درمان پوست‌ پرتقالی

نوع مقاله : پزشکی

10.22081/mow.2018.65927

مستانه تابش

اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که پوست بدن‌شان ـ به‌ویژه در ناحیه‌ی ران و باسن ـ ظاهری شبیه پوست پرتقال پیدا کرده و یک‌دست نیست، به‌طور قطع از پیداشدن روشی که بتواند ظاهر پوست را بهبود بدهد و شما را از سلولیت‌های اعصاب‌خردکن خلاص کند استقبال می‌کنید. «کربوکسی‌تراپی»، یکی از همین روش‌های به‌نسبت جدید است که این روزها، درباره‌ی تأثیرات مثبت آن تبلیغات زیادی می‌شود. در این شماره، کربوکسی‌تراپی زیر ذره‌بین قرار گرفته تا ببینیم که مکانیسم این روش چیست و آیا واقعاً می‌تواند «سلولیت»ها را نیست‌ونابود کند و ظاهری سفت، درخشان و بدون فرورفتگی و برجستگی به پوست شما بدهد یا نه؟

 

سلولیت چیست؟

اولین‌بار سال 1920 میلادی بود که واژه‌ی سلولیت برای این مشکل پوستی به‌کار برده شد. درواقع سلولیت، به ظاهر ناخوشایند پوست گفته می‌شود که شکلی شبیه پوست پرتقال یا به قول فرنگی‌ها، شبیه پنیر کاتیج پیدا می‌کند. این مشکل، ناشی از تجمع چربی‌هاست و معمولاً در قسمت باسن و ران دیده می‌شود.

خیلی‌ها سلولیت را مساوی چاقی می‌دانند؛ در حالی که بیش از نوددرصد خانم‌ها، حتی آن‌هایی که در محدوده‌ی وزن نرمال و طبیعی قرار دارند هم، دچار مشکل سلولیت هستند. درواقع یک تفاوت اساسی میان چاقی و سلولیت وجود دارد: چاقی باعث افزایش وزن و تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می‌شود که درد ندارد، باعث ناصافی پوست نمی‌شود و هم در زنان و هم در مردان اتفاق می‌افتد؛ در حالی که قربانیان سلولیت معمولاً خانم‌ها هستند و سلولیت، به‌دلیل آسیبی به وجود می‌آید که به سیستم مویرگی بدن وارد شده  و روی گردش خون و لنف اثر می‌گذارد. درواقع این اختلال، باعث می‌شود که سلول‌های کلاژن‌سازی که زیر پوست هستند، به شکل غیرعادی فعالیت کنند که نتیجه‌اش افزایش تجمع چربی در بعضی نواحی خاص بدن است که لزوماً با افزایش وزن همراه نیست. در این حالت، چربی‌ها به‌صورت گلوله‌شده در زیر پوست دیده می‌شوند و در نمای بیرونی، برجستگی‌های کوچکی را به وجود می‌آورند. البته این برجستگی‌ها، فقط به‌دلیل تجمع چربی به وجود نیامده؛ بلکه در آن ناحیه می‌توانید مقداری آب، مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد زائد را نیز بیابید که به‌مرور، بافت هم‌بند پوست را تغییر می‌دهند. تفاوت اساسی دیگر سلولیت با چاقی، در پاسخ‌دهی‌شان به رژیم و ورزش است. در حالتی که فرد دچار سلولیت باشد، ممکن است از رژیم‌های غذایی مناسب کاهش وزن یا ورزش ـ چه هوازی و چه قدرتی ـ نتیجه‌ی چندانی نگیرد؛ اگرچه پیروی از رژیم غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات، احتمال ابتلا به سلولیت را افزایش می‌دهد.

 

کربوکسی‌تراپی از آغاز تا امروز

روش درمانی که تحت عنوان کربوکسی‌تراپی شناخته می‌شود، اولین‌بار در اسپاهای فرانسوی در دهه‌ی سی میلادی ابداع شد و در حال حاضر، نه‌فقط برای درمان سلولیت، بلکه برای رفع سیاهی دور چشم و خطوط حاصل از کشیدگی پوست نیز به‌کار می‌رود.

