خلاصه پوشه مادرانه

نوع مقاله : مادرانه

10.22081/mow.2023.74983

چکیده تصویری

خلاصه پوشه مادرانه

موضوعات


مادرانه

 

براساس آیات و روایات اسلامی، تربیت فرزند مهم‏ترین وظیفه والدین است. در بیشتر نظریه‏های رشد شخصیت، مادر به‎عنوان فرد موثر بر تربیت و رشد شخصیت کودک معرفی می‌شود. یکی از ساحت‏های تربیت، تربیت دینی است که زمینه‏ها و عوامل متعددی دارد و در این میان مادر نقش منحصر و بی‌بدیلی برعهده دارد. بخشی از تربیت دینی فرزند، پیش از تولد آغاز می‌شود. حتی دستورات دقیقی در متون دینی داریم، مبنی بر مراقبت‌های پیش از بارداری، برای به دنیا آوردن فرزندی سالم و صالح. انسی که مادر از اولین روزهای حیات فرزند، چه حیات جنینی و چه حیات دنیایی، با فرزند دارد، پدیده‌ای نیست که پدرها تا پایان عمر بتوانند ذره‌ای از آن را درک کنند. آرامش یا عصبانیت در دوره بارداری، میزان تعبّد و بندگی و تقید به خواندن دعا و قرآن، در جنین اثر مستقیم می‌گذارد. گوش انسان، پیش از بقیه اعضا کارش را شروع می‌کند و بعد از ایست قلب و مغز، تا ساعاتی همچنان می‌شنود. آیا مادرها این نکته‌ها را می‌دانند؟ آیا باور دارند چه نقشی در تربیت فرزندان دارند؟ 

مادرها خوب است بدانید پیش از تولد، با اصلاح و تقویت شناخت‏ها، عواطف و رفتارهای خود، تاثیر مثبتی بر تربیت دینی می‌گذارید و زمینه ایجاد چنین تربیتی را فراهم می‏کنید.

مادرهای عزیز! در تمام سال‌هایی که تا پیش از جوانی مشغول تربیت فرزند هستید، بدانید با تقویت روحیه دینی فرزندان در انجام واجبات و ترک محرمات، دوری از رذائل اخلاقی، آموزش آداب اسلامی و یادگیری از طریق مشاهده رفتار، در تربیت دینی فرزندان نقش مهمی ایفا می‏کنید. فرزند از طریق مشاهده رفتار الگویی مادر، از او تقلید می‏کند و رفتار خود را در تمام ساحت‌ها، به‌خصوص امور دینی، با مادر منطبق می‌کند.