جمهوری اسلامی، زن‌ستیز نیست

نوع مقاله : سخن

10.22081/mow.2023.75125

چکیده تصویری

جمهوری اسلامی، زن‌ستیز نیست

موضوعات


اجتماعی 

 

بیانات رهبر انقلاب در تبیین «الگوی سوم زن مسلمانان»

جمهوری اسلامی، زن‌ستیز نیست

خانم دباغ شخصیتی بود که در دوران مبارزات، همچون یک چریک، مبارزه می‌کرد و در دوران حضور امام‌رحمت‌الله علیه در پاریس، همراه امام مشغول فعالیت و تلاش بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمانده سپاه همدان شد. در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تا جایی پیش رفت که امام او را به‌عنوان یکی از اعضای هیات سه نفره اعزامی به مسکو، برای دادن پیام به گورباچف انتخاب کردند؛ یکی از مهم‌ترین پیام‌بَری‌های سیاسی بین دو کشور بود. امام یک هیات سه‌نفره فرستادند که یکی‌ از آنها زن بود؛ یک زن قدرتمند که رحمت خدا بر او باد!

در مسئولیت‌های مدیریت کشوری، زنان ما با حجاب، با چادر، بهترین مدیریت‌ها را انجام دادند. در مسایل علمی، ادبی، در مجریان صداوسیما، بهترین مجریان. در میدان‌های مختلف، زن ایرانی حضور پیدا کرده و با حجاب اسلامی  در بالاترین سطوح قرار گرفته. این خیلی مهم است. باطل‌کننده‌ زحمت و تلاش دویست سیصد ساله‌ غرب است؛ نمی‌توانند تحمل کنند، عصبانی می‌شوند، خودشان را به در و دیوار می‌زنند تا کاری کنند؛ آن‌وقت می‌چسبند به قضیه‌ حجاب و روی یک مورد تبلیغات می‌کنند. (در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور – پنجم مرداد 1401)

 

بانوی مبارز و فعال، خانم مرضیه‌ دباغ

مساله‌ زن، یکی از مسایل مهم دنیاست. در قضیه‌ زن، ما در موضع دفاع نیستیم؛ ما در مقابل دنیای غرب در موضع تهاجمیم. آنها باید جواب بدهند. آنها شرف زن و عزت زن را زمین زدند و سرکوب کردند برای هواهای نفسانی خودشان. ما در این‌باره مشکلی نداریم، اما در مقابلِ صف‌آراییِ دشمن باید اظهار وجود کرد. باید حقیقت را نشان داد. خانم مرضیه‌ دباغ یکی از کسانی است که می‌تواند نمایشگرِ حقیقتِ گرایشِ زن در جامعه‌ اسلامی باشد، نه فقط در جمهوری اسلامی ما؛ در نگاه اسلام، در منطق اسلام، در فرهنگ اسلام. مبارزه‌های قبل از انقلاب این خانم و کتک و شکنجه و زندان و تاثیراتی که در زندان روی هم‌سلولی‌ها و هم‌بند‌های خودش گذاشته، یک طرف. مثل یک چریک فعالیت کردن و بعد، رفتن به پاریس در خدمت امام و بعد، آمدن در عرصه‌ واقعی و ملموس انقلاب و در طیف عظیمی از فعالیت‌ها حضورِ فعال داشتن. اوایل انقلاب که آمدم همدان، خانم دباغ فرمانده سپاه همدان بود؛ مناطقی را که می‌رفتم، ایشان می‌آمد راهنمایی می‌کرد و بازدید می‌کردیم؛ یعنی یک زن می‌تواند فرمانده سپاه یک منطقه‌ مردخیز باشد! همدان مرد کم نداشت، اما ارزش این زن این‌جوری است. از فرماندهی سپاه همدان شروع کنید، تا بردن پیام امام بزرگوار برای گورباچف در مسکو. این طیف عظیم فعالیت را می‌بینید؟ در سال‌های آخر هم برای فلسطین، لبنان و برای مبارزات مشغول فعالیت بود. پیر و ازکارافتاده شده بود، اما کار می‌کرد. این، زنِ اسلامی است.

همیشه روی کارهای هنری تاکید کردم. همین یک مورد می‌تواند مضمون و محتوای کارِ هنریِ باشد؛ یعنی تصویر زن در نظام اسلامی. تهمت «زن‌ستیزی» را دشمن به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می‌زند. این تهمتی است که از اول انقلاب مطرح کردند، با وجود زنان برجسته‌ای که در انقلاب ظهور کردند و قبل از انقلاب وجود نداشتند. در مقابل این تهمت، یک نمونه از کار هنری بر محور زنان برجسته‌ انقلابی در فعالیت‌های انقلابی، مرحوم خانم دباغ است. (دیدار دست‌اندرکاران برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان همدان – پنجم مهر 1402)