نوع مقاله : ویژه نامه محرم

10.22081/mow.2024.76150

چکیده تصویری

دولت آینده باید از ظرفیت زنان نخبه استفاده کند

موضوعات

اجتماعی

 

دولت آینده باید از ظرفیت زنان نخبه استفاده کند

دکتر فاطمه شجاعی،

پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده

در دولت سیزدهم، معاونت امور زنان و خانواده، مشاوران بانوان در وزراتخانه‌ها و مدیرکل‌های بانوان در استانداری‌های مختلف، در حوزه زنان فعالیت‌های خوبی انجام دادند. باتوجه به این‌که از دهه1380، فجایع زیادی را در حوزه زنان داشتیم؛ از الحاق به کنوانسیون زنان تا انواع انحراف‌ها، دوره‌های آموزشی مختلف و ارتباطاتی که با سازمان‌های بین‌المللی وجود داشت، یک عقب‌گرد داشتیم تا جایی‌که مقام معظم رهبری در ماجرای سند‌2030 تاکید کردند مهم نیست که با اسلام و شریعت منطبق هست یا نه؛ این سند، استقلال کشور را به بازی گرفته! چرا باید عده‌ای در سازمان ملل که تحت سلطه صهیونیسم بین‌الملل هستند برای فرزندان کشورمان و خانواده‌ها برنامه‌ریزی کنند و تصمیم بگیرند.

در دولت سیزدهم، انتظار می‌رفت از همان ابتدا، به‌طور جدی کارهای بنیادی، بازسازی و رسیدگی به وضعیت زن و خانواده انجام شود.

دو گزارش 100و 200 روزه از معاونت امور زنان و خانواده، مورد نظر کنشگران و فعالان حوزه زن و خانواده نبود و نظر آنها را تامین نمی‌کرد. آنها انتظاراتی داشتند که محقق نشده بود. دو هفته قبل از شهادت رییس‌جمهور، جلسه‌ای برگزار شد و آنچه از اقدامات معاونت، در حوزه زنان و خانواده جمع‌‌آوری شد، بسیار متفاوت و خوشحال‌کننده بود. گزارشی که ارایه شد، عملکرد واقعی بود.

یکی از اقدامات دولت سیزدهم در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ابتکار جمهوری اسلامی ایران و طرح «جنبش تعهد به خانواده» است. خانواده، واحد بنیادین تشکیل جامعه است. آغاز و تداوم حیات جامعه بشری وابسته به خانواده است. برخی خانواده‌ها تحت‌تاثیر تفکرات اومانیستی و لیبرالیستی به انحراف کشیده شده‌اند. امروز در جوامع مختلف غربی، جریان‌های انحرافی «ال‌جی‌بی‌تی» (افراد هم‌جنس‌گرا) در حال جولان هستند. طرح این ایده، از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفت.

همان‌طور که سند، برنامه، اقدام و عمل این جنبش، در دستور کار معاونت قرار دارد، امیدواریم با همکاری اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مرتبط با حوزه زنان نهایی شود؛ طوری‌که مفاهیم آن برای کشورهای دنیا، قابل درک باشد و قابلیت عرضه به کشورهای مختلف را داشته باشد. در اصل 154 قانون اساسی تاکید شده که سعادت انسان‌ها در جامعه بشری از آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران است. خانواده از مهم‌ترین بسترهایی است که سعادت بشری را تضمین می‌کند و توجه دولت سیزدهم و پیگیری معاونت امور زنان و خانواده درباره جنبش تعهد به خانواده، عمل به اصول قانون اساسی است. این حرکت، جایگاه معاونت امور زنان را به نسبت دولت‌های قبل، ارتقا داد. توجه به انواع آسیب‌های اجتماعی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی، فراهم کردن بودجه و وام‌ برای کمک به بانوانی که در شرایط سخت هستند، اقدامات خوبی است، اما نمی‌خواهیم در این سطح بمانیم. انتظار می‌رود در مرحله بالاتری به مسایل اصلی‌ و جدی‌ که جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی است، توجه شود.

