نوع مقاله : پرونده ویژه

10.22081/mow.2024.75586

چکیده تصویری

مردم‌سالاری محقق نمی‌شود مگر با مشارکت زنان!

موضوعات

پرونده ویژه 

دکتر زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی:

مردم‌سالاری محقق نمی‌شود مگر با مشارکت زنان!

نگاه جمهوری اسلامی ایران به زن، ابزار رأی آوری نیست

 

مشارکت سیاسی زنان، یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری در کنار دغدغه‌های انتخابات و مشارکت سیاسی عامه جامعه مطرح فرمودند. توجه خاص به مشارکت زنان، می‌تواند این دغدغه را تحقق ببخشد.

امسال به طور خاص مقام معظم رهبری، بحث انتخابات را مطرح فرمودند که نشان‌دهنده اهمیت انتخابات مجلس و خبرگان رهبری است. در مقوله انتخابات، رهبری چند محور اصلی را برای برگزاری انتخابات سالم، ازجمله مشارکت حداکثری، امنیت انتخابات، رقابت سالم و برگزاری انتخابات سالم مطرح کردند. در همه این محورها اگر نقش بانوان را در نظر بگیریم، حضور زنان می‌تواند تضمین سلامت این موضوعات باشد. اگر بانوان حضور پرشور و چشمگیر داشته باشند، مشارکت و امنیت انتخابات محقق می‌شود. حضور زنان همواره ضامن امنیت بوده، هم در برگزاری و هم در رأی دادن همواره باعث سلامت انتخابات بوده است. البته بحث دیگر، رقابت کاندیداهای زن و مشارکت آنها در عرصه کاندیداتوری است که این محور هم باید مدنظر قرار بگیرد. آنچه نگاه حضرت آقا نسبت به بانوان است و در دیدار اخیر هم اشاره فرمودند، نگاه ظریف و دقیق زنان به مسایل و تحولات سیاسی است که معمولا خانواده را هم با خود همراه می‌کند و این رفتار، منجر به مشارکت حداکثری و انتخاب صحیح می‌شود. چرا این اتفاق می‌افتد؟ به‌دلیل دقت و ظرافت بانوان در تحقق مسایل پیرامون‌شان است.

 

حضور سیاسی زنان، شوخی نیست

درباره مشارکت سیاسی زنان باید گفت بانویی که در حوزه سیاست ورود می‌کند چه در جایگاه رأی‌دهنده، تحلیل‌گر و چه کاندیدا، برای انتخابات یک خانم نمی‌تواند فقط در جایگاه سیاسی رشد کرده باشد و به این نقطه برسد؛ بلکه این پیشرفت و رشد و تعالی باید همه‌جانبه باشد. اساسا نگاه منطقی و عاقلانه به حضور سیاسی زنان، یک نگاه کاریکاتوری نیست. قاعدتا خانمی که هنوز به رشد حقوق اجتماعی و علمی و به عقلانیت نرسیده باشد، نمی‌تواند مشارکت درستی را رقم بزند. وقتی درباره مشارکت سیاسی و رشد حقوق بانوان در عرصه سیاست صحبت می‌کنیم، باید زمینه‌های دیگر رشد متوازن شخصیت زن را فراهم کرده باشیم. خداراشکر رشد بانوان را در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و همه این زمینه‌ها بعد از انقلاب اسلامی می‌بینیم.

بانویی که این علوم را کسب می‌کند و در عرصه اجتماعی نسبت به محیط خود و هموطنانش بی‌تفاوت نیست و یک کنشگر اجتماعی است و براساس این ایده‌ها، آرمان‌ها و رشد معنوی که دارد، در عرصه سیاست هم مشارکت خواهد داشت؛ چون می‌داند برای اصلاح محیط خود و آینده کشورش باید در عرصه سیاست هم ورود داشته باشد. این علوم و مهارت‌ها نه‌تنها به پیشرفت و توسعه شخصیت زن، بلکه به تعالی و روبه خدا شدن شخصیت زن کمک می‌کند. این عنصر در جامعه ما یک بی‌تفاوت نیست؛ بلکه یک عنصر مسئولیت‌پذیر است که ایده اصلاح و خدمت دارد و همه قواعدی که درباره انسان حاکم است، اینجا درباره زن هم مفروض است.

 

دیدگاه متعالی امام نسبت به زنان

امام رحمت الله بنیانگذار اندیشه‌ای بودند که از عمق نگاه معرفتی ایشان برخاست و نگاه معرفتی حضرت امام باعث دیدگاه متعالی ایشان نسبت به زنان شد. در یک جمله حضرت امام این معنا را بیان فرمودند که زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند. این‌که چه زنی، با چه شاخصه‌هایی می‌تواند در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند؟ از موضوعاتی است که در تفسیر یک جمله‌ای امام خمینی نهفته است. مشابه این جمله حضرت امام رحمت الله، را مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با عنوان دخالت زنان در امور کلان کشور، بیان فرمودند. این خواسته و مطلوب امامین انقلاب است و پشت این امر، دنیایی از عمق و معرفت و مبانی اسلامی وجود دارد. برای دخالت در امور کلان کشور، یک خانم باید دارای شاخصه‌هایی باشد و دوره‌هایی را طی کرده باشد و به بلوغی از جهات مختلف رسیده باشد. شخصیتی که به‌صورت متوازن رشد کرده و علوم را آموخته، می‌تواند در جامعه و در سطح کلان، منشأ اثر باشد.

مقام معظم رهبری و امام خمینی، مبنای جامعه ما را جامعه‌ای دانستند یا حکومت را حکومتی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی دانستند که 50 درصد این جامعه، بانوان هستند. اگر قرار است مردم تعیین‌کننده باشند و رأی، نظر و مشارکت آنها و حکمرانی مردم محقق شود، باید به حکمرانی و مشارکت زنان هم فکر کنیم. مردم‌سالاری محقق نمی‌شود، مگر با مشارکت زنان جامعه که نیمه‌ی اثرگذار جامعه هستند و می‌توانند به‌عنوان پیشران، دیگران را با خود به صحنه بیاورند. اینجا مشارکت، فقط انداختن رأی در صندوق نیست، بلکه مشارکت به معنای دخالت در امور کلان کشور است.

 

تلاش برای دروغ بزرگ «زن، زندگی، آزادی»

با این نگاه دست‌آوردهایی در طول سالیان پس از انقلاب در حوزه زنان داشتیم، هرچند که دشمنان نظام، همین نقطه را هدف گرفتند. سال گذشته دیدیم که با دروغ بزرگ «زن، زندگی، آزادی» تلاش کردند در حوزه زنان سیاه‌نمایی کنند و دنیا و جامعه را به تفکر انقلاب اسلامی در حوزه زن بدبین کنند. این موضوع برای‌شان خیلی مهم بود. گزارش‌هایی که از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی قبل از اغتشاشات و ناآرامی‌های سال گذشته داشتیم این بود که بیشتر دستگاه‌های اطلاعاتی و سرویس‌های جاسوسی دشمنان موضوع اصلی‌شان زنان بوده و برای آن ابعاد مختلف حوزه زنان را در نظر گرفته بودند.

اصل 20 قانون اساسی تاکید می‌کند همه افراد اعم از زن و مرد، در حمایت قانون‌اند و از تمام حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. در جوامع غربی می‌بینید وقتی اوباما می‌خواهد رأی بیاورد، شبکه‌ای راه‌اندازی می‌کند و رأی مادران را با شعار آزادی سقط جنین جلب می‌کند. همچنین «تونی بلر» نخست‌وزیر انگلیس وقتی می‌خواهد رأی بیاورد شبکه «نت مامز» را برای گرفتن رأی با شعارهایی که بانوان را جذب کند، راه‌اندازی می‌کند، اما نگاه رهبران ما نسبت به حوزه زنان متفاوت است.

 

نگاه انسان‌محور به زن داریم

وقتی مقام معظم رهبری بحث مشارکت سیاسی بانوان را مطرح می‌فرمایند به این ابعاد به‌عنوان یک انسان، نه به‌عنوان یک جنسیت توجه دارند. نگاه امامین انقلاب به زن، نه نگاه جنسیتی بلکه نگاه انسان‌محوری است که این انسان باید تمام ابعاد رشد را طی کرده باشد و به نقطه‌ای رسیده باشد که بتواند به‌عنوان یک کنشگر در سطح جامعه فعالیت کند.

بارها رهبر معظم انقلاب بر تحصیل و مشارکت زنان در امور اجتماعی و حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی، تحقیقاتی تاکید و تلاش کردند زنان و مردان این جامعه را متوجه کنند که نگاه به زنان نباید نگاه جنسیتی باشد بلکه به رشد و تعالی زن باید توجه شود. اگر این نگاه محقق شود و مردان جامعه ما به رشد و تعالی زنان توجه کنند، جامعه و خانواده ما سالم خواهد بود.

هدف اصلی انتخابات، سلامت جامعه و تشکیل یک جامعه اسلامی و ایجاد زمینه و ریل‌گذاری است. نهایت مجلس این است که ساختاری در قالب مجلس و عناصر مختلف که نمایندگان هستند برای رسیدن به یک جامعه مطلوب و فراهم کردن مسیر و بستر مناسب برای سعادت بشریت را ریل‌گذاری می‌کنند. این مسیر از طریق خانواده سالم و با هدف جامعه سالم طی می‌شود و زنان در این حوزه، مهم‌ترین عناصرند. اگر زن سلامت معنوی و رشد و بلوغ شخصیتی لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند خانواده سالم را مدیریت کند یا فرزندان سالمی را به لحاظ روحی، روانی و اجتماعی برای آینده کشور تربیت کند.

 

زن، ابزار رأی‌دهی نیست!

نگاه به زن در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان ابزار رأی آوری نیست؛ بلکه نگاه به عناصر و محورهای مهم جامعه است که می‌تواند جامعه را به سعادت برساند. جمله معروف امام که از «دامن زن مرد به معراج می‌رود» گویای همین واقعیت است.

اصل 21 قانون اساسی هم تاکید بر همین حوزه داشته و دولت را موظف کرده که حقوق زنان را در تمام جهات و ایجاد زمینه مساعد برای رشد زن، حقوق مادی و معنوی زن و حمایت مادران را در نظر بگیرد. این نگاه در مجموع با نگاه غرب به زن متفاوت است. جامعه آمریکا، نخبگان و حتی نمایندگان کنگره به داد آمدند از این‌که شبکه‌ای از قاچاق انسان دارند که در آن یک میلیون زن در آمریکا، اسیر این شبکه قاچاق هستند. امروز نگاه تمدن غربی به زن، در غزه مشهود است. نگاه تمدن غربی که نقاب از رخ انداخته، کشتن هزاران زن است که نگاه آنها انسانی نیست. نگاه به انسان‌ها به‌عنوان ابزار برای رسیدن به قدرت و مطامع است که اگر این اتفاق نیفتد انسان باید به فجیع‌ترین شکل ممکن حذف شود که امروز در غزه می‌بینیم.

 

پیشرفت زنان بعد از انقلاب اسلامی

زنان در ابعاد مختلف بعد از انقلاب رشد کردند و همین رشد باعث می‌شود انتظار نسبت به زنان در مشارکت سیاسی جدی‌تر شود. اگر بعد از انقلاب رشد دانش‌آموختگان مرد را 7 برابر داشتیم، دانش‌آموختگان زن 17 برابر رشد کردند. 40درصد، افزایش زنان را در عرصه هیات علمی دانشگاه‌ها داشتیم و امروز 56 درصد از زنان در آموزش عالی، کرسی‌ها را کسب کرده‌اند. یعنی گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند. 33درصد هیات علمی زنان هستند، 34 درصد از هیات علمی دانشگاه‌ها در حوزه پزشکی، زنان هستند. 9هزار و 500 مولف زن و 840 ناشر زن داریم. رتبه دهم جهانی در کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان‌های زنان را داریم. 2هزار و 300 زن در هیات مدیره شرکت‌های دانش بنیان داریم. در حوزه قضات که معمولا نظام را محکوم می‌کنند که زنان اجازه قضاوت ندارند هزار و100 زن قاضی داریم. 25 درصد مدیران دولتی، بانوان هستند و فیلم‌سازان زنی داریم که 114 جایزه ملی و 128 جایزه بین‌المللی دارند. 3هزار و 300 مدال ورزشی هم در رویدادهای جهانی کسب کردند.

امروز، غرب و رسانه‌های غربی و غول‌های رسانه‌ای صهیونیستی، یکی از اصلی‌ترین موضوعات خود را به حوزه سیاه‌نمایی علیه نگاه اسلام و ایران به زن قرار داده‌اند و در این حوزه شروع به ادبیات‌سازی کرده‌اند و اخیرا بحث آپارتاید جنسی را برای اسلام و ایران مطرح و تلاش می‌کنند نگاه مقامات و رهبران ما به زن را مشابه نگاه طالبان به زن معرفی کنند. باوجود این‌که سازمان ملل با توجه به آمارها سهم 25 درصدی را برای زنان در سطوح مدیریتی به‌عنوان یک شاخص مطرح کرده بود، مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند که چرا 35 درصد نباشد و تاکید کردند در این زمینه باید اصل بر شایسته‌سالاری باشد که این فرمایش ایشان باید مدنظر خواص و سیاسیون قرار گیرد.

در جایگاه مهمی مانند مجلس که حیطه قانون‌گذاری است و تعیین‌کننده‌ است، بانوان قوی و مقتدری باید حضور داشته باشند که در حوزه قانون‌گذاری و نظارت بر امور، جدیت به خرج بدهند و بتوانند مطالبه حقوق جامعه زنان را محقق کنند.