بهار دلها


1
آغاز سال جدید نویدى است بر نوزدهمین بهارى که در فضاى عطرآگین حکومت صالحان رخ مى نماید و نقطه عطف مجددى را براى ما, در بازنگرى عملکرد گذشته و ایجاد تحول در رفتار اجتماعى و ساختار روحى پدید مىآورد, و این فرصت بزرگى است براى همه گروهها و اقشار اجتماعى و همه آنانى که در پى موقعیت مناسبى براى تجدید نظر در روال زندگى فردى و اجتماعى خود هستند. آغاز فروردین همان گونه که براى بیشتر دستگاههاى اجتماعى و ادارى و مراکز اقتصادى و نماهاى بیرونى زندگى, نقطه عطفى براى تصمیمات و تحولات تازه و سیاستگذاریها و برنامه ریزیهاى جدید است, به خوبى مى تواند و باید زمینه اى براى تحول روحى و اخلاقى و کردارى ما در مناسبات و روابط اجتماعى, خانوادگى و حتى رفتار فردى باشد. این فرصت را باید غنیمت شماریم و تنها به تحولاتى که در ظواهر طبیعت و جامعه پدید مىآید خیره نشویم و در پس این ظواهر به ارزشهاى والاى انسانى و اسلامى بیندیشیم که جز با زدودن دل از زنگار دنیاخواهى و جلا دادن روح به نام و یاد خداى بزرگ, به چنگ نخواهد آمد. با آرزوى تحقق بهار دلها, فرا رسیدن بهار طبیعت و عید نوروز را به همه ملت بزرگ ایران بویژه به رهبرى معظم انقلاب دام ظله, تبریک مى گوییم و به روح بلند حضرت امام خمینى و شهداى عزیز درود مى فرستیم.

2
پیام زن با این شماره, وارد ششمین سال انتشار خود مى شود و سالى دیگر را در مسیر دشوار ولى ارزشمند و حساس مطبوعات آغاز مى کند. اینک که به گذشته مى نگریم, هر چند به لطف الهى این توفیق را داشته ایم که به صورتى منظم و بدون وقفه, شصت شماره مجله را تقدیم خوانندگان محترم کنیم اما وقتى به مسیر بسیار طولانى آینده مى نگریم باور داریم که فعالیتهایى از این دست هنوز در قدمهاى نخست خویش است و ما بویژه با توجه به رسالتى که بر دوش داریم و با توجه به نیاز گسترده اى که در سطح جامعه و جهان وجود دارد راه درازى را در پیش داریم. راهى که تنها با تلاش محدود این فرد یا آن گروه نمى توان پیمود, و جز با همت همه دستگاهها و محافل و مراکز فرهنگى و مسوول نمى توان از عهده این مسوولیت سنگین برآمد. بویژه تلاش عالمانه حوزه هاى علوم اسلامى که مسوولیت نخست را بر دوش دارند و باید به تناسب نیاز فراگیرى که در داخل و خارج کشور در تبیین مسایل زنان وجود دارد کمر همت ببندند و این مهم را به دیده عنایت بنگرند چرا که اگر آنان به موقع و عالمانه و در حد کفایت به این رسالت بزرگ عمل نکنند, فرصت را در اختیار کسانى گزارده اند که از سر ناآگاهى و یا غرض ورزى, خواسته هاى شخصى و یافته هاى ذوقى خود را به عنوان تبیین مسایل زنان و حتى به نام اسلام و فقه مطرح خواهند ساخت. پیام زن با توجه به نوع مخاطبینى که دارد و با عنایت به مسوولیتى که در قبال عموم خانواده ها و بانوان و دختران مسلمان احساس مى کند و از این رو خود را بیشتر یک نشریه عمومى مى داند تا یک مجله تخصصى, نوعا چاره اى جز پرداختن به بسیارى از مسایل و قالبهاى مطبوعاتى در سطح نیاز عموم ندارد; با این حال تلاش کرده است در سطح تخصصى تر و براى بخشى از خوانندگان صاحب نظر خود نیز مقالات و تحقیقاتى را تقدیم کند. در سال جدید به توفیق الهى تلاش خواهیم کرد محورهاى جدیدتر و جدىترى از مسایل زنان را منعکس کنیم. با این همه, همواره نیازمند پیشنهادات و نقطه نظرهاى اصلاحى و تکمیلى خوانندگان مى باشیم.
براى سال جدید که همزمان با ششمین سال انتشار مجله, نیز است مطالب متنوع تازه اى را پیش بینى کرده ایم که بخشى از آن را از همین شماره ملاحظه خواهید کرد. آرزو مى کنیم بتوانیم مجله را هر چه بیشتر به نیازهاى واقعى نسل امروز زنان و دختران نزدیک کنیم و همواره, ((همراهى)) صادق براى خوانندگان عزیزى باشیم که علاقه مند به دریافت مفاهیم دینى در زمینه مسایل زنان و شناخت ارزشهاى اسلامى اند و پاسخهاى راهگشا و استوارى را به پرسشهاى متعدد خود در زمینه هاى مختلف مى طلبند. ان شإالله.

3
آشنایان به امور چاپ و نشر آگاهى دارند که انتشار مجله مستلزم هزینه سنگینى است و فاصله آن تا بهایى که خوانندگان محترم پرداخت مى کنند بسیار زیاد است بویژه که پیام زن به عللى, درآمدى نیز از طریق انتشار آگهى هاى تبلیغاتى ندارد. روشن است آنچه انگیزه پرداخت این ما به التفاوت از طرف خود مجله مى باشد, احساس مسوولیتى است که دستگاههاى فرهنگى کشور از جمله ((دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم)) در قبال مسایل فرهنگى جامعه دارند. با این همه, اینک در آغاز ششمین سال انتشار مجله چاره اى جز افزایش قیمت آن نبود و همین قیمت نیز حتى نمى تواند یک سوم هزینه هاى مجله را برآورده کند و روشن است که در مقایسه با بسیارى از نشریات دیگر هنوز قیمت پایینى دارد که امیدواریم این سطح حداقل براى دو سال آینده ثابت بماند. ان شإالله.