بانوان، پرچم‌داران اسلام و قرآن

نوع مقاله : گزارش

10.22081/mow.2023.75269

چکیده تصویری

بانوان، پرچم‌داران اسلام و قرآن

موضوعات


 مادری 

 

گزارشی از بزرگ‌ترین مراسم تکریم بانوان مبلّغ و محفل‌دار قرآن کریم

بانوان، پرچم‌داران اسلام و قرآن

وجود بانوان قرآن‌پژوه، موهبت بزرگ الهی است

اولین آیین نکوداشت و تکریم بانوان مبلّغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حمید مجیدی‌مهر، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به افزایش حضور بانوان در فعالیت‌های قرآنی گفت: «حضور بانوان در فعالیت‌ها و جلسه‌های قرآنی در مقایسه با آقایان نسبت هشتاد به بیست را دارد.»

مجیدی‌مهر درباره مسابقه‌های سراسری و بین‌المللی قرآن کریم و سهم بانوان در این مسابقه‌ها گفت: «27کشور در دنیا برگزارکننده مسابقه‌های قرآن هستند که از این تعداد، سه کشور در بخش بانوان مسابقه برگزار می‌کنند و ایران یکی از آنهاست. در سال‌های گذشته مسابقه‌های قرآنی در دبی برگزار شد و 87کشور شرکت کردند و بعد از آن، ایران میزبان 83کشور بود. امروز باتوجه به موفقیت کشورمان در عرصه دیپلماسی فرهنگی و قرآنی، این رکورد جابه‌جا شده و ایران میزبان 105کشور در مسابقه‌های قرآن کریم خواهد بود.»  

 

قرآن مظهر معنویت است

حجت الاسلام احمد عابدی استاد فلسفه و رزمنده دفاع‌مقدس با اشاره به نام همایش اخلاق و معنویت گفت: «علوم معنوی شامل شش شاخه آداب، اخلاق، سیر و سلوک، عرفان نظری، عرفان عملی و حکمت عملی است. این علوم به مسایل معنوی می‌پردازند که اخلاق یکی از آنهاست. قرآن، مظهر معنویت است. ظاهر قرآن با کتاب‌های دیگر فرقی ندارد، اما قرآن مظهر معنویت است؛ آن هم به‌خاطر جنبه‌های ناپیدای قرآن است. این‌که در ظاهر می‌بینیم، می‌شنویم و می‌گوییم اینها لفظ است، معنویت نیست. معنویت خداست که ناپیداست. معنویت روح و قداست است که پیدا نیست. تربت سیدالشهدا معنویت است، چون ارزشش ناپیداست. پس مفاهیمی که ماوراء مادی است، معنویت دارد. خداوند همه را در پناه قرآن به درجات اخلاق و ‌معنویت برساند.» 

 

قرآن برای همه جنبه‌های زندگی دستور دارد

در ادامه همایش اخلاق و معنویت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی با اشاره به این‌که قرآن ده‌ها لقب دارد و هریک بار خاصی دارد، گفت: «معلم قرآن، خداست (الرحمان، علم القرآن)، هیچ‌کس درباره قرآن نتوانسته حرف آخر را بزند و نخواهد زد. حضرت علی‌علیه السلام درباره قرآن فرمود: «بحر لایدرک قعره» دریایی است که دست کسی به آن نمی‌رسد. اگر قرآن، تدبر بدون قرائت باشد، جاذبه‌اش کم است و اگر همه آن قرائت و تجوید باشد، پس معنا چه می‌شود؟ درمورد قرآن، پنج دستور داریم: قرائت، ترتیل، تدبر، عمل و ابلاغ به دیگران که باید این کارها را انجام دهیم. قرآن در زندگی بعضی افراد جنبه تشریفاتی پیدا کرده مثل قرآن روی جهیزیه عروس. ما سراغ قرآن نرفته‌ایم! برای دهانی که با آن حرف می‌زنیم، شش دستور در قرآن وجود دارد: «قولا سدیدا»، «قولا بلیغا»، «قولا معروفا»، «قولا لیّنا» و «قولا کریما» لب شما که تکان می‌خورد، قرآن درباره آن صحبت می‌کند.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به این‌که قرآن برای همه جنبه‌های زندگی آیه دارد، افزود: «قرآن حتی برای مهمانی‌ها از ورود تا خروج مهمان آیه دارد. بی‌اجازه وارد نشویم، با دعوت برویم و چه آدابی را در مهمانی رعایت کنیم.»

