دعا کنیم برای اخوت بین مجلسی‌ها، دولت، قوه قضاییه و مردم

نوع مقاله : پرونده نوروز

10.22081/mow.2023.74446

سرویس نوروزی

 

مروری بر پیام‌های نوروزی بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال‌های پس از پیروزی

دعا کنیم برای اخوت بین مجلسی‌ها، دولت، قوه قضاییه و مردم

مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین نوروز جمهوریت از راه رسید. عده‌ای تندرو می‌گفتند لزومی ندارد امام که مرجعیت دینی و سیاسی دارد، پیام نوروزی صادر کنند و بهتر است ایشان فقط اعیاد بزرگی مثل غدیر را تبریک بگویند. ولی امام، اسلام را برای ایران می‌خواست و خاک و فرهنگ این سرزمین را محترم می‌شمرد. از اولین سال، یعنی همان نوروز1358 پیام نوروزی خطاب به ملت ایران و مستضعفان عالم منتشر کردند.

بخش‌هایی از پیام‌های نوروزی امام را می‌خوانید؛ از نوروز1358 تا فروردین 1368 و آخرین سال درک حضور امام.

 

فروردین 1358

فرزندان عزیز اسلام، سربازان و پاسداران فداکار اسلام

در این سال نو از شما جوانان دلیر و غیوری که کابوس استعمار را به زانو درآوردید، تقدیر می‏کنم. از شما رزمندگان عزیز که نهال آزادی را در این مرز ‌و ‌بوم بارور کردید، تشکر می‏کنم. موفقیت بیش از پیش شما را در راه رسیدن به پیروزی نهایی از خدای تعالی خواستارم.

در این موقع حساس که باقیمانده دشمنان شکست‌خورده ما در کمین هستند، اتحاد و برادری خود را حفظ کنید و از راه تفرقه و اختلاف، مجال فعالیت مجدد به دشمن ندهید.

 

نوروز 1359

حلول سال جدید را که ره‏آورد آن تمامیت ارکان جمهوری اسلامی است، به همه مستضعفان و ملت شریف ایران تبریک عرض می‏کنم. اراده خداوند متعال تعلق گرفت که این ملت مظلوم را از زیر بار ستمگری و جنایات حکومت طاغوتی و از سلطه قدرت‌های ستم‌پیشه؛ به‌خصوص آمریکای جهان‌خوار نجات دهد و پرچم عدل اسلامی را بر فراز کشور عزیزمان به اهتزاز درآورد. وظیفه ماست که مقابل ابرقدرت‌ها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم؛ به شرط آن‌که روشنفکران دست از غرب و شرق، غرب‌زدگی و شرق‌زدگی بردارند و صراط مستقیم اسلام و ملیت را دنبال کنند... بار دیگر پشتیبانی خود را از فلسطین رشید و لبنان عزیز اعلام می‌دارم. اشغال سَبوعانه افغانستان را توسط چپاول‌گران و اشغال‌گران شرق متجاوز شدیدا محکوم می‌‏کنم و امیدوارم هرچه زودتر مردم مسلمان و اصیل افغانستان به پیروزی و استقلال حقیقی برسند.

ملت شریف باید بداند توجه به خدای متعال و وحدت کلمه، اساس پیروزی ماست. با از یاد بردن رمز پیروزی و سرپیچی از اسلام بزرگ و احکام مقدس آن و پیمودن راه اختلاف و تفرق، خوف آن است که عنایت حق تعالی سلب و راه برای مستکبران باز و حیله‌‏ها و دسیسه‏‌های قدرت شیطانی، ملت عزیز ما را به اسارت کشد و خون‌های پاکی که در راه استقلال و آزادی ریخته شد و رنج‌هایی که جوانان و پیران عزیز ما برده‌اند، هدر رود.

 

سال 1360

همان‌طور که اول نهضت هم‌دست و متحد بودید، در سال جدید باهم هستید. امیدوارم بیش از پیش با هم برادر و هم‌فکر و هم‌رزمنده باشید. آن روز بر ما مبارک است که سلطه جهان‌خواران بر ملت مظلوم ما و سایر ملت‌هاى مستضعف شکسته شود و تمام ملت‌ها سرنوشت‌شان را خودشان به‌دست بگیرند... امیدوارم در سال جدید هم ملت ما و دولت ما و همه آنهایى که در اداره کشور دخالت دارند، از لشکری‌ها و کشوری‌ها، همه با هم برادر باشند... امیدوارم خداوند این سال را سال رحمت، برکت، صفا، برادرى، برابرى، قرار بدهد. تمام ملت و دولت و دست‌اندرکارها مجتمع باشند و با هم این کشور را به سلامتى و سعادت برسانند و از کارهاى ناشایستى که در کشور واقع مى‌شود، جلوگیرى کنند. مملکت ما در سال آینده و در همین سالى که هستیم، مملکتى باشد که قانون فقط حکم کند. هیچ‌کس غیر‌قانون حکم نکند و تمام، مجرى قانون باشند.

