اخبار


رئیس جمهور حمایت و توجه ویژه اسلام به حقوق زنان را مورد تإکید قرار داد.
حجت الاسلام والمسلمین هاشمى رفسنجانى, رئیس جمهورى در اولین گردهمایى از سلسله ((حمایتهاى ادوارى مرورى بر حقوق زنان در قانون مدنى ایران)) اظهار داشتند: از لحاظ تفکر اجتماعى ما هیچ مکتبى را نمى شناسیم که به اندازه اسلام عمیق و همه جانبه و با واقع بینى به حقوق زنان توجه کرده باشد. همچنین قرآن مى فرماید: تفاوتى بین زن و مرد وجود ندارد و حقوق زن نیز باید عادلانه داده شود.
ایشان همچنین در ادامه افزودند: مقررات اسلام مربوط به زمانى است که در هیچ نقطه دنیا چنین مقررات عادلانه اى نبود, صدها سال بعد از آن زمان, تازه در اروپا بحثهاى جدى مطرح شد که آیا اصلا زن و مرد هر دو انسان کامل هستند؟ آیا روح زن مثل روح مرد جاویدان است یا نه؟ در دوران ایر نهضفت حقوق زنان در غرب خدمات فراوانى براى زنان انجام شده, اما چون مبنایش آگاهیها و علم مطلق نیست, اشتباهات فراوان و خطرناتکى نیز داشته اند.
ایشان در تشریح اهمیت زن در جامعه از دیدگاه اسلام, اظهار داشتند: اسلام و بویژه قرآن همه ابعاد شخصیت و حقوق زن را در نظر گرفته و ما هیچ افراطى و تفریطى نمى بینیم. وقتى از بعد تاریخى نگاه مى کنیم, اسلام بسیار حکیمانه به نقش سرنوشت ساز بعضى از زنان در ادوار گذشته اشاره مى کند تا جایى که به این اندازه به مردهااشاره نشده است.
آقاى هاشمى رفسنجانى با اشاره به آیاتى از قرآن که مشخصا به زنان اشاره مى کند, سوره مریم, آیات مربوط به مادر, خواهر و همسر حضرت موسى, و نیز داستان حضرت سلیمان و بلقیس و موضوع همسر حضرت نوح و حضرت لوط را در قرآن مطرح کرده و متذکر شدند: هدف قرآن در این آیات داستان سرایى نیست, بلکه اهداف عمده تربیتى دار و ازلحاظ حقوق اجتماعى, خانوادگى, سهم اقتصادى و همه مسایل در قرآن و اسلام تعادل بسیار جدى بین زن و مرد وجود دارد. قرآن مى فرماید حقوق زنان به اندازه وظایف و تکالیفشان متعادل است و بین حقوق و تکالیف آنها نسبتى وجود دارد و این تعبیر یک اصل قطعى قرآنى است که حقوق زن از لحاظ برخوردارى از سهم اجتماعى و حقوق متعادل در خانواده و جامعه بر اصول عادلانه اى استوار است, هر چند که در اجرا ممکن است پیرایه هایى از عادات نژادى و قبیله اى یا تقلیدهاى کورکورانه از ملل غربى یا شرقى چیزهایى را تحت تإثیر قرار داده باشد.
رئیس جمهور در پایان خطاب به مسوولان این همایش اظهار داشت: حقوق زنان, باب بسیار وسیعى است و حالا که وارد این بحث شده اید باید حوصله به خرج دهید که کار محققانه بکنید و حقى را که انقلاب اسلامى بر خانمها دارد بسیار مهم بدانید. خانمها در تمام قشرهاى اجتماعى, در دانشگاهها, ادارات, در خانه و خارج از خانه باید بدانند که خیلى از موانع از سر راه آنها برداشته شده و ممکن است قیودى هم وجود داشته باشد اما دستاوردها براى خانمها مثبت است و راه درستى پیش روى زنان است و این قشر عظیم از خانمهایى که مدارس و دانشگاهها را پر کرده اند در آینده جامعه ما نقش بسیار مهمى را بر عهده خواهند داشت.

