کوتاه و گویا

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2019.66983

 

خشونت علیه زنان فرانسه

مدتی­ست که تظاهرات خیابانی در فرانسه شدت گرفته است.اعتراضات مردم فرانسه به علت فقر و مشکلات اقتصادی در صدر اخبار قرار دارد. اما این تظاهرات و تصاویر منتشر شده از آن شاهدیست بر ضد حقوق بشر بودن و ضد زن بودن غرب. تصاویر نشان می­دهد نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه وحشیانه‌ترین برخوردها را با معترضان خود می دارند. گذشته از ضرب و شتم، آزار و اذیت، دستگیری و ایجاد فضای رعب و وحشتی که این روزها علیه معترضین در فرانسه اعمال می شود، «زنان فرانسوی» بیش از همه در معرض بی احترامی و خشونت قرار گرفته اند. گویا سردمداران فرانسوی ژست‌های «دفاع از حقوق زنان» و « نه به خشونت علیه زنان» را فراموش کرده‌اند و صحنه‌های تاسف برانگیز کشاندن زنان معترض بر سنگفرش خیابان های فرانسه توسط پلیس و پاشیدن اسپر‌ی‌های خطرناک بر چشمان زنان فرانسوی بهترین آزمون برای این ادعاهای پوچ و توخالی است. سازمان بسیج جامعه زنان کشور ضمن اعتراض به چنین خشونت‌هایی علیه زنان غربی و به‌خصوص فرانسوی، از مدعیان حقوق بشر جهانی که فریاد دفاع از حقوق زنان شان، گوش فلک را کر می‌کند، می‌خواهد سکوت مرگبار خود را در برابر چنین اعمال وحشیانه‌ای بشکنند و فکری به حال زنان غربی و فرانسوی کنند. بدون شک زن مسلمان ایرانی، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، الگوی عزت زن مسلمان را در کمال وقار و افتخار به همه جهانیان عرضه می‌دارد و این انقلاب اسلامی ایران است که افتخار داشتن چنین زنان موفق و سربلندی را داراست.

 

الگوی تراز انقلابی

در آستانه چهل سالگی انقلاب، در روزهایی که سلبریتی­ها به شدت در فضای مجازی و رسانه­های تصویری جولان می­دهند وگاها سرنوشت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را در دست می­گیرند بیشتر از هر زمانی نیازِ به یک الگوی برتر برای زنان و دختران کشور حس می­شود. یکی نیروی تراز که به گفته مقامِ معظم رهبری الگوی سوم نامیده می­شود. رهبری بایسته های زن عفیف و شریفی که در متن و مرکز اجتماع فعال است را به خوبی تبیین کرده اند. هویت زنانه، مادرانه نیازمند بازخوانی است چون غرب هویت زنانه را به یغما برده است. کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان ذکر موفقیت های سال های نخست انقلاب، معرفی و بازخوانی قوانین و سیاست های مترقی جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده را در پیش برد اهداف صروری دانست و گفت: «با برنامه سازی در خصوص مسائل اجتماعی در صداو سیما و همراهی رسانه ها می توانیم معضل طلاق را در کشور ریشه کن کنیم. غرب برای رسیدن به اهدافش در حوزه زنان و خانواده از عنصر احساسات بهره می برد در حالیکه ما مبانی فکری در اختیار داریم که با استدلال و منطق است. از طرفی حوزه زنان و خانواده در فضای مجازی و رسانه ها بدون کنترل رها شده است.» به طور کلی مقام معظم رهبری سبک زندگی فاطمی را در سخنانشان معاصرسازی کرده اند و نیاز است یک کارگروه اندیشه های ایشان را تبدیل به نظریه و کاربردی کنند.

 

 

جنبش عفاف در غرب

چندین سال پیش جوامع غربی به روابط آزاد جنسی، یعنی روابط بی­حد و مرز روی آوردند تا با اینکار بتوانند امیال جنسی را کنترل کنند.اما رویکرد جوامع غربی به ویژه آمریکا بعد از چنددهه که بر ترویج روابط جنسی آزاد تاکید داشت، در سال‌های اخیر دچار تحولات جدی شده است و به سمت صرف بودجه‌های کلان جهت آموزش خویشتنداری در روابط جنسی تا زمان ازدواج به نوجوانان و جوان حرکت نموده است.بعد از بحران جنسی و بی بند و باری بی­اندازه در غرب «وندی شلیت» نویسنده جوان آمریکایی است که بیشتر از 10سال از وقت خود صرف دفاع از این گرایش جدید و توصیف این جنبش دختران و زنان جوان آمریکایی کرده است. وندی شلیت در کتابش توضیح می‌دهد نسل جدیدی در آمریکا دارد شکل می‌گیرد که خواسته‌های متفاوتی با نسل خود دارد؛ جوانانی که از بی‌قید و بندی به ستوه آمده  و انگار گمشده‌ای دارند که باید به دنبالش بگردند. آن­ها می‌خواهند چیزی نباشند که والدین‌شان بوده‌اند. می‌خواهند سبک زندگی و نوع پوشش خود را تغییر دهند، در تلاشند با خویشتنداری، زندگی عاقلانه و عفیفانه‌ای را در پیش بگیرند و برقراری رابطه جنسی را تا  زمان ازدواج به تعویق بیندازند.

