آزادی بیان شاهنشاهی و توبیخ خبرنگار

نوع مقاله : تاریخ

10.22081/mow.2023.74172

چکیده تصویری

آزادی بیان شاهنشاهی و توبیخ خبرنگار

موضوعات


ماجرای افشای باند فساد در مجله «جوانان امروز»

آزادی بیان شاهنشاهی و توبیخ خبرنگار

با بررسی اجمالی سال‌های رژیم پهلوی، از نگاه غالب حکومت بر زنان منزجر می‌شویم. همان‌ کسانی‌که امروز فریاد آزادی زن سر می‌دهند، شرایطی فراهم می‌کردند تا زنان را بدهکار کنند و بعد آنها را به خدمت بگیرند. استثمار زن‌هایی که فقر آنها را به این دخمه ننگین رسانده بود.

قلعه‌ای نکبت بار دست و پا کردند و به جای دست‌گیری از زنان آسیب‌دیده، به آنها کارت و مجوز قانونی  روسپی‌گری دادند! حکومت پهلوی محله‌ای برای ترویج فساد و فحشا در پایتخت راه انداخت. قلعه شهرنو، مافیای بزرگی بود که قاچاقچیان بزرگ و روسای شهربانی آن را اداره می‌کردند.

سردسته‌های معروف شهرنو با مقام‌های کشور، اداره تشریفات نخست‌وزیری و وزارت امورخارجه همکاری‌های گسترده‌ای داشتند. مثلا زنی معروف به «پری بلنده» برای مهمانان خارجی که به دعوت رسمی شاه، نخست‌وزیر یا وزارت امورخارجه می‌آمدند، بساط فساد می‌چید و زنانی که بدهکارِ او بودند، به پارتی‌های شبانه رجال پهلوی می‌فرستاد. این خانم‌ها از حمایت مسئولان بلندپایه کشور و روسای شهربانی و ساواک برخوردار بودند و هر خلافی را مرتکب می‌شدند.

در دوره‌ای «مهناز افخمی» مشاور نخست‌وزیر در امور زنان می‌شود. این نماینده زنان، به جای آن‌که مراکز فساد را تعطیل کند، مقرر می‌کند در محله قلعه‌نو، یک مهدکودک برای نگهداری فرزندان نامشروع ساخته شود! (کتاب مجله زنان شماره ۲۲)

حمایت رژیم پهلوی از مراکز فساد در پایتخت، تراژدی تلخی است و به جایی رسید که برای فریب دختران جوان و کشاندن آنها به فحشا، در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی چاپ کردند!

موسسه اطلاعات، نشریه هفتگی داشت به نام «جوانان امروز» که عامه‌پسند بود. سال۵۶ زنی جوان با دفتر این مجله تماس می‌گیرد و از پشت پرده آگهی‌هایی می‌گوید که هر روز در صفحه نیازمندی‌ها چاپ می‌شود. می‌گوید کسی که سفارش آگهی می‌دهد، یکی از روسای محله شهرنو است. پوشش کار هم این‌طور است که هر روز آگهی ماشین‌نویس و تلفن‌چی می‌دهد. وقتی زنان و دختران جویای کار برای استخدام می‌روند، آن‌قدر این زنان و دختران را بازی می‌دهد تا بالاخره با وعده‌های آن‌چنانی به دام می‌اندازد و وارد قلعه‌نو می‌کند.

 

افشای باند فساد پری بلنده در روزنامه اطلاعات

یکی از خبرنگاران، نقش طعمه را بازی می‌کند و به محل آگهیِ تلفن‌چی می‌رود. محمدرضا رفیع‌زاده و کاویانی؛ خبرنگار و عکاس روزنامه اطلاعات هم کمی دورتر با دوربین، همکارشان را زیرنظر می‌گیرند. ماجرا همان بود که زن جوان در تماس با دفتر نشریه می‌گفت.

 شرح این ماجرا با عکس‌های مستند، چند روز بعد در مجله «جوانان امروز» چاپ شد. پری بلنده با آگهی، زنان زیادی را فریب داده بود. انتشار این گزارش در یک روزنامه پرطرفدار، احساسات مردم را برانگیخت و عمق فساد و تباهی رژیم شاهنشاهی پهلوی را نشان داد، اما براساس همان گزارش‌ها، پری بلنده حتی یک روز هم بازداشت نشد. وقتی ماجرای آگهی‌ها رسانه‌ای شد، وزارت جهانگردی سردبیر و خبرنگار را توبیخ کرد. از دفتر مخصوص فرح، دفتر مخصوص اشرف، دفتر رییس شهربانی کل کشور و حتی ساواک به مجله تلفن کردند و ضمن بد و بیراه گفتن به عوامل نشریه، آنها را تهدید کردند که دیگر از این گزارش‌ها منتشر نکنند.

 

رییس محله قلعه‌نو، مسئول شورای داوری!

در دهه۵۰ وزارت دادگستری برای حل و فصل دعواهای خانوادگی، مراکزی به نام شورای داوری راه انداخت که کنار کلانتری‌ها کار می‌کردند و مسئولیت‌شان ازبین بردن اختلاف‌ها بود. رییس شورای داوری کلانتری خیابان جمشید، از سردسته‌های باسابقه محله بدنام شهرنو بود. سردسته‌های این محله در کلانتری‌ها و شوراهای داوری عواملی داشتند برای فریب زنانی که مشکلات خانوادگی یا گرفتاری مالی دارند. شورای داوری زنان را به گرفتن طلاق تشویق و به سردسته‌های محله شهرنو معرفی می‌کردند.

قلعه‌نو، بزرگ‌ترین خیانت رژیم پهلوی به زنان ایرانی است.