از مقام علمى بانوى مجتهده امین تجلیل شد
مراسم تجلیل از مقام والاى بانوى مجتهده سیده نصرت امین با حضور جمع کثیرى از علاقه مندان در محل سالن اجتماعات موزه هنرهاى معاصر تهران برگزار شد. در این مراسم خانم فریده مصطفوى, فرزند حضرت امام (ره) طى سخنانى ضمن تکریم از شخصیت بانوى مجتهده امین, از تلاش علمى و معنوى ایشان تقدیر کرده و گفت: بانوى مجتهده امین علاوه بر تإلیفات متعدد, تفسیر خوبى از قرآن دارد, وى بانوى مومنه, فاضله عالمه و مورد احترام تمام دوستداران علم و دانش است.
بانوى فرزانه سیده نصرت بیگم امین در سال 1265 هجرى شمسى در اصفهان متولد شد و در سن 97 سالگى در بیست و سوم خرداد ماه 1362 هجرى شمسى به جوار رحمت الهى شتافت.

مجموعه (محدثات شیعه) در زمینه معرفى زنان راوى احادیث تهیه شد
براى نخستین بار در دنیا, کاملترین مجموعه شناسایى و معرفى زنان راوى و ناقل گفتار و احادیث و فضایل معصومین و اهل بیت عصمت و طهارت تحت عنوان (محدثات شیعه) توسط یک بانوى پژوهشگر ایرانى تهیه شد.
خانم نائینى عضو هیإت علمى دانشگاه تربیت مدرس هدف از انجام این کار تحقیقى را معرفى بیشتر بانوان مومن, عالم, فداکار و شجاع و فاضل و شیعه و سهم بسزاى آنان در انتقال احکام اسلامى و سخنان معصومین(ع) در این مجموعه ذکر کرد و گفت: این کار تحقیقى از نظر موضوعى براى اولین بار در دنیا تهیه شده است و شامل شرح حال حدود 200 بانوى راوى و ناقل حدیث همراه با اطلاعاتى نظیر سال و محل وفات, فضایل آنان و اینکه از چه کسى روایت کرده اند و چه کسانى از ایشان نقل قول نموده اند به انضمام نمونه اى از احادیث این افراد مى باشد.

نخستین زن ایرانى از دانشگاه مسکو دکتراى زبان روسى گرفت
خانم مرضیه یحیى پور دانشجوى دانشگاه دولتى مسکو به عنوان نخستین زن ایرانى موفق به گرفتن درجه دکتراى زبان روسى شد. وى رساله خود را در باره نقش مذهب و اخلاق در رمان آناکارنینا نوشته تولستوى نوشته بود که با معدل عالى به تصویب هیإت داوران این دانشگاه رسید.

اعتراض زنان اسپانیایى به شیوه هاى نامناسب تبلیغاتى
فدراسیون زنان مترقى اسپانیا, با اعتراض به یک تابلوى تبلیغاتى در مورد فروش لباس نوزاد و زنان باردار که در آن تصویر نامناسبى از یک زن ارائه شده است, خواستار جمعآورى این تابلوها شد. این گروه ضمن شکایت خود تإکید کرده است: باید به شرکتهاى تبلیغاتى اعلام شود که از ارائه تصاویر نامناسب از زن براى تبلیغ لباس, لوازم آرایشى و یا اجناس تزئینى خوددارى کنند.

