نهضت جهانی نهج ­البلاغه خوانی

نوع مقاله : کلید

10.22081/mow.2019.66982

دریای نور

درمان همه­ی دردها

دانشمند مسیحی، استاد امین نخله، در جواب شخصی که از وی درخواست کرده بود صد کلمه از کتاب نهج البلاغه را برای او انتخاب کند، چنین می گوید: «به خداسوگند نمی دانم چگونه از میان صدها کلمه گهربار، صد کلمه آن را انتخاب کنم. من از انتخاب یک کلمه آن هم عاجزم؛ زیرا این کار درست به این می ماند که دانه یاقوتی را از کنار دانه های دیگر بردارم. به هر حال این کار را انجام دادم، درحالی که دستم یاقوت های درخشنده را زیر و رو می کرد و چشمانم از پرتو نور آنها خیره می شد.» این دانشمند مسیحی کتاب ارزشمند نهج البلاغه را درمان بسیاری از دردهای روحی و روانی دانسته و می گوید: «هرگاه کسی بخواهد بیماری نفس و روان خویش را درمان کند، باید به گفتار امام علی علیه السلام در نهج البلاغه روی آورد و راه و روش زندگی را از پرتوی این کتاب ارزشمند بیاموزد»

 

نهضت جهانی نهج­البلاغه خوانی

شاید در نگاه اول خواندن نهج­البلاغه و درک معارف آن کار سختی به نظر بیاید، اما همین حالا که شما این مطلب را می­خوانید در گوشه گوشه کشورمان ایران و کشورهای جهان، نهضت جهانی نهج­البلاغه خوانی در حال اجراست. شما هم می­توانید با کاروان بیش از نیم میلیون نهج البلاغه خوان در ایران اسلامی و در بیش از سی کشور جهان همراه شوید.

روش نهج‌البلاغه خوانی آسان:

روش فردی:

.۱ ترجمه نهج‌البلاغه را بخوانیم

.۲ ترجیحاً ترجمه مرحوم دشتی را بخوانیم که به تائید رهبر عزیزتر از جانمان بهترین ترجمه است

.۳ با شبی لااقل ده دقیقه شروع کنیم

.۴ شروع خواندن از حکمت‌ها (خواندن از آسان به سخت، حکمت‌ها کاربردی‌تر و آسان‌تر است و این مجال را به ما خواهد داد تا با ادبیات و سیاق کلام حضرت آشنا شویم)

 

.۴٫۱ خواندن حکمت‌ها دو بار از اول تا آخر

.۴٫۲ خواندن نامه‌ها از آخر به اول

.۴٫۳ خواندن خطبه‌ها از آخر به اول

روش جمعی:

تفاوتی در اصل روش نیست

.۱ تشکیل حلقه‌ای از اعضای خانواده، دوستان و علاقه‌مندان برای تشکیل جلسه معرفتی نهج‌البلاغه خوانی.

برای خرید نهج البلاغه ی باکیفیت و بسیار ارزان در هر نقطه از کشور هستید می­توانید از طریق این شماره اقدام نمایید: ۰۹۱۲۷۰۳۸۵۸۰

 

چرا نهج البلاغه خوانی؟

ممکن است این سوال به ذهن ها خطور کند که چرا نهضت نهج البلاغه به قید خواندن( نهج البلاغه خوانی)تکیه ی ویژه ای دارد و آیا بهتر نبود به جای روخوانی صِرف،به تبیین و تفسیر نهج البلاغه پرداخته می­شد؟

برای پاسخ،ذکر چند نکته ضروری است:

اولا:مقصود از روخوانی نهج البلاغه در نهضت، خواندن متن عربی آن نیست بلکه خواندن ترجمه ی عبارات مورد نظر میباشد.

ثانیا:اکتفاء به خواندن ترجمه مساوی با محروم ماندن از معارف این کتاب نورانی نیست و با همین سطح از مطالعه میتوان از این دریای نامتناهی بهره های فراوان برد.

