نوع مقاله : خلاصه پوشه پرونده اجتماعی

10.22081/mow.2024.75958

چکیده تصویری

خلاصه پرونده اجتماعی

موضوعات

سرویس اجتماعی

 

سلبریتی‌ها با زندگی پوشالی و ساختگی در فضای مجازی، افسار زندگی بسیاری از نوجوان‌ها را در زندگی حقیقی به دست گرفته‌اند. اوضاع به سمتی پیش رفته که نوجوان‌ها به تقلید بی‌سر و صدا از آن‌ها رضایت نمی‌دهند و در پارک‌ها و خیابان‌ها، با ظاهر و لحنی شبیه همان سلبریتی، تولید محتوا می‌کنند.

هرچه جنجالی‌تر و معروف‌تر، بهتر! این، قانون نانوشته جامعه و البته فضای مجازی برای سلبریتی‌ شدن و افرادی است که بدون هیچ دست‌آوردی، نام‌شان سر زبان‌ها افتاده. کسانی‌که تنها هنرشان، ظاهر گران‌قیمت و مارک‌دار است که دل هر نوجوانی را می‌لرزاند و رویای شباهت به آن‌ها را در سر می‌پروراند.

هواداری داغ از سلبریتی‌ها موضوع عجیبی نیست و ماجرایی است که در تمام دنیا رخ می‌دهد؛ اما موضوع مهم این است که بدانیم سلبریتی‌ها چه کسانی هستند و چرا تبدیل به الگوی فرزند ما شده‌اند؟ بدیهی است جامعه‌ای که قهرمان‌هایش را برای نسل جوان به خوبی معرفی نکند، سلبریتی‌ها قهرمان می‌شوند. آن‌وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ جوانی چوپان در روستا، عاشق بازیگری کره‌ای می‌شود و حتی خودش را به‌خاطر علاقه بیش از حد به این خانم، می‌کُشد! این جامعه، قهرمان‌هایش را به مردمش به خوبی نشان نداده است.

جوان و نوجوان، به الگو نیاز دارد؛ به این‌که کسی را به‌خاطر حرفه‌اش دوست بدارد و الگویش باشد. در چنین شرایطی، چرا ما سردار سلیمانی، علی دایی و دیگر قهرمان‌های ملی خودمان را برایش پررنگ نکنیم؟ اگر نتوانیم ارزش کار قهرمان‌های واقعی را به او نشان بدهیم، سراغ سلبریتی‌هایی می‌رود که این روزها در شبکه‌های اجتماعی فعال‌اند و بدون کوچک‌ترین هنر و فضلی، صرفا به‌دلیل داشتن دنبال‌کننده‌های زیاد، نقش قهرمان را برای نسل جوان بازی می‌کنند.