ظرف 6 ماه آینده اولین برنامه عمل ملى زنان در جمهورى اسلامى تدوین مى شود
طى جلسه اى با حضور جمعى از مسوولین اجرایى و معاونین وزرإ, هماهنگیهاى لازم براى تدوین برنامه عمل ملى زنان جمهورى اسلامى به عمل آمد. در این جلسه خانم حبیبى, مشاور رئیس جمهور در امور زنان ضمن اشاره به ضرورت تدوین یک برنامه ملى براى زنان گفت: پس از برگزارى چهارمین کنفرانس جهانى زن که طى آن سندى تحت عنوان برنامه عمل زنان جهان یا حضور نمایندگان بیش از 190 کشور جهان در پکن مطرح شد, کشورها توافق کردند هر کدام برنامه عمل ملى خود را ظرف یک سال تهیه و تدوین نمایند. وى در ادامه با اشاره به تسریع در تهیه این برنامه به لحاظ ارائه برتریهاى مکتب اسلام در پیشنهاد روشهاى عملى مفید براى حل معضلات زنان در جهان گفت: بدون شک تهیه یک برنامه عملى مفید باید در سطح برنامه ریزى کلان کشور مطرح شده و از همان سطح حمایت و تدوین شود. بدین منظور دفتر امور زنان از طرف دفتر محترم ریاست جمهورى مسوول پى گیرى و رابط بین وزارتخانه ها و ارگانهاى اجرایى شده است.
در همین جلسه خانم مرضیه صدیقى نماینده مجلس شوراى اسلامى ضمن سخنانى گفت: بررسى مسایل, مشکلات, تنگناها و نیازها در بخشهاى مختلف, ارائه سیاستهاى اجرایى, برنامه ها, طرحهاى عملى براى ارتقإ وضعیت زنان و بویژه ارائه منابع مالى مورد نیاز اهم ضروریات در این امر است.
در این جلسه مقرر شد تا ظرف مدت 6 ماه با همکارى نمایندگان وزارتخانه ها و ارگانهاى اجرایى و حمایت وزراى محترم, اولین برنامه عمل ملى زنان در جمهورى اسلامى تدوین گردد.

لایحه قالیبافان به تصویب دولت رسید
هیإت وزیران تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بافندگان قالى, قالیچه, گلیم و زیلو را مورد تصویب قرار داد. بر اساس این لایحه کلیه بافندگان قالى, قالیچه, گلیم و زیلو تحت پوشش بیمه بازنشستگى, فوت و از کار افتادگى قرار مى گیرند و سازمان تإمین اجتماعى مکلف است این گروه از افراد را با نرخ 14 درصد بیمه کند. 7 درصد از حق بیمه به عهده دولت خواهد بود که از محل عوارض تإمین مى شود و 7 درصد آن به صورت اختیارى از افراد یاد شده دریافت مى شود. درآمد ماهانه مبناى محاسبه حق بیمه و ارائه حمایتهاى تإمین اجتماعى در باره این افراد 50 درصد حداقل دستمزد کارگر ساده و همچنین حداکثر سن بیمه شدن این افراد 50 سال تمام خواهد بود.

طرح آموزش مروج زن براى نخستین بار در کشور به اجرا در آمد
براى نخستین بار در کشور طرح آموزش زنان روستایى در شهرستان رشت به عنوان مروج زن در بخش امور دام اجرا شد و در جریان آن 45 نفر از بانوان روستایى نحوه واکسیناسیون طیور بومى را از کارشناسان آموختند. جهاد سازندگى استان گیلان با هدف بالا بردن اطلاعات زنان روستایى در امور دامدارى و صنایع دستى و نیز تغذیه کودک اقدام به تشکیل دوره هاى کوتاه و بلندمدت نموده که ضمن آن یک هزار و دویست و هشتاد و چهار نفر از زنان روستایى آموزش دیده اند.