جنبش عفاف در غرب بیش از هر چیزی موجب سرافرازی دخترِ ایرانیست، چون او مذهبی دارد و در کشوری زندگی می­کند که عفاف گوهری ارزشمند است، گوهری که دختران غربی به دنبال آن هستند.

 

یا ازدواج یا تحصیل

مدتی­ست که خبر اخراج و تبعید دانش­آموزان متاهل به مدارس شبانه دوباره داغ شده است. این در حالیست که اگر دانش‌آموزی مقررات آیین‌نامه انضباطی مدارس را رعایت کند مثل رعایت عدم تغییر چهره و...، مدرسه مطابق آیین‌نامه موظف است او را ثبت‌نام کند. اما به‌صورت کلی تشخیص اینکه دانش‌آموزی آیین‌نامه انضباطی را رعایت کرده یا خیر به عهده مدیر و شورای مدرسه است.

 

کشور ناامن

امنیت برای زنان همیشه یکی از معیارهای اصلی امن بودن یک کشور است. موسسه رویترز تامپسون آمریکا پژوهشی در مورد خطرناک‌ترین کشورهای دنیا برای زنان انجام داده است. طی این پژوهش ده کشور بعنوان خطرناک‌ترین کشورها انتخاب شده که آمریکا در کنار کشورهایی مانند افغانستان و هند بعنوان یکی از جوامعی مشخص شده که زنان در آن امنیت ندارند چون بر اساس تحقیقات از هر پنج زن آمریکایی، تقریبا یک زن مورد تجاوز قرار گرفته و از هر سه زن، یک نفر تجاوز، خشونت یا آزار توسط شریک جنسی خود را تجربه کرده است.

لوازم آرایشت رو خرد کن

زنان و دختران کره‌ جنوبی جنبشی را شروع کرده‌اند که در آن از خرد کردن لوازم آرایشی‌شان فیلم می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.هدف‌شان از این کمپین، ایستادن در برابر استانداردهای زیبایی‌ است که از سمت جامعه به آنان تحمیل می‌شوند. آنها می‌گویند باید دو ساعت قبل از کار، بیدار شوند تا قبل از بیرون رفتن یک آرایش بی‌نقص داشته باشند و ‌پس از بازگشت به منزل نیز باید مدتی با دقت زمان صرف کنند برای اینکه با ژل‌های پاکسازی صورت، پوست‌شان را بازسازی کنند. زنانی که از این رویه مشکل ‌خسته شده‌اند و از بقیه زنان می‌خواهند  در این اعتراض با آن‌ها همراه شوند.

 

آدم و حوا

اگر تا قبل از این ریش‌سفیدها و افراد معتمد فامیل، دختران و پسران را برای ازدواج به یکدیگر معرفی می‌کردند، حالا بعد از سایت‌ها و برنامه‌های مجازی مختلف این بار یک اپلیکیشن تصمیم گرفته واسطه‌گری برای ازدواج را احیا کند. اپلیکیشن «آدم و حوا» درواقع مربوط به مجموعه «راصف» در مشهد است. «راصف» مخفف «رشد اسلامی صنعت و فناوری» است. مدیران این نرم افزار می­گویند تابه‌حال ۱۰۰ هزار مورد درخواست وساطت در اپلیکیشن «آدم و حوا» ثبت‌شده است. حدود هزار مورد خواستگاری به روش سنتی انجام‌شده است و از این تعداد ۹۶ ازدواج موفق هم به ما گزارش شده است.

 

 

 

کوتاه و گویا

در لایحه بودجه ٩٨ پیشنهاد افزایش ارایه شده اما با آن موافقت نشد. بنابر اظهار سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وام ازدواج در سال ۹۸ همان سقف ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

 

اطلس زنان و خانواده شامل آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان از جمله «فرار دختران از منزل، خودسوزی زنان، اقدام به خودکشی و آسیب‌هایی همچون اعتیاد در میان بانوان»، به تفکیک آمارهای محرمانه دریافتی دستگاه‌های مختلف رونمایی شد

 

بی‌بی‌سی فارسی  ر تعریفی جدید و غیرمستند حجاب زنان ایرانی را به‌عنوان مصداق خشونت معرفی کرده است. یعنی حیا و عفاف مصداق خشونت است.

 

 

در دانشگاه آکسفورد، هیچ دانشجویی اجازه پوشیدن لباس تنگ و خارج از عرف را ندارد؛ دختران اجازه پوشیدن لباس کوتاه بالای زانو، باز و بدون آستین را ندارند تمام دانشجویان دختر و پسر موظف به انتخاب کت و شلوار یا کت و دامن بلند با پیراهن سفید هستندو ختران باید از جوراب مشکی استفاده کنند.

 

معضلاتی مانند اعتیاد و یا خشونت خانگی، رابطه نامشروع و... باعث شده پدر و مادرهای آمریکایی صلاحیت خود برای نگهداری از فرزندانشان را از دست بدهند و این مسئولیت به پدربزرگ و مادربزرگشان سپرده شود.

 

 

استان‌های گیلان و مازندران بالاترین سرانه درآمد ملی و پایین‌ترین نرخ باروری را به خود اختصاص داده اند، سبک زندگی نخستین عامل موثر بر الگوی فرزندآوری بوده و شرایط اقتصادی با وجود موثر بودن، مانع اصلی تعدد فرزندان نیست.

 

 

فاطمه دولتی