دهم اردیبهشت) را «روز ملی خلیج فارس» نامیده است.

 

دوازدهم اردیبهشت: شهادت استاد مطهری و روز معلم

«آیت‌الله مرتضی مطهری»، سال 1299 شمسی در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود. او در دوازده‌سالگی، وارد حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد شد. ایشان سال 1315 برای ادامه تحصیلات حوزوی، به حوزه‌ی علمیه قم پیوست. او پلی میان حوزه و دانشگاه برقرار کرد و جوانان دانشجو را از غلتیدن به دام‌های الحاد و التقاط رهایی بخشید. استاد مطهری چه پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از آن، یکی از چهره‌های برجسته‌ی علمی، مذهبی و سیاسی در پیروزی انقلاب و استقرار حکومت اسلامی نقش بسزایی داشت. این مجاهد سترگ، سرانجام در پایان یکی از جلسات که به‌تنهایی راهی خانه‌اش بود، مورد سوءقصد یکی از اعضای منحرف گروهک فرقان قرار گرفت و به لقاءالله پیوست و پس از تشییع باشکوه در تهران و قم، در جوار حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

بیست‌ویکم اردیبهشت: تأسیس آکادمی هنرهای علوم سینمایی اسکار

آکادمی هنرها و علوم سینمایى اسکار، مؤسسه‌ای به‌ظاهر غیرانتفاعی‌ست که ادعا دارد توسعه و پیش‌برد هنر و علوم مربوط به این حرفه را از طریق مبادله‌ی افکار و همچنین اهدای جایزه‌ها تشویق می‌کند. این آکادمی که به اسکار نیز معروف است، همه ساله از بین هنرمندان عرصه‌ی فیلم‌سازی، برترین افراد را انتخاب می‌کند. بررسی تاریخچه‌ی اسکار نشان می‌دهد، فیلم‌هایی که در عین داشتن قوت تکنیکی، به ارائه‌ی تصویر خشن و ناقص از کشورهای در حال توسعه و مسلمانان می‌پردازند، مورد توجه ویژه‌ی این آکادمی هستند.

بیست‌وششم اردیبهشت: رحلت بانو نصرت امین از زنان فقیه و دانشمند

بانو «نصرت امین»، اولین بانوی مجتهد، سال 1265 شمسى در اصفهان متولد شد. او از چهارسالگى به مکتب‌خانه رفت تا به فراگیرى قرآن و زبان فارسى بپردازد و این زمانى بود که در زمینه‌ی تحصیل علوم و معارف دینى بالاتر از سطح روخوانى قرآن، هیچ مجال و زمینه‌اى براى حضور زنان نبود. او در پانزده‌سالگى، به ازدواج و همسرى پسر عمویش درآمد؛ اما زندگى خانوادگى و تربیت فرزندان، در فراگیرى دانش او اثرى نگذاشت و موافقت و مساعدت اطرافیان، به‌ویژه همسر خویش را براى ادامه‌ی تحصیلات در علوم دینى (فقه و اصول ) و زبان عربى به دست آورد. ایشان در مبارزه با قانون «منع حجاب» با حاضرنشدن در مجالس مورد نظر حکومت پهلوی و خروج از اصفهان و اقامت چهار ماه در قم مخالفت خود را با این قانون به‌صورت علنی اعلام کرد. او همچنین با نوشتن مقالاتی برای مجلات و نشریات، حضور فعال خود را در مسائل اجتماعی نشان می‌داد. تأسیس مدرسه‌ی علمیه‌ی «مکتب فاطمه» در سال ۱۳۴۴قمری و دبیرستان دخترانه‌ی امین پیش از انقلاب، از دیگر خدمات اوست.

بیست‌ونهم اردیبهشت: تولد فریدریش روکرت، شاعر و مستشرق معروف آلمانی

«فریدریش روکرت»، زبان‌شناس زبان‌های هندی و اروپایى و شاعر و مترجم آلمانی، در نوزدهم مه 1788میلادی، در آلمان به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی، در رشته‌ی حقوق فارغ‌التحصیل شد. روکرت از سال 1811، به تدریس در دانشگاه‌های آلمان مشغول شد و هم‌زمان به تحقیق و مطالعه درباره‌ی زبان‌های شرق پرداخت. روکرت همچنین درتمام انواع شعر، به‌ویژه غزل و حماسه‌سرایى مهارت داشته و در سبک ادبی، پیرو شیوه‌ی رمانتیک یا داستانی و افسانه‌ای بود. از روکرت، آثار متعددی برجای مانده که ترجمه‌ی منتخبی از قرآن، ترجمه‌ی آزاد از برخی غزلیات حافظ و حماسه‌ی رستم و سهراب از آن جمله‌اند. فریدریش روکرت، سرانجام 31 ژانویه‌ی 1866، در 78سالگی درگذشت.

..................................................................................................................................................................................................................................

حوالیآسمان

اردیبهشت امسال، عیدترین فصل سال است؛ چراکه با اعیاد شعبانیه آغاز می‌شود و پایانش مصادف با بهار قرآن، ماه مبارک رمضان است. اول اردیبهشت، مصادف با ولادت حضرت عباس (ع)، دوم اردیبهشت ولادت امام سجاد (ع)، هشتم ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و دوازدهم اردیبهشت، برابر با نیمه‌ی شعبان، یعنی ولادت حضرت قائم (عج) است. در روایتی از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود: «رجب شهر الله و شعبان شهری و رمضان شهر امتی؛ رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امتم است.» درواقع شعبان، دریچه‌ای به‌سوی معنای عظیم رمضان است و با مراجعه به کتاب شریف مفاتیح، می‌توان از آداب و ادعیه‌ی این دو ماه استفاده کرد.

کدبانویکیبودی؟

اردیبهشت فصل گوجه‌سبز، نخودفرنگی، لوبیاسبز و... است. اگر قصد دارید از این مواد غذایی برای فصل‌های بعدی ذخیره کنید، باید دست بجنبانید و به اندازه کافی خرید کرده و پاک نمایید. در این ماه میوه‌های تابستانی یخچالی، زودتر از موعد به بازار می‌آیند که علاوه بر پایین بودن ارزش غذایی، ممکن است عوارضی نیز داشته باشند؛ پس در سبد غذایی خانوار، فقط موادی را جا دهید که مخصوص این ماه هستند.

خانمی که شما باشی!

اگر در فروردین ماه وزن‌تان بالا رفته، از این ماه برنامه‌ی ورزش و تغذیه‌ی خود را منظم کنید. این ماه به‌خاطر هوای مطبوعی که دارد، زمان مناسبی برای از سرگیری ورزش‌هایی چون پیاده‌روی‌ست. پایان این ماه نیز، مصادف با شروع ماه رمضان است. اگر روزه‌ی قضا دارید، آن‌ها را ادا کنید و با تغییر برنامه‌ی تغذیه و روزه‌گرفتن‌های پراکنده، خود را آماده سازید که در طول ماه مبارک دچار ضعف شدید نشوید.