نخستین همایش سراسرى زن و کار برگزار گردید
نخستین همایش سراسرى علمى, کاربردى زن و کار در زاهدان برگزار گردید. در اولین جلسه کارى این همایش نماینده ولى فقیه در استان سیستان و بلوچستان ضمن سخنانى به مقام والا و اساسى زن در جامعه اسلامى اشاره کرد. در این همایش همچنین استاندار استان سیستان و بلوچستان و نیز خانمها صفاتى و بهروزى هر کدام پیرامون موضوع زن و کار از دیدگاه فقهى و حقوقى و اجتماعى به سخنرانى پرداختند. همچنین در طول برگزارى همایش, 19 مقاله برگزیده از مجموع 66 مقاله رسیده قرائت شد. برگزارى نمایشگاه توانمندیهاى زن مسلمان یکى از برنامه هاى جنبى این همایش بود.

شوراى زنان عشایر در خراسان تشکیل مى شود
شوراى زنان عشایر براى اولین بار در کشور در استان خراسان تشکیل مى شود. مدیرکل امور عشایر استان خراسان در این خصوص گفت: این شورا به منظور فعالیت و نقش و جایگاه زنان عشایر در جامعه تشکیل مى شود. وى افزود: 6/4 درصد عشایر کشور در قالب 62 طایفه و با دو میلیون و دویست هزار رإس دام در خراسان زندگى مى کنند که حدود 90 درصد از تولید عشایر توسط زنان صورت مى گیرد و این در حالى است که تنها 2 درصد از زنان عشایر استان باسواد هستند.

محرومیت از کار یک دختر مسلمان انگلیسى به خاطر حجاب
یک دختر انگلیسى مسلمان که به علت محجبه بودن از شغلش اخراج شده از کارفرمایان خود به دادگاه ویژه اشتغال شکایت کرد. ((آمنه محمود)) مسلمان 17 ساله انگلیسى مى گوید یک هفته پس از محجبه شدن, به وسیله مدیر فروشگاهى که در آن به کار اشتغال داشت, اخراج شد.
مدیران این فروشگاه مدعى هستند اخراج ((آمنه محمود)) بخشى از برنامه این فروشگاه در کاهش هزینه ها بوده و ربطى به مسإله حجاب وى نداشته است, در حالى که به گفته خود وى, تنها مدت کوتاهى پس از اخراج, این فروشگاه تعدادى کارمند جدید استخدام کرده است.

حزب رفاه ترکیه لایحه قانونى کردن حجاب را تقدیم مجلس مى کند
حزب رفاه به زودى طرح قانونى کردن استفاده از روسرى در دانشگاهها و ادارات دولتى را به مجلس ارائه خواهد داد. یکى از دستیاران نزدیک ((اربکان)) نخست وزیر ترکیه گفت: این لایحه به زودى و به آسانى در مجلس تصویب خواهد شد.
لازم به ذکر است که از زمان استقرار حکومت لائیک در ترکیه, زنان حق استفاده از روسرى در دانشگاهها و ادارات دولتى و مدارس این کشور را ندارند.

بهره اندک زنان از گسترش دمکراسى
بنا بر تحقیقات اتحادیه بین المجالس, گسترش دمکراسى در جهان الزاما زنان را در تشکیلات قانونگذارى ارتقإ نداده است و افزایش شمار زنان نماینده در مجالس کشورهاى جهان از سال 1374 فقط 4 درصد بوده است. بنابراین تحقیقات بیش از یک سوم اعضاى مجالس کشورهاى سوئد, نروژ و فنلاند را زنان تشکیل مى دهند. در کنگره آمریکا شمار زنان به طور متوسط 11/7 درصد است. در این گزارش آمده است در نیم قرن گذشته تعداد کشورهایى که از طریق انتخابات نماینده تعیین مى کنند 7 برابر شده است در حالى که انتخاب زنان نماینده در سراسر جهان به بیش از 4 برابر نرسیده است. در حال حاضر 7 درصد از کرسیهاى نمایندگى مجلس در جهان از آن زنان است. با اینکه تقریبا نیمى از اعضاى احزاب را در سراسر جهان زنها تشکیل مى دهند تنها 10 درصد از رهبران و گردانندگان این احزاب زن هستند. در دوران حکومتهاى کمونیستى شوروى و کشورهاى اروپایى شرقى, عده نمایندگان زن در این کشورها بیشتر از حال حاضر بود.