 

نوروز 1361

امیدوارم دعایى که در تحویل سال خوانده مى‌شود؛ براى ملت ما همان‌طور که در سال قبل تحقق پیدا کرده، امسال هم تحقق پیدا کند. تمام قلوب و ابصار و بصیرت‌ها در دست خداى تبارک تعالى و ید قدرت اوست. اوست که تدبیر مى‌کند جهان و لیل و نهار را. اوست که قلوب را متحول مى‌کند و بصیرت‌ها را روشن مى‌کند. اوست که حالات انسان را متحول مى‌کند و ما آن را در ملت عزیز خودمان، در زن و مرد و کوچک و بزرگ یافتیم. این تقلیب قلوب که قلب‌ها از آمال دنیوى و از چیزهایى که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالى بپیوندد. بصیرت‌ها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به‌وسیله بصیرت بفهمند... امیدواریم این انقلاب، یک انقلاب جهانى شود و مقدمه‌ای براى ظهور حضرت بقیت‌اللَّه ارواحنا له الفداء باشد.

 

سال 1362

از خداوند تعالى مسألت مى‌کنم که سال جدید را بر همه مسلمانان جهان و مسلمان‌هاى ایران به‌خصوص قشرهاى مجاهد، بازماندگان شهدا، معلولان و متعلقان آنها و بسیجی‌ها و همه قواى مسلح ارتش و غیرارتشى، سپاه پاسداران و همه مبارک کند. بر ملت ایران ان‌شاء‌اللَّه این سال مبارک و سال پیروزى باشد... چیزی که خدای تبارک و تعالی به ملت ما عنایت فرموده، بسیار است. از آن جمله نجات از انحطاط فرهنگی و اخلاقی و وصول به مراتبی از مراتب اخلاق و فرهنگ و پیروزی در جبهه‏‌ها و بالاتر از آن، پیروزی بر نفس که برای جوان‌های ما در قشر وسیعی حاصل شده است. امیدوارم برای همه ما این پیروزی معنوی و تسلط بر نفس و تسلط بر شیطان نفس حاصل شود.

 

نوروز 1363

امید است خداى تبارک و تعالى با عنایات خاص خودش این ملت را، همان‌طور که تاکنون به پیروزى رسیده، به پیروزى بیشتر برساند... امیدوارم اسلام پرچم خودش را بر سر همه مسلمین جهان افراشته کند و دست ستمکاران را از کشورهاى اسلامى کوتاه کند و این ملت را توفیق بدهد که در راه رضاى او صرف بشود و در راه رضاى او عمل کند... امیدوارم به یمن برکات حضرت صاحب سلام‌اللَّه علیه این کشور، کشور پیشرفته‌اى شود از حیث اخلاق، دیانت، معنویات، مادیات و همه چیز. بحمداللَّه ما هر روزى که مى‌گذرانیم از روز سابق براى ما بهتر است.

 

نوروز 1364

حلول سال جدید را به همه مسلمانان جهان به‌خصوص ملت قهرمان ایران و قشرهای مختلف و کسانی‌که در جبهه‏‌ها به اسلام خدمت می‏کنند، کسانی‌که پشت جبهه‏‌ها خدمت می‌کنند و خانواده شهدا و معلولان و به همه تبریک عرض می‏کنم... همه گرفتاری‌های جهان مال قدرت‌های بزرگی است که ادعا می‏‌کنند ما برای صلح این کارها را می‌کنیم. این‌همه جنایت می‌‏کنند، کشورها را به خون می‌کشند و ادعا می‏‌کنند: ما نمی‌‏توانیم ببینیم حقوق‌بشر از بین می‌رود! اینها ادعاهایی است که واقعیت ندارد، بلکه خلافش واقعیت دارد. مسلمانان و مستضعفان جهان غفلت دارند. این، بارقه‏‌ای که در ایران پیدا شد. اگر ملت‌های سایر کشورهای مسلمانان به اینجا ملحق شوند و همه باهم دست دهند و مقابل جنایاتی بایستند که به بشر و بشریت می‌شود، کارها اصلاح می‏‌شود، لکن مع‏الأسف این کار نشده و نمی‌‏دانم چه خواهد شد! امیدوارم خدای تبارک و تعالی به ما قدرت استقامت بدهد، امروز استقامت لازم است.

 

سال 1365

خدایا! ما را در سال نو از این حالى که داریم، عوض کن. ما گرفتار هواهاى نفسانى هستیم و تو مى‌دانى و تو مى‌توانى ما را نجات بدهى. خداوندا! پیروزی‌هاى چشمگیرى که براى ما، ملت ما و براى اسلام حاصل شده، طورى کن که در قلوب ما تاثیر سوء نگذارد و ما را مغرور نکند. ما را از راه انبیا علیهم‌السلام منحرف نکند...

