روش‌های اعتماد‌سازی بین زوجین

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2018.65926

مرضیه اعلائی

اگر خواهان این هستید که بین شما و همسرتان صمیمیتی حاکم شود که در رابطه‌ی زناشویی هیچ‌گاه به دروغ‌گویی متهم نشوید، باید رابطه‌ای توأم با رضایتمندی داشته ‌باشید. رضایتمندی‌ زوجین، رابطه‌ی مستقیم با برآورده‌ شدن انتظارات طرفین از یک‌دیگر دارد. در ادامه به انتظاراتی می‌پردازیم که ممکن است زن و شوهر از ‌یک‌دیگر داشته باشند و گاه به‌طور مستقیم به زبان نمی‌آورند.

۱. با خواسته‌ها و نیاز‌های همسر‌تان آشنا شوید

افراد اغلب فکر می‌کنند خریدن گل و انواع کادوها‌ی مختلف و دیگر روش‌های عاشقانه‌ی ابراز احساسات، به‌معنای توجه و احترام است. البته چنین رفتار‌هایی باعث افزایش محبت بین زوجین می‌شود؛ اما «هیتر گری (Heather Gray)» معتقد است که قدم‌زدن در جاده‌ی همراهی، چیزی فراتر از این‌هاست. آشنایی با خواسته‌ها و نیازهای همسر، یعنی بدون پرسش بدانید که همسرتان چه می‌خواهد و در هر دقیقه و ثانیه، در چه حال‌وهوایی‌ست. وقتی درباره‌ی کسی علاقه و مسئولیت داشته باشید، ناخودآگاه از جزئیات عاطفی و رفتاری او آگاه می‌شوید.

۲. اعتماد‌سازی صددرصدی بین زوجین

متأسفانه خانم‌ها، افکار بدبینانه‌ای را در ذهن‌شان می‌پرورانند که هیچ پایه و اساسی ندارند. گاهی کنجکاوی‌های خانم‌ها درباره‌ی تماس‌ها و پیام‌های شوهرشان، حتی حالت آزاردهنده‌ای به خود می‌گیرد. تنها عامل رفتار‌های آزاردهنده‌ی خانم‌ها، خود آقایان هستند. زنان دوست دارند در زندگی خود، همسرانی داشته باشند که به آن‌ها وفادارند. اگر زنی دچار شک و سوءتفاهم می‌شود، به‌دلیل رفتار مردان است. «الیزابت اشمیت (Elizabeth Schmitz)» می‌گوید: «زنان نباید بابت این‌که همسرشان با چه کسی در مهمانیِ کاری هم‌صحبت می‌شود یا به چه کسی پیام می‌دهد، احساس نگرانی کنند. درواقع زن باید از بابت تعهد مرد، اطمینان خاطر کامل داشته باشد.» به زنان عشقی بی‌قیدوشرط ببخشید، تا شما را از هر نظر تأمین کنند. زنان با عشق همسرشان، بال پروازی دارند که قله‌های موفقیت‌ را می‌توانند از آنِ خود کنند.

۳. قدرشناسی روزانه از همسر

زن، سرچشمه‌ی آرامش در خانواده است. کار زن در خانه، زیاد به چشم مردان نمی‌آید. سروکله‌زدن با بچه‌ها، مرتب‌کردن خانه، خرید مایحتاج روزانه و مدیریت خرج‌ها و دخل‌ها، همگی انرژی و زمان زیادی از او می‌گیرد. زنان از همسر‌شان انتظار دارند قدرشناس زحمت‌هایی باشند که خانم‌ها در خانه متحمل می‌شوند. انجام دادن کارهای روزمره، نباید از دید همسر و فرزندان جا بماند و لازم است برای این زحمات روزانه‌ی تکراری، از آن‌ها تشکر شود.

۴. کمکی داوطلبانه برای مراقبت از کودکان

آنچه ممکن است در خستگی‌های روزمره به داد زن برسد، کمک‌های داوطلبانه‌ی همسر در مراقبت از فرزندان است. درواقع زنان دوست‌ ندارند از مرد کاری را بخواهند که او رضایتی برای انجام‌شان ندارد. آن‌ها ترجیح می‌دهند همسر‌شان کاری انجام ندهد، تا این‌که با گلایه و اظهار ناراحتی همراه باشد. وقتی مردان بدون این‌که کسی به آن‌ها گوشزد کند، در کارهایی مانند انجام دادن تکالیف به فرزندان‌شان کمک می‌کنند، باعث دل‌گرمی مادر خانواده می‌شوند و مادر از این کار، بسیار لذت می‌برد. «ویکی استارک (Vikki Stark)» معتقد است: «مردان باید به انتظارات زنان در توجه به نیازها و تکالیف فرزندان در امور مختلف، به‌اندازه‌ی آن‌ها توجه داشته باشند.»

۵. گوشی برای شنیدن درددل‌ها داشته باشیم

بنا بر ویژگی‌های زنانه، آنان وقتی از مشکلات و مسائل خود می‌گویند، حتماً به این دلیل نیست که یاری همسر‌شان را می‌طلبند؛ بلکه با طرح مشکل، دنبال درددل‌کردن هستند تا تخلیه‌ی روانی شوند و همسرشان از آن‌ها حمایت عاطفی کند. در این‌گونه مواقع، لازم نیست آقایان در حکم یک قهرمان نجات‌دهنده وارد شوند و مشاوره‌های مختلفی از خود صادر کنند. کافی‌ست به حرف‌های همسر‌شان گوش دهند و با او همدل باشند. استارک می‌گوید: «وقتی همسرتان از ماجراهای محل کار یا از جروبحث خود با دیگران و حرف‌هایی که با مادرش زده برای‌تان تعریف می‌کند، دنبال این است که به حرف‌هایش گوش کنید و لازم نیست مطابق میل و غریزه‌تان، برای ارائه‌ی راهکار شروع به نظردادن کنید. شنونده‌ای خوب بودن و داشتن گوشی شنوا، کافی‌ست.»