برگزارى ششمین دوره مسابقات بین المللى فرهنگى و ورزشى بانوان گرامیداشت دهه فجر
ششمین دوره مسابقات بین المللى فرهنگى, ورزشى بانوان, گرامیداشت دهه مبارکه فجر با شرکت 7 تیم خارجى از کشورهاى سوریه, کویت, جمهورى آذربایجان, قزاقستان, قرقیزستان, مالزى و ترکمنستان از اول تا پنجم اسفندماه در تهران برگزار شد.
حوزه معاونت ورزش بانوان سازمانهاى تربیت بدنى هدف از برگزارى این مسابقات را ارائه یک الگوى نو با رعایت کلیه موازین شرعى و ارزشهاى حاکم بر نظام, ایجاد خودباورى و نشان دادن توانایى و امکانات فنى و خودکفایى در برگزارى دیدارهاى ورزشى در حد استانداردهاى بین المللى اعلام کرد و اظهار امیدوارى نمود که در جریان برگزارى این بازیها ضمن سنجش میزان تإثیرگذارى برنامه هایى پیش بینى شده, تجربیات و یافته هاى ارزشمند خود را به دیگر خواهران ورزشکار در سایر کشورها انتقال دهد.
در مراسم افتتاحیه این مسابقات, خانم شهلا حبیبى, مشاور رئیس جمهور در امور زنان ضمن سخنانى گفت: ورزش یک نیاز انسانى و پدیده اجتناب ناپذیر اجتماعى و فرهنگى است که به عنوان ابزارى مهم در جهت تإمین سلامت و نشاط جسمى و روحى آحاد مردم و وسیله اى براى گذران اوقات فراغت عموم, نقش موثرى را نیز در ایجاد روحیه همبستگى و وفاق در بین ملل مختلف بویژه در وضعیت کنونى ایفا مى نماید.
در ششمین دوره مسابقات بین المللى فرهنگى و ورزشى بانوان 240 ورزشکار ایرانى و 310 ورزشکار خارجى حضور داشتند که در 10 رشته والیبال, بسکتبال, هندبال, بدبینتون, تنیس, پینگ پنگ, شنا, دو و میدانى, تیراندازى و ژیمناستیک به رقابت پرداختند و تیمهاى ایران با کسب شش مقام قهرمانى, چهار مقام دومى و چهار مقام سومى در مکان نخست ایستادند و تیمهاى ترکمنستان و جمهورى آذربایجان دوم و سوم شدند.
در رده بندى مدالها نیز ایران با کسب 91 طلا, 64 نقره و 41 برنز در جایگاه نخست قرار گرفت و ترکمنستان و آذربایجان نیز در رده هاى بعدى قرار گرفتند.

کلیات طرح تشکیل دادگاههاى خانواده از تصویب مجلس گذشت
کلیات طرح اختصاص تعدادى از دادگاههاى موجود به دادگاههاى خانواده به تصویب رسید. با تصویب این طرح قوه قضائیه مکلف مى شود با همکارى دولت در تمامى مراکز قضایى کشور دادگاه ویژه خانواده تعیین کند که پس از آن دادگاههاى عمومى, دیگر حق رسیدگى به دعاوى مربوط به این دادگاهها را نخواهند داشت.
به موجب این طرح, صلاحیت دادگاه خانواده شامل مواردى چون, نکاح موقت و دائم, مهریه, طلاق و فسخ نکاح, جهیزیه, اجرت المثل, حضانت, نسب و گواهى رشد است. طبق مفاد این طرح قضات دادگاههاى خانواده باید متإهل و با سابقه حداقل هشت سال کار قضایى باشند و هر دادگاه خانواده با حضور مشاور قضایى زن شروع به رسیدگى کرده و احکام پس از مشاوره با مشاوران قضایى زن, صادر و لازم الاجرا خواهد بود.