ثالثا: برنامه نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی هرگز توقف در این مرحله از کار نیست بلکه پس از آشنایی عموم جامعه با حداقل ترجمه ی این کتاب شریف وارد مراحل عمیق تر خواهیم شد.

واقعیت این است که اگر از ابتدا به مرحله ی تفسیر وارد شده بودیم حتما با مشکلات زیر مواجه می شدیم:

اول:تفاوت سطوح علمی افراد در جامعه،مانع یکپارچگی کار میشد.

دوم:وجود سلایق مختلف در انتخاب موضوعات و دیدگاه های تفسیری متفاوت،یقینا اختلافاتی را به همراه می آورد.

سوم:به اندازه ی همه ی جلسات کشور،وجود مفسر و مبیّن ضروری می بود که ابدا" مقدور هیچ مجموعه ای نیست.

 

بوشهری­ها ونهج­البلاغه

از ابتدای سال نود و ششکلاس نهج البلاغه خوانی هم زمان در سه محله ازمحلات شهر بوشهر شروع شد، در ابتدا مردم اطلاعات چندانی ازنهج البلاغه نداشتند و همچنان توهم سخت و تخصصی بودن نهج البلاغه در ذهن آن ها وجود داشت اما به تدریج این مسئله حل شد. درحال حاضر۱۰جلسه ثابت درسطح استان و یک جلسه درخارج ازاستان برگزار می شود.

 تا به امروز چندین ایستگاه نهج البلاغه در سطح استان در ایام ماه مبارک رمضان، درمصلای نماز و دهه امامت و ولایت در چندین منطقه استان برپاشده که با استقبال خوبی مواجه شده است.

به لطف خدا و عنایت مولاروش نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آسان خروجی فوق العاده چشمگیری در بوشهر داشته است. عده­ی زیادی پای نهج البلاغه آمده اند و حتی خانواده و اطرافیان و دوستان خود را هم با نهج البلاغه آشناکرده اند.

اعضای نهضت سعی دارند ازطریق پک۱۲جلدی کتابچه کودک ، خردسالان و کودکان خود و اقوام  را با کتاب شریف نهج البلاغه آشنا کنند و شیرینی کلام مولا در سن کم به آن­ها بچشانند.

نهج­البلاغه را به میان دانش­آموزانم بردم

خانم قاسمی معلم پایه ششم ابتدایی است، این معلم خوش ذوق و دغدغه­مند همیشه مشتاق بوده تا به نحوی آسان و جذاب دانش­آموزان خود را با نهج­البلاغه آشنا کند. او می­گوید:« حدود یکسال پیش با نهضت نهج­البلاغه خوانی آشنا شدم. ابتدا خودم در دوره­های نهضت شرکت کردم. از طریق اعضای فعال با کتاب زندگی به طعم عسل آشنا شدم. چون حمل و نقل کتاب نهج­البلاغه برای دانش­آموزان ابتدایی مشکل بود و حجم کتاب هم زیاد بود، اگر من می­خواستم که نهج­البلاغه را به کلاس بیاورند بازخورد و نتیجه خوبی نمی­گرفتم. اما کتاب به طعم عسل بسیار کمک کننده بود. با معرفی این کتاب و تهیه آن بچه­ها به تدریج با این کتاب مانوس شدند» خانم قاسمی خانواده دانش­آموزانش را هم با نهج­البلاغه آشنا کرده است و با روش نهج­ابلاغه خوانی آسان توانسته موجب زنده شدن مفاهیم این کتاب باشد. خانم قاسمی می­گوید:« در مدرسه ما هرروز هنگام مراسم صبحگاهی بعد از تلاوت قرآن یکی دوتا ازحکمت های شیرین نهج البلاغه هم خوانده می­شود.» این خانم معلم موفق توانسته کلام مولایمان را به میان کودکانی که در آستانه نوجوانی هستند ببرد و مطمئنا نهج­البلاغه در نوع نگرش و نگاه دانش­آموزانش نسبت به دنیا و زندگی تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