 

آیا کربوکسی‌تراپی ایمن است؟

اگر نگران ایمنی و سلامت خود حین استفاده از دستگاه کربوکسی‌تراپی هستید، باید بدانید که انجمن غذا و داروی آمریکا (FDA)، این روش را تأیید کرده و براساس این تأییدیه، تا امروز هیچ عارضه‌ی جانبی بلندمدتی به‌دلیل درمان با کربوکسی‌تراپی به وجود نیامده است. کربوکسی‌تراپی، خون‌رسانی به ناحیه‌ی تحت درمان را افزایش می‌دهد و باعث زیادشدن خاصیت کش‌سانی پوست نیز می‌شود.

 

درمان با کربوکسی‌تراپی چقدر طول می‌کشد؟

اغلب افراد به چیزی حدود هفت تا ده جلسه‌ی درمان با کربوکسی نیاز دارند که البته این عدد، بسته به میزان سلولیت و ویژگی‌های فردی، متفاوت است و معمولاً هم یک هفته طول می‌کشد تا علائم بهبودی خودشان را نشان دهند.

 

کربوکسی‌تراپی چطور انجام می‌شود؟

دستگاه کربوکسی‌تراپی، شامل یک محفظه‌ی گاز دی‌اکسیدکربن است که رگولاری با لوله‌ی پلاستیکی متصل شده است. پزشکی که قرار است کار را انجام دهد، میزان جریان گاز را تنظیم نمی‌کند . گاز ابتدا از فیلترهای مخصوصی عبور داده می‌شود تا هرگونه ناخالصی آن گرفته شود و سپس، زیر پوست شما تزریق می‌گردد.

این روش در اغلب موارد، بدون درد است؛ اگرچه بعضی پزشکان ممکن است از شما بخواهند کمی کرم بی‌حس‌کننده‌ی موضعی، پیش از تزریق گاز به پوست‌تان بزنید. بعضی از کسانی که این روش را انجام می‌دهند، نوعی «احساس عجیب و غریب» را موقع تزریق گاز گزارش می‌کنند.

 

مزایای کربوکسی‌تراپی

این روش، بسیار سریع است. درواقع از زمانی که روی تخت دراز می‌کشید تا گاز کربوکسی وارد بدن‌تان شود و کار به پایان برسد، حدود پانزده تا سی دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و شما بلافاصله پس از انجام این روش، می‌توانید از روی تخت بلند شوید و مطابق معمول، به کارهای روزمره‌تان برسید؛ بدون این‌که نیاز به استراحت داشته باشید. البته فقط برای رفتن به استخر و نشستن در وان، باید تا 24 ساعت صبر داشته باشید.

 

معایب کربوکسی‌تراپی

همان‌طور که اشاره شد، کربوکسی‌تراپی روش ایمنی‌ست که عارضه‌ی جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما بعضی از افراد، ممکن است در محل تزریق گاز دچار کبودی شوند؛ به‌ویژه اگر این کار برای درمان سلولیت‌های ران انجام شده باشد. این کبودی، معمولاً ظرف یک هفته از بین می‌رود.

همچنین برخلاف تبلیغاتی که کربوکسی‌تراپی را در حد درمانی معجزه‌آسا معرفی می‌کنند، باید بدانید که نتیجه‌گیری از این روش، نسبی است و براساس مطالعه‌ای که سال 2016 انجام شده، افرادی که برای درمان سلولیت درجه‌ی سه تحت درمان قرار گرفته بودند، تا رسیدن به درجه‌ی دو بهبود پیدا کردند. درواقع برای سلولیت‌های شدید، شاید کربوکسی‌تراپی به‌تنهایی جواب کافی و مناسبی به شما ندهد و به همین دلیل هم هست که توصیه می‌شود از این روش کنار دیگر روش‌های کاهش چربی استفاده کنید.