نوع مقاله : یادداشت

10.22081/mow.2024.76036

چکیده تصویری

قلاب کتابخوانی برای نجات از فضای مجازی

کلیدواژه‌ها

 ادب و هنر

 

 مادرها دقت کنید

 قلاب کتاب‌خوانی برای نجات از فضای مجازی

مهدی زارعی

«میگل مورالس مادریگال» کارتونیست و کاریکاتوریست کوبایی، از هنرمندان مطرح جهانی حوزه کارتون و کاریکاتور است که فعالیتش را از سال2008 آغاز کرد و آثارش تاکنون در روزنامه‌ها و مجله‌های بین‌المللی و کوبایی ازجمله مجله کارتون و مجله عکس (La picúa)  منتشر شده و جوایز بسیاری هم از جشنواره‌های معتبر جهانی کارتون کسب کرده است.

 

مورالس مادریگال، هنرمندی متعهد به مسایل انسانی و عضو کانون «کارتون برای صلح» است و تاکنون کارتون‌های زیادی را با رویکردهای انسانی و طرح و به چالش کشیدن معضل‌های گوناگونی که دامن بشر را در عصر حاضر گرفته، خلق کرده است. میگل مورالس مادریگال، پزشک متخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم است و عاشق حرفه‌اش است. درباره حرفه پزشکی و هنر کاریکاتور می‌گوید: «پزشکی اشتیاق من، تحقق رویای من و حرفه من است. لذت برگرداندن بهبودی، سعادت و سلامتی به یک انسان و خانواده‌اش بی‌نظیر است. اما کاریکاتور برای من مکمل زندگی حرفه‌ای‌ام است، سرگرمی که ناخودآگاه به حرفه دومم تبدیل شده، در آن آرامشی را می‌یابم که گاهی کار روزانه پزشکی از من می‌گیرد».

میگل مورالس مادریگال، کارتون‌هایی با مفهوم تشویق کودکان به کتاب‌خوانی و دوری از فضای مجازی طراحی کرده است. این هنرمند، کودکان را از غرق شدن و پرداخت به فضای مجازی و گوشی موبایل و همین‌طور نادانی و عدم مطالعه بر حذر داشته و در این‌باره نوشته می‌گوید: «جهل، خود را در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف بروز می‌دهد. بگذارید فرزندان را در امر خواندن آموزش دهیم و آن‌ها را در این زمینه تشویق کنیم.»

میگل مورالس مادریگال در یکی از کارتون‌ها، که عنوان «از جهل بپرهیزید، کتاب بخوانید» بر آن گذاشته، کتاب را همچون چتری محافظ، مقابل باران نادانی فرض کرده است.

 

در این کارتون که عنوان «بارگیری مجدد دانش و خلاقیت» را برای آن نوشته، کودکان را به روی آوردن دوباره به کتاب و تغذیه از این غذای سالم ذهنی، به‌جای استفاده از فضای ناسالم و مخرب موبایل و فضای مجازی تشویق کرده است.

 

میگل مورالس مادریگال، در این کارتون هم که عنوان «ماموریت نجات» را برای آن به کار برده، کودکانی غرق و سرگردان در استخر موبایل را نشان می‌دهد که دارند دست و پا می زنند تا به دامن کتاب، به‌عنوان تنها راه نجات از استخر گوشی موبایل بپرند و نجات یابند.