خداوندا! رزمنده‌ها را پیروز کن. ما را در جهاد نفس پیروز کن. همه را در جهاد نفس پیروز کن. ما را به تکالیف‌مان آشنا کن. ما را به وظایفى که با این ملت داریم آشنا کن. دین و دنیاى ما را حفظ کن... خدایا! دل‌هاى کسانی‌که مخالف با این جمهورى هستند، برگردان، تو مقلب‌القلوب هستى. اینها را برگردان که آدم بشوند. توجه داشته باشند اینهایى که کنار نشستند و جوان‌ها این طور پرپر مى‌شوند، و آنها شادى مى‌کنند یا بى‌تفاوت هستند، دل‌هاى اینها را برگردان به دل‌هاى سالم و حجاب را از پیش چشم همه ما بردار. ما را موفق کن که در مسائل الهى کُندى نکنیم، قلب ما و ملت ما به نور معرفت تو روشن شود. خدایا! ارِنِى الْاشْیاءَ کَما هی.

 

نوروز 1366

نوروز امسال خصوصیاتى دارد که براى ما مبارک است. این‌که بحمداللَّه ما سالى را تجدید مى‌کنیم که قبلش پیروزی‌هاى چشمگیرى بود... از خصوصیاتى که کمتر اتفاق مى افتد این‌که سال نو، بین 2عید بزرگ واقع شده؛ یکى عید ولادت حضرت امیر و یکى عید بعثت که بزرگ‌ترین اعیاد اسلامى است. این 2بزرگوار همان‌طورکه در عالم غیب و غیبِ غیب باهم و متحد بودند، در این دنیا هم که آمدند، اخوت و برادرى داشتند. باید ما هم برادرى خودمان را حفظ کنیم. تمام کسانى که در این کشور متصدى امورند، باید برادری‌شان را حفظ کنند... چنانچه اخوت خودمان را حفظ کنیم، ارتش و سپاه و بسیج و سایر قواى مسلحه از عشایر و غیره، اینها هم اخوت خودشان را حفظ کنند، تبعیت کردیم از مولاهاى خودمان و به سعادت مى‌رسیم. چنانچه خداى نخواسته هواهاى نفسانى در کار بیاید و انسان تبعیت از هواى خودش کند و بخواهد مقابل هم جبهه‌گیرى کند، بدانید که ما مخذول دنیا و آخرت خواهیم بود.

از خداى تبارک و تعالى خواستارم که این اخوت را بین همه ارگان‌ها، بین مجلسی‌ها و بین دولت، قوه قضاییه و سایر مردم، بین همه قشرهاى ملت حفظ کند.

 

سال 1367

خداوند سال جدید را بر همه مسلمان‌ها، ملت ما و همه مستضعفان جهان مبارک کند. نوروز در آستانه ولادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است و ما باید انگیزه قیام و مقصد ایشان را بدانیم و وضع زندگی ایشان و همه ائمه علیهم‌السلام چه بود، به‌خصوص در ماه شعبان چه وضعی داشتند. سید الشهدا علیه‌السلام از روز اول که قیام کردند، انگیزه‌شان اقامه عدل بود. فرمودند: مى‌بینید که به معروف، عمل نمى‌شود و به منکر عمل مى‌شود. ما که تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم ایشان چه وضعى در زندگى داشت؛ قیام و انگیزه‌اش نهى از منکر بود... مسلمان‌ها می‌بینند دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ، اذناب و فرمانبران‌شان با مسلمانان، مردم و مستضعفان چه می‌‏کنند. اینها در ظاهر می‏‌گویند می‌خواهیم اقامه عدل کنیم، اما چه عدلی؟ عدل آمریکایی، عدل آمریکایی یعنی چه؟ یعنی هرکس خاضع به من شد و هرکس منافع مملکتش را به ما داد، ما او را قبول داریم! مع‏الأسف به‌قدری به گوش ما، ملت ما و ملت‌های ضعیف خواندند که حکومت به شما چه کار دارد؟ شما برو نمازت را بخوان، شما مسجدت را برو، همین!

 

فروردین 1368

تحویل حال اِلی احسن‌الحال این است که در سال نو، ما تغییر روحی بدهیم، یعنی تحول برای‌مان حاصل شود. همان‏طور که سیره انبیا از اول تا آخر بوده که جنگ و صلح‌شان برای خدا بوده، هیچ پیغمبری جنگ نکرد مگر برای خدا و صلح نکرد مگر برای خدا.

امسال نوروز بین 2عید واقع شده: یکی ولادت حضرت امام حسین که احیا کننده دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخرالزمان و یکی هم میلاد حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء که او تا ابد احیا می‌کند دین خدای تبارک و تعالی را. امیدواریم ملت ما در سال نو طوری عمل کند که سیره انبیا و اولیا بوده است. باید هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلاست به هوای نفس که رفع آن، محتاج به ریاضت است. من که گوینده‏‌ام، موفق نشدم به این عمل، امیدوارم ملت ایران و همه مسلمانان دنیا تحولی پیدا کنند در سال نو و برای خدا کار کنند. برای سلطه و پیروزی خودشان و هواهای نفسانی نباشد.