زوج سالمند آبادانى وام ازدواج گرفتند!
یک زوج 70 و 65 ساله در آبادان اولین زندگى مشترک خود را آغاز کردند. آقاى (رجب رمضانى) 70 ساله (داماد) در گفتگویى با خبرنگاران گفته است: خیلى خوشحالم که پس از سالها جستجو, همسر مورد علاقه خود را پیدا کردم. وى همچنین از دریافت وام ازدواج از یکى از بانکهاى آبادان اظهار خرسندى کرد.
طلاق به خاطر خروپف!
مرد جوانى به دلیل اینکه همسرش شبها در خواب خروپف مى کند با تسلیم دادخواستى به دادگاه عمومى کرج تقاضاى طلاق کرد. وى که کمتر از دو ماه از ازدواجش نمى گذرد در جواب این سوال قاضى که چه وقت متوجه این موضوع شدید؟ گفت: اوایل ازدواج, اوایل شب چشمهایم روى هم مى افتاد و فورا به خواب سنگین فرومى رفتم و صبحها برخاستن از خواب برایم مشکل بود. با مراجعه به پزشک و روشن شدن نتیجه آزمایشات, علت این مسإله از سوى پزشک مصرف داروى خوابآور تشخیص داده شد که با مراقبت متوجه شدم که هر شب همسرم داروى خوابآور در غذایم حل مى کند. شبى بدون خوردن غذا و به بهانه بیمارى به بستر رفته و وانمود به خوابیدن کردم. همان شب بود که متوجه شدم همسرم در خواب به شدت خروپف مى کند! به طورى که نمى توانم یک لحظه چشم روى هم بگذارم. با توافق همسرم او را به پزشکى معرفى کردم ولى درمان اثرى نداشت و در چند شب گذشته که داروى خوابآور نخورده ام یک شب خواب راحت نداشته ام. همسر این مرد ضمن تإیید گفته هاى شوهرش گفت: حاضرم براى جلوگیرى از طلاق به جاى شب, در طول روز بخوابم تا شوهرم صداى خروپف مرا نشنود که شوهرم حاضر به گذشت نشد.

شبکه فروش نوزادان جمهورى آذربایجان به رژیم صهیونیستى کشف شد
یک گروه که اقدام به فروش نوزادان آذربایجانى به اتباع رژیم صهیونیستى مى کردند, دستگیر شدند. شبکه مذکور در پى دستگیرى یک زن تبعه رژیم اشغالگر قدس که قصد خارج کردن یک نوزاد را از جمهورى آذربایجان داشت, کشف شد. وى با هماهنگى یک زن دیگر و با پرداخت 300 دلار (معادل 900/000 ریال) اطفال را از یک بیمارستان در باکو مى خرید. زنان مذکور این نوزادان را در قبال دریافت 700 دلار در اختیار یک دکتر ساکن فلسطین اشغالى قرار مى دادند. تعداد نوزادان خریدارى شده از بیمارستان مذکور بنا بر اعلام خبرگزارى رسمى این جمهورى, 13 نفر بوده است. 6 نوزاد که اخیرا توسط گروه مذکور خریدارى شده بودند قبل از انتقال به فلسطین اشغالى پیدا شده و به بیمارستان مذکور بازگردانده شدند.

خدمتکاران مسلح کودک در روسیه به کار گرفته مى شوند
در پى افزایش سرقت بچه ها در روسیه با هدف اخاذى از والدینشان, حرفه تازه اى در آن کشور به وجود آمده است و آن تربیت خدمتکار مسلح بچه است. این زنها که باید جوان و ورزشکار باشند در یک موسسه آموزشى در ((سن پترزبورگ)) آموزش مقابله با آدم ربایان را مى بینند. به آنها کاراته, جودو, مشت زدن, تیراندازى, چماق بازى و پاشیدن گرد اشکآور تدریس مى شود. این زنها در دفاتر ویژه اى منتظر مى مانند تا یک خانواده تلفنى و براى چند ساعت و حتى چند روز, خدمت آنها را بخواهد.

