الگوی سوم جهان: زن مسلمان ایرانی

نوع مقاله : پرونده ویژه

10.22081/mow.2023.74296

چکیده تصویری

الگوی سوم جهان: زن مسلمان ایرانی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


پرونده ویژه

 

الگوی سوم جهان: زن مسلمان ایرانی

عاطفه سعیدی نژاد

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: زن، در تعریف شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غربی، به‌مثابه‌ موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زنِ نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عرصه‌ سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

درواقع مقام معظم رهبری، تعبیر ساحت ولایت اجتماعی بانوان را مطرح می‌کنند که تجلی این الگو را در شخصیت حضرت زهرا و حضرت زینب سلام‌الله علیهما مشاهده می‌کنیم؛ 2بانوی بزرگوار و باکرامتی که معنویت زنانه را به‌صورت کامل‌ترین کل ممکن ارایه کرده‌اند تا الگوی جهانی برای زنان باشند.

در این دوران که جامعه غربی به بن‌بست رسیده، اما پی‌در‌پی در حال تطهیر چهره خود است تا مبادا فسادی که در آن غرق شده و زنان را به ابتذال کشانده، نمایان شود. زنان بسیاری در سراسر دنیا دغدغه یافتن حقیقت و تطهیر روح و جان خود را دارند.

در چنین روزگاری شخصیت بزرگوار حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها مطرح می‌شود که به‌عنوان زن مسلمان در جست‌وجوی معنویت، اصالت زن را در خانه و خانواده می‌دانند، اما این حضور به اندازه‌ای غنی و پُرمؤلفه است که امتداد اجتماعی پیدا می‌کند. جنسیت زنانه نه‌تنها مانعی برای اوج گرفتن معنوی ایشان نمی‌شود، بلکه با ابزار عاطفه و روح لطیف خود، راه حق را پیدا و ظهور و بروز آن را در عرصه‌های مختلف زندگی متجلی می‌کنند. به بیان دیگر، حضرت زینب سلام‌الله علیها در جریان تربیتی معنوی در طول تاریخ برای رسالت زینبی خود در جهاد تبیین نسبت به واقعه عاشورا آماده شدند و اتفاق‌هایی را رقم زدند که برای ما الگو شده است.

همچنین در سیره سرآمد زن معنوی، حضرت صدیقه کبری سلام‌الله علیها را مشاهده می‌کنیم که در خانه به تربیت فرزندان پرداختند. در عین حال حضور اجتماعی ایشان نیز تجلی روح معنوی‌شان بوده است. چنان‌که مشاهده می‌کنیم مدیریت فدک بر عهده ایشان بوده که از طریق آن به امور مسلمانان رسیدگی می‌کردند. یا حتی در جنگ اُحد برای حمایت از رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم و پرستاری از مجروحان حضور داشتند و پس از شهادت جناب حمزه، جزو اولین افرادی بودند که بر پیکر ایشان حاضر شدند. آن بانوی بزرگوار در نهایت در حمایت از ولایت و امامت جان خود را فدا و شهادت در راه اسلام را انتخاب کردند.

مسیری که حضرت صدیقه کبری و حضرت زینب سلام‌الله علیهما طی کردند، مسیر جهاد تبیین بود که می‌تواند در روزگار ما هم مسیری برای هویت‌بخشی به بانوان مومن در جست‌وجوی معنویت الهی باشد. به گونه‌ای که اگر حضور زنان در راهپیمایی‌های انقلاب اسلامی نبود، انقلاب ما پیروز نمی‌شد. امروز هم در مسیر شکل دادن پیشرفت اسلامی ایرانی، زنان مومن باید نقش رهبری خود را پیدا کنند و جهاد تبیین می‌تواند متضمن این حرکت باشد که زنان باایمان و هدفمند، نقش خود را در راهبری این نهضت اجرا کنند.