نوع مقاله : پرونده ویژه

10.22081/mow.2024.76477

چکیده تصویری

خلاصه پرونده ویژه

موضوعات

 پرونده ویژه

 

در تاریخ معاصر ایران هم تحولات بسیاری رقم خورده که در صدر آن، انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس است. تا امروز به «چهره زنانه» این تحولات فکر کرده‌ایم؟ حتی در جریان سینمای دفاع مقدس و سینمای انقلاب هم تا همین چند ساله پیش تنها شاهد درخشش مردان قهرمان بودیم و کمتر سراغی از زنان قهرمان می‌گرفتیم.

واقعیت این است که نه فقط جنگ و انقلاب بلکه هر تحولی در بطن، چهره‌ای زنانه دارد و این ماییم که در روایت‌گری گاهی این چهره را نادیده می‌گیریم و فراموش می‌کنیم در نبود زنان قهرمان، مردان قهرمان هم فرصت ظهور و بروز پیدا نمی‌کردند.

«سینمای دفاع مقدس» را می‌توان بومی‌ترین ژانر در سینمای ایران توصیف کرد. ژانری که در نیمه دوم دهه13۶۰ و متاثر از تحولات جنگ تحمیلی در سینمای ایران متولد شد و تا میانه دهه13۷۰ چنان با قدرت مسیر تثبیت خود را طی کرد که تبدیل به یکی از مهم‌ترین گونه‌های سینمای ایران؛ هم در چرخه تولید و هم در چرخه اکران شد. با این همه اما تولید «سینمای دفاع مقدس» در سال‌های جنگ و تمرکز فیلم‌سازان بر روایت آنچه در خط مقدم در جریان بود، سبب شد که در فرآیندی طبیعی سهم زنان از ویترین سینمای دفاع مقدس به حداقل ممکن برسد و در بخش عمده‌ای از فیلم‌های مهم مرتبط با جنگ، شاهد غیبت کاراکترهای زن باشیم.

در سالگرد این اتفاق مهم تاریخ ایران، موضوع پرونده ویژه این شماره را به شیوه و میزان پرداخت نقش زنان در سینمای دفاع مقدس، اختصاص داده‌ایم.