نوع مقاله : مظلومان فلسطینی

10.22081/mow.2023.75108

چکیده تصویری

اعتراض بی‌سابقه مردم دنیا به کشتار غزه

موضوعات

پرونده ویژه

 

گعده شاعران برای حمایت از مظلومان فلسطینی

اعتراض بی‌سابقه مردم دنیا به کشتار غزه

صبا امراللهی

هم‌زمان با شروع دور تازه‌ای از جنایات بی‌رحمانه رژیم اشغال‌گر صهیونیستی و با هدف هم‌بستگی محافل ادبی با مردم غزه و حمایت از فلسطین به‌عنوان مساله اول جهان اسلام، عصر شعری با عنوان «اسم شب، صبح است» به‌صورت سراسری در استان‌های کشور با حضور اهالی اندیشه و قلم، برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد هم با حضور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران، در این نشست شرکت و همراه با شاعران، هم‌دردی و حمایت خود را از مردم مظلوم غزه و فلسطین اعلام کرد.

 

این ظلم ریشه‌کن خواهد شد

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: خدا را شاکرم که ما هم توانستیم در این فضا و در این مساله سهم کوچکی داشته باشیم. از شاعران عزیز قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این اقدام ذخیره آخرت همه ما باشد.

وی با اشاره به اجرای سرودی که در این مراسم با موضوع امام حسین‌علیه‌السلام توسط نوجوانان اجرا شد، افزود: بر ما خرده می‌گیرند که اهل غزه از مسلمانان اهل‌سنت هستند و ما چرا از امام حسین‌علیه‌السلام یاد می‌کنیم. واقعیت این است که ما وقتی مظلوم می‌بینیم یاد امام حسین‌علیه‌السلام می‌افتیم. کودکی که به او ظلم شده، ما را یاد سیدالشهدا می‌اندازد؛ دل‌مان که می‌گیرد، امام زمان‌عجل‌الله تعالی فرجه الشریف را صدا می‌کنیم. پس بر ما خرده نگیرید که چرا این اتفاق می‌افتد. مسیر، واضح و مبرهن است و ما هر مظلومی در عالم ببینیم، یاد سیدالشهدا و خاندان ایشان می‌افتیم و اطمینان داریم که امام زمان کمک خواهد کرد و این ظلم ریشه‌کن خواهد شد.

 

غزه، یک موضوع جهانی است

در ادامه برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز مساله غزه، به موضوعی جهانی تبدیل شده است. شاید دهه‌های قبل به‌واسطه نبود فناوری‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها می‌توانستند افکار عمومی را با تبلیغات کاذب همراه خود کنند اما در سال‌های اخیر، به‌ویژه در جنگ این روزهای غزه، صهیونیست‌ها توان مدیریت رسانه‌ای ماجرا را ندارند. امروز اعتراض‌های عمومی جهانی را نسبت به حرکت صهیونیست‌ها می‌بینیم؛ اعتراضی بین‌المللی که منحصر به کشورهای اسلامی نیست و حرکتی غرورآفرین محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در طول بیش از صد سال گذشته بریتانیا برای حضور صهیونیست‌ها در این سرزمین مقدس زمینه‌سازی کرد و با انواع مکر و حیله و بهانه‌های مختلف، آژانس‌ها انتقال یهودیان را از اقصی‌نقاط دنیا به این منطقه آغاز کردند تا ترکیب جمعیتی را برهم بزنند؛ از همان زمان مقاومت‌ شروع شد. با این‌حال صهیونیست‌ها کار را جلو بردند و در سال۱۹۴۸ اعلام دولت خودخوانده‌ای کردند که با حمایت غربی‌ها تا امروز ادامه پیدا کرده است.

اسماعیلی گفت: حماسه‌ای که ۱۵ مهر اتفاق افتاد، پیش از این سابقه نداشت و این میزان کشته از صهیونیست‌ها در حافظه تاریخی مبارزه‌های مردم مسلمان فلسطین ثبت نشده بود. ما امروز در شورای فرهنگ عمومی، ۱۵مهر را به‌عنوان روز «حماسه جوانان فلسطینی» ثبت کردیم که برای تصویب، باید مراحلی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پشت سر بگذارد. ۱۵مهر در تاریخ، منشأ یک تحول است؛ رهبر انقلاب فرمودند ۱۵مهر، تاریخی جدید از آغاز شمارش معکوس برای اضمحلال رژیم اشغال‌گر قدس است. دیروز عدد شهدای کودک به بالای هزار و ۸۰۰ رسید که این میزان از قساوت، خشونت و قتل، ورای نسل‌کشی‌های قبلی است. کسانی‌که دروغ‌های ساختگی را به‌عنوان نسل‌کشی به خورد تاریخ داده‌اند و حتی محققان را به زندان محکوم می‌کنند، جلو چشم جهان، بیمارستان مسیحیان را بمب‌باران می‌کنند و بیش از ۵۰۰کودک را یک‌جا می‌کشند؛ اینها اتفاق‌های بی‌نظیری از خشونت و قساوت است. ان‌شاءالله همین مساله به اضمحلال رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد. به‌زودی در بیت‌المقدس عزیز به امامت رهبر عزیزمان نماز می‌خوانیم و شادی گسترده سقوط رژیم صهیونیستی را در بیت‌المقدس جشن می‌گیریم.