موج‌سواری روی امواج منفی

نوع مقاله : کلید

10.22081/mow.2018.65918

چطور می‌توان بر افکار منفی غلبه کرد و در جاده‌ی موفقیت ادامه‌ی مسیر داد؟

لیلا شهابی

همیشه یک‌چیز خاص ذهن آدم را به خود مشغول می‌کند. فرض کنید که رفته‌اید تا چراغ مطالعه‌ای بخرید. آیا توجه کرده‌اید که در این مواقع، بیش از همیشه به این شیء جدید فکر می‌کنید؟ مثلاً در این مواقع، بیش از پیش چراغ‌های مطالعه‌ی پشت ویترین مغازه‌ها نظرتان را جلب می‌کند و مدام، مات ویترین‌ها می‌شوید و چراغ مطالعه‌ی خودتان را با آن مقایسه می‌کنید. خلاصه برای مدتی، ذهن‌تان درگیر آن می‌شود. هر وقت درباره‌ی چیزی بیش از اندازه فکرتان را مشغول کنید، این حس منفی و وسواسی تداعی و تجربه می‌شود. در مورد ازدواج، اختلاف‌های خانوادگی، کسب و کار، رابطه‌ی زناشویی و... هم، همین‌طور است؛ یعنی به هر چیزی که فکر کنید، ناخودآگاه اعمال‌تان نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. بازیکن فوتبالی که پشت توپ ایستاده و نگران این است که مبادا توپ را به اوت بزند و مدام دارد افکار منفی را در ذهن مرور می‌کند، احتمال این‌که توپ را به بیرون بزند، چندین‌برابر بیشتر از بازیکنی‌ست که افکارش را کنترل می‌کند. این، تحقیقی‌ست که روان‌شناسان آن را بارها انجام داده‌اند.

خوش‌بین باشم 

خوش‌بینی، نعمت بزرگ الهی است و به‌دست‌آوردنش هزینه‌ی زیادی ندارد. تنها کافی‌ست عزم جزمی داشته باشید و به خودتان اعتماد کنید. بیایید این‌طور به قضیه نگاه کنیم: اطراف ما پر است از امواج؛ موج‌های منفی و مثبت. این دیگر دست خود انسان است که موج منفی را جذب کند یا مثبت را.

نسخه‌ای برای مثبت‌اندیشی

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «کذب را تلقین نکنید؛ چون شما را گرفتار خود می‌کند.» افرادی که به پی‌آمدهای منفی می‌اندیشند، بیشتر نتایج منفی نصیب‌شان خواهد شد؛ اما برای مثبت‌اندیشان، پیش‌آمدهای نیکو پیاپی اتفاق می‌افتد. پیام این است که بر هر چیزی تمرکز کنید، مقدار بیشتری از آن را کسب می‌کنید. اگر موارد خوشایند را تجسم کنید، اتفاق می‌افتند. بی‌شک همین موضوع، در موارد ناخوشایند هم صدق می‌کند. پس سکان افکار خودتان را به دست بگیرید و آن‌ها را به مسیر مثبت هدایت کنید. برای شروع مثبت‌اندیشی و خودباوری، برای‌تان نسخه‌ای پیچیده‌ایم. این نکات را ملکه‌ی ذهن خود کنید:

یک قرارداد

با خود عهد کنید که فعالانه، فقط به چیزهای مثبت فکر کنید. این برنامه را به‌کلی جدی بگیرید و مانند قراردادی بدان پایبند باشید. یادتان باشد هدف، جذب موج‌های مثبت و مهار تفکرات ناامیدکننده و منفی‌ست.

فتیله‌پیچ‌کردن افکار منفی

همین‌طور که دارید به افکار مثبت فکر می‌کنید، افکار منفی را هم در ذهن‌تان مرور کنید. یادتان باشد که قرار نیست چشم‌های‌مان را بر واقعیت ببندیم. این خوب نیست. اگر واقعیت را قبول کنید، مثل این است که به نیمه‌ی راه رسیده‌اید. شما با قبول واقعیت، یک فرد مثبت‌اندیش هستید؛ اما این کافی نیست و حالا وقت کار و کوشش است. اگر می‌خواهید نهال مثبت‌اندیشی‌تان ثمر بدهد، باید سخت کار کنید. کارهایی را که برای به‌نتیجه‌رساندن افکار مثبت انجام داده‌اید، روزانه لیست کنید و روی کاغذ بیاورید. این‌طور متوجه می‌شوید که برای رسیدن به هدف، چقدر مایه گذاشته‌اید. از برنامه‌ریزی غافل نشوید. برنامه‌ریزی، معجونی‌ست که نسخه‌ی مثبت‌اندیشی‌مان را پروپیمان می‌کند. برنامه‌ریزی‌ها، بستگی به فرصت‌تان دارد و می‌تواند روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه تنظیم شود.

راهکارهای غلبه بر پندارهای منفی و پرداختن به افکار مثبت

-  به خدا توکل کنید و به این بیندیشید که در راه درست قدم برداشته‌اید و هیچ‌وقت تنها نیستید؛

- همه‌ی فکرتان را روی کاری متمرکز کنید که می‌خواهید انجام دهید. پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند، نمی‌سوزانند؛

- افکار منفی را از خود دور کنید و با کار و تلاش، سرنوشت‌تان را دگرگون نمایید؛

- انسان درباره‌ی هر چیزی که فکر می‌کند، وسعتش می‌دهد و تقریباً همان‌گونه هم عمل می‌کند. پس به آنچه دل‌خواه‌تان است بیندیشید؛

- دنبال نقاط مثبت باشید. همیشه انگیزه را درون‌تان زنده نگه‌دارید؛

-  درباره‌ی خودتان احساس خوبی داشته باشید و خود را خوب، توانا و باارزش بدانید؛

- لیستی از افکار منفی خود در طی روز تهیه و سعی کنید برای هر فکر منفی، فکر مثبت معادلی بیابید تا به کمک آن، بتوانید با افکار منفی مقابله کنید؛

- افکار خود را متوجه خوبی‌ها و جنبه‌های مثبت زندگی کنید تا به‌مرور مثبت‌نگر شوید؛

- مشکلات را محکی برای ارزیابی توانایی‌های خود ببینید و هرگز نتیجه‌ی بدی را پیش‌بینی نکنید؛ زیرا مشکلات، فقط به‌اندازه‌ای مهم هستند که ما آن‌ها را مهم می‌پنداریم؛

- از تردید و دودلی دوری کرده و کارها را با جدیت دنبال کنید؛

- به ندای منفی درونی خود و تلقین‌های مخرب و نگران‌کننده‌ی دیگران بی‌توجه باشید و سعی کنید عکس آن‌ها را انجام دهید؛

- همیشه اول، اهداف‌تان را مشخص کنید و بعد، درباره‌ی آن فکر کنید تا دچار سردرگمی نشوید؛

- هرگز شعار «خواستن، توانستن است» را فراموش نکنید و بدانید که با سعی و تلاش، به آنچه دوست دارید خواهید رسید؛

- قدر فرصت‌های‌تان را بدانید و از آن‌ها به‌‌خوبی استفاده کنید؛ زیرا هرگز تکرار نخواهند شد؛

- خندیدن را فراموش نکنید. خندیدن باعث می‌شود که افکار ناراحت‌کننده و منفی،‌ جای خود را به افکار مثبت و شاد بدهند.