نوع مقاله : معرفی

10.22081/mow.2023.75116

چکیده تصویری

شاعر بزرگ جهان در محاصره

موضوعات

ادب و هنر 

رژیم صهیونیستی محمود درویش را زندانی کرد

شاعر بزرگ جهان در محاصره

محمود درویش، شاعری است که همواره شعرش با نام فلسطین تداعی می‌شود.

محمود درویش 13 مارس 1941 در دهکده‌ای از فلسطین به‌نام «برده» متولد شد. اسراییلی‌ها این دهکده را به آتش کشیدند و درویش در شش‌سالگی همراه خانواده‌اش مجبور شد به لبنان پناهنده شود. بعدها در مبارزات مردم فلسطین شرکت کرد و وقتی 14سال بیش‌تر نداشت، در شهر حیفا به زندان افتاد. مرتب گرفتار پلیس بود و می‌بایست هر هفته خود را به پلیس معرفی می‌کرد. سال1970 که برای ادامه تحصیل به مسکو سفر کرد و پس از مدتی به قاهره بازگشت.

محمود درویش با انتشار مجموعه شعر «گنجشک‌های بی‌بال» در سال1960 خود را به جامعه ادبی فلسطین معرفی کرد و با مجموعه دومش، «برگ‌های زیتون» جای خود را در ادبیات جهان عرب باز کرد. درویش چند سال عضو کمیته اجرایی سازمان «آزادی‌بخش فلسطین» و همچنین رییس «اتحادیه نویسندگان فلسطینی» بود.

برجسته‌ترین شاعر فلسطین، بی‌تردید محمود درویش است. سال‌1971 از فلسطین به بیروت رفت و «شاعر نخست مقاومت» لقب گرفت. شعر او نماد مقاومت فلسطینیان به‌شمار می‌رود. تاکنون 17دفتر شعر و دو مجموعه یادداشت‌های شخصی از او منتشر شده و در مقام شاعری، جایزه‌های جهانی بزرگی به او تعلق گرفته است.

درویش شاعری است خلاق و نوآور و از دهه60 تاکنون با همه‌ الزامات تعهد سیاسی همواره در شعر به زیباشناسی، عناصر هنری، تحول ساختاری و زبانی و تصویرآفرینی وفادار مانده است. نبوغ شاعرانه درویش، او را در شمار بزرگان شعر معاصر عرب قرار داده است.

سال 2002 محمود درویش قرار بود در گردهمایی نویسندگان جهان شرکت کند. شهر محل اقامت او رام‌الله در محاصره اسراییلی‌ها قرار گرفت. چند نفر از برندگان جایزه نوبل ادبیات از کشورهای مختلف تصمیم می‌گیرند به دیدار محمود درویش به فلسطین بروند، و می‌روند. نویسندگان بزرگ جهان همراه محمود درویش از شهرها و محله‌های فلسطین دیدار می‌کنند و آثار بمب‌باران و حمله نیروهای اسراییلی را می‌بینند. نویسندگان بزرگ جهان مانند ژوزه ساراماگو، گابریل گارسیا مارکز، سوینگا، تونی موریسون و... درباره فلسطین و ظلم صهیونیست‌ها اظهار نظر کرده‌اند. برای شاعر، نویسنده و هنرمند، مرز و محدوده جغرافیایی و زبانی وجود ندارد. شاعران و نویسندگان و به‌طور کلی هنرمندان، پیام‌آوران صلح، دوستی و عشق به انسان، آزادی و عدالت‌اند.