نخستین مجله طلاق منتشر شد
مجله طلاق که در آمریکا انتشار مى یابد اولین نشریه با این نام است که با تیراژى معادل نیم میلیون نسخه منتشر مى شود. ناشر این مجله مى گوید: از آنجا که در آمریکا از هر دو ازدواج 1/1 مورد آن به طلاق ختم مى شود, وجود چنین مجله اى که اخبار دادگاههاى طلاق را بنویسد و مردم را به قوانین آن آشنا کند لازم آمده بود. مردم با خواندن سرگذشت ازدواجهاى نافرجام که به طلاق پایان مى یابند پند و عبرت مى گیرند و سراغ طلاق نمى روند و همسر خود را از میان کسانى انتخاب مى کنند که از هر جهت مناسب و هماهنگ با آنها باشد.

نقش زنان در سینما از نظر مشاور وزیر ارشاد در امور زنان
خانم سیمین بهزادپور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در امور زنان در گفتگویى به بررسى نقش زنان در سینما در قبل و بعد از انقلاب اسلامى پرداخت و گفت: آنچه در امور سینمایى قابل اهمیت است, انطباق چهره ارائه شده از زن در سینما با مبانى اعتقادى ما است که متإسفانه در حال حاضر سینماى ما در برخى موارد با افراط و تفریطهایى در این زمینه روبه رو است. سینماى ما به جز در موارد معدودى, نتوانسته است چهره متعارف و مقبولى از زن متعهد و مسلمان در ابعاد مختلف وجودیش مطرح کند. وى همچنین اضافه کرد: زنان هنرمند ما از تفکر و استعداد خوبى برخوردارند و اگر زمینه مناسب براى رشد و شکوفایى استعدادهاى آنان فراهم شود بهتر مى توانند قابلیتهاى خود را در عرصه هنر و سینما به نمایش بگذارند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت: متإسفانه فقدان برنامه ریزى دقیق و نبود گزینش ویژه موجب شده است ما هنوز با رسوباتى از فرهنگ پیش از انقلاب در جرگه هنر, خصوصا سینما درگیر باشیم. وى گفت: برخى از سینماگران ما نیز فکر مى کنند, لازمه توجه به حفظ ارزشها, کمرنگ نشان دادن نقش زنان در فیلمها است, حال اینکه این تفکر به معنى بى توجهى به نیمى از افراد فعال جامعه است. وى افزود: برخى از فیلمهایى که در مورد دفاع مقدس ساخته مى شود از مصادیق بارز کمرنگ شدن نقش زنان است, در حالى که حضور حساس و سرنوشت ساز زنان در جنگ تحمیلى بر هیچ کس پوشیده نیست.

آثار هنرى بانوان هنرمند استان تهران به نمایش در آمد
در نمایشگاهى که با حضور 200 اثر از زنان هنرمند استان تهران و شهرستانهاى تابعه به نمایش در آمد آثارى در زمینه هاى سفالگرى, نگارگرى, گلدوزى, نقاشى و مینیاتور, انواع سوزن دوزى و مرواریددوزى, قالیبافى, عکاسى, کار بر رو فلزات, مس و سنگ, در سه تالار محراب, مولوى و خانه آفتاب در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.
خانم فاطمه نوغانى مشاور مدیرکل ارشاد استان تهران و مسوول برگزارى این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه به همت دفتر فعالیتهاى فرهنگى و هنرى بانوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان تهران و به منظور جذب و شناسایى استعدادهاى زنان هنرمند این استان برگزار شده است.