می‌خواهم زنده بمانم

نوع مقاله : ادب و هنر

10.22081/mow.2023.74986

چکیده تصویری

می‌خواهم زنده بمانم

موضوعات


ادب و هنر  

 

گفت‌وگو با دبیر جشنواره ادبی با موضوع «نه به سقط عمدی جنین»

می‌خواهم زنده بمانم

مینا سالم

سبیکه بچه دوساله‌اش را که تازه از شیر گرفته بود، روی دوپا نگه داشت. عفت سرش را کمی خم کرد و به سبیکه گفت:«دهن بچه‌رو باز نگه‌دار.»

بچه که حسابی ترسیده بود، به گریه‌هایش جیغ را هم اضافه کرد. مسلم از توی اتاق، پرده توری را کنار زد و زیر لب گفت: «مرگ! خفه‌خون بگیر دیگه! به‌خاطر همین چیزاست که می‌گم ول کن این کارا رو.»

عفت سرش را تا بینی بچه پایین آورد و دهانش را گذاشت روی یکی از سوراخ‌های بینی‌اش و یک‌هو فوت کرد و یک هسته آلبالو از توی دهان بچه با شدت پرید بیرون. عفت گفت: «همینه دیگه، بچه که غذاخور می‌شه، راه می‌افته و از این‌ور، اون‌ور هر چیزی که گیرش میاد، می‌ذاره تو دهنش.»

این متن، گوشه‌ای از کتاب «می‌خواهم بمانم» است. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های برگزیده مسابقه داستان کوتاه «می‌خواهم بمانم» است که چندی پیش با موضوع «نه به سقط عمدی جنین» برگزار شد.

وجیهه سامانی، دبیر علمی جشنواره «می‌خواهم بمانم» و از نویسندگان کشورمان، آثار برگزیده این جشنواره را گردآوری کرده که ماحصل آن شد کتابی 368 صفحه‌ای که نشر صاد آن را چاپ کرده است.

موضوع «نه به سقط عمدی جنین» بهانه‌ای شد تا با وجیهه سامانی گفت‌وگو کنیم:

 

  • ایده برگزاری جشنواره می‌خواهم بمانم چگونه به وجود آمد؟

این جشنواره توسط نشر «جام‌جم» پیشنهاد شد که بعد از برگزاری مسابقه، چاپ آثار برگزیده توسط نشر صاد انجام گرفت.

 

  • باتوجه به حساسیت ویژه‌ای که درباره مساله سقط جنین وجود دارد، هدف از برگزاری جشنواره «می‌خواهم بمانم» چه بود؟

این جشنواره با هدف انتقال پیام این فرشته‌های آسمانی به خانواده‌ها برگزار شد، تا حقی را که خداوند برای‌شان قائل‌شده، به ظلم و ستم از ایشان نگیرند، کوله‌بار خود را با گناه قتل‌نفس سنگین نکنند و گرفتار سختی و شرمندگی عذاب‌وجدان نشوند.

 

  • چه شد که دبیری جشنواره را پذیرفتید؟

به‌دلیل حساسیت بالای موضوع و با هدف آگاهی جامعه از میزان سقط عمدی جنین، آن هم فقط در چارچوب ازدواج‌های قانونی و شرعی در جامعه‌ای که خود را ملتزم به احکام اسلامی می‌داند، دغدغه و دلیل مهمی برای پذیرش دبیری این جشنواره بود.

 

  • چرا جشنواره در قالب مسابقه داستان کوتاه برگزار شد؟

باتوجه به شرایط زندگی امروزه که مخاطبان، فرصت و حوصله مطالعه رمان‌های قطور را ندارند؛ داستان کوتاه، اگر پرداخت و تکنیک مناسبی داشته باشد، می‌تواند محتوا و پیام مناسب را به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن منتقل ‌کند.

 

  • چند اثر برگزیده و چند اثر در قالب کتاب چاپ شد؟

990 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که با بررسی هیات داوران و نظارت بنده، 33 اثر برگزیده شد. در انتخاب و بازنویسی آاثار، سعی کردم داستان‌ها از تنوع موضوعی خوبی برخوردار باشند.

 

  • آیا در زمینه سقط عمدی جنین آماری وجود دارد؟

به گفته پژوهشگران حوزه جمعیت، به‌طور میانگین سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار مورد سقط جنین در کشور انجام می‌شود که ۹۰ درصد این سقط جنین‌ها محصول مشروع نهاد خانواده است و این جای نگرانی بسیاری دارد.