نوع مقاله : ادب و هنر

10.22081/mow.2024.75601

چکیده تصویری

خلاصه بخش ادب و هنر

موضوعات

خلاصه بخش ادب و هنر

شادی‌ و غم‌ در زمره امور طبیعی است، و امور طبیعی میان تمام انسان‌ها مشترک است. تفاوت فرهنگی و هنجارهای اجتماعی، توان تغییر نظام احساسی و عاطفی یک مادر را ندارد. مادر در تمام دنیا مادر است، چه رنگین‌پوست باشد و مقاوم، چه چشم‌آبی و حساس! عشق مادر به فرزندان و محبت یک زن به خانواده و همسر، قوام زندگی است. مادران فلسطینی،‌ به همین سبک و سیاق، شیرازه زندگی را در شرایط سخت و جنگ نگه داشتند که از هم نپاشد. در پرونده این ماه، با یک بانوی نویسنده گپ زدیم، کسی‌که رمان دنباله‌داری درباره مساله اشغال فلسطین و ظلم رژیم صهیونیستی نوشته. یک رمان جاسوسی پلیسی جذاب که جایزه جشنواره مقاومت را هم به دست‌های نویسنده هدیه داد.

در بخش بعدی درباره تصویر خانواده در سینمای ایران، چند یادداشت و تجربه‌نگاری داریم. به نظر می‌رسد تحکیم خانواده و بازنمایی خانواده سالم بر پرده نقره‌ای، یادآوری به‌جایی است. این روزها «خانواده» حلقه مهمی از زنجیره فرهنگ و نظام اجتماعی ماست که با هر وسیله‌ای ازجمله هنر باید به آن پرداخت. منوچهر محمدی که سال‌ها پای فیلم‌های ارزشمند او نشستیم، به نکته‌های جالبی اشاره می‌کند که اگرچه درباره سینماست، اما در تمام شئون زندگی، تسری دارد. تهیه‌کننده با سابقه سینما، «محبت» را اساس خانواده و جامعه می‌داند!

و در آخر دو نامه می‌خوانید از روزگار تلخ زندگی فروغ فرخزاد. بانوی شاعری که زندگی پر رنج، و مرگ تراژیکی داشت. این نامه‌ها به‌قدری صادقانه و زنانه است که مخاطب از خواندن آن سیر نمی‌شود. اگرچه متن نامه‌ها سنگین و شرح رنج است، اما تسلط نویسنده در نگارش روزمره، ما را پای متن نگه می‌دارد تا پایان.