۶. به همسرتان ابراز عشق کنید

«چارلز اشمیتز (Charles Schmitz )» می‌گوید: «تصور نکنید بعد از سال‌ها زندگی زناشویی، همسرتان دیگر می‌داند که چقدر دوستش دارید. عشق‌تان به او را با کلام و رفتار بیان کنید و این کار را هر روز انجام دهید.» او می‌‌افزاید: «این جمله‌ی قدیمی که «لازم نیست بگویم، چون خودش می‌داند»، کاملا اشتباه است. مردان دوست دارند بشنوند که عاشق‌شان هستید . روزی چندین‌بار، گفتنِ «دوستت دارم» و گفتن دلیل این دوست داشتن را، به عادتی برای خود بدل کنید.» خانم‌ها هم باید بدانند که مردها نیاز دارند بشنوند که حضور‌شان اهمیت دارد. بهانه‌هایی برای تعریف، تمجید و تشکر از یک‌دیگر داشته باشید؛ حتی با کارهای ساده‌ای مثل بیرون‌گذاشتن زباله یا شستن ظرف‌ها هم، می‌توان چنین حسی را به شریک زندگی القا کرد که وجودش برای‌مان ارزشمند است و قدردانش هستیم.

۷. همسرتان را برای لحظاتی به حال خود بگذارید

«آنه کرولی (Anne Crowley)» به خانم‌ها توصیه می‌کند که همیشه دنبال همراهی همسر‌تان نباشید. او گاهی حتی در مواقعی که خوشحال است، دوست دارد تنها باشد. همه‌ی ما گاهی به دورشدن از این فضای دونفری احتیاج داریم. اگر همسرتان پس از جروبحث می‌خواهد تنها باشد، بهترین کار این است که این فرصت را به او بدهید. وقتی زوجی با هم جروبحث می‌کنند، خانم نباید بحث را دنبال کند و دنبالِ گرفتنِ نتیجه باشد. در غیر این صورت، آقا احساس می‌کند که مورد تهاجم قرار گرفته ‌است. بنابراین عقب‌نشینی می‌کند و رابطه‌ی زناشویی مختل می‌شود. کرولی می‌گوید: «بگذارید همسرتان آرام شود و پیش از برخورد با مسئله‌ی پیش‌آمده، اتفاقات را تحلیل کند. شما نیز سعی کنید نگرانی خود را درباره‌ی این احساس نیاز مردان، مدیریت کنید.»

 

۸. گاهی آغاز‌کننده‌ی رابطه‌ی زناشویی باشید

«کِرت اسمیت (Kurt Smith)» می‌گوید: «مردان دوست دارند که «خواسته‌شدن» را حس کنند.» او می‌افزاید: «آقایان در جلسات مشاوره به من می‌گویند که دوست دارند همسرشان رابطه‌ی زناشویی را آغاز کند، برای این رابطه خودجوش‌تر باشد و کارهایی انجام دهد که رابطه را جذاب‌تر، هیجان‌انگیزتر و متفاوت‌تر کند. آن‌ها می‌خواهند از این انتظار برای برقراری رابطه‌ی زناشویی هم لذت ببرند.»

 

۹. گاهی همسر‌تان را لمس کنید

صمیمیت فیزیکی در مردان، به همان معنای ارتباط مردان با همسران است. زوج‌ها نباید لمس‌کردن یک‌دیگر را متوقف کنند؛ بلکه باید هم‌دیگر را ببوسند و در آغوش بگیرند. آقایان برای این‌که از نظر عاطفی احساس نزدیکی کنند، نیاز به برقراری رابطه‌ی زناشویی دارند؛ اما خانم‌ها ترجیح می‌دهند که پیش از رابطه‌ی زناشویی، این ارتباط عاطفی را برقرار کنند. زوج‌ها باید بتوانند این شکاف را پر کنند. وقتی آن‌ها طی رابطه‌ی زناشویی، دوباره با هم ارتباطی عاطفی برقرار می‌کنند، خانم معمولاً می‌گوید که همسرم خیلی بهتر شده است. آقایان برای رضایت همسرشان، باید وقت زیادی را برای پیش‌نوازی بگذارند.

۱۰. به آن‌ها احترام بگذارید

مردان می‌گویند که می‌خواهم زنم به من احترام بگذارد. می‌خواهم برای همین شخصیتی که دارم، برای اخلاق و رفتارم و برای شیوه‌ی برخوردم با او، به من احترام بگذارد. خانم‌هایی که روی قوت‌های همسرشان تمرکز می‌کنند و به او می‌گویند چه خوبی‌هایی دارد، موفق‌ترند. مردان نیاز به تأیید‌شدن از طرف همسر‌شان دارند و مردانی که همسران‌شان به این مسئله بی‌توجه‌اند، اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. فراموش نکنید که همسر ‌شما در سختی‌ها و شکست‌ها، به عزیزترین شخص زندگی‌اش، یعنی شما تکیه می‌کند. اگر احساس کردید که همسرتان دچار ناتوانی شده‌، به کمک او بشتابید و یادآوری کنید که با وجود مسئولیت‌های زیاد، خستگی و ضعف چیزی غیرعادی نیست و رفتارش را درک می‌کنید.