پرونده ویژه

نوع مقاله : پرونده ویژه

10.22081/mow.2023.74196

چکیده تصویری

پرونده ویژه


پرونده ویژه

 در این شماره، سراغ چند خانم عکاس رفتیم، از نسل قبل تا نسل جدید، برای این‌که نشان دهیم هیچ مانعی سر راه دختری نیست که می‌خواهد دنبال هنر عکاسی برود، حتی امام خمینی هم برای این کار در قامت خبرنگاری مجوز داده‌اند. چرا و چگونه‌اش را در گفت‌وگوی خانم مریم کاظم‌زاده بخوانید. نگویید با حجاب سخت است و نمی‌شود، چون نمونه‌ای از عکاسان موفق را برای‌تان آورده‌ایم که با حجاب کامل در ماجراهای انقلاب حضور داشته، سر از غائله کردستان درآورده و بعد هم در جنگ ازدواج کرده و سال‌ها بعد طعم مادری را چشیده. خانم کاظم‌زاده را چند ماه قبل از دست دادیم، اسطوره‌ای بود و هست برای ما. زنی اهل تفکر و تدبیر و از همه مهم‌تر بی‌ادعا و دقیق. و در ادامه پرونده، سراغ 2خانم عکاس رفتیم که یکی مادر است و عکاسی نوزاد انجام می‌دهد. دخترش مدام دم‌دستش هست. کار می‌کند و درآمد دارد و تا امروز درد دوری فرزند را برای کار و فعالیت اجتماعی درک نکرده است.

این پرونده را بخوانید و عکس‌ها را به‌دقت ببینید. مانع و بهانه‌ای برای هنرمند شدن و کسب درآمد ندارید، فقط فکرتان را به کار بیندازید و سعی کنید شرایط محیطی را جوری تغییر دهید که آسایش و آرامش‌تان برقرار شود.

و صفحه‌های آخر پرونده تلخ است، اما خواندنش ضروری و دیدن عکس‌ها به‌خصوص برای نوجوان‌ها واجب است. ببینید مدعیان آزادی زن، چه نگاه تحقیرآمیزی داشتند. ببینید پشت لباس‌های پر زرق و برق آخرین شهبانوی ایران، چه ظلمی به زنان جامعه ایران می‌شده است. پس از پیروزی انقلاب، فرسنگ‌ها از این فضای مسموم فاصله گرفتیم؛ به برکت نگاه فاخر امام خمینی و رهبر انقلاب به زن.