وی گفت: «سیاسی‌ترین آیه‌ها، در قرآن است. روزی حضرت محمدصلی الله علیه و آله خطبه می‌خواند، یک‌دفعه عده زیادی از کسانی که پای صحبت‌ها نشسته بودند، مجلس را ترک کردند. آیه نازل شد که شما چقدر بی‌ادبید! پیامبر در حال خواندن خطبه است و شما رهبر را تنها گذاشته‌اید؛ این آیه سیاسی است.»

حجت الاسلام قرائتی در ادامه با بیان اینکه هر کلمه در قرآن نکته دارد، خاطرنشان کرد: «قرآن در 27آیه به مردم درباره نماز و زکات توصیه می‌کند. قرآن می‌گوید پدر و مادر وقتی پیر شدند، خودتان از آنها نگهداری کنید. قرآن درباره رنگ، نظر دارد. آیه «والتین و زیتون» دو دکترا درونش نهفته است. رابطه انجیر و زیتون چیست؟ بنابراین قرآن پر از مفاهیم علمی است.»

 

130 تفسیر برای دانشگاه‌ها نیاز داریم

وی با اشاره به اینکه ما مزه قرآن را نچشیدیم، گفت: «باید هرچه اسلام گفته انجام بدهیم. قرآن درباره همسر و فرزند سخن گفته است. خدا در قرآن می‌گوید تعداد مسلمانان هرچه بیشتر باشد، بهتر است. شما بچه بیشتری داشته باشید، اما از مظاهر زندگی کم کنید. در قرآن‌ ‌مفاهیم بسیاری است که باید آنها را کشف کنیم. ما نیازمند ۱۳۰تفسیر برای دانشگاه‌ها هستیم.  با توان محدود خودم، هفت یا هشت جلد تفسیر نوشتم. ۲هزار۶۰۰ نکته حقوقی را می‌توان از تفسیر نور خارج کرد. قرآن درباره آیین همسرداری و زندگی مفاهیم بسیاری دارد. تمام هستی برای ماست و ما برای چه هستیم؟ ما برای عبادت هستیم. بهترین عبادت‌ها، نماز است بهترین بخش نماز، سجده است و بهترین سجده، سجده آخر است.»

وی درباره حفظ قرآن گفت: «اگر کسی قرآن را حفظ کند، نهایت کمال است. ما نماز را درست نشناختیم، 150نکته قرآنی و دینی در نماز وجود دارد اعم از نکاتی درباره انتخابات، تغذیه، فقرا، ازدواج و حتی حق حیوانات که تبیین نشده است. ما صدها حدیث درباره حیوانات داریم. در قرآن آیاتی درباره تحقیقات بیهوده توسط مردم داریم. در قرآن آمده که بین دو قبیله دعوا می‌شود که ما بیشتر هستیم یا شما. ابتدا می‌شمارند، بعد می‌گویند بروید زنان حامله را هم بشمارید. باز می‌گویند بروید مرده‌ها را بشمارید. آیه نازل شد «الهئکم التکاثر...» آن‌قدر سرگرم آمار هستید که از عبرت گرفتن مرده‌ها غافل شدید. می‌روید مرده‌ها را می‌شمارید!»

وی در ادامه گفت: «زن و شوهری که به یکدیگر نیش می‌زنند نمازشان صحیح است، اما قبول نیست. قرآن می‌گوید اگر فرد اهل نماز نیست به او دختر ندهید. حضرت موسی تحت تعقیب قرار گرفت. حرکت کرد به سمت مَدْین، هنگامی‌که نزدیک شهر رسید، گروهی از مردم را کنار چاهی دید که از آن چاه آب می‌کشیدند و دام‌های خود را سیراب می‌کردند، کنار آنها دو دختر را دید که مراقب گوسفندهای خود هستند، گوشه‌ای ایستاده‌اند و به چاه نزدیک نمی‌شوند، نزد آنها رفت و گفت: «چرا کنار ایستاده‌اید؟ چرا گوسفندهای خود را آب نمی‌دهید؟» دختران گفتند: «پدر ما پیرمرد سالخورده و شکسته‌ای است، ما به جای او گوسفندان را می‌چرانیم، اکنون بر سر این چاه مردها هستند، در انتظار رفتن آنها هستیم تا بعد از چاه آب بکشیم.» موسی‌علیه‌السلام آب از چاه برداشت و گوسفندهای آن دختران را آب داد. دختران نزد پدر پیر خود که حضرت شعیب‌علیه‌السلام بود، بازگشتند و ماجرا را تعریف کردند، شعیب یکی از دخترانش را نزد موسی فرستاد و گفت: «برو او را به خانه ما دعوت کن، تا مزد کارش را بدهم.» یکی از دختران رفت و دعوت پدر را به او ابلاغ کرد، موسی به سوی خانه شعیب حرکت کرد. وقتی رسیدند حضرت شعیب به حضرت موسی گفت: «من می‌خواهم یکی از دو دخترم را به همسری تو درآورم به این شرط که هشت سال برای من کار (چوپانی) کنی و اگر تا ده‌ سال کار خود را افزایش دهی، محبتی از طرف توست. نکات زیادی در قرآن درباره ازدواج وجود دارد.

