سکوت یا بایکوت؛ انتخاب با شماست

نوع مقاله : گزارش

10.22081/mow.2023.75259

چکیده تصویری

سکوت یا بایکوت؛ انتخاب با شماست

موضوعات


 پرونده ویژه 

گزارشی از حمایت بازیگران سرشناس هالیوودی در حمایت مردم غزه و اخراج از پروژه‌!

سکوت یا بایکوت؛ انتخاب با شماست

صبا امرالهی

از آغاز جنگ اخیر غزه و حمله رژیم صهیونیستی، مردم دنیا در اعتراض به کشتار وحشیانه اسراییل و برای حمایت از مردم غزه، تظاهرات کردند و صدای اعتراض‌شان را به گوش جهانیان رساندند. اما این بار حمایت از مردم فلسطین توسط بازیگران و هنرمندان هالیوودی باعث شد برخی از پروژه‌های کاری اخراج شوند. «ملیسا باررا»، «سوزان ساراندون» و «جنا اورتگا» سه زن بازیگر معروف هالیوودی‌اند که شرکت‌های تولیدکننده فیلم به‌دلیل حمایت از فلسطین، با آنها قطع همکاری کردند. 

 

ملیسا باررا

«ملیسا باررا» هنرپیشه مشهوری که در مجموعه فیلم‌های «جیغ» بازی می‌کرد توسط سازندگان این فیلم، اخراج شد، زیرا سازندگان آن گفتند پست‌های اینستاگرامی او در شبکه‌های اجتماعی، حامی فلسطین و یهودی‌ستیزانه بوده است. این ستاره هالیوودی به‌طور مداوم در مورد جنگ غزه و حمایت از فلسطین پست‌هایی منتشر می‌کرد. در یکی از این پست‌ها، اسراییل را به «نسل کشی و پاک‌سازی قومی» متهم کرد.

«ملیسا باررا» بازیگر و خواننده مکزیکی متولد ۴ جولای ۱۹۹۰ است که از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرد. او در رشته تئاتر موسیقی در مدرسه هنرتیش دانشگاه نیویورک تحصیل کرد و پس از آن در فیلم و سریال‌های متعددی حضور پیدا کرد. «باررا» سابقه فعالیت در آثاری مانند «جیغ ۵»، «ویدا»، «در هایتس» و «کارمن» را در کارنامه هنری خود دارد.

شرکت اسپای گلس(Spyglass) که تهیه‌کننده فیلم‌های جیغ است بعد از اخراج «باررا» از این پروژه گفته که «در برابر یهودستیزی» تحمل ندارد و با آن مدارا نمی‌کند.

این شرکت، با اعلام این‌که مواضع ما روشن است، گفت: «ما هیچ‌گونه مدارایی با یهودستیزی یا تحریک به نفرت‌پراکنی در هر شکلی، ازجمله اشاره‌های غلط به نسل‌کشی، پاک‌سازی قومی، تحریف هولوکاست یا هر چیزی که آشکارا از مرز نفرت‌پراکنی عبور می‌کند، نداریم.»

باررا، با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: «هر فردی روی زمین، مستحق حقوق بشر، احترام و البته آزادی و برابری است. من شبانه روز دعا می‌کنم تا دیگر هیچ مرگ و میر و خشونتی وجود نداشته باشد و یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را در جهان ببینم. من به صحبت و اظهارنظر برای کسانی‌که به آن نیاز دارند و دفاع از صلح و امنیت، برای حقوق بشر و آزادی ادامه خواهم داد. سکوت برای من، یک گزینه نیست.»

پست‌های دیگری که «باررا» در هفته‌های اخیر به اشتراک گذاشته؛ یکی درباره تحریف هولوکاست «برای تقویت صنعت تسلیحات اسراییل» است و در دیگری می‌گوید: «امروز در غزه مانند یک اردوگاه کار اجباری رفتار می‌شود.»

 

نامه هنرمندان و تقاضای آتش‌بس

باررا یکی از ۲۰۰ نفری است که در ماه اکتبر نامه سرگشاده هنرمندان و بازیگران به جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با درخواست برقراری آتش‌بس در غزه امضا کرد.

او در این نامه که 27 اکتبر آن را نوشته و در قالب پست اینستاگرامی منتشر کرده، آورده: «ما به‌عنوان هنرمندان و مدافعان، اما مهم‌تر از همه به‌عنوان انسان‌هایی که شاهد تلفات ویران‌گر زندگی و آشکار شدن وحشت در فلسطین و اسراییل هستیم، گرد هم می‌آییم. لطفا به ما بپیوندید و از کنگره  @POTUSو دیگر رهبران جهان بخواهید تا قبل از، کشته شدن جان دیگری، به کاهش تنش و آتش‌بس فوری در غزه و اسراییل بپیوندند.

ما باید به بمب‌باران غزه پایان دهیم و آزادی امن همه گروگان‌ها را تضمین کنیم و خواهان دسترسی کافی به کمک‌های بشردوستانه برای رسیدگی به مردمی باشیم که به‌شدت به آن نیاز دارند. با نمایندگان خود تماس بگیرید.» او در ادامه از خوانندگان خواسته تا متن کامل نامه را در artists4ceasefire.org بخوانند.

متن کامل نامه این است:

رییس‌جمهور محترم بایدن!

ما به‌عنوان هنرمندان و مدافعان، اما مهم‌تر از همه به‌عنوان انسان‌هایی که شاهد تلفات ویران‌گر و آشکار شدن وحشت در اسراییل و فلسطین هستیم، گرد هم می‌آییم. ما از رییس‌جمهور ایالات متحده می‌خواهیم که شما و کنگره ایالات متحده خواستار کاهش تنش و آتش‌بس فوری در غزه و اسراییل قبل از، کشته شدن جان دیگری باشید. بیش از 5هزار نفر در ده روز گذشته کشته شده‌اند، رقمی که هر وجدان می‌داند فاجعه‌بار است! ما معتقدیم همه زندگی مقدس است، فارغ از مذهب و قومیت. کشتار غیرنظامیان فلسطینی و اسراییلی را محکوم می‌کنیم.

ما از دولت شما، کنگره و همه رهبران جهان می‌خواهیم به همه جان‌های سرزمین مقدس احترام بگذارند و خواستار آتش‌بس بدون تاخیر و تسهیل آن شوند؛ یعنی پایان بمب‌باران غزه و آزادی امن گروگان‌ها. نیمی از دو میلیون ساکن غزه را کودکان تشکیل می‌دهند و بیش از دو سوم آنها پناهنده و فرزندان‌شان مجبور به ترک خانه‌های خود هستند. باید اجازه دهند که کمک‌های بشردوستانه به آنها برسد.

ما بر این باوریم ایالات متحده می‌تواند نقش دیپلماتیک حیاتی در پایان دادن به رنج داشته باشد و صدای خود را به صدای کنگره ایالات متحده، یونیسف، پزشکان بدون مرز، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و بسیاری دیگر اضافه می‌کنیم. نجات جان، یک الزام اخلاقی است. قوانین بین‌المللی یونیسف و شفقت باید حاکم باشد.»

تا زمان نگارش این مقاله، بیش از 6هزار بمب در 12روز گذشته به سمت غزه پرتاب شده که در نتیجه هر 15دقیقه، یک کودک کشته می‌شود.

کودکان و خانواده‌های غزه، چند روز پس از حمله هوایی و قطع همه راه‌های عرضه، عملا با کمبود غذا، آب، برق، دارو و دسترسی ایمن به بیمارستان‌ها مواجه شده‌اند. سوخت تنها نیروگاه غزه بعدازظهر چهارشنبه تمام شد و برق، آب و تصفیه فاضلاب قطع شد. بیشتر ساکنان دیگر نمی‌توانند آب آشامیدنی را از ارایه‌دهندگان خدمات یا آب خانگی از طریق خطوط لوله دریافت کنند. وضعیت بشردوستانه به پایین‌ترین حد رسیده و گزارش‌ها حاکی از حمله بیشتر است. شفقت و قوانین بین‌المللی باید حاکم باشد.»

فراتر از درد و سوگواری، ما برای همه مردم آنجا و عزیزان‌شان در سراسر جهان، انگیزه‌ای سرسختانه برای دفاع از انسانیت داریم. ما از آزادی، عدالت، کرامت و صلح برای همه مردم دفاع می‌کنیم و میل عمیق به توقف خونریزی داریم.

ما از گفتن داستان سکوت خود به نسل‌های آینده خودداری می‌کنیم، که ایستاده‌ایم و کاری انجام نداده‌ایم. همان‌طور که مارتین گریفیث، رییس امداد اضطراری به UN News گفته: «تاریخ در حال مشاهده است.»

این نامه توسط 200 نفر از بازیگران مشهور هالیوودی امضا شد.

 

جنا اورتگا

جنا اورتگا، ستاره‌ جوان‌ سریال پرطرفدار «ونزدی»، حمایت خود از مواضع ضداسراییلی ملیسا باررا ابراز کرد که از فهرست بازیگران فیلم «جیغ» کنار گذاشته شد. او اعلام کرد که دیگر در پروژه «جیغ» بازی نخواهدکرد.

جنا اورتگا، بازیگر اهل آمریکا متولد سال 2002 است. از فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی که در آنها حضور داشته، می‌توان به «روز بله‌گویی»، «جیغ»، «نجات فلورا»، «مرد آهنی‌3» و«جین ویرجین» اشاره کرد.

«ارتگا» پست اینستاگرامی «ملیسا باررا» را پسندیده که در دفاع از عقایدش، درباره‌ جنگ فلسطین و اسراییل  منعکس کرده بود.

همچنین حساب توییتر ارتگا هم غیرفعال شده، اما برخی توئیت‌های قدیمی او حاوی نظرهایی در حمایت از فلسطین است. اگرچه ارتگا به‌طور علنی از باررا یا فلسطین حمایت نکرده، اما بسیاری بر این باورند که خروج او از فیلم «جیغ» راهی برای نشان‌دادن حمایتش از بازیگر اخراج‌شده‌ هالیوود است.

 

سوزان ساراندون

یکی دیگر از بازیگران هالیوودی که از فلسطین حمایت کرده «سوزان ساراندون» است. ساراندون متولد 1946 در نیویورک آمریکاست. چند جایزه اسکار و گلدن‌گلوب برای بازی در فیلم‌های مختلف به‌دست آورده. «سوزان ساراندون» توسط آژانس هالیوودی خود پس از سخنرانی در یک راهپیمایی حامی فلسطین، کنار گذاشته شد.

ساراندون، بازیگر فیلم تلما و لوییز (Thelma & Louise) درباره وضعیت خود اظهارنظری نکرده. اخراج باررا پس از انتشار خبر اخراج ساراندون بازیگر توسط آژانس استعدادیابی UTA بود.

ساراندون که با موضع‌گیری‌های صریح سیاسی و اجتماعی شناخته می‌شود،‌ در چند تظاهرات برای حمایت از فلسطینی‌ها در آمریکا حضور داشت. او به‌خاطر سخنرانی هفته گذشته در راهپیمایی مورد انتقاد قرار گرفت: «مردم زیادی هستند که در این زمان از یهودی بودن می‌ترسند و طعم مسلمان بودن در این کشور را می‌چشند که اغلب در معرض خطر خشونت قرار می‌گیرند.»

او همچنین در این راهپیمایی گفت که مردم دارند خود را آموزش می‌دهند، مردم از شست‌وشوی مغزی که از کودکی شروع شده بود، فاصله می‌گیرند.»

ساراندون شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را تشویق کرد که قوی، صبور و صریح باشند و کنار هر کسی که شهامت صحبت کردن دارد، بایستند.»

 

تام کروز هم حمایت کرد

ماها دخیل، یکی از مقامات ارشد در یکی دیگر از آژانس‌های هالیوود(CAA) نیز برای پست‌های اینستاگرامی در حمایت از مردم فلسطین، از کار برکنار شد. در پستی که منتشر کرده، می‌گوید: «چه چیزی دلخراش‌تر از این‌که شاهد نسل‌کشی باشیم؟ شاهد انکار این‌که نسل‌کشی در حال وقوع است.»

خانم دخیل از وظایف خود به عنوان رییس مشترک بخش فیلم‌برداری کنار گذاشته شد، اگرچه به او اجازه دادند به‌عنوان یک نماینده باقی بماند.

به گفته نشریه ورایتی و سایر نشریه‌های تجاری، یکی از مشهورترین مشتریان او، تام کروز، به CAA اعلام کرد که از خانم دخیل حمایت می‌کند. گزارش شده که کروز با او در دفتر آژانس ملاقات کرد تا حمایتش را از خانم دخیل نشان دهد. نشریه ورایتی در گزارشی نوشته؛ مواردی از «اخراج، مقصر دانستن و احساس خیانت» به‌دلیل موضع‌گیری‌های مربوط به جنگ غزه در سراسر هالیوود مشاهده می‌شود.