پرونده ویژه

نوع مقاله : خلاصه پوشه پرونده ویژه

10.22081/mow.2023.75242

چکیده تصویری

پرونده ویژه

موضوعات


پرونده ویژه

 

تا حالا به تصویری که رسانه‌های غربی از مادر آمریکایی نشان می‌دهند، توجه کرده‌اید؟ مادری رمانتیک، مهربان و رنجور که پسر خوب و شجاعی را تربیت کرده و او حالا رفته به یکی از کشورهای خاورمیانه تا مردم آنجا را نجات دهد!

و مادر خاورمیانه‌ای در تصاویر غربی، زنی است که بعد از شهادت فرزندش، گریه نمی‌کند، مقاوم است، گُل می‌پاشد و همه این مرگ را به او تبریک می‌گویند.

مخاطبان این تصاویر درتمام دنیا فکر می‌کنند مادران مسلمان مهر و عاطفه‌ای نسبت به فرزندان‌شان ندارند. فرزند به دنیا می‌آورند و او را با روحیات خشن تربیت می‌کنند که به جنگ برود و کشته شود. این و مادر و فرزند، خشن و مهاجم تصویر می‌شوند و مادر و فرزند اروپایی و آمریکایی، مصلح و مدافع!

در‌حالی‌که تصویر درست، دقیقا برعکس است. رسانه‌های مسلمان، خبرنگاران و عکاسان محور مقاومت، به‌دلایل مختلف نتوانستند تصویر واقعی از زندگی در مقاومت نشان دهند؛ زندگی ژر از صدای صدای گلوله و موشک، زندگیِ بدون ترس، زندگی که دوش به دوش مرگ پیش می‌رود.

مادر فلسطینی، مادر لبنانی، مادر سوریه‌ای، مادر عراقی، مادر یمنی و مادر ایرانی، مهر و عاطفه‌ای بیش از مادر غربی دارد، اما فرزندش را شجاع و مومن تربیت می‌کند. بالا نگه‌داشتن پرچم اسلام، برای این مادر و پسر، اولویت دارد. سرباز آمریکایی و سرباز وطن در فلسطین یا ایران، هر دو کشته می‌شوند، اما شهادت، به بازماندگان نیرو می‌دهد و نتیجه مرگ سرباز مهاجم، افسردگی و انزواست.