شوخ طبعی در جلسات قرآن

حجت الاسلام قرائتی خطاب به بانوان گفت: «شما بانوانی که مبلّغ هستید، تا زمانی که واجب وجود دارد درباره مستحبات سخن نگویید. بعد از این‌‌ همایش، جلسه‌های قرآن را گسترش دهید. تفسیر قرآن زیاد ببینید و محوریت کارتان قرآن باشد. حتی روضه هم بر مبنای قرآن بخوانید. در جلسه‌های قرآنی، وقتی مردان حضور ندارند، لباس رنگی بپوشید و گاهی شوخ‌طبعی داشته باشید. خنده‌های حکیمانه در جلسه ایجاد کنید. جلسه‌های طولانی برگزار نکنید. تفسیر مطالعه کنید و‌ با خودتان قرار بگذارید که بدون خواندن تفسیر، نخوابید.»

 

بیش از هزار و 200 بانوی مبلّغ در شهر تهران

دبیر همایش با بیان اینکه این نکوداشت در ادامه حرکت عظیم و سالیانه همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه است، گفت: «این همایش هر سال با هدف تجلیل و تکریم از بانوانی برگزار می‌شود که حافظ، قاری، داور، مربی، پژوهشگر، مفسر و هنرمند در زمینه قرآن کریم از سراسر دنیا هستند. تا حالا 15دوره برگزار شده و دوره هفتم این همایش با حضور چهار هزار بانوی قرآن‌پژوه در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد و ایشان فرمودند وجود بانوان قرآن‌پژوه، موهبت بزرگ الهی است. در این همایش از مرحوم استاد احمد احمدی دبیر همایش بانوان قرآن‌پژوه که خالصانه در این زمینه کار کردند، یاد می‌کنم. همچنین یاد می‌کنم از اسلام‌شناس کم‌نظیر مرحوم علامه محمدرضا حکیمی که در توصیف این همایش گفتند: این همایش در جهان اسلام بی‌نظیر است.»

عبداللهیان با یادی از مردم مظلوم غزه افزود: «بیشترین حافظان قرآن را غزه دارد و همه اعضای یکی از گردان‌هایی که در این نبرد، مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی مقابله کرد، حافظ قرآن هستند که به‌همین دلیل به گردان حفاظ مشهور است. از ابتدای سال و هم‌زمان با ماه مبارک رمضان، طرح شناسایی محافل قرآنی در مناطق 22گانه شهر تهران آغاز شده است. در این طرح همه محافل خانگی و اماکنی که مراسم قرآن‌خوانی برگزار می‌کنند، شناسایی و نیازسنجی شده‌اند و تا حد توان برای همه آنها تجهیزات و امکاناتی که در اختیار نداشتند اعم از مجلدات قرآن، رحل و سیستم صوتی تهیه شده و در اختیار این بانوان قرار گرفته که این محافل بهتر برگزار شود. تاکنون بیش از هزار محفل قرآنی در تهران شناسایی شده و بیش از هزار و ۲۵۰ مبلّغ، مشغول کارند.»