یک جرعه از کلام مولا

برخی از امور زندگی بدلیل تکرار نشدنی بودن،ریسک پذیر نیستند و خطا در آن هیچ گاه قابل جبران نمیباشد.یکی از این امور،تربیت فرزندان است. همین موضوع ما را ملزم میکند تا برنامه تربیتی را از محلی دریافت کنیم که:

 اولا اندک خطایی در آن راه نداشته باشد

 و ثانیا جواب گوی همه ی نیازهای تربیتی بوده و از هر جهت جامع باشد.

صدور این برنامه با چنین شراطی فقط از دستگاه وحی ممکن است و به همین دلیل باید از همین ابتدا به سراغ منابع مطمئن و اصیل وحیانی رفت.

نامه ۳۱نهج البلاغه از والاترین متون وحیانی برای تربیت فرزند به شمار میرود،امام علی علیه السلام در این نامه،خطاب به فرزندشان امام مجتبی علیه السلام،از جایگاه یک پدر به پسر،مطالب تربیتی فوق العاده ای را بیان میکنند  که در هر شماره به قسمتی از آن میپردازیم

شروع این نامه در غالب یک هشدار است.هشداری که واقعیت زندگی در دنیا را به فرزند گوشزد می نماید:«مِن الوالِدِ الفانِ المقِرِّ للزَّمان...

از طرف پدری که فانی و پذیرای سختی های زمانه است که عمر را پشت سر گذاشته و...»

«...إلی المولودِ المُؤَمَّلِ ما لا یُدْرَک...

به فرزندی که آرزومند چیزی است که به دست نیاید...»

 بسیاری از  آسیب هایی که در تربیت فرزندانمان به آنها میرسد محصول تصورات غیر واقعی است که از زندگی  دنیا برایشان ساخته ایم.

و از آنجایی که این تصورات هرگز تحقق نخواهند یافت فرد تا اندازه ای سرخورده و شکست خورده خواهد شد.

اما امیر مومنان به همه ما یاد میدهد اولین اصل برای تربیت یک فرزند (خصوصا در سنین جوانی) فهماندن حقیقت های زندگی است:

*او باید بداند زندگی در دنیا ابدی نیست بلکه یک فرصت است بخلاف تربیت های ما که خیلی اوقات میخواهد جاودانگی در دنیا را به فرزند القاء کند(انشالله هزار ساله شی و..)

*او باید بداند:همه ی خواسته هایش در دنیا محقق نخواهد شد و اصلا خاصیت دنیا (به دلیل محدودیت هایش)همین است،بخلاف القائات ما به فرزند(انشالله دست به هر چیز بزنی طلا بشه و...)

*او باید بداند:خداوند زندگی انسان در دنیا را مقارن با سختی ها و مصیبت ها قرار داده است و بلاها و گرفتاری ها، مختص به بعضی افراد نیست که او را افسرده و شکسته کند بلکه طبیعت این زندگی و برای همه میباشد و دنیا عرصه ی ناخوشی ها و سپس خوشی هاست،به خلاف تربیت های ما(در یک مصیبت به همدیگر میگوییم:انشالله آخرین مصیبتت باشه و...)

در ابتدای کار،امام علی علیه السلام فرزندش را برای زندگی در چنین دنیایی آماده میکنند و سپس راه رسیدن به خوشی ها و سعادت در همین دنیا را به او یاد میدهند.

مسابقه علوی:

بر اساس حکمت ۱۰۶،نتیجه ی دین فروشی به خاطر آباد کردن دنیا چه می­باشد؟

۱.فرو رفتن در ضرر بیشتر دنیایی

۲،گسترش رباخواری در جامعه

۳.از بین رفتن اعتماد افراد جامعه به یکدیگر