 

اقدامات، مبتکرانه باشد نه منفعلانه

یکی از مهم‌ترین مطالباتی که از دولت آینده داریم، این است که اقداماتش، رو به جلو و مبتکرانه باشد، نه منفعلانه. منتظر نباشند کشورهای دیگر برای‌مان نسخه بپیچند و از آن‌ها برنامه بگیریم که چه برنامه‌ای را اجرا کنیم. دولت باید از ظرفیت زنان نخبه و توانمند استفاده کند. اگر زنان و دختران کشور، توانمندی و ظرفیت‌های خود را نشان ندهند، نباید توقع داشته باشند که مسئولان به آن‌ها توجه ویژه کنند. در طول 40 سال، دختران و زنان در فضا و جایگاهای مختلف حضور داشتند، فعالیت کردند و دانش و تجربه اندوخته‌اند و حالا بهترین فرصت برای بروز و ظهور آن است.

دولت سیزدهم با طرح جنبش تعهد به خانواده، دنبال گفتمان‌سازی در فضای ملی و داخلی کشور است. با توجه به جریان‌های انحرافی که در موضوع خانواده وجود دارد، افرادی که در حوزه زنان فعال‌اند باید آن را جدی بگیرند و سعی کنند این ایده را در جامعه تبیین و به بالندگی آن کمک کنند. در عرصه بین‌المللی هم باید دستگاه‌های مربوط در کنار موضوع‌هایی مانند فلسطین و زنان غزه و پرداختن به این موضوع‌ها، طرح جنبش تعهد به خانواده را به‌صورت جدی مطرح و مولفه‌های آن را شناسایی کنند. در مرحله اول، زبانی مشترک بین کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی ایجاد کنند و کم‌کم افکار عمومی دنیا را در گفت‌وگوها، طرف بحث قرار دهند تا به گفتمان تبدیل شود.

کنشگران و فعالان حوزه زنان در داخل و عرصه بین‌المللی باید دست به دست هم دهند و به محتواسازی و گفتمان‌سازی درباره ایده خلاقانه ایران کمک کنند. باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. از ظرفیت دفتر امور بانوان وزارت خارجه و همسران سفرا، ورزای خارجه و سفرا و رایزن‌های ایران در کشورهای مختلف و از ظرفیت مجامع بین‌المللی که ایران در آن عضویت دارد، باید کمک گرفت. در عرصه منطقه‌ای، جریان‌های مربوط به مقاومت اسلامی باید فعالانه‌تر در حوزه سبک زندگی، در اجرای ایده‌های مربوط به تشکیل، تحکیم و تداوم خانواده به هم کمک کنند و با ادبیات قابل‌فهم برای افکار عمومی دنیا، این تعامل‌ها به‌قدری زیاد شود که تبدیل به گفتمان شود.

 

تاثیرگذار باشیم

اگر هریک از فعالان حوزه زنان بر محله و اطرافیان‌ خود اثر بگذارند و ارزش‌ها و هنجارها را تبیین کنند، می‌توانند به گفتمان‌سازی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار کمک کنند. در نشست‌ها و وبینارهایی که دعوت می‌شوند، بخشی از موضوع را به گفتمان‌سازی و تبیین هنجارهای مرتبط با جنبش تعهد به خانواده اختصاص دهند. این‌ها ظرفیت‌هایی است که نخبگان می‌توانند از آن برای اثرگذاری استفاده کنند. امیدوارم جامعه زنان بتوانند پرچم ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را به اهتزاز درآورند و در حوزه خانواده، در سطح بین‌المللی اثرگذار باشند.

از دولت آینده انتظار می‌رود موضوع خانواده را که نه‌تنها در کشورمان، بلکه در تمام دنیا به‌عنوان یکی از موضوع‌های مهم به شمار می‌رود، به‌صورت جدی دنبال کند. بانوان نخبه و توانمندی در کشور وجود دارند که امیدواریم از ظرفیت آن‌ها در جایگاه‌های عالی‌رتبه در عرصه حکمرانی استفاده شود تا واژه «رجل سیاسی» محقق شود.