دبیر همایش اخلاق و معنویت، بیان عاطفی مبلّغان را بهترین راه ارتباطی با بانوان دانست و افزود: «بهترین رسانه و راه انتقال معارف قرآن کریم از طریق این بانوان مبلّغ و محفل‌دار است که بیشترین تاثیر را در تربیت نسل جوان دارند. تمام خانه‌های قرآن و بانوانی که در خدمت قرآن هستند یک ویژگی مشترک دارند، همه این محافل، مردمی هستند و این بانوان محفل‌دار به‌صورت خودجوش و مستمر این برنامه‌ها را برگزار می‌کنند. آنها متکی به حمایت هیچ نهادی نیستند و سال‌هاست پرچم اسلام و قرآن را زنده نگه داشته‌اند. باید تلاش کنیم رفتارهای فردی، خانوادگی، مدیریتی، سازمانی، سیاسی و بین‌المللی براساس قرآن و اسلام شکل گیرد که بدون تردید بانوان مبلّغ قرآنی و محفل‌داران قرآن کریم به‌درستی در این مسیر قرار دارند. هرجا بانوان به صحنه بیایند، بیشتر شاهد بروز و ظهور ارزش‌های انقلاب اسلامی خواهیم بود. از این‌رو مسئولان باید همت و کمک ویژه داشته باشند که بانوان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و قرآنی کنار مردان بتوانند ایفای نقش کنند و به زنان و نقش آنان به‌عنوان اقلیت نگاه نشود. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برگزاری دوره بعدی این همایش در بارگاه رضوی باشیم و به امید خدا در ادوار آتی، عتبات عالیات میزبان بانوان قرآنی باشد که توقع می‌رود این خواست جامعه بانوان قرآنی در آینده اجابت شود.»

 

انقلاب اسلامی و ارتباط با قرآن

سردار مصطفی ایزدی، معاون امور راهبردی و اشراف ستاد کل نیروهای مسلح در همایش گفت: «انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها و نشأت گرفته از قرآن‌ کریم است. این انقلاب، پیام خاصی دارد و امروز آنچه مقام معظم رهبری به‌عنوان تمدن نوین اسلامی مطرح فرمودند در پرتو قرآن و در جبهه مقاومت شاهد آن هستیم. ارزش‌های انقلاب اسلامی در دنیا جا افتاده و متفکران غربی می‌گویند انقلاب اسلامی، سیاست را با معنویت، مندمج کرده است. به قول رهبران مطرح جهانی، اساس دشمنی غرب با این انقلاب، همین مبانی اساسی است که مقابل اندیشه اومانیستی قرار گرفته. در غرب، علمای غربی به‌تدریج ارزش‌هایی که قرآن به آن پرداخته، در مطالعه‌های خود مطرح کرده‌اند و به‌تدریج نگاه توحیدی در غرب مورد توجه قرار گرفته است. آ‌ها در راهبرد صد ساله خود بر فقدان معنویت در غرب تاکید کردند. قرآن در تمام زندگی ما موضوعیت دارد. همان‌طور که در پیروزی انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس و در جبهه مقاومت با قرآن پیش رفتیم، طبق فرموده امام خمینی که این انقلاب، به انقلاب جهانی حضرت حجت‌عجل‌الله تعالی فرجه الشریف متصل می‌شود، ان‌شاءالله با همت والا، شاهد این اتفاق نورانی باشیم.»

 

مجالس ذکر نجات‌بخش است

مریم حاج‌عبدالباقی، محقق، پژوهشگر و حافظ کل قرآن در ادامه این همایش صحبت‌های خود را با روایتی از پیامبر آغاز کرد و گفت: «در روایت آمده پیامبر اکرم خطاب به اصحابش فرمود: در باغ‌های بهشت گردش کنید. عرض کردند: ای رسول خدا، باغ‌های بهشت چیست؟ فرمود: مجالس ذکر. بنابراین عزیزانی که موفق به انجام کار قرآنی و محفل‌داری هستند، باید بدانند که جایگاه بالایی دارند. آن‌طور که راغب اصفهانی می‌گوید؛ ذکر، احضار معنا در نفس است. نماز، زیارت خداست و ذکر، حاضر کردن خداست و ما از ذکر غافلیم. این مجالس قرآن کریم می‌تواند محمل مناسبی برای ذکر باشد. مجالس ذکر خیلی نجات‌بخش هستند.»

حاج عبدالباقی خطاب به بانوان مبلّغ و محفل‌داران قرآنی گفت: «توجه داشته باشیم که کارهای زیادی می‌توانیم در این مجالس انجام دهیم. یکی از این کارها، اخلاص است. باید مراقب باشیم به عادت تبدیل نشود و خالصانه برای خدا و برای اعتلای اسلام باشد. رفتار خوب و خوش‌رویی بسیار ارزشمند است. باید در دعوت استاد مراقبت کنیم تا تبدیل به فرقه و بدعت‌گذاری نشود. کسانی‌ را که انحراف فکری دارند، به محافل دعوت نکنیم، چون این افراد دنبال تریبونی می‌گردند که افکار انحرافی‌شان را نسبت به اسلام و قرآن ترویج کنند. نکته دیگر، هم‌افزایی است. مثلا اگر در خیابانی کلاسی داریم و محفلی دیگر فعالیتی در آن خیابان دارد، باید باهم مرتبط شویم و کلاس‌ها را تقسیم کنیم. تجربه نشان داده هرجا بانی، خالصانه جلو آمده، آن مجلس برکت پیدا کرده است. سعی کنیم از اشرافی‌گری دوری کنیم. نظم و برنامه‌ریزی درست داشته باشیم و مهم‌تر از همه، حلم و بردباری درستی در مواجهه با مردم داشته باشیم. امکانات را فراهم کنیم و اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع داشته باشیم. همیشه توجه کنیم به این‌که کلاس چقدر تاثیرگذار بوده و چقدر جوانان جذب شده‌اند.»

حاج عبدالباقی با بیان این‌که خداوند به ما تذکر ذکر کثیر داده، افزود: «پیامبر می‌فرماید: نمازهای پنجگانه مصداق ذکر کثیر است، یعنی اگر کسی نمازهای واجب را بخواند، ذکر کثیر به‌جا آورده است. حواس‌مان باشد در جایگاهی که به‌عنوان محفل‌دار داریم، می‌توانیم مصادیق ذکر کثیر مانند محافل قرآن، تفسیر و نهج‌البلاغه را برقرار ‌کنیم. از خدا بخواهیم برای تحقق ذکر کثیر در خود و جامعه‌ موفق شویم، البته مصداق حقیقی ذکر کثیر شاید خود قرآن، اهل‌بیت و امام زمان‌عجل‌الله تعالی فرجه الشریف باشند که با ذکر زبانی، عملی و قلبی نسبت به این ذکرهای حقیقی امکان تحقق فرج امام زمان را فراهم کنیم.»

 

نقش کلیدی بانوان در تبیین مسایل قرآنی

رییس مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: دو نکته مهم که مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد حضرت امام‌رحمت‌الله علیه مطرح کردند؛ یکی تحول برای کشور در بخش‌های مختلف و دیگری جهاد تبیین است که بسیار مهم، اساسی و کلیدی است. امروز انقلاب اسلامی و جهان اسلام با دشمنانش در یک جنگ ترکیبی مقابله می‌کند. تردید نکنید بین جنگ اقتصادی و جنگ ترکیبی و رسانه‌ای، مورد دوم موثرتر است. در جنگ ترکیبی دشمن تلاش می‌کند ذهن یکایک افراد جامعه ما و امت اسلامی را مخدوش کند و بدون شک در این جنگ ترکیبی، دشمنان بر مشکلات اقتصادی متمرکز می‌شوند؛ به همین دلیل نقش بانوان به‌خصوص بانوان فعال در مسایل قرآنی، بسیار کلیدی و اساسی است. بدون شک قرآن، کتاب زندگی است و همه شئونات جامعه را در برمی‌گیرد و معتبرترین منبع و مرجع برای معناسازی است، به‌ویژه با تکیه بر دو موضوع سنت‌های الهی و مردم.»

محمدباقر قالیباف افزود: «امروز مفتخریم بر این‌که اهل‌بیت‌علیهم‌السلام مفسران معصوم، نمادها و مصادیق تفاسیر قرآن هستند و زندگی آنها الگوی زندگی ماست. انقلاب ما براساس همین مبانی شکل گرفته و بی‌شک امام خمینی، جز در راه خدا گامی برنداشت و کلامی بر زبانش جاری نشد، با این خودسازی و با این روحیه ظلم‌ستیزی برخاسته از قرآن، یکه و تنها، ولی با توکل بر خدا، این تحول عظیم را ایجاد کرد. ببینید دین و معنویت را چگونه به جامعه برگرداند و چه افتخاراتی آفرید! امام خمینی‌رحمت‌الله علیه کنار این تحول، دومین رویکرد را متوجه مردم دانست و این معنویت و معنابخشی و عقلانیت و معرفت را به جامعه منتقل کرد. وقتی از جهاد تبیین حرف می‌زنیم با این مبانی باید مسیر را پیش ببریم و بانوان قرآنی می‌توانند به‌عنوان کنش‌گران فعال در جامعه، این اثربخشی را داشته باشند. کاری که بانوان در زمینه تبیین و تربیت می‌توانند انجام ‌دهند و موثر باشند، هرگز آقایان نمی‌توانند با این دقت و اثرگذاری انجام دهند. انقلاب را از قرآن و مکتب اهل‌بیت‌علیهم‌السلام داریم. امام خمینی در این مسیر حرکت کرد و شهدا نیز در همین مسیر حرکت کردند. عزت مسلمانان و احیای مجدد اسلام برخاسته از همین مکتب قرآن و مکتب اهل‌بیت است.»

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از استادان قرآنی حاضر در این مراسم درباره دین‌گریزی برخی افراد در حوادث سال گذشته، گفت: «ممکن است به هر دلیلی چند نفری دین‌گریز شده باشند، این تذکر به همه ماست که از خدا بخواهیم عاقبت‌به‌خیر شویم. ممکن است فردی تا آخرین لحظات عمرش، جزو بهترین افراد باشد و بندگی خدا کند، اما در لحظات آخر بی‌دین از دنیا برود. چه‌بسا افرادی که در لحظات آخر عمر توفیق پیدا می‌کنند و متدین از دنیا می‌روند، این افراد در تاریخ ما کم نیستند و چه بزرگانی که در سیاست‌مداری و دین‌داری مشهور بودند، اما به این بلا گرفتار شدند. در حق خودمان برای دین‌دار ماندن و عاقبت به‌خیری دعا کنیم و عظمت انقلاب و مکتب قرآن و اعتقاد و باور به سنت‌های الهی که نه تحویل و نه تبدیل می‌شوند و همیشه پابرجا و ابدی هستند را در نظر بگیریم.»

 

فروپاشی رژیم صهیونیستی با طوفان الاقصی

قالیباف گفت: «سال گذشته در همین روزها حرف برخی رسانه‌ها این بود که جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه دیگر نخواهد بود، اما همان‌هایی که این مطالب را مطرح می‌کردند، رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار و دولت‌مردانی که بویی از انسانیت نبرده‌اند و مستکبرند امروز پس از یک سال می‌بینند که جمهوری اسلامی کجاست! اینجاست که عظمت انقلاب اسلامی و آثار قرآن و مکتب اهل‌بیت و مسیر شهدا نمایان می‌شود و اینجاست که گفته می‌شود: «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ» و اینجاست «وَمَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَیَحْتَسِب» اینها باور ماست. دیدیم مسئولان تراز اول اسراییل گفتند با طوفان الأقصی دچار فروپاشی شده‌اند و اگر امروز آمریکا به اسراییل کمک نکند، رژیم غاصب فرو می‌ریزد. این عظمت انقلاب اسلامی و باورهای قرآنی است. آنها خواستند از اسلام، چهره داعشی نشان دهند، اما می‌بینید که امروز اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی و اسلام سیاسی که امام خمینی معرفی کرد که برخاسته از مکتب قرآن و اهل‌بیت‌علیهم‌السلام است، چگونه امروز شیعه و سنی کنار هم با ظلم مبارزه می‌کنند و با این افتخار می‌جنگند و موفق می‌شوند. دنیا به این عظمت و باور و به این مبانی ایمان آورده که رژیم صهیونیستی با آن همه تجهیزات و امکانات چه جنگی را دنبال کردند، اما مردم فلسطین مقاومت کردند که اینها برکت انقلاب و قرآن و باور ماست.»

رییس مجلس ضمن قدردانی از فعالان و محفل‌دارن قرآنی گفت: «خداوند تبارک و تعالی توفیق بیشتری به شما عزیزان دهد تا بتوانید در همه ابعاد زندگی در مسیر قرآن و اهل‌بیت حرکت کنید و همه بتوانیم توفیق داشته باشیم راه شهدا، امام و راه خدمت به این مردم عزیز را دنبال کنیم و خواست مقام معظم رهبری را پیش ببریم.»

در پایان این همایش از عزت‌السادات میرخانی، فریبا علاسوند، فهیمه فرهمندپور، بتول فلک‌شاهی، مریم محمودزاده، قدسی ملک، رضیه سادات آستانه، آنا ناظری، معصومه میری آشتیانی، جمیله افروز، مریم انباردار، زینب ذاکری، فرشته کروبی، اشرف نیکو حرف تمیز، مرضیه ابراهیمی، عذرا خلیلی، شهربانو سعیدی، فاطمه اکبری، بتول پورابراهیمی و طرلان رجبی، به‌عنوان بانوان مبلّغ و محفل‌داران قرآن کریم تجلیل شد.