خبرهای کوتاه و گویا

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2019.67318

 

  • معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، از افزایش بازه‌ی سن جوانی به «۱۸ تا ۳۵» سال خبر داد.

 

  • رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: «کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و خودکشی، چهار آسیب اولی‌ست که در تماس با اورژانس اجتماعی ثبت شده و در این میان، ۹۸درصد مراجعات مربوط به همسرآزاری‌ست.»

 

  • طبق نتایج تحقیقات جدید، استرس مزمن می‌تواند با تولید بیش از حد هورمون مرتبط با اشتها، به عمل‌کرد باروری زنان آسیب برساند.

 

  • نماینده‌ی پارلمان اتریش با سرکردن روسری، تصویب قانون منع حجاب در اتریش را به چالش کشید.

 

·        یک تحقیق نشان داده است که اصلی‌ترین دلایل عدم تمایل زوجین تهرانی به فرزندآوری، مسائل اقتصادی‌ست.

 

·        براساس گزارش‌ها، بیش از 23 تا 25درصد مردم ایران چاق هستند و 60درصد، اضافه‌وزن دارند که این موضوع، سلامت امروز و فردای جامعه را تهدید می‌کند.

 

·        فرش قرمز هفتادودومین جشنواره‌ی فیلم کن، در حالی برای نمایش شماری از مطرح‌ترین آثار سینما گسترده شده است که زنان فیلم‌ساز، رکورد حضور در این جشنواره را شکستند.

 

·        دبیر دهمین همایش داروسازی بالینی ایران، درباره‌ی افزایش دو برابر ابتلا به فشارخون بالا میان ایرانی‌ها هشدار داد.

 

 

 

اخبار صدکلمه‌ای

تأثیر زندگی مدرن بر روابط زوجین

نتایج تحقیقات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که روابط میان زوجین در این کشور، به‌دلیل سبک زندگی مدرن، به‌ویژه استفاده‌ی بیش از حد از اینترنت کاهش یافته است. یافته‌ها حکایت از آن دارد که توسعه‌ی سبک زندگی مدرن و ورود اینترنت و فضای مجازی به خانواده‌ها، از جمله دلایل ایجاد اختلاف میان زوجین است.

استفاده‌ی ابزاری از زنان، ممنوع

مقام معظم رهبری در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب و خطاب به وزیر ارشاد، استفاده‌ی ابزاری از تصویر زنان روی جلد بعضی کتاب‌ها را، جزو مواردی یاد کردند که وزارت ارشاد باید درباره‌ی آن مراقبت کند.

 

 افزایش اعتیاد نوجوانان به وسایل ارتباطی

رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: «اعتیاد به وسایل ارتباطی، از سن پایین شروع می‌شود و اوج آن در نوجوانی‌ست. در پسرها، استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر است و دخترها، بیشتر سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند.»

 

زنان، پیش‌تاز در حفظ قرآن کریم

معاون امور زنان و خانواده‌ی ریاست‌جمهوری گفت: «در ایران، بیست‌هزار حافظ کل قرآن کریم وجود دارد که هفتاددرصد آن‌ها بانوان هستند.»

 

حمایت  زنان نیوزیلند از زنان مسلمان

زنان نیوزیلند، در حمایت از مسلمانان روسری سرکردند. این ایده از سوی «تایا آشمان (پزشک شهر اوکلند)»، پس از آن مطرح شد که شنید زن مسلمان از این‌که با حجاب از خانه خارج شود و هدف حمله قرار بگیرد، به‌شدت می‌ترسد.

 

ستون میانی صفحه‌ی اخبار

خبر اجتماعی

فرزند بیشتر، زندگی بهتر

 این روزها، بحث درباره‌ی معایب کنترل جمعیت در ایران و هشدار به افزایش نرخ رشد کهن‌سالی در کشور بسیار داغ شده است؛ اما متأسفانه نسل دهه‌ی شصت که اکنون در مرحله‌ی باروری قرار دارد، متوجه این حساسیت نشده است. از همین رو، باید برای ترویج فرزندآوری به تبلیغ در الگوی معیشتی و تصویرسازی تعدد فرزندآوری از طریق رسانه‌ها فکر کنیم. در این میان، قشر زنان می‌توانند در حل این بحران بسیار مؤثر باشند. همچنین تنظیم فاصله‌ی فرزندآوری نیز، تأثیر بسزایی در حل عدم تعادل سنی موجود دارد؛ اما متأسفانه، مسائلی همچون غربال‌گری و سوءتفاهم‌هایی که این مسئله برای زنان به‌وجود آورده است و نیز خرافه‌هایی مثل این‌که زن بالای ۳۵ سال به هیچ وجه نباید بارور شود یا لزوم وجود اختلاف سنی سه تا چهار سال میان فرزندان، از مشکلات موجود در این زمینه است. به هر جهت، باید به این مسئله آگاه بود که تئوری‌هایی در جهان علیه خانواده در حال شکل‌گیری‌ست و معتقدند نهاد خانواده، باید جایش را به نهادهایی مثل هم‌باشی بدهد و برای مقابله با این تفکر، باید بیش از پیش به سیاست‌های افزایش جمعیت توجه کرد.

 

خبر سلامت

رژیم‌های پردردسر

این روزها، رژیم‌های غذایی با گونه‌های مختلف گیاه‌خواری و خام‌خواری، طرفداران بسیاری برای کاهش وزن پیدا کرده است؛ غافل از آن‌که در تنظیم هرم‌های غذایی، دو اصل تنوع و تعادل فراموش می‌شود و افراد دچار آسیب‌های جسمی و حتی روحی می‌گردند. آمارها نشان می‌دهد که حدود هفتاددرصد رژیم‌های لاغری، با شکست مواجه می‌شوند؛ زیرا افراد - به‌ویژه زنان که طرفداران اصلی کاهش وزن هستند - پس از مدتی که به وزن مطلوب خود رسیدند، دوباره شروع به پرخوری می‌کنند و چاق می‌شوند. خطر رژیم‌‌های غذایی نامناسب، برای نوجوانان و جوانان دختر بیشتر است. دختران در این سنین، درباره‌ی تصویر بدنی خود حساس‌ترند و برای این‌که در این‌گونه رژیم‌های غذایی محدودیت شدید در مصرف مواد غذایی دارند، حذف یک وعده‌ی غذایی موجب بروز انواع کمبودهای تغذیه‌ای مثل آهن، کلسیم، روی و کمبود ویتامین‌ها شده است و در نتیجه به اختلال در سرعت رشد، کوتاهی قد و غیره منجر می‌شود. برای کاهش وزن، باید به تعادل و تنوع مواد غذایی و میزان آن‌ها توجه کرد و بهترین روش لاغری، استفاده از تمام گروه‌های غذایی نان و غلات، فرآورده‌های غلات، سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و حبوبات است.

 

خبر فرهنگی

مدلینگ‌های کوچک

حتماً تا به حال تصاویر بسیاری از کودکان در فضای مجازی، به‌ویژه اینستاگرام دیده‌اید که از آن‌ها در زمینه‌های مختلف، به‌صورت مدلینگ استفاده می‌شود. این کار علاوه بر خدشه‌دارکردن کرامت و شخصیت کودکان، آسیب‌های تربیتی بسیاری نیز در پی دارد. عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان، در این باره می‌گوید: «نمایش‌دادن کودکان در هر جایی، باعث می‌شود که کودک شخصیت مهرطلب داشته باشد؛ یعنی درواقع به او القا می‌کنیم، برای این‌که نشان دهی تو وجود داری، لازم است به تأیید دیگران برسی و هرچه مهر و تأیید آنان بیشتر باشد، یعنی تو بیشتر وجود داری. بدون شک عدم توجه به این مسئله، پی